enkele vragen... (hoogte lopen)

yvesvg

Geen avatar

Berichten: 181
Oktober 28, 2006, 02:03:14
edit2Rapporteer  
Hey, ik ben sinds deze zomer ook verslaafd geraakt aan het kitesurfen!
momenteel heb ik een waroo 12 en een SS misfit 127.
Ik vaar bijna altijd aan de belgische kust, op zee dus.
Mr hoogte lopen lukt me niet altijd even goed!
soms heb ik ook last dat mn voorste been het water raakt ( met mn enkel dus)
wat doe ik eventueel fout?

greets
Dangerfield

Berichten: 380
Antwoord #1 Oktober 28, 2006, 02:20:42
edit2Rapporteer  
De enkel van je vorste been raakt het water?  Huh

Begrijp het eigenlijk niet, maar let op het volgende:
Zorg dat je voorste been goed is gestrekt, en je achterste gebogen. gewicht op je achterste (goeie oefening voor je quads  Joepie)
Zorg dat je gewicht aan je kite hangt, niet teveel op je bord "staan" dus.

Je vaarhouding is het verschil tussen wel en niet hoogte kunnen  pakken.

suc6 ThumpsUp
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #2 Oktober 28, 2006, 02:32:25
edit2Rapporteer  
Ja, voorste enkel/kuiten willen bij mij ook wel eens het water raken en dan krijg je een mooie spray. Voornamelijk bij specifieke golfrichting (denk vnl bij gelijke richting varen als de golven gaan, maar weet het niet zeker).

Denk dat het afhangt van hoe stijl de golven zijn en hoe de richting t.o.v. de wind is. Door ondieper worden van de kust buigen golven af (refractie) en worden ook stijler en door een obstakel buigen golven ook af: diffractie. Ik denk dat het dus puur golfrichting is.

Overigens wat ik de vorige keer merkte bij zwaar overpowered op het water staan is dat ik niet ver hoef te hangen, maar de kite vrij hoog kon laten staan en ook gemakkelijk hoogte kon lopen. Gelijk het waterspray probleem opgelost.
yvesvg

Geen avatar

Berichten: 181
Antwoord #3 Oktober 28, 2006, 03:00:25
edit2Rapporteer  
Ik bedoelde dus eigenlijk mijn hiel/enkel, het geeft idd even een spray, mr meestal ook een crash bij mij Smiley
panda

Berichten: 222
Antwoord #4 Oktober 28, 2006, 03:43:19
edit2Rapporteer  
ja kan ook aan de strooming liggen bij mij lukt het af en toe ook niet en soms ga ik sneller dan wanderlaars tegen de wind in om dat ik de strooming dan mee heb
sfds
Gast
Antwoord #5 Oktober 28, 2006, 04:19:54
edit2Rapporteer  
voetbanden misschien groter afstellen dat je voet meer ih midden vh boardje is? Heb anders geen idee?
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #6 Oktober 28, 2006, 04:26:52
edit2Rapporteer  
Klinkt in mijn oren zeker als de stroming. Hoe het bij de belgische kust precies zit weet ik niet. In nederland stroomt het bij hoog water richting den helder en bij laag water richting belgie wanneer hij precies omdraait verschilt per spot.
Wind tegen stroom is veel makkelijker varen dan de wind en de stroom de zelfde kant op... (Niet alleen omdat je dan de goede kant op afdrijft, maar ook omdat je dan meer druk in je kite hebt.)
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #7 Oktober 28, 2006, 04:32:46
edit2Rapporteer  
Je kite wat lager zetten helpt ook veel, dan kan je harder aankanten. ThumpsUp
jeroen90
Gast
Antwoord #8 Oktober 28, 2006, 05:40:36
edit2Rapporteer  
Je kite wat lager zetten helpt ook veel, dan kan je harder aankanten. ThumpsUp

en je kite gaat verder naar rand van het windvenster
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #9 Oktober 28, 2006, 18:50:48
edit2Rapporteer  
....
en je kite gaat verder naar rand van het windvenster
nee hoor, die vlieger gaat niet op (haha)
Het maakt voor je kite geen pukkel uit of ie hoog of laag staat. De rand van het venster is namelijk de boog over je heen.
Depoweren helpt wel de kite verder naar de rand.
boardbas

Berichten: 80
Antwoord #10 Oktober 28, 2006, 23:05:00
edit2Rapporteer  
probeer als je naar de kust toe gaat een vast punt te zoeken waar je naartoe wilt. naar de zee kant toe zie je nl meestal geen vast punt. succes man!!
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #11 Oktober 29, 2006, 03:49:02
edit2Rapporteer  
@wouterb, als je kite hoog staat word je omhoog getrokken en kan je dus minder hard aankanten.
Ricardo

Berichten: 1037
Antwoord #12 Oktober 29, 2006, 03:53:58
edit2Rapporteer  
Ja idd, des te lager je kite staat, des te meer druk jij met je boardje kunt zetten, des te verder je kite in het rand van het windvenster zet des te scherper jij je boardje kunt zetten.

