Ongeval Schildmeer o.i.d??

Frank77

Antwoord #25 November 12, 2006, 23:39:36
edit2Rapporteer  
Uiteraard eerst sterkte aan die kerel. Erg naar om dat mee te maken!

Ik vraag me wel af waarom je voor/bij een snackbar je kite gaat oplaten? Ik kan aanraden om honderd meter lopen om bij het gebouw weg te zijn, lijkt me niet heel lastig en anders moet je op die stek gewoon niet gaan kiten. Daarnaast heb je altijd turbulentie bij gebouwen. Geen handige stek om je kite daar (op 12 uur) te hebben.

En ja, ik heb het ook wel eens op horst gestaan (1 keer) en ben niet van plan om daar (bij bepaalde windrichtingen) nog een kite op te laten. Die bomen staan daar ook erg dichtbij) Dus hoe naar dit ongeluk ook is, blijf alsjeblieft weg van gebouwen/palen/bomen/auto's (en dan graag iets meer dan 20 meter).
daanbanaan

Antwoord #26 November 13, 2006, 00:04:15
edit2Rapporteer  
ik wil wel weten wat voor 'n maat kite hij had opstaan..
zijn er nog ooggetuigen???
litewave

Antwoord #27 November 13, 2006, 00:32:41
edit2Rapporteer  

mmm misschien iemand van Bazaki? die kiten daar toch ook wel eens? of iemand uit het "groningen topic" ?

geen bazaki
duik

Antwoord #28 November 13, 2006, 01:22:56
edit2Rapporteer  

mmm misschien iemand van Bazaki? die kiten daar toch ook wel eens? of iemand uit het "groningen topic" ?

geen bazaki

ok dan!
LEAF

Antwoord #29 November 13, 2006, 01:32:17
edit2Rapporteer  
Sterkte weer aan de ongelukkige maar vraag mij ook weer ernstig af of dit gewoon niet  voorkomen had kunnen worden, mensen denk  aub na voor je met wind als afgelopen weekend gaat kiten, heb je geen kleine kite en ben je beginner dan ga je dus een weekend niet kiten zo simpel is het en dat zou een hoop ellende schelen.  Vandaag op de Slufter was het ook weer raak, gast ging dood leuk een 12m oplaten met windkracht 7 en ja hoor lekker vliegen over het strand natuurlijk, hij heeft mazzel gehad dat omstanders hem snel vastgrepen anders had ie nu ook in de krant gestaan. :Smiley
big_ben_lair

Antwoord #30 November 13, 2006, 01:46:44
edit2Rapporteer  
Sterkte aan de Kiter!

het oplaten van de kite is altijd een gevaarlijk moment, klote als er dan net en windvlaag komt.
harryCab

Antwoord #31 November 13, 2006, 01:52:09
edit2Rapporteer  
Sterkte weer aan de ongelukkige maar vraag mij ook weer ernstig af of dit gewoon niet voorkomen had kunnen worden, mensen denk aub na voor je met wind als afgelopen weekend gaat kiten, heb je geen kleine kite en ben je beginner dan ga je dus een weekend niet kiten zo simpel is het en dat zou een hoop ellende schelen. Vandaag op de Slufter was het ook weer raak, gast ging dood leuk een 12m oplaten met windkracht 7 en ja hoor lekker vliegen over het strand natuurlijk, hij heeft mazzel gehad dat omstanders hem snel vastgrepen anders had ie nu ook in de krant gestaan. :Smiley

Voor degene die hem opliet een rode kaart, slaat echt nergens op om een 12 te proberen met een dikke 7 in je rug.

Zag hem stuiteren over het strand en toen toch maar ingegrepen zonder dat ie zelf het signaal er voor gaf.

Zou me de pleuris schrikken als ik hieronder zou hangen.

Zoveelste geval van "heb het toch geprobeerd en zag dat het toch teveel was voor mijn kite" . Gelukkig dit keer goed afgelopen.......door omstanders die niet in grote getale aanwezig waren, anders..........
Nino

Antwoord #32 November 13, 2006, 02:20:50
edit2Rapporteer  
Hallo,

Weet iemand misschien meer? Veel of weinig ervaring? Grote of kleine kite? Ongeval op het land of op het water verooorzaakt?

big_ben_lair

Antwoord #33 November 13, 2006, 02:25:43
edit2Rapporteer  
volgens de krant (dvhn (de telegraaf van het noorden)) net voor het kiten zelf en de spot is een gevorderden spot vanwege een bomenrij op/bij het strand,

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article1129259.ece
Frank77

Antwoord #34 November 13, 2006, 02:58:59
edit2Rapporteer  
alle respect: ook gevorderden knallen tegen bomen.
Boom gaat echt niet opzij ook al ziet hij dat je gevorderd bent  :Smiley Daar is ie net te traag voor.
dus stelling (van wie hij ook is) vind ik ongelukkig gekozen.

