** 1:1 setting voor Assault + Pis **

Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #25 Januari 16, 2007, 20:13:10
edit2Rapporteer  
Wat Fer (kitedemon) zegt klopt wel enigzins. Als je echt lekker wil kiten met 1:1 setup moet je ook de bridle aanpassen. Met alleen je lijnen redt je het niet.
Ik heb als ik op 1:1 vaar dat mijn shockwave heel makkelijk oversheet. Ik heb nu de stuurlijnen al tot een halve meter langer gemaakt en het wordt dan wel iets beter, maar het probleem blijft, vooral met uithaken.
Ik wil dan binnenkort ook eens gaan experimenteren met aanpassingen aan de bridle om het echt lekker werkend te krijgen.
Feit is wel dat de 1:1 nu al veel beter vaart en springt dan op 2:1 setup.
Alleen uitgehaakt krijg ik hem nog niet lekker.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #26 Januari 17, 2007, 00:25:04
edit2Rapporteer  
Ik ben benieuwd mini-me: heb je kunnen testen?
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #27 Januari 17, 2007, 04:34:22
edit2Rapporteer  
Oké vandaag op Mirns de Test uitgevoerd... Had mijn lijnen op het 2e knoopje van de kite vastgemaakt.. Een mede kiter hield voor mij de kite op zodat ik kon zien of de lijnen goed zaten.. Ik vond de stuurlijnen nog wat aan de korte kant dus heb vervolgens de lijnen op het laatste knoopje gezet...
Daarna de kite de lucht in gelaten... Ik zag dat de kite heel stabiel op 12 uur stond en dat mijn bar bijna op het einde van de chickenlooplijn zat..
Had dus weinig speling meer over...Heb vervolgens mijn de-power stap gebruikt en had iets meer speling.. Omdat de wind pal op land stond moest ik voor mijn eigen veiligheid een stuk het water in lopen.... Heb dit gedaan en heb drie pogingen ondernomen... Alle drie met het zelfde resultaat... Als ik namelijk mijn kite de powerzone instuurde en vervolgens mijn bar aantrok dan zag ik dat ik de wangen van mijn kite naar elkaar toe trok en dat de kite vervolgens achteruit (dus van mij af) uit de lucht kwam zetten... Wanneer ik de bar weer los liet kwam de kite weer terug in zijn oude shape...  Na 3 x dit gedaan te hebben en wetende dat ik in de 2:1 setting lekker had kunnen knallen en zien hoe de andere bezig waren heb ik besloten om de bar weer terug te zetten in de 2:1 setting...Heb daarna lekker kunnen varen/springen met mijn 12m2 

Natuurlijk wil ik dit nog eens gaan proberen maar dat zal wel in de zomer worden want ik vind het nu zonde van mijn tijd om te kloten in het water terwijl het zo kort licht is.....

Conclusie: ik denk dat de stuurlijnen te kort waren en heb helaas niet kunnen varen.......
              Hoop dat andere hier wat aan hebben  ThumpsUp
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #28 Januari 17, 2007, 05:47:09
edit2Rapporteer  
Om eerlijk te zijn niet zo veel.  :-)
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #29 Januari 17, 2007, 06:02:17
edit2Rapporteer  
Z@l ik jullie eens w@t zeggen.......

Ik snap er geen kloot van. 2:1 of 1:1..... Sorry, zal aan mijn technische inzicht liggen dat tekort schiet! Maar goed, wel weer 5 minuten wat interessants gelezen.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #30 Januari 17, 2007, 06:09:36
edit2Rapporteer  
Om eerlijk te zijn niet zo veel. :-)
Maar Frank die Assault die jij hebt (2007) loopt met die nieuwe bar alweer 2 stappen voor op de concurrente.... En volgens mij werkt die stopper ook perfect... Dus jij zit op rozen  ThumpsUp
Henning

Berichten: 581
Antwoord #31 Januari 17, 2007, 06:39:40
edit2Rapporteer  
EDIT:

Vergeten dat het juist andersom is, dus zonder katrol minder lijn verplaatsing...

Voor de goede uitleg:

Check Frank zijn post (3posts onder deze...)



SUCCES ermee... just my 2 cents...
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #32 Januari 17, 2007, 07:56:20
edit2Rapporteer  
Thx voor je  uitleg HENNING... Maar in plaats van het inkorten van de de-powerlijn kan ik toch ook mijn stuurlijn verlengen  loser
Henning

Berichten: 581
Antwoord #33 Januari 17, 2007, 15:19:10
edit2Rapporteer  
Je zou idd je stuurlijnen met een 1/2 depower-lijn lengte kunnen verlengen, alleen dan weet ik niet wat je kite gaat doen als je hem depowerd... denk persoonlijk dat hij dan gaat jellyfishen... door dat er te weinig druk op de lijnen staat... maar dan zou je een stopperball 1/2 er wege de depower-lijn kunnen zetten...
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #34 Januari 17, 2007, 16:02:08
edit2Rapporteer  
ik raad aan om eerst te experimenteren met een katrol
Je verhaal klopt, maar dan net andersom ;-) :

Met katrol wordt de lengte versterkt dus 10cm bar aantrekken is 20 cm stuurlijn binnenhalen en de bardruk wordt 2x zo groot. Daarom is 1:1 relaxer. De bardruk is kleiner en het gevoel is directer [type fout].
(het grote nadeel van pulleys op de bar is dat de kracht op de katrol wordt verdubbeld en dus de bardruk 2x zo groot is)

Het is allemaal simpele mechanica: F = m*a.
shockwave1
Gast
Antwoord #35 Januari 17, 2007, 19:28:15
edit2Rapporteer  
@frank, klopt helemaal wat je zegt.