Maar het allerbelangrijkste is gewoon heel veel varen! Iedereen leert het vanzelf wel. Maar met deze tips die je hier gekregen het meot het zeker wel lukken! Succes dude!!
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #13 Oktober 29, 2006, 15:21:45
edit2Rapporteer  
@wouterb, als je kite hoog staat word je omhoog getrokken en kan je dus minder hard aankanten.
Dat klopt. Maar dat zegt niets over hoever de kite naar de rand vliegt. Dat was mijn punt.
Ja idd, des te lager je kite staat, des te meer druk jij met je boardje kunt zetten, des te verder je kite in het rand van het windvenster .....
Dat klopt dus volgens mij niet. Ik neem aan dat je het verschijnsel bedoelt dat als je vaart en ineens aankant (om op te loeven) de kite vooruit schiet, (naar het lijkt) verdernaar de rand van het venster.
Stel je vaart halve wind met en bepaalde snelheid, dat geeft een schijnbare wind. de kite staat in de dat venster net jes in de rand. Ga je nu aankanten, dan rem je af, verandert de schijnbare wind richting en dus het bijbehorende venster en de kite zoekt weer de rand van dat venster (in dit gaval naar voren). 
Slechts de eigenschappen van de kite en de mate van (de)power bepalen hoever de kite naar de rand van het venster vliegt.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #14 Oktober 30, 2006, 02:05:18
edit2Rapporteer  
Mijn conclusie na vandaag is dat een goede kite ook veel doet. Mijn LF bow liep wel hoogte, maar niet extreem veel.

Vandaag ook een rebel en een rrd hypertype gevaren en die kites willen alleen maar hoogte lopen. Had moeite om weer terug benedenwinds te komen  (grinnik_kitesmiley) Met dank aan de testdag op horst.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #15 Oktober 30, 2006, 17:58:12
edit2Rapporteer  
het eerste wat je moet doen om goed hoogte te kunnen varen is goed in je trapeze gaan hangen, bijna alle beginners staan in het begin in de "poep-houding" waardoor hoogte varen bijna onmogelijk wordt.
Dus:
1) goed gaan hangen! Bovenlichaam achterover en je gewicht aan je trapeze.
2) goed je gewicht op je achterste been zetten en je voorste been strekken
3) een tip die vaak helpt is: kijk waar je naartoe wilt en draai je hele lichaam (heupen / schouders) in de richting waar je heen wilt (upwind)

hoogte lopen ligt heel dicht tegen remmen aan (remmen doe je door vol op je achterste been te leunen)
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #16 Oktober 30, 2006, 19:24:32
edit2Rapporteer  
Hoe groot is het effect van een ronde rail op de hoogte-loop-eigenschappen v.e. board?
Ik doe het met een tripleX 132 (icm 90kg) en kan net wel/niet hoogte houden. Heb dit altijd aan te weinig wind toegeschreven, maar sinds zondag (met een 10mtr hi-AR in 18-24 kpn) kan dat geen excuus meer zijn.
Gewoon harder trappen? Als je dit te vroeg doet rem je je idd dood, iets te laat is er geen houden meer aan (zeker niet in ijsselmeer chop).

Is er met een scherpe rail verbetering te verwachten?
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #17 Oktober 30, 2006, 20:26:55
edit2Rapporteer  
bedoel je echt de rand van je board? Als die scherper is dan "hakt" de rail beter in het water en gaat upwind koers houden makkelijker (je hebt meer grip). Het board wordt dan ook minder wendbaar. Ik heb zelf nog een formica hoovah met een hele scherpe rail, het is net of die op rails staat zo goed gaat ie upwind! :-)
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #18 Oktober 30, 2006, 21:21:57
edit2Rapporteer  
yep, bedoel idd  ‘surf-plank-look-alike’-rail (en concaaf, dat dan weer wel). Op aanraden gekocht, want prettiger in chop, minder bijterig in korte golfjes (tov SS drake 2001). Is overigens een waar ding; Drake is op snelheid geen aanrader voor zwakke kniebanden. Moet wel snelheid in blijven, door veel rocker snel uitgeplaneerd namelijk.
Vraag is nu gaat een oriëntatie run op een sharp-edged 555/thorn/jaime oid een cultuurschok teweeg brengen?
yvesvg

Geen avatar

Berichten: 181
Antwoord #19 Oktober 31, 2006, 01:00:58
edit2Rapporteer  
Vandaag eens op de brouwersdam geweest, hoogte lopen ging als een fluitje van een cent  ThumpsUp
Dus het lag blijkbaar aan de stroming...

greets
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #20 Oktober 31, 2006, 07:34:22
edit2Rapporteer  
Mijn tip: kijk nogeens naar je kite. Ik denk dat die meer invloed heeft dan je board (sealedlips_kitesmiley)
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #21 Oktober 31, 2006, 17:15:47
edit2Rapporteer  
Dat denk ik niet, gezien het verschil dat ik ervaar tussen de Drake en de tripleX.

Drake: scherpe rail, veel rocker, knetter stijf, geen concaaf, 147cm
tripleX: ronde rail, rocker 2á3cm, goeie flex, concaaf, 132cm
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.