Kitesurfen met Flysurfer Speed

Nick_66
Gast
Februari 01, 2007, 06:31:00
edit2Rapporteer  
Ik wil deze zomer weer gaan beginnen met kitesurfen, maar heb door een vervelende ervaring vorig jaar niet meer zo'n vertrouwen in mijn kites, nl Flysurfer Speed 10 en 13. Heb vorig jaar veel fouten gemaakt en dat lag zeer zeker niet aan mijn spullen, maar simpelweg onkunde, inschattingsfout, en vooral geen ervaring. Helaas door de vervelende ervaring heb ik geen vertrouwen in mezelf en de kites. Nu vraag ik mij af of een Flysurfer Speed wel zo'n goede kite is om het kitesurfen te leren. Het is zeer zeker geen beginnerskite. Wat denken jullie? Kitesurfen leren met mijn Speed's of over stappen op iets anders?
PK~V
Gast
Antwoord #1 Februari 01, 2007, 06:54:31
edit2Rapporteer  
Ik zou deze thread eens lezen:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=22310.0

Zoals je kunt lezen kun je met elke kite een vervelende ervaring hebben.
Neem gewoon les, of zorg dat er iemand met je meegaat die je instructies kan geven.
Zorg dat je in stadiep water blijft je 1e halfjaar totdat je alles op gevoel kan.
(relaunchen, upwind varen, sprongetje, heelside naar toeside carve)

Speed is niet de makkelijkste kite i.d.d (Speed2 is stuk makkelijker) maar backstall safety
is wel erg fijn en relaunch en safety werkt supersnel en makkelijk. Upwind gaat ie ook als een
trein, da's ook wel fijn voor een beginner, hoef je niet zo hard te kanten en als je wat gevorderd
bent heb je ook nog het voordeel dat ie lekker springt. Maar jah, het blijft een high-AR kite.

Mijn advies, neem nog eens les!
Kiten is een gevaarlijke sport, juist door onkunde en onbekendheid gebeuren er vaak de gekste dingen.
michiel v geel

Antwoord #2 Februari 01, 2007, 22:38:21
edit2Rapporteer  
het is niet de beste kite om mee te beginnen maar je moet naar een paar punten kijken
- kan ik de kite goed besturen
- kan ik de kite goed depoweren (kracht inschatten)
- ga ik op een rustige plaats beginnen (zwin of ondiep aangeraden maar golven zijn niet onmogelijk)
- kan ik hem relaunchen

ik heb het zelf  dit jaar met 2 guerilla's geleerd dus het is zeker niet onmogelijk

michiel v geel

Antwoord #3 Februari 01, 2007, 22:39:08
edit2Rapporteer  
en omdat het een snelle agressieve kite is natuurlijk extra stuurfouten proberen te voorkomen
Frits

Antwoord #4 Februari 01, 2007, 23:02:22
edit2Rapporteer  
pulse of psycho is beter om mee te beginnen
Psychotic

Antwoord #5 Februari 01, 2007, 23:26:30
edit2Rapporteer  
tja, kan wel, ideaal is het niet. Zorg in iedergeval dat je ze vlekkeloos kan waterstarten en dat je hem in het begin niet te groot pakt (als je op snelheid bent gaan ze pas echt los). Ohja, en stabiele wind wil ook wel eens helpen. Maar ermee leren kan zeker, ken een aantal mesnen die hem als eerste kite gekocht hebben en heb gewoon net iets kleiner pakten dan de rest.
Jorro

Geen avatar

Antwoord #6 Februari 02, 2007, 01:01:06
edit2Rapporteer  
Ik zou ze weg doen, en ze aan een flyboarder verkopen ofzo. Op t land lijken me het vette kites. Heb zelf tijdje de P3 10 gehad. Serieus wel een topkite kwa performance maar voor mij (net beginner af) niet te herstarten, zeker als er wat water inkwam. Voor mij geen flysurfer meer. Heb trouwens nog wel Peter Lynn kite, is ook foil. Deze zijn zoo stabiel dat ik lekker kan stunten zonder bang te hoeven zijn voor gekkigheid. Val je een keer dat staat ie 9 vd 10 keer in de lucht op je te wachten. Verder nog nooit gehad dat ik m niet meer uit t water kreeg. Geen reclame voor Peter Lynn. Heb ook tubekites gehad. Dat is ook prima.
Coen2000