Nogmaals sterkte aan de ongelukkige!

semen

Antwoord #35 November 13, 2006, 06:13:57
edit2Rapporteer  
Het is hier al eerder aangegeven maar ook ik snap niet waarom kiters, met de weersverwachting zoals voor dit weekend, naar binnenwater gaan. Het merendeel denkt waarschijnlijk dat de wind daar minder is en gemiddeld is dat ook wel zo, alleen het verschil in minimum en maximum is ook veel groter, oftewel een veel vlagerige wind. Dit gekombineerd met de vele obstakels en een meestal kleine launch gelegenheid, is vragen om problemen, onafhankelijk van de ervaring of kitegrote.
Ga naar het strand waar de wind stabieler is en er zo goed als geen obstakels zijn. Hou je kite richting zee, laag en je hand bij je safety zodat wanneer het mis gaat je direct kan releasen zonder wat te raken. Gaat er toch wat mis wordt je hoogstens een stuk richting zee gesleurd maar daar kom je wel overheen.

Ben je nog niet toe aan kiten op zee of groot open water, ga dan met dit weer gewoon een biertje drinken ( of een patatje eten).
ldr

Antwoord #36 November 13, 2006, 13:21:20
edit2Rapporteer  
Hou je kite richting zee, laag en je hand bij je safety zodat wanneer het mis gaat je direct kan releasen zonder wat te raken. Gaat er toch wat mis wordt je hoogstens een stuk richting zee gesleurd maar daar kom je wel overheen.

Meestal wordt iemand verteld niet te gaan kiten met aflandige wind eh loser

En mensen doe even rustig, er is niet genoeg info om tot een goed oordeel te komen..! Dit kan iedereen overkomen, misschien is hij/zij wel een heel stuk meegesleurd tot de cafetaria weet ik veel!

Niet dat ik er zo blij mee ben, die negatieve publiciteit. Maar zoiets gebeurt om de tijd wel eens. Kiten staat tegenwoordig veel meer in de media. Een paar jaar geleden gebeurden zulke dingen ook wel.

Veel beterschap! ThumpsUp
Frank77

Antwoord #37 November 13, 2006, 14:46:01
edit2Rapporteer  
Dan sta je nog steeds upwind van een cafetaria! Waarom???! Doe het gewoon niet.

Maar ik ben idd erg benieuwd naar het gehele verhaal van desbetreffende persoon. Sterkte ermee.

semen

Antwoord #38 November 13, 2006, 14:55:27
edit2Rapporteer  
Citaat
Voeg citaat toe
Citaat van: semen op november 13, 2006, 12:13:57 am
Hou je kite richting zee, laag en je hand bij je safety zodat wanneer het mis gaat je direct kan releasen zonder wat te raken. Gaat er toch wat mis wordt je hoogstens een stuk richting zee gesleurd maar daar kom je wel overheen.

Meestal wordt iemand verteld niet te gaan kiten met aflandige wind eh

ldr; klaarblijkelijk snap je iets niet.
Je kunt je kite op 3 uur en op 9 uur op de rand van het windvenster zetten. Bij sideshore wind is er dus altijd een kant waar je je kite richting zee op kunt laten en daar houden. Je hoeft hem dus niet boven je hoofd te zetten zodat je igv een vlaag niet gelifd wordt maar richting zee wordt getrokken, en dus altijd van de obstakels vandaan. Dit geeft je dan tijd om je safety te trekken.
Alleen bij pal onshore werkt dit niet en bij offshore ( aflandig ) ga je in principe niet op zee varen.

Ik wil geen oordeel vellen, ik constateer een feit dat ik niet begrijp en dat in mijn ogen potentieel gevaar met zich meebrengt. loser
Jurrien

Antwoord #39 November 13, 2006, 19:02:17
edit2Rapporteer  

niet uit het groningen topic...

dimitri
Gast
Antwoord #40 November 13, 2006, 20:09:11
edit2Rapporteer  
alle respect: ook gevorderden knallen tegen bomen.
Boom gaat echt niet opzij ook al ziet hij dat je gevorderd bent  :Smiley Daar is ie net te traag voor.
dus stelling (van wie hij ook is) vind ik ongelukkig gekozen.

Nogmaals sterkte aan de ongelukkige!

