|
roelvdgun
Berichten: 591
|
t is toch downwind-kite laag en andersom?? want als je je kite hoog houd vlieg je m toch bij de ander erin? of zit ik nou verkeerd te denken? kreeg trouwens ook bij les te horen dat idd 80% de regels op t water niet kent...
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
en tegenwoordig bij de meeste barren (wat eigenlijk standaard zou moeten zijn) is de linker kant van de bar ROOD gekleurd zodat je weet dat je VOORRANG MOET verlenen.
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
t is toch downwind-kite laag en andersom?? want als je je kite hoog houd vlieg je m toch bij de ander erin? of zit ik nou verkeerd te denken? kreeg trouwens ook bij les te horen dat idd 80% de regels op t water niet kent...
downwind - kite laag upwind - kite hoog
|
|
|
drifter
Berichten: 1757
|
roelie je leest verkeerd. Het staat er misschien een beetje moeilijker dan nodig, maar denk er maar eens over na. Veel beter om even goed na te denken over wat je allemaal gaat doen.
als jij upwind vaart tov een ander, houd je je kite hoog. als je downwind van een ander vaart, doe dan je kite omlaag.
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
en nog een,
kite je achteriemand aan heeft de voorste voorrang
deze kan niet zo goed zien wat er achterhem gebeur dan degene achterhem
En de eerste en belangrijkste Goed zeemanschap: probeer coste wat cost aanvaring te voorkomen
VOORANG moet je krijgen niet nemen
|
|
|
daan
Berichten: 426
|
bakboord boord is links en stuurboord is rechts volgens mij klopt dit niet in jou verhaal of heb ik het nou fout
|
|
|
kitaholic
Berichten: 486
|
en nog een,
kite je achteriemand aan heeft de voorste voorrang
deze kan niet zo goed zien wat er achterhem gebeur dan degene achterhem
En de eerste en belangrijkste Goed zeemanschap: probeer coste wat cost aanvaring te voorkomen
VOORANG moet je krijgen niet nemen
Strerker nog, in de reglementen staat niks over voorrang krijgen, alleen over voorrang verlenen. Dus ook als je niet hoeft te wijken zal je wel alles moeten doen om een ongeluk te voorkomen, oftewel als je niet moet wijken moet je uiteindelijk toch wijken :-) Nu vind ik eerlijk gezegd dat er toch nog relatief weinig ongelukken gebeuren als je kijkt hoeveel mensen er soms on een klein stukje aan het varen zijn.
|
|
|
stien
Geen avatar
Berichten: 23
|
jah leuk die voorrang regels ensjow maar het grovste deel weet er niks van inderdaad, kunnen ze niet ergens een bord plaatsen ofso bij veel bezochte plaatsen, bijvoorbeeld schellinkhout, daar kom ik dus nooit meer want het enige wat je aan het doen bent is slalommen en schreeuwen dat iemand zn kite omhoog of omlaag moet doen :S
|
|
|
Boudewijn
Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
|
misschien is het ook handig om te staten:
windkracht>spierkracht>moterkracht
dus de dingen die gebruik maken van de wind om vooruit te komen hebben voorrang over spierkracht (roeiboot bijvoorbeeld en motorboot)
|
|
|
JB - On The Edge
Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
|
Mooi overzicht! Ik merk dat het op het Autrostrand meestal wel goed gaat...zolang je maar goed kijkt.
Is natuurlijk best lastig om tijdens het varen al die regels te bedenken als er iemand op je afkomt! maar die voorrang regel en met de bar kleuren erbij is handig en makkelijk! Zal ze zatedag toepassen!
|
|
|
kitaholic
Berichten: 486
|
misschien is het ook handig om te staten:
windkracht>spierkracht>moterkracht
dus de dingen die gebruik maken van de wind om vooruit te komen hebben voorrang over spierkracht (roeiboot bijvoorbeeld en motorboot)
Dus niet.... dit is zo voor surfers en zeilers, maar wij kitesurfers vallen daar niet onder. Wij zitten onderaan de lijst en moeten voor iedereen wijken!