Antwoord #7 Februari 02, 2007, 01:14:43
edit2Rapporteer  
Ik zou ze weg doen, en ze aan een flyboarder verkopen ofzo. Op t land lijken me het vette kites. Heb zelf tijdje de P3 10 gehad. Serieus wel een topkite kwa performance maar voor mij (net beginner af) niet te herstarten, zeker als er wat water inkwam. Voor mij geen flysurfer meer. Heb trouwens nog wel Peter Lynn kite, is ook foil. Deze zijn zoo stabiel dat ik lekker kan stunten zonder bang te hoeven zijn voor gekkigheid. Val je een keer dat staat ie 9 vd 10 keer in de lucht op je te wachten. Verder nog nooit gehad dat ik m niet meer uit t water kreeg. Geen reclame voor Peter Lynn. Heb ook tubekites gehad. Dat is ook prima.

niet te herstarten zal dan idd aan jou liggen..aangezien ik ZELFS de speed1 ngo makkelijker te relaunchen vind als een 5th line tube
Psychotic

Antwoord #8 Februari 02, 2007, 02:00:54
edit2Rapporteer  
Tja, p3 relaunched niet zo makkelijk als een pulse, sterker nog die relaunched 9 van de 10 keer vanzelf ThumpsUp
Henning

Antwoord #9 Februari 02, 2007, 02:58:25
edit2Rapporteer  
PIII's relauchen is ff wennen, maar gaat zeer goed...
HelldogBE

Antwoord #10 Februari 02, 2007, 04:45:20
edit2Rapporteer  
gewoon een setje bowkites kopen!!

heb ook een stuk of 4 maand met een flysurfer speed 10 gesukkeld:
- nooit ideale condities: rond de 13-14 knopen was te weinig, vanaf 16-17 knopen kon ik met mijn  56kg (weeg er inmiddels wel wat meer toen niet tegen de wind in meer lopen... deed dus altijd downwinders en me pa voerde me toen nog rond
-moeilijke depower voor een beginner, had veel moeite om niet telkens aan de bar te gaan hangen bij het starten bij de waterstart. echt niet intuïtief!!!
-wanneer je stilstaan en bvb met board bezigbent (kite gedepowerd) schiet hij gemakkelijk vooruit in een gust en voorbij het windvenster. waarbij hij daarna gewoon in een strek raakt en je een hoop miserie hebt
- bij het crashen in het water, en door een golf gespoeld worden: 1 grote miserie om de kite uit het water te krijgen omdat het net een waterzak wordt als je eraan begint te trekken
- kon van niemand tips krijgen op the beach, de C-kiters kijken je maar raar aan hoor...

kon uiteindelijk wel varen  maar zelden upwind! (na veeeeeel sessies waar ik gewoon kwaad werd op de kite en heel het boeltje wou verkopen en ermee kappen)