Alleen dat verhaal van het verlengen met de stuurlijnen doe ik dus ook. Ik maak ze een 10cm langer dan op 2:1.

MAARR..... Volgens mij doe je bij de boxer juist het tegenovergestelde, want volgens naish moet je de 1:1 setup varen met de stuurlijnen op het bovenste knoopje van de pigtail en op 2:1 op het onderste knoopje, waarmee je je lijnen dus verlengt.

snap jij het nog?  loser
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #36 Januari 17, 2007, 19:48:10
edit2Rapporteer  
Een paar correcties:

In 1:1 is het stuurgevoel directer en reactiever dan in 2:1.
Bij de BoxerSLE blijft de stuurlijnlengte gelijk, maar wordt de bridle iets verkort. Dat staat helemaal los de lengte van de stuurlijnen, maar heeft echt met de bridle setup te maken. De stuur- en powerlijnen bij de Boxer en SW zijn ook met elkaar verbonden met een lijn en een pulley ertussen.
Nogmaals, om het werkend te maken in 1:1 zal er een aanpassing aan de bridle moeten gebeuren en hoef je niet met de stuurlijnlengtes te klooien.
Uit ervaring weet ik dat enkele cm bridle meer of minder, merkbare invloed heeft op power, draaisnelheid en reactiviteit van de kite.
Ik ken de bridle setup van de Assault niet dus heel goed mogelijk dat je andere aanpassingen moet doen aan de bridle om deze in de 1:1 te laten werken.
henning@skool
Gast
Antwoord #37 Januari 17, 2007, 20:09:16
edit2Rapporteer  
@ FRANK: IDD (Shame...) was een beetje laat en ik dacht andersom... dus verhaal moet omgedraaid worden (shame shame shame...)
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #38 Januari 17, 2007, 22:05:51
edit2Rapporteer  
Hehe, no problemo.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #39 Januari 17, 2007, 22:38:37
edit2Rapporteer  
1:1 setup varen met de stuurlijnen op het bovenste knoopje van de pigtail en op 2:1 op het onderste knoopje, waarmee je je lijnen dus verlengt.

snap jij het nog?  loser

De stuurlijnen worden niet aan deze pigtails geknoopt. De bridle wordt hieraan geknoopt. De stuurlijnen worden weer aan een vast punt op dat gedeelte van de bridle geknoopt.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #40 Januari 18, 2007, 06:07:32
edit2Rapporteer  
Heeft iemand een bridle layout + maten van een boxer 12m2? Of evt een waroo 12m2?
Ik wil op zich deze zomer wel eens een dagje experimenteren met een LF 12m2 en aeen andere bridle om in 1:1 te kunnen varen.


ps: heb genoeg ervaring met zelf kites bouwen dus ik weet waar ik mee bezig ben ;-)
larssmits
Gast
Antwoord #41 Januari 18, 2007, 15:47:48
edit2Rapporteer  
Heeft iemand een bridle layout + maten van een boxer 12m2? Of evt een waroo 12m2?
Ik wil op zich deze zomer wel eens een dagje experimenteren met een LF 12m2 en aeen andere bridle om in 1:1 te kunnen varen.


ps: heb genoeg ervaring met zelf kites bouwen dus ik weet waar ik mee bezig ben ;-)



http://www.kiteboardingweblog.com/wp-content/uploads/2006/04/WarooChartModification.jpg

daar staat die van de 06 waroo
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #42 Januari 18, 2007, 19:41:46
edit2Rapporteer  
Waroo en Boxer hebben verschillende bridlesetups. Daarbij zal de bridle ook nog eens op de kite zelf afgestemd moeten zijn qua afmetingen. Ik denk niet dat dat dit gaat werken op een assault, omdat we het hier over 3 verschillende kites met verschillend design hebben. Een paar cm verschil ergens in de bridle is al bepalend voor het vlieggedrag van de kite.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #43 Januari 18, 2007, 22:27:58
edit2Rapporteer  
Om het helemaal ingewikkeld te maken. Ik heb een Shockwave 7 (2006) en Shock wave 12 (2007). De bar en lijnen zijn voor beide kites gelijk maar als ik ze 1:1 vaar dan moet ik de stuurlijnen van mijn 7 maatje, anders dwz hoger knopen op de stuurlijn (dubbel via de katrol), anders kan ik de kite niet poweren. Doe ik dat niet dan kan ik de kite niet oplaten omdat ze nog steeds volledig gedepowerd is. Volgens mij is het gewoon een kwestie van stellen en dus de tijd nemen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.