|
|
|
kentyman
Berichten: 2093
|
bakboord = links stuurboord = rechts
"als je je kite over bakboord hebt dan heb je voorrang" deze manier van voorrang utileggen kan verwarrend zijn omdat je bij het kitesurfen "dwars" op de vaarrrichting staat. Daarom is het makkelijker om te zeggen: "rechter been voor = voorrang"
|
|
|
deltomaso
Berichten: 83
|
dus rechterbeen voor = voorrang en die houdt zijn kite hoog bij het passeren, linkerbeen voor = kite laaghouden bij passeren? of ben ik weer verward?
|
|
|
DENNS
Berichten: 911
|
ik kijk nooit naar of ik recht voor of achter heb meestal kijk ik gewoon ff goed en dan ga ik downwind of hij. dat kan ik wel inschaten loopt altijd goed af nog nooit problemen meegehad
|
|
|
kentyman
Berichten: 2093
|
dus rechterbeen voor = voorrang en die houdt zijn kite hoog bij het passeren, linkerbeen voor = kite laaghouden bij passeren? of ben ik weer verward?
kite hoog of laag heeft niets met voorrang te maken, kite hoog of laag is alleen tijdens 't moment van passeren belangrijk en dan dus degene upwind kite hoog en degene downwind kite laag. @Dennis91: ik hou me zelf ook niet altijd 100% aan de voorrangs regels, meestal is het wel duidelijk wie er upwind gaat en wie er downwind gaat. Als het echter niet in 1 oog opslag duidelijk is dan is het goed om terug te vallen op de regels.
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
die regel, bak gaat voor stuur geld alleen als je op ramkoers ligt anders is het al duidelijk.
Daarom vanwege alle verwarring met stuur en bak, gewoon rechterbeen(heelside) voornag of linkerbeen(heelside) geen voorang!
|
|
|
ijbe
Gast
|
Ik vroeg op mijn eerste les of er nog regels voor kitesurfers waren maar kreeg te horen dat die niet bestonden :S Bedankt voor de goede uitleg kentyman !
|
|
|
Boudewijn
Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
|
misschien is het ook handig om te staten:
windkracht>spierkracht>moterkracht
dus de dingen die gebruik maken van de wind om vooruit te komen hebben voorrang over spierkracht (roeiboot bijvoorbeeld en motorboot)
Dus niet.... dit is zo voor surfers en zeilers, maar wij kitesurfers vallen daar niet onder. Wij zitten onderaan de lijst en moeten voor iedereen wijken! damn het stinkt wel dat wel windsurfers er onder vallen maar niet kitesurfers :S
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Ik vroeg op mijn eerste les of er nog regels voor kitesurfers waren maar kreeg te horen dat die niet bestonden :S Bedankt voor de goede uitleg kentyman !
Zit me nu toch wel af te vragen waar je die eerste les hebt gehad........
|
|
|
Jolien.
Berichten: 1152
|
dit moet iedereen toch kennen! elke goede theorie-cursus heeft dit erin staan. die ik heb gehad in iedergeval wel
|
|
|
Pjoeloe
Berichten: 322
|
Ik was lichtelijk bekend met de regels. Maar in de praktijk gaat het meestal wel goed, nu weet ik dat dit niet het beste antwoord is, maar als je goed kijkt wat de ander doet en hier goed op anticipeert gaat het meestal wel goed.
|
|
|
roelvdgun
Berichten: 591
|
als jij upwind vaart tov een ander, houd je je kite hoog. als je downwind van een ander vaart, doe dan je kite omlaag.
dat bedoelde ik ook, dan snap ik het, heb het waarschijnlijk verkeerd begrepe zoals het daar stond.
|
|
|
8
Geen avatar
Berichten: 23
|
Prettig overzicht!
Ik heb net mn lessen achter de rug. Het is dat ik een video heb waar de regels worden uitgelegd, maar tijdens de les is er gewoon geen aandacht aan besteed (ik heb het zelfs aan de instructeur gevraagd en die moest even navragen hoe het ook alweer zat...)!
Ik vind het echt vreemd dat je geen theorie (en praktijk) examen hoeft af te leggen om het water op te gaan. Nu moet je er maar op vertrouwen dat nieuwe kiters dit zelf uitzoeken of bv deze topic lezen.
Zal ook voor de algemene beeldvorming over kitesurfen goed zijn om examens in te voeren...
|
|
|