verkocht en 2 best waroos gekocht en vanaf de eerste keer dat ik ze vaarde ging ik gewoon upwind. en vanaf dan ben ik gewoon heel snel beginnen springen enzo. echt een pak leuker, ik was de wanhoop nabij!!! direkt een pak maten gemaakt en kon dus zelfstandig kiten.
ze maken het leren een hoop vriendelijker, zachter en veiliger:
- bij waterstart, je wordt niet meer over je board getrokken, je mag nog zo hard insturen. je hebt direkt het mechanisme dat je de bar verder uitlaat als je teveel getrokken wordt
-boardcontrole: een pak makkelijker, moet minder met de kite bezig zijn en je kan je echt bezighouden met de technieken van upwind te kijken en niet teveel op je board te remmen
-relaunch: zelden een zootje gehad, bij hele lichte wind is er veel minder kans dat je ze omhoog krijgt ivg met een flysurfer. maar door de depower veiligheid kan je gelijk in het bestemde windbereik van de kite vliegen, dus gewoon aan een zijkant trekken en hij gaat omhoog.
Ook moet je heel zelden echt relaunchen, als je de bar gewoon loslaat bij gelijke welke positie van de kite (zonder dat hij net naar beneden gestuurd wordt dan), hij zal altijd gewoon op zn tip op het water of zand gaan zitten en daar wat rondspringen tot jij aan de bovenste kant van je bar trekt (of de lijn zelf) en hij verkiest weer het luchtruim!
-stabiliteit: is me nog nooit overgevlogen of uit het windvenster, gebeurde wel vaker met de flysurfer als je niet optijd de rem aantrok!
als ze in de zee liggen gaan ze zelden onrelaunchbaar zijn door tangles van lijnen of doordat er te veel water op ligt... als er maar genoeg wind is krijg je hem overal uit, desnoods met gekruiste lijnen gewoon naar land vliegen. een tangle met een flysurfer en je mag het vergeten, sorry! ik zou er geen honderden meters in zee mee durven varen
-regen/nattigheid: geen probleem met bowkites (of Ckites), ze nemen heel weinig water op en dan nog gaan ze je koffer niet vollekken zoals een flysurfer. Regent het de hele dag maar er staat toch een 5beaufort of meer? gewoon gaan! je moet er niet vanaf als het hagelt of wat dan ook Wink en je wagen blijft droog!

ook als je ze ff in de garage uitrolt zijn ze in een halve dag droog (niet verwarmde garage), singleskin > twinskin

zal wel als een verkoopspraatje klinken, maar ware het niet door deze kites (best waroo's 9&14 trouwens en heb er inmiddels ook nog een 5'je bij voor de 7-8beaufort dagen, nog eens heel goedkoop ivg met die flysurfers!!!) dan was ik nu wrs geen deel meer van deze och zo prachtige en toffe sport!

tenzij je nog veel op land wil doen, gewoon voor een Bow gaan. als je landboard en enkel op meren vaart kan ik de keuze voor een flysurfer wel begrijpen, en dan zou ik zonder twijfelen voor de Pulse gaan

heb al van meerdere mensen gehoord dat ik echt een opmerkelijk niveau heb voor iemand die nog maar een goed jaar een kite in zijn handen heeft gehad, zeker ook de condities en locaties waarin ik tegenwoordig vaar had ik nooit durven dromen dat zo snel  te bereiken. ik sta wel veel op het water, maar met die waroos   had ik gewoon veel meer "ideale dagen". vanaf er richting 4-5bft stond was het gewoon ideaal, tot 7!
Coen2000

Antwoord #11 Februari 02, 2007, 04:49:51
edit2Rapporteer  
hoe komt het toch dat ik nooit last heb gehad van die problemen die je nu opnoemt? , de speed 1 is dan wel geen beginners surf kite..maar als je er mee kan landboarden kan je er ook goed genoeg mee surfen. zo verschrikkelijk PRO kite is het nou ook wer niet
larssmits
Gast
Antwoord #12 Februari 02, 2007, 04:54:08
edit2Rapporteer  
hoe komt het toch dat ik nooit last heb gehad van die problemen die je nu opnoemt? , de speed 1 is dan wel geen beginners surf kite..maar als je er mee kan landboarden kan je er ook goed genoeg mee surfen. zo verschrikkelijk PRO kite is het nou ook wer niet

omdat je nooit kite...
Nick_66
Gast
Antwoord #13 Februari 02, 2007, 05:12:22
edit2Rapporteer  
Allemaal dus verschillende meningen en ervaringen over de Speed. Ik heb wel ervaren met mijn Speed's dat ze nogal gevoelig zijn voor vlagerige wind. Wind moet echt stabiel zijn om er lekker mee aan de gang te kunnen. Heb met mijn Speed 13 wel redelijk goed kunnen flyboarden, waarmee ik overigens ook nog niet zo lang mee bezig ben. Tijdens de laatste les die ik heb gehad vorig jaar, heb ik wel ervaren dat het moeilijk was om op gang te komen. Bleef maar kloten.  Geen ervaring natuurlijk, maar anderzijds ben ik nu ook bang dat deze kite niet geschikt voor mij is om het kitesurfen te leren zonder er erg gefrustreerd van te worden.

