Ik ben in september dit jaar begonnen (na een prive les) en kon na een halve dag al op en neer varen Hoogtehouden/lopen kost wat meer oefening. Ik had een soortgelijke achtergrond: buggy ervaring met 5 m2 matrassen, snowboarden/skien en zeilen. Als je de kite beheerst dan is het alleen nog maar een plank leren beheersen. Snowboard ervaring is daarbij erg handig.
Ik kan je lessen aanraden. Er zijn wel wat basis dingen die je moet weten: bv hoe tuig je de kite op, hoe waterstarten van de kite, hoe kom je uit het water etc. Ik heb zelf een prive les genomen en dat is goed bevallen maar dat is de afweging die je kunt maken t.a.v. tijd/geld/wensen die je hebt. Alternatief is bv. 2 dagen lessen in een groep.
Wbt materiaal: veel rondvragen (vb kiteshops in den haag (skihut), delft (siem.nl), rijnsburg (flyhigh), harderwijk (telstar), vlissingen (xwatersport?), oostvoorne (eurofun) etc) en beslissing maken of je nieuw koopt of 2e hands koopt. Heeft beide voordelen. [er zijn vast en zeker kiteshops dichter bij jou in de buurt, maar dis even een selectie in de buurt van den haag]
« Laatste verandering: Januari 06, 2007, 19:01:50 door Frank77 »
gewoon lessen nemen, en die gasten de hemd van het lijf vragen met wat het beste voor jou is....
Verder van te voren lkkr op het forum rond kijken en het een en andere lezen over veiligheid etc.. Hoe meer je al weet des te sneller het gaat met je lessen... Verder heb ik 1,5 les genomen en kon ik al varen, maar dat is heel persoonlijk...
Ik ben 100kg.Neem sowieso les en de leer snelheid is erg persoonsafhankelijk.Het aantal lessen is ook erg verschillend ,ga naar een goede kiteschool.Je hebt al vlieger ervaring dus dat scheelt al de helft.Als je nog geen board ervaring hebt is t erg leerzaam om ff naar de kabelskibaan te gaan ergens vanaf Maart,hier leer je erg snel je boardcontrol zonder je druk om de kite te hoeven maken.Kites zijn er in overvloed en iedereen zal zijn eigen merk sterk aanprijzen daarom zal ik ook niet zeggen dat de Ozone Instinct super is,Erg veel lezen ,vooral de zoekfunctie gebruiken hier op Kitehigh.Enuhhh waar is Beneden - Leeuwen?? Sucses!
Een aantal lessen.. ik hoor iedereen hier over 2 lessen.. maar wil je het direct gewoon goed 3 a 4 denk dat je dan een heel end bent. je hebt natuurlijk wel het voordeel van het buggyen.
ik ben zelf 110 kilo, dus op dat punt kites genoeg. je zult alleen rekening moeten houden met het feit dat de windranges van kites altijd op mensen van ongeveer 75 kilo zijn berekend. als iemand van 75 kilo uit het water komt met een 12. wil dat niet zeggen dat dat jou gaat lukken. maar dit hangt ook van de kite af. ik heb een yarga 11 die me wel uit het water trekt als mensen van 75 kilo met een 12 net genoeg hebben.
Ik weet niet precies waar dat plaatsje ligt waar je woont, als het in de buurt van de zee is, kijk dan even naar wat anderen hebben, en veel vragen aan de leraar. bij de zee hebben ze wat meer kleinere kites. terwijl in het binnenland je toch meer de grote kites hebt. ik heb dan nu een 15,11. en m'n oude setje (die nog niet verkocht is) 16.12.8. Maar goed vraag dat maar effe naar aan de experts. Laat je alleen niet opnaaien door al dat "naish en north" gedoe, zijn hele goede kites maar niet persee de beste. (m'n oude kites zijn ook naish en bevielen super hoor)
lessen? gewoon een standard lesje nemen 2 a 3 uur, de safety systemen leren en uitleg over hoe je moet starten. dat zou genoeg moeten zijn (vopral als je snow/wake/skateboeard ervaring hebt)
kites? een 9+12+16 of 10+14+18 (heb ik) de laatste optie is iets beter voor de gewichtigen onder ons :> je kan toch al snel varen met 2 a 4 meter meer dan de rest.
bordje? 135 a 140 bij 40 cm daar moet je goed op kunnen leren en daarna ook nog een tijd op door kunnen varen. let wel op dat er een scherpe rail op zit i.v.m. hoogte lopen
Veel plezier met varen!!!!!!!!!
