Frank82
Logs: 0 | 164 uur
|
Net helemaal alleen op schellie, wat een ruimte Voor m'n 15 werd het snel te veel, daarna kakte het wat in en was het te weinig voor m'n 10m. Toch wel lekker gevaren. De 15 in de high-end springt echt bizar hoog voor zo'n grote kite met relatief weinig wind. Ging ongeveer 2x de hoogte van het dijkje van schellinkhout met zo'n 18kn ofzo.
|
|
|
Tim_GTS5
|
Voor morgen (maandag) :
WIND: ZUIDWESTELIJK 8-13 KN, TEN WESTEN VAN HET WARMTEFRONT 10-16 KN. LANGS DE KUST EN BOVEN HET IJSSELMEER 16-22 KN. NA KOUFRONTPASSAGE TIJDELIJK WESTELIJK EN ENKELE KN MINDER WIND. IN DE AVOND LANDINWAARTS ENKELE KN AFNEMEND, MAAR IN HET WESTELIJK KUSTGEBIED TOENEMEND NAAR 20-25 KN.
|
|
|
Ride
Logs: 0 | 234 uur
|
Net helemaal alleen op schellie, wat een ruimte Voor m'n 15 werd het snel te veel, daarna kakte het wat in en was het te weinig voor m'n 10m. Toch wel lekker gevaren. De 15 in de high-end springt echt bizar hoog voor zo'n grote kite met relatief weinig wind. Ging ongeveer 2x de hoogte van het dijkje van schellinkhout met zo'n 18kn ofzo. Wat heb je voor 15m Frank.
|
|
|
/-||_( )|-|/-|
Moderator
|
Een best TS 15m uit 2012. Mooie deal via marktplaats . Laat die zomeravond sessies maar komen.
|
|
|
Ride
Logs: 0 | 234 uur
|
Aha, dat was hem ja. Nou dat je het zegt, weet ik het weer. Ik ga ook eens voor zo'n maatje kijken. Thanks Klaas.
|
|
|
|
Frank82
|
Aha, dat was hem ja. Nou dat je het zegt, weet ik het weer. Ik ga ook eens voor zo'n maatje kijken. Thanks Klaas. Idd, is wel een light wind specifieke kite (in de maten 15 en 17). Net als bijvoorbeeld de ocean rodeo flite, ozone zephyr, north dyno, etc. Ik kan er mee varen vanaf 9 a 10 kn en iets daarboven goede power. Ik kan em houden tot zo'n 18kn met m'n 3m extensions. Die extensions heb ik er net afgehaald dus denk dat ik dan nog wat meer high-end heb.
|
|
|
So_Surreal
Logs: 0 | 14 uur
|
Misschien een hele domme vraag, maar is er ergens iets van een overzicht zodat je kan zien welke bars er op welk soort/merk kites kunnen ?
|
|
|
BaSS
|
Is dat niet een kwestie van zelfde aantal lijnen en vervolgens de juiste lengtes/trim (voor en achter gelijk of niet etc) ? (van beginner tot beginner! - ik zou eigenlijk niks moeten zeggen haha) Al iemand op Schellinkhout ?
|
|
|
So_Surreal
|
Is dat niet een kwestie van zelfde aantal lijnen en vervolgens de juiste lengtes/trim (voor en achter gelijk of niet etc) ? (van beginner tot beginner! - ik zou eigenlijk niks moeten zeggen haha) Al iemand op Schellinkhout ? Ja volgens mij is dat het ook, en op welke lijnen waar de lussen en de knopen zitten, maar ik weet het niet zeker. Er staat wel een mooi windje op Schel vandaag, hij gaat in de middag alleen wel een beetje van richting veranderen.
|
|
|
Frank82
|
Misschien een hele domme vraag, maar is er ergens iets van een overzicht zodat je kan zien welke bars er op welk soort/merk kites kunnen ? Geen domme vraag aangezien er nogal wat verschillen zijn. Je hebt 4 en 5 lijns bars. 5 lijns komt nog maar weinig voor, vooral North heeft het nog veel en een paar merken bij C kites (naish torch bijvoorbeeld). Bij de 4 line bars heb je 2 verschillende safety systemen, de ene die op 1 powerlijn released en de andere op 2 powerlijnen. Het hangt van de kite af of je of 1 of 2 powerlijnen kan releasen. Verder hebben tegenwoordig bijna alle barren gelijke lijnlengtes, het enige verschil zit dan nog in de knoopjes/loopjes maar die kan je makkelijk zelf fixen met een setje pigtails (van slingshot bijvoorbeeld).
