|
|
|
|
Frank77
![](/forum/avs/avatar_3483.png)
Berichten: 690
|
Een paar weken geleden heb ik de vraag aan LF gesteld. Dit was het antwoord:
"The Havoc is a completely different kite than the assault so you can’t really look at that for bridal reference. As for the 2-1. The Assault will fly without it but you need it to get adequate de-power."
Ik ben uiteraard wel benieuwd naar jouw bevindingen. Ik denk dat als je echt een verandering wil dat de bridle op de kite ook aangepast moet worden, bv gelijk aan de setup van bv een boxer, aangezien die wel goed met 1:1 kan vliegen. Ik verwacht dat de kite nu slecht zal reageren op sturen, maar ben dus zeker benieuwd.
[probleem met safety zie ik niet: die zit gewoon aan een powerlijn]
|
|
|
michiel v geel
![](/forum/avs/avatar_2702.png)
Berichten: 3127
|
maar dan ben je toch je kite kwijt en dat losgooien doet nietmand kan ik je vertellen
|
|
|
Frank77
![](/forum/avs/avatar_3483.png)
Berichten: 690
|
Leash zit aan 1 powerlijn en die powerlijn zit door een ringetje dat aan de bar zit.
Chickenloop lostrekken en dan schiet je bar tien meter naar je kite en kite blijft aan 1 powerlijn hangen aan de leash (zie foto). Erg naar want je kunt de boel bij elkaar rapen en dan naar de kant zwemmen want alles zit door elkaar. Niet fijn als je een paar honderd meter uit de kust ligt (1 keer voorgekomen in Oostvoorne doordat chickenloop per ongeluk was uitgehaakt na een sprong: heel heel a-relaxt).
Ik ben dan ook overgestapt om de leash aan de chickenloop te zetten als ik op zee vaar zodat je in iedergeval nog een kans tot herstarten hebt. Aangezien het een bow is met mega depower komt het niet snel voor dat je in rare situaties zit. Tenzij je zwaar overpowered bent, maar dan moet je eigenlijk niet het water op.
|
|
|
michiel v geel
![](/forum/avs/avatar_2702.png)
Berichten: 3127
|
![ThumpsUp](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/thumbsup.gif) top ik wou je even testen dit is de oude 4lijns bar safety werkt nog altijd goed, goed gedaan
|
|
|
Frank77
![](/forum/avs/avatar_3483.png)
Berichten: 690
|
Als ik dit had geweten was ik voor een 5de lijns hybride gegaan (cry_kitesmiley)
|
|
|
(HJ) MINI-ME
![](/forum/avs/avatar_2682.png)
Berichten: 7007
|
maar dan ben je toch je kite kwijt en dat losgooien doet nietmand kan ik je vertellen
Er zit ziek veel speling op de bar dus ik heb zat de-power ruimte wanneer ik mijn bar omhoog duw... Frank 77 heeft inderdaad de optie laten zijn zoals ik hem morgen ga testen (leash in het ringetje) Ik heb ook contact gehad met Liquid Force en kreeg een standaard (Amerikaans) antwoord terug...... "Ja het is goed mogelijk alleen heb je minder de-power en kunnen wij niet instaan voor de gevolgen bla..bla..." Je kan dus waarschijnlijk ook een 4 lijns bar van een ander merk gebruiken.. Ik ben morgen erg benieuwd en snap wel dat mijn enige afstel mogelijkheden de knoopjes op de kite zelf zijn...... wordt vervolgd ![loser](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/loser.gif)
|
|
|
(HJ) MINI-ME
![](/forum/avs/avatar_2682.png)
Berichten: 7007
|
Als ik dit had geweten was ik voor een 5de lijns hybride gegaan (cry_kitesmiley)
Of de HAVOC.... Maar nadeel van 1:1 setting is dat je minder wind-range hebt ![Joepie](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/pbjslayer.gif)
|
|
|
Frank77
![](/forum/avs/avatar_3483.png)
Berichten: 690
|
Hmm hoeft denk ik niet.
Bridle setup op de kite zal ook van invloed zijn. Ik denk dat de setup op de havoc al handiger is. Ik zou eigenlijk weleens een setup van een waroo willen proberen op een assault omdat die waroos ook 1:1 varen (dacht ik).
Een North rebel kan ook enorm veel power lozen, en heeft geen katrollen nodig en zelfs geen bridle.
Bij de LF (met katrollen) heb ik af en toe de 'met normale armen bereikbare' barrange wel nodig om de echte vlagen op te vangen. Dus ik ben bang dat je in een 1:1 setup het "te korte armen effect" krijgt in de vlagen.