Ik denk dat er met een gevorderde spot bedoeld wordt dat een gevorderde kiter kan inschaten of het te gevaarlijk is of niet

Check de wind van de afgelopen dagen maar ff na.
Haring High Richardt

Antwoord #41 November 17, 2006, 16:47:07
edit2Rapporteer  
Heb het volgende even van hanglos gehaald, ik hoop dat iedereen hier wat van opsteekt!:

Inmiddels heeft de persoon, Jaap,  in questie een reactie geplaatst:

Reactie van Snacbar Kiter,

Ben gisteren ontslagen uit UMCGroningen. Compleet gekraakt  en C5 wervel beschadigd maar stabiel, draag ik nu een brace tot 4 jan 2007.  Het gaat dus goed. Wil graag reageren op  jullie geweldige betrokkenheid  die mij bijzonder goed  doet. Allen bedankt  Je mag mij rekenen onder de categorie beginnende kiter.  Ben nu  1.5 jaar bezig.  Ik kan jullie gerust  stellen dat mijn ongeluk een foute inschatting  van mijzelf  is geweest.  Ik heb een  Cabrinha 14.0 Co2 .

De wind op het schilmeer was 4- 5 West vlagerig loodrecht op het strand.  Wij zijn altijd met ons 2 en bij een kite en waren bezig de kite in het water op te laten.  Hierom had ik mijn  veiligheid  op Ride staan, in plaats van Lounche.  Ik werd  opgetild zonder plank  en op het stand  gezet.  Ik dacht  de kite  wel  onder  controle te krijgen., maar  dit lukte niet echt  en werd richting een omheining  getrokken . Ik  kwam een klein boompje tegen en  dacht mij daaraan vast te kunnen houden. Heb op dit moment niet aan mijn release gedacht. Te kort tijd.  Wat hierna gebeurd is  kan ik mij niet meer herinneren. 

Mijn  vriend vertelde dat ik werd opgetild  door een windvlaag en  over de omheining van snacbar-restaurent werd getild en op het dak werd gesmakt en vervolgens achter in de tuin belandde.  Na een tijdje kwam ik weer bij.  Maar compleet gekraakt. Besef  dat ik geluk heb gehad.  Bedankt voor al jullie betrokkeneid zowel voor als tegen. Iedereen heeft wel een beetje gelijk  maar dit is het laatste wat ik deze geweldige sport  wilde aandoen . Mijn Cabrinha  is stil a live  and so am I. 

Blijf  vooral discussieren  en de goede punten er  uit lichten om de kite-sport  veiliger  te maken

De waarschuwingen waren er al! De weersomstandigheden waren er naar, harde wind en zeer harde vlagen. En helaas ging het weer mis:

Dit berichtje kwam ik net op nu tegen:

Kitesurfer landt op snackbar

Uitgegeven: 12 november 2006 15:23

AMSTERDAM - Een kitesurfer uit Delfzijl is zaterdag zwaargewond geraakt toen hij zijn kite niet meer in bedwang kon houden na een windvlaag. Hij werd de lucht ingetrokken en landde uiteindelijk op het dak van een snackbar. Dat meldt de Groningse politie zondag.

De man wilde gaan kitesurfen op het Schildmeer bij Appingedam. De vlieger hing al in de lucht en terwijl hij de laatste voorbereidingen trof kreeg de wind vat op het doek. Hij probeerde zich nog tevergeefs vast te klampen aan een boom. In het ziekenhuis bleek dat de onfortuinlijke vlucht hem een zware hersenschudding en mogelijk nekletsel heeft opgeleverd.

Laten we hopen dat hij het goed maakt!  En nogmaals de "R" is in de maand blijf op je hoede! En negeer de windvoorspelling niet!!

-----------

Kitesurfer zwaargewond na windvlaag Steendam - Zaterdagmiddag werden de politie, ambulance, brandweer en trauma-helikopter richting boei 12 gestuurd. Bij aankomst bleek het om een kitesurfer te gaan die tijdens het surfen op het Schildmeer door een windvlaag over een gebouw heen was gevlogen en op een ijskist terrecht was gekomen.
Nadat de brandweer het gesloten hek van het terrein aan het Schildmeer open had geknipt konden de hulpdiensten naar de gewonde patient. De kitesurfer is met de ambulance naar het UMCG in Groningen gebracht

Frank77

Antwoord #42 November 17, 2006, 16:57:11
edit2Rapporteer  
Ik heb heel veel respect voor hem dat hij zijn verhaal plaatst!  ThumpsUp
Laten we er veel van leren en nogmaals heel veel sterkte!

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.