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Misschien een hele domme vraag, maar is er ergens iets van een overzicht zodat je kan zien welke bars er op welk soort/merk kites kunnen ? Pigtails kun je makkelijk aanpassen/zelf knopen. Het belangrijkste waar je op moet letten is het soort safety dat de bar gebruikt: 5fth (C-kites, of North Rebel), fronline-flag (Naish, Slingshot en vele andere merken) of flaggen op beide voorlijnen waarbij de safety in de bridle gebouwd zit (bijv Cabrinha) Ander punt is of het depowerkoord niet te lang of te kort is voor jou kite waardoor je misschien niet genoeg kunt depoweren of juist teveel waardoor je kite uit de lucht kan vallen.
|
|
|
/-||_( )|-|/-|
Moderator
|
Beste Lars, sjust curiousity... wat is de aanleiding?? Niet tevreden met je huidige (Zeeko) bar? Eigenlijk kun je alles goed doen en ook verkeerd doen. Je kunt stand alone thuis allerlei compatibiliteits tabellen van merken kites en barren bestuderen... maar zijn die tabellen up to date en dekken die alle jaargangen af? Zijn allemaal vragen die je voor een verstandige cross combinatie wel in ogenschouw moet nemen. Belangrijkste is wat Frank en Evan schrijven. MAAAR dat moet je ook begrijpen en dus kunnen inschatten waarom dat zo is. Mijn vraag is of jij al daar aan toe bent. Ga gewoon lekker naar een winkel of stel een merkgerichte vraag hier op t forum. Je zult zeker antwoord krijgen. Gevaar is als je t niet begrijpt en bv zelf zou kiezen voor een bar met een te korte depower of verkeerde flag/release kun je later in heel gevaarlijke situaties komen. Dat wil je niet voor jezelf en de omgeving. Pigtails (knoopjes/lussen) kan idd iedereen zelf veranderen en kan hoogstens bij t optuigen ffkes voor vraagtekens zorgen... Suc6
|
|
|
Frank82
|
Je kan natuurlijk ook op schellie ff vragen aan wat ervaren mensen wat voor bar je hebt en daarbij kijken welke kites passen (neem aan dat je er een grotere bij wil voor weinig wind).
|
|
|
So_Surreal
|
Beste Lars, sjust curiousity... wat is de aanleiding?? Niet tevreden met je huidige (Zeeko) bar? Eigenlijk kun je alles goed doen en ook verkeerd doen. Je kunt stand alone thuis allerlei compatibiliteits tabellen van merken kites en barren bestuderen... maar zijn die tabellen up to date en dekken die alle jaargangen af? Zijn allemaal vragen die je voor een verstandige cross combinatie wel in ogenschouw moet nemen. Belangrijkste is wat Frank en Evan schrijven. MAAAR dat moet je ook begrijpen en dus kunnen inschatten waarom dat zo is. Mijn vraag is of jij al daar aan toe bent. Ga gewoon lekker naar een winkel of stel een merkgerichte vraag hier op t forum. Je zult zeker antwoord krijgen. Gevaar is als je t niet begrijpt en bv zelf zou kiezen voor een bar met een te korte depower of verkeerde flag/release kun je later in heel gevaarlijke situaties komen. Dat wil je niet voor jezelf en de omgeving. Pigtails (knoopjes/lussen) kan idd iedereen zelf veranderen en kan hoogstens bij t optuigen ffkes voor vraagtekens zorgen... Suc6 Het was eigenlijk gewoon een hele algemene vraag met een beetje het oog op de toekomst. Wat er mogelijk is qua combineren bijvoorbeeld. Ik ben nog een beginner dus kan totaal niet vergelijken eigenlijk, maar so far wat ik gewend ben, ben ik erg tevreden over de eigenschappen van wat ik nu vaar. Ik vroeg me alleen af wat er in de toekomst (ongeveer) mogelijk is. Ik probeer me er alleen wat in te verdiepen zodat ik er wat van leer eigenlijk. Zo zat ik ook te kijken naar een zittrapeze, laatst zat ik me zo te ergeren dat mijn heup-trapeze helemaal omhoog kroop en ik daardoor snel buiten adem was en het een beetje irriteert aan mijn ribben. De trapeze lijkt verder wel de juiste maat trouwens. Maar ik weet dan niet of ik er een zittrapeze bij moet kopen, of mijn huidige gewoon moet omruilen. Je kan natuurlijk ook op schellie ff vragen aan wat ervaren mensen wat voor bar je hebt en daarbij kijken welke kites passen (neem aan dat je er een grotere bij wil voor weinig wind).