De Pulse en de P3 schijnen dan weer een stuk beter te zijn. Ook de Speed2. Helaas zijn Flysurfers erg duur en heb ik niet het geld om over te stappen op een andere, dus zal ik het kitesurfen moeten gaan leren met mijn Speed's.

Als onervaren kitesurfer lijkt mij dat de vele toomdraden van een Flysurfer in je nadeel kan werken bij een crash. Tijdens mijn vervelende ervaring vorig jaar, was mijn Speed in een strikje gedraaid op het water. Ja, probeer hem dan nog maar eens te herstarten met weinig ervaring.  Lijkt mij dat een tubekite dat probleem niet heeft. Weinig toomdraden en de vlieger behoudt zijn vorm.

Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #14 Februari 02, 2007, 05:13:49
edit2Rapporteer  
Helldog sorry dat ik het zeg maar veel wat je vertelt over FL slaat echt helemaal nergens op. ListenToMe
FrankP

Antwoord #15 Februari 02, 2007, 05:41:44
edit2Rapporteer  
Helldog, ik denk en maak op uit jouw verhaal dat je oordeel meer gestaaft is op je kite niveau van destijds dan
de kite zelf, ik vaar inmiddels alweer dik een jaar met Speed1 7 en 13m en echt
naar volle tevredenheid en vaar ook gewoon op binnenwater en zee. Mijn review ervan staat hier op 't forum.

Om ff kort in te gaan op je punten:
klein bereik - speed1 is geen total depower kite zoals een bow of nieuwere FS,
maar dek met elke Speed kite zeker 10 knopen windbereik af en heb overlap, tsja, da's dus persoonlijk.
Overigens kun je met licht aankanten de kite zo in de hoek krijgen en echt gecontroleerd overpowered varen.

moeilijke depower - je bedoeld op de knoop varen denk ik, de Speed1 vaar je tegen de knoop,
de nieuwere FS kites niet, hier is dus inderdaad een verschil, maar als ie op ze kont licht en je depowered, start ie altijd

stabiliteit - ja waarom koop je dan een kite met een AR van 6.0? De speed is een high performance kite, vliegt ver naar de windvensterrand en vraagt om een meer ervaren rider, voor zijn AR is ie trouwens wel erg stabiel, als dit niet genoeg is houdt dan je hand gewoon op de bar voor een beetje backline spanning. De kite geilt op vliegsnelheid dus ja als je depowered vliegt ie het liefst zo snel mogelijk naar de windvensterrand.

crash en relaunch - gewoon op de safety gooien als het misgaat, en beide backlines (leaders) intrekken, de kite vliegt meteen achterwaarts omhoog, 1 backline loslaten, kite spint om ze as en vliegt naar de rand van het windvenster.

upwind - als je met een Speed niet upwind kunt varen... Tsja wat zal ik dan zeggen, volgens mij kant je dan gewoon je board niet aan, ken n.l. geen kite waarmee dit zó makkelijk is.

regen - ja, hier heb je wel een punt, kite wordt wat backstall gevoeliger en je moet dus trimstrapje wat intrekken, verder prima te varen, drogen doe ik thuis in de schuur over een waslijn, 1 nachtje en de kite is droog.

@ topicstarter, de speed is een high-aspect kite zoals een naish raven, dingen zoals total depower, stabiliteit en constante druk maken het leven van een beginner een stuk makkelijker. Eigenschappen die de speed niet allen beschikt. Pulse of Psycho3 was een betere keus geweest. Neem nog eens een les of vraag wat ervaren FS-kiters wat tips & tricks, dan gaat het geheid een stuk beter.

@ Jorro, Psycho3 relaunch je op deze manier, da's de enige juiste en dan is het een peace of cake:
http://www.flysurfer.com/Gallery/v/album64/ps3relaunch.jpg.html?g2_imageViewsIndex=2
Nick_66
Gast
Antwoord #16 Februari 02, 2007, 06:47:31
edit2Rapporteer  
Ben jij niet de eigenaar geweest van een FS Titan 18.5?

