Rondje Fysio

VincentC

Berichten: 2608
Maart 22, 2007, 00:20:24
edit2Rapporteer  
Ikzelf ben 15 jaar en kitesurf intensief en heb sinds een aantal weken een soort van drukgebied op m'n rug dus ik vond het tijd worden voor de fysio.

Ik heb de fysiotherapeut het hele verhaal verteld, dat ik surf etc. en dat er vooral met ingehaakte loops er veel kracht komt te staan op mijn rug. Na flink wat houdgrepen en pijnlijke drukpunten kwam hij tot de conclusie dat mijn bovenrug te stijf was, en dit zorgt ervoor dat op de overgang tussen mijn onderrug en bovenrug hierdoor een drukgebied ontstaat dat ervoor zorgt dat ik continue een soort van druk voel (niet echt pijn dus, maar je voelt dat er iets niet 100% zit)

Hij zei dat mijn rug extreem stijf was voor iemand van mijn leeftijd, en dat ik extra moet letten op mijn zithoudingen en dat ik oefeningen moet gaan doen, waarschijnlijk met een backstretcher (http://www.backstretcher.com/, maar dan een iets anders). Op deze manier kan ik mijn bovenrug trainen zodat mijn bovenrug flexibeler wordt en meer kan weerstaan, waardoor het drukgebied weg moet gaan.

Ikzelf denk dat intensief kitesurfen + groeien de oorzaak is van dit alles, en raad dan ook iedereen aan die kinderen heeft die kitesurfen of die zelf nog redelijk jogn zijn en denken dat er iets mis is om gelijk naar de fysio te gaan om te kijken wat hieraan te doen is.

Ik moet volgende week terugkomen, dan wordt mijn hele rug losgemasseerd en gaat hij doornemen met mij welke oefeningen ik moet doen om van mijn stijve rug af te komen. Het is nog niets ernstigs, maar als ik hier mee rond blijf lopen kan ik op latere leeftijd hier last van gaan krijgen.

Haal hier je voordeel mee ThumpsUp
Coen2000

Berichten: 994
Antwoord #1 Maart 22, 2007, 00:34:53
edit2Rapporteer  
15JAAR???? dat is idd wel HEEL jong wahha

CONCLUSIE : pas beginnen met surfen vanaf je 18e als je uitgegroeid bent!
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #2 Maart 22, 2007, 00:47:48
edit2Rapporteer  
Wedden dat je een heuptrapeze hebt!

Probeer eens een tijdje een zittrapeze (niet teveel mee lopen want dan krijg je zere ballen en dat wil je niet)
DaanD

Berichten: 602
Antwoord #3 Maart 22, 2007, 00:49:21
edit2Rapporteer  
Oei, balen! Hopen dat het over gaat (en niet chronisch wordt ofzo)...

Denk dat een goede warming-up voor het kiten en cooling-down na het kiten toch wel verstandig is, klinkt stom en ik doe het zelf ook niet. De kans op vervelende blessures is dan minder. Kijk maar naar alle andere topsporten, waar kiten natuurlijk ook onder valt (je lichaam krijgt het zwaar te verduren).
M-dull

Berichten: 62
Antwoord #4 Maart 22, 2007, 00:51:38
edit2Rapporteer  
Je rug wordt stijf als je vrij vaak in dezelfde houding zit,
pas ook op met buigen van je rug, dit is veel meer belastend voor je rug.
Vooral nu je oefeningen moet doen,
geen grote krachten.

Ach jij bent nog jong dus je kan nog wat hebben,
maar ouderen zoals ik (19) moeten oppassen (haha)
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #5 Maart 22, 2007, 00:57:25
edit2Rapporteer  
waarschijnlijke krijg je rekoefeningen waar je je spieren mee uitrekt
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 Maart 22, 2007, 01:01:49
edit2Rapporteer  
ik heb ook enigzins wat jij verteld vincent, wat ik doe is gewoon af en toe zonder kussen slapen. en soms ff tijdje liggen met kussen onder je bovenrug, en niet onder je hoofd..helpt ook.

die backstretcher is duur man,naja, duur, gezondheid ie meer waard
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #7 Maart 22, 2007, 01:04:43
edit2Rapporteer  
Wedden dat je een heuptrapeze hebt!

Probeer eens een tijdje een zittrapeze (niet teveel mee lopen want dan krijg je zere ballen en dat wil je niet)


Zitharnassen werken niet bij mij
helium

Berichten: 676
Antwoord #8 Maart 22, 2007, 01:37:38
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf ook heel veel last van m`n rug.
Komt waarschijnlijk doordat ik 80% van de tijd op m`n werk in de auto zit(slechte stoelen denk ik).
Zodra ik in de auto ga zitten na zo`n uurtje word ik gek van de continue pijn. ThumpDown
Dagen dat ik timmer of schilder ofzo of kite natuurlijk heb ik nergens last van!!
Ook zijn mijn schouders altijd gespannen.
Ben benieuwd wat ik hier aan moet doen buiten de fysio.......... Huh
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 Maart 22, 2007, 01:41:28
edit2Rapporteer  
Wat voor werk doe je dan?