Maar nogmaals, ik ben benieuwd naar je ervaringen.
|
|
|
kite4ever
![](/forum/avs/avatar_2643.png)
Berichten: 50
|
Heb de Assault 16 1:1 gevaren en na 2 rakken weer terug gezet. Vaart als een dweil met een 1:1 setup. Stuurt slecht en te weinig depower. Hoe het met de 12 vaart weet ik niet, maar ik denk dat de Assault niet geschikt is om om te bouwen.
|
|
|
|
Leander
![](/forum/avs/avatar_536.png)
Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
|
is vaak ook een kwestie van afstellen. Ik vond dat eerst bij mijn shockwave ook, en na 10 min gauw terug gezet. Later heb ik nog eens geprobeerd op 1:1, een beetje afgesteld en toen was het prima.
|
|
|
kite4ever
![](/forum/avs/avatar_2643.png)
Berichten: 50
|
Omdat je minder depower hebt zul je ook meer aan je bar moeten trekken om te sturen. De kite wordt dan erg traag en vaart dan als een dweil. De Assault is op zich al niet een heel erg snelle kite. Ben trouwens wel tevreden over m'n 16 en ik hou hem lekker op 2:1. Maar goed dat is mijn mening.
|
|
|
Frank77
![](/forum/avs/avatar_3483.png)
Berichten: 690
|
niet door minder depower maar doordat de katrollen weg zijn moet je om dezelfde lijnlengte te verkorten de bar 2x zo ver trekken. Bij een kleinere kite is de invloed natuurlijk geringer.
Daarom denk ik ook dat de bridle ook een aanpassing vereist. Een soort van waroo opzet (bv).
|
|
|
(HJ) MINI-ME
![](/forum/avs/avatar_2682.png)
Berichten: 7007
|
Omdat je minder depower hebt zul je ook meer aan je bar moeten trekken om te sturen. De kite wordt dan erg traag en vaart dan als een dweil. De Assault is op zich al niet een heel erg snelle kite. Ben trouwens wel tevreden over m'n 16 en ik hou hem lekker op 2:1. Maar goed dat is mijn mening.
Maar dat snap ik dan niet want bij Naish zeggen ze dat de kites sneller worden wanneer je ze op de 1:1 setting zet.... Ik ben ook erg tevreden over mijn Assaults maar hoop juist met de 1:1 setting een nog sneller/directer stuurgedrag te krijgen....
|
|
|
kite4ever
![](/forum/avs/avatar_2643.png)
Berichten: 50
|
Niet elke kite is gelijk. De Assault heeft katrollen aan de uiteinden van de LE zitten, dat heeft de Boxer niet.Zelfde geldt voor de Waroo. Dat is dus een heel andere bridle opzet. Je kunt de kites niet met elkaar vergelijken. Denk niet dat het wijs is zomaar aan de bridle te gaan zitten klooien.
|
|
|
(HJ) MINI-ME
![](/forum/avs/avatar_2682.png)
Berichten: 7007
|
Niet elke kite is gelijk. De Assault heeft katrollen aan de uiteinden van de LE zitten, dat heeft de Boxer niet.Zelfde geldt voor de Waroo. Dat is dus een heel andere bridle opzet. Je kunt de kites niet met elkaar vergelijken. Denk niet dat het wijs is zomaar aan de bridle te gaan zitten klooien.
Dat zegt niets..... De Thruster van Eclipse http://www.eclipsekites.com/kites/video.php?Video=relaunchingheeft ook een katrol op de bridle en vaart ook met een 1:1 setting..... Volgens mij heeft die pully op de kite er alleen maar mee te maken dat je de kite makkelijker als een bow-kite kan relauchen ![ThumpsUp](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/thumbsup.gif)
|
|
|
Frank77
![](/forum/avs/avatar_3483.png)
Berichten: 690
|
Zomaar aan de bridle klooien is nooit wijs, maar je kunt miss. een tweede bridle eropzetten (en dus de eerste gewoon er op laten zitten en daar dus /niets aan wijzigen). En zoals kite4ever aangeeft is idd de bridle setup (in combi met de shape) van de kite bepalend voor het stuurgedrag.
Een kite met 6 m diameter krijg je niet de bocht om door de bar 10 cm aantetrekken. Daarvoor moet je wel iets met de opzet van toming/layout doen.
|
|
|
kite4ever
![](/forum/avs/avatar_2643.png)
Berichten: 50
|
De katrollen op de bridle zitten er omdat de kite bij poweren en depoweren van profiel veranderd. Door de katrollen wordt de druk op de bridle gelijk verdeeld. Bij d Assault werkt dat anders, hij staat ook anders in de lucht. De katrollen zitten aan de einden van de LE en niet op de bridle.
|
|
|
KiteDemon
![](/forum/avs/avatar_196.png)
Berichten: 6806
|
Ga er maar vanuit dat als je de ombouw wil maken naar 1:1. je ook de bridle hierop dient aan te passen om het werkend te krijgen. Maar het zou natuurlijk wel makkelijk zijn als je ook weet hoe. Misschien dat er info is te halen van een Assaultforom of zo. Als het goed is dan zou de kite minder bardruk krijgen, reactiever op stuurimpulsen moeten reageren en lichter sturen. De totale depowercapaciteit blijft gewoon gehandhaafd, maar je zal een grotere barbeweging moeten maken om dezelfde depower te hebben als in de 2:1.
|
|
|
Frank77
![](/forum/avs/avatar_3483.png)
Berichten: 690
|
wel een extension kit voor je armen aanschaffen (grinnik_kitesmiley)
|
|
|