Ik zou deze thread eens lezen:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=22310.0

Zoals je kunt lezen kun je met elke kite een vervelende ervaring hebben.
Neem gewoon les, of zorg dat er iemand met je meegaat die je instructies kan geven.
Zorg dat je in stadiep water blijft je 1e halfjaar totdat je alles op gevoel kan.
(relaunchen, upwind varen, sprongetje, heelside naar toeside carve)

Speed is niet de makkelijkste kite i.d.d (Speed2 is stuk makkelijker) maar backstall safety
is wel erg fijn en relaunch en safety werkt supersnel en makkelijk. Upwind gaat ie ook als een
trein, da's ook wel fijn voor een beginner, hoef je niet zo hard te kanten en als je wat gevorderd
bent heb je ook nog het voordeel dat ie lekker springt. Maar jah, het blijft een high-AR kite.

Mijn advies, neem nog eens les!
Kiten is een gevaarlijke sport, juist door onkunde en onbekendheid gebeuren er vaak de gekste dingen.
Nick_66
Gast
Antwoord #17 Februari 02, 2007, 06:52:18
edit2Rapporteer  
Duidelijk verhaal.

Aangezien ik voorlopig niet het budget heb voor andere kites, ga ik het kitesurfen leren met mijn Speed's. Ben deze kites nu wat gewend en weer overstappen op totaal andere kites, maak ik het voor mezelf alleen maar onnodig moeilijker. Moet ik natuurlijk weer wennen aan een andere kite. Achteraf gezien had ik misschien beter een FS PUlse of FS P3 moeten aanschaffen.

Helldog, ik denk en maak op uit jouw verhaal dat je oordeel meer gestaaft is op je kite niveau van destijds dan
de kite zelf, ik vaar inmiddels alweer dik een jaar met Speed1 7 en 13m en echt
naar volle tevredenheid en vaar ook gewoon op binnenwater en zee. Mijn review ervan staat hier op 't forum.

Om ff kort in te gaan op je punten:
klein bereik - speed1 is geen total depower kite zoals een bow of nieuwere FS,
maar dek met elke Speed kite zeker 10 knopen windbereik af en heb overlap, tsja, da's dus persoonlijk.
Overigens kun je met licht aankanten de kite zo in de hoek krijgen en echt gecontroleerd overpowered varen.

moeilijke depower - je bedoeld op de knoop varen denk ik, de Speed1 vaar je tegen de knoop,
de nieuwere FS kites niet, hier is dus inderdaad een verschil, maar als ie op ze kont licht en je depowered, start ie altijd

stabiliteit - ja waarom koop je dan een kite met een AR van 6.0? De speed is een high performance kite, vliegt ver naar de windvensterrand en vraagt om een meer ervaren rider, voor zijn AR is ie trouwens wel erg stabiel, als dit niet genoeg is houdt dan je hand gewoon op de bar voor een beetje backline spanning. De kite geilt op vliegsnelheid dus ja als je depowered vliegt ie het liefst zo snel mogelijk naar de windvensterrand.

crash en relaunch - gewoon op de safety gooien als het misgaat, en beide backlines (leaders) intrekken, de kite vliegt meteen achterwaarts omhoog, 1 backline loslaten, kite spint om ze as en vliegt naar de rand van het windvenster.

upwind - als je met een Speed niet upwind kunt varen... Tsja wat zal ik dan zeggen, volgens mij kant je dan gewoon je board niet aan, ken n.l. geen kite waarmee dit zó makkelijk is.

regen - ja, hier heb je wel een punt, kite wordt wat backstall gevoeliger en je moet dus trimstrapje wat intrekken, verder prima te varen, drogen doe ik thuis in de schuur over een waslijn, 1 nachtje en de kite is droog.

@ topicstarter, de speed is een high-aspect kite zoals een naish raven, dingen zoals total depower, stabiliteit en constante druk maken het leven van een beginner een stuk makkelijker. Eigenschappen die de speed niet allen beschikt. Pulse of Psycho3 was een betere keus geweest. Neem nog eens een les of vraag wat ervaren FS-kiters wat tips & tricks, dan gaat het geheid een stuk beter.

@ Jorro, Psycho3 relaunch je op deze manier, da's de enige juiste en dan is het een peace of cake:
http://www.flysurfer.com/Gallery/v/album64/ps3relaunch.jpg.html?g2_imageViewsIndex=2
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.