Mn studie omtrend arbo heeft mij naar bedrijven gebracht die speicale stoelen maken voor rijden, bv bever autoaanpassingen.
Je baas is dit verplicht
snip

Berichten: 399
Antwoord #10 Maart 22, 2007, 01:45:14
edit2Rapporteer  
andere stoelen kopen! mijn vader zit ook heel veel op de weg en is ook rallycoureur heeft 3x parijs dakar gereden dus hij weet waar hij het over heeft. hij zegt altijd stoelen zijn het belangrijkste in een auto je moet goed recht op zitten en de stoelen moeten niet te zacht zijn en vooral uitkijken dat je niet onderuitzakt in je autostoel want dan zakt je rug door. en die schouders kunnen ook van het autorijden komen te lang zelfde stuur houding.
helium

Berichten: 676
Antwoord #11 Maart 22, 2007, 02:09:24
edit2Rapporteer  
Ben chauffeur/med. binnendienst bij interpolis.
Weet alleen niet zeker of `taan de stoelen ligt maar in de vrachtwagen heb ik er een stuk minder last van,denk dat het aan het continu in de zelfde houding zitten ligt.
Ben toch van plan iets anders (interieurbouwer) te zoeken dus.........
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #12 Maart 22, 2007, 03:59:12
edit2Rapporteer  
ik ben 17 en heb ook al last van me rug. maarja wie gaat er ook loopen met een razor loser
M-dull

Berichten: 62
Antwoord #13 Maart 22, 2007, 04:28:28
edit2Rapporteer  
Speciale stoel werken niet veel,
Er zijn geen speciale testen naar gedaan of ze daadwerkelijk ook goed zijn.
De enigste remedie tegen rugpijn is bewegen,
(ontsteking gaat weg door bewegen, brengt af en aanvoer transport in het lichaam op gang)
Je moet dus voorkomen dat je niet veelvuldig in een en dezelfde beweging blijft.

GEWOON door SURFEN mensen, dan komt alles goed.
fransie

Berichten: 322
Antwoord #14 Maart 22, 2007, 05:38:32
edit2Rapporteer  
gozer succes en hopen dat je er snel van af ben!!
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Berichten: 841
Antwoord #15 Maart 22, 2007, 05:48:49
edit2Rapporteer  
Als er iets niet goed zit kun je misschien beter naar een chyropractor (hopelijk goed gespeld). Deze kraakt je ook en doet verder ook alles wat een fisio doet. Vaak zitten er wervels in je rug niet helemaal in lijn en dan knakt hij/zij ze terug op hun plaats. Vaak is het na de eerste behandling (bij mij) al zo goed als over en heb ik alleen nog spierpijn. Rugpijn kan trouwens door heel veel dingen veroorzaakt worden, en het ligt ook echt niet aan het groeien.
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #16 Maart 22, 2007, 05:56:48
edit2Rapporteer  
Ik ben ook 15, en heb af en toe ook wel eens rugpijn.
Meestal is het niet zo erg meer, maar een tijdje geleden had ik het wel erg.
Maar ik heb er nog niks mee gedaan, als het echt weer pijn gaat doen zal ik wel effe langs de dokter ofzo gaan
M-dull

Berichten: 62
Antwoord #17 Maart 22, 2007, 06:10:52
edit2Rapporteer  
Mensen zoals ik al zei BEWEGEN (in zin van ontspanning) helpt,
Zelfs kraken helpt maar tijdelijk,
en ja er zijn wel duizend dingen waardoor je pijn in je rug kunt krijgen,
(student fysiotherapie)
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #18 Maart 22, 2007, 14:54:38
edit2Rapporteer  
kitesurfen is gewoon niet zo goed voor de rug. Omdat de kracht van je kite op je harnas komt wordt je rug vaak hol getrokken. Dit is erg slecht. Daarentegen train je je buikspieren met kiten, en dat is wel weer goed.
Nino

Berichten: 333
Antwoord #19 Maart 22, 2007, 16:44:47
edit2Rapporteer  
Tip (uit ervaring). Zwemmen! Veel en vaak. Versterkt de belangrijke spiergroepen en houdt de hele boel een beetje soepel. Is voor mij de beste preventie.
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Berichten: 841
Antwoord #20 Maart 22, 2007, 19:28:19
edit2Rapporteer  
Zelfs kraken helpt maar tijdelijk,
Als iets echt niet goed zit is kraken echt wel nodig. En het werkt echt sneller dan alleen masseren bij de fisio.
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #21 Maart 22, 2007, 22:29:02
edit2Rapporteer  
he,

rot van je rug, maar er is vast nog wel meer!!

Ik heb een paar jaar geleden een hernia gehad en kan dus wel spreken van rugklachten, ik zit ook veel en dan krijg je door verkeerde houding soms last van overduk en vermoeidheid, bij mij werkt kiten juist positief, door de opwaardse kracht wordt je lekker uit elkaar getrokken en ik gebruik gewoon een heuptrapeze.

Let dus ff op met zitten in de kals want je zal nog wel op school zitten en dat zijn natuurlijk geen lekkere stoelen.!!!
diederik

Berichten: 908
Antwoord #22 Maart 23, 2007, 01:56:53
edit2Rapporteer  
ga gewoon nordic walken hehehehehe
jelmerboy

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #23 Maart 23, 2007, 15:36:14
edit2Rapporteer  
Wedden dat je een heuptrapeze hebt!

Probeer eens een tijdje een zittrapeze (niet teveel mee lopen want dan krijg je zere ballen en dat wil je niet)


Zitharnassen werken niet bij mij
Daar vaar jij nooit mee nerd... Jij hebt al enkele maanden geen zitharnas meer...
Magoe ik heb ook last van me rug, magoe gewoon ook naast het kiten lekker sporten en zo zo blijft mijn ruggetje wel soepel..
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.