« Laatste verandering: Januari 06, 2007, 20:27:17 door big_ben_lair »
en dus in het begin een kwestie van de A15 afknallen en naar Oostvoorne rijden! Daar ook lekker les nemen dan je de spot een beetje, gewoon top als beginner.
Als je al veel vliegereravaring heb je aan 1 a 2 lesjes voldoende. Vooral goed opletten bij het safety gedeelte. Daarna is het gewoon een kwestie van uren maken met die vliger in de lucht! Na de les is het wel handig om een 'kitebuddy' te hebben die je in de gaten houdt todat je kunt hoogte lopen enzo. In het begin ligt de vlieger regelmatig in het water, lijnen in de knoop, enz.
En wees gerust er zijn nog kiters van rond de 100 kg . Als je wil starten kijk dan uit naar een bow . Ik heb zelf het verschil ervaren tov een C-chape en het is een groot verschil kwa safety en relax te leren kiten.
Relaxte spots om het kiten te oefenen zijn oostvoorne (noordwest / west / zuidwesten wind en evt zuiden wind, maar is dan vlagerig) en strand horst bij harderwijk ivm ondiep water. Ongetwijfeld meer spots in NL. Er zit wel een groot verschil in water waar je kunt staan en waar je niet kunt staan. Om te beginnen kan ik alleen ondiep aanraden, dus waar je kunt staan. Maakt het leren een stuk gemakkelijker.
Neen niet echt ... veel te druk daar en veel te commercieel ... de afstand van Antw. naar Workum of naar onze kust is bijna het dubbele maar in tijd scheelt het niet veel meer ( files )
Eveneens zijn het aantal campings dalende in Belgie en moet algauw de wagen nemen wil je aan het strand geraken zonder veel gesleur .
De enigste spot waar ik geweest ben was Zee - Brugge ... was niet slecht .
Maar in het voorseizoen gaan we onze jongste zoon leren kiten en zullen we terug in Workum zitten .
Een collega van me handelt overal in, nu heeft hij een board liggen van het merk Hydroslide type airwalk. Kent iemand dit merk of type?? Ik heb het idee dat het een wakeboard is maar zeker weten doe ik niet..
Hij heeft ook regelmatig wakeboarden liggen en naar zijn zeggen is dit echt een kiteboard.
wakeboard volgens mij ja... gewoon ff tweedehands board kopen, voordeel van je gewicht is datj e groot board moet hebben, zijn meestal goedkoper 2ehands
als grootste kite, een 16, en als kleinste maat een 10(heb ik ook nog wel te koop,hehe)
wakeboard volgens mij ja... gewoon ff tweedehands board kopen, voordeel van je gewicht is datj e groot board moet hebben, zijn meestal goedkoper 2ehands
als grootste kite, een 16, en als kleinste maat een 10(heb ik ook nog wel te koop,hehe)
lessen? gewoon een standard lesje nemen 2 a 3 uur, de safety systemen leren en uitleg over hoe je moet starten. dat zou genoeg moeten zijn (vopral als je snow/wake/skateboeard ervaring hebt)
kites? een 9+12+16 of 10+14+18 (heb ik) de laatste optie is iets beter voor de gewichtigen onder ons :> je kan toch al snel varen met 2 a 4 meter meer dan de rest.
bordje? 135 a 140 bij 40 cm daar moet je goed op kunnen leren en daarna ook nog een tijd op door kunnen varen. let wel op dat er een scherpe rail op zit i.v.m. hoogte lopen
Veel plezier met varen!!!!!!!!!
Ola, ik vind dat je wel heel luchtig doet over het les nemen.... Ik heb zelf 2 lessen gehad van een erg goede leraar. Had al skateboard, zeil, surf, ski, monoski, snowboard en een heleboel vlieger ervaring maar heb vooral in de de 2e les erg veel geleerd over safety en de gevaren van kiten. In mijn optiek kan je beter 1 les teveel nemen dan 1 te weinig...