Dat ook ja, maar dat staat als 2e op mijn verlanglijstje, eerst maar een andere trapeze.
|
|
|
/-||_( )|-|/-|
Moderator
|
Op zo'n algemene vraag kun je ook nooit een gericht antwoord geven... vandaar mijn tegenvraag anders kan ik wel 1000 woorden schrijven Probeer eens of je je trapeze iets krapper/nauwer kan afstellen. Natuurlijk moet je nog wel normaal kunnen ademen, maar meestal staat hij nog iets te ruim. Is bovendien ook beter voor je ribben De meeste beginners hebben idd hetzelfde probleem omdat de kite vaker op 12 uur staat of dat ze nog te weinig hangen aan de bar. Komt vanzelf goed. En als het mateloos stoort kun je mss 2e hands een zittrapeze kopen voor de 'moment being'...
|
|
|
jantjuuh
Logs: 0 | 586 uur
|
@lars, Ga nou eerst eens echt leren varen. Je staat meer met je kite op 12 uur dan op 10-11 of 2-1 uur, dan wil elke trapeze omhoog kruipen, zelfs een zittrapeze, alleen klemt die dan je ballen af . Daarbij beperkt een zittrapeze je flink in je bewegingsvrijheid. Zodra je aant varen bent kruipt je trapeze niet meer omhoog omdat de kite voor je staat, en is het hele euvel opgelost. Kortom, waar ik deze post mee begon: leer varen!
|
|
|
/-||_( )|-|/-|
Moderator
|
@lars, Ga nou eerst eens echt leren varen. ... ... Kortom, waar ik deze post mee begon: leer varen! Ons aller woord Jantjuuh , mmmmh, ik smaak ook nog een beetje adrenaline van afgelopen Wijki...
|
|
|
mocem
|
Wind begint langzaam aan te trekken.
|
|
|
BaSS
|
So_Surreal, net als jij stond ik met mn trapeze in mijn nek en dan is het vooral lastig met lopen. Ik heb echter een Dakine zittrapeze gehaald (maatje M) en daar een dagje mee gestaan... ik kan je zeggen... hij komt inderdaad niet omhoog, maar NU had ik pas last... wanneer je kite behoorlijk aantrekt (omhoog) dan komt nu je trapeze niet omhoog, maar vouwt hij je hook zonbeetje je darmen in... mijn hele onderbuik was blauw... Een paar dagen later lukt het hoogte lopen inneens wat en je hebt prompt eigenlijk geen last meer van je heuptrappeze want je vaart toch meer dan je staat (en anders trek je hem nog een paar keer omlaag en zet je hem WEER strakker ) Om van "de drang" af te komen mag je die van mij dus zolang lenen en proberen als je wil (indien hij je past), maar ik denk dat dit niet de uitkomst zal zijn.
|
|
|
|
bredo
|
nu naar castricum aan zee
|
|
|
|
bredo
|
pfff net terug..... lekker geknald met mijn 10 meter, mot zegge een heerlijke kite die park III !
|
|
|