Geschiedenis:
Ik ben vorig jaar mei 2006 begonnen met kiten. Ik heb de hele winter door gekite en ben een beetje begonnen met springen en mijn 1e board grap is ook een feit :- )
Ik heb heel even met een Cabrinha C02 gevaren en heb daarna een Liquide Force Assault gekocht. De Assault is een (BOW) kite met pullys. Het aan/uit effect met z’n kite is vrij groot en bovendien wilde ik dit jaar meer gaan oriënteren op Freestyle. Ik was dus op zoek naar een kite met een explosieve lift, die niet back stalled wanneer je uithaakt, direct vaart en reageert zodat je precies weet waar de kite is. Wilde graag een C-shape vorm hebben omdat deze kites gewoon sneller en explosiever zijn.
Bovendien moest de kite toch ook veilig zijn en dus beschikken over veel depower.. Mijn opties waren…. De Kondor van Advance of Tribel II van F-one.. Toen ik bijna de knoop had doorgehakt om de Kondor aan te schaffen kwamen ze in Amerika met Eclipse op de markt. Ik had deze info op het kiteforum gelezen.
Heb daarna veel contact gehad met de eigenaar en ontwerper van het kite merk. Uiteinderlijk heb ik alle voor en nadelen bekeken en ben ik voor de Thruster 10m2 en 14m2 gegaan.
Doorslaggevend voor mij was dat de Thruster een grotere windrange heeft dan de eerder genoemde kites en je kunt de kite waterstarten als een bow-kite… Dit laatste vind ik wel lekker want als je eenmaal de voordelen gezien hebt van het starten van een bow kite dan wil je niet anders meer..
Heb dus afgelopen maandag mijn 10m2 Thruster binnen gekregen. Heeft vanuit New York 5 dagen er over gedaan. Via Fed Ex kon ik precies zien waar mijn kite zich bevond.
Dit koste mij 60$ (42.30 euro) aan extra kosten… Verder geen extra kosten gehad.
De 14m2 zal de 1e week van April geleverd worden en omdat ik dan misschien in Egypte ben hebben ze mij zelfs aangeboden om de kite naar mijn vakantie adres op te sturen..
Het voordeel van dit merk is dat het net begonnen is en dus niet het risico wil lopen op negatieve publiciteit.
Nu mijn review (voor wat het waard is voor iemand die 1 jaar kite)
Ik weeg 90 kg (met pak etc) en heb een 135x40 nobile board…
Ik heb de 10m2 Thruster nu 5 uurtjes gevaren op Muiderberg.
De wind was tussen de 17 en 24 knoop.
Er zaten wel vreemde uitschieters bij…
Bag:
De tas is heel kompleet. Je kunt je kite er makkelijk in kwijt en kan hem ook open ritsen of uitvouwen. Ook is er ruimte om je pomp, bar en board aan de bag te bevestigen. Natuurlijk is alles weer als rugzak te dragen. (foto 1)
Bar/lijnen
De lijnen hebben verschillende kleuren. De bar is voor zien van verschillende grip en kleurtjes zodat je kunt zien wat het verschil is. Als je de bar ondersteboven houd staat er “NO” op zodat je goed weet wat de voor en achterzijn is.. Aan het einde van de bar zitten elastieken om de lijnen bij elkaar te houden en natuurlijk is de bar voorzien van de easy lock.
http://www.eclipsekites.com/kites/video.php?Video=ez_lock_systemNadeel vond ik de power en depower strep die irritant los hangen zodat je ze moeilijk kunt pakken onder het varen..
Het chickeloop touw zou kunnen slijten dmv wrijving maar volgens de ontwerper moet je er makkelijk 1 seizoen mee doen en voor een paar euro kun je de chickeloop lijn zelf weer vervangen. Voor de rest ziet de bar er perfect uit…. (foto 2)
Op Pompen.
De kite is standaard voorzien van de bekende gele pomp. De struts moeten afzonderlijk opgepompt worden maar dat is met 2 halen klaar omdat de struts erg dun zijn. Op het ventil van de struts zit een stropper zodat je heel relaxt je ventiel dicht kan doen zonder dat er lucht uit gaat. Aan de dop zit ook een pinnetje zodat je daarmee de lucht weer uit je struts kan laten lopen (foto 3) LE heeft een inflate en deflate ventiel. Ook de LE is zo opgepompt omdat hij ook erg dun is..
De Kite
Zoals gezegd is de kite voorzien van een bridle. Op het uiteinde van de struts zit een extra stukje doek die er voor zorgt dat de bridles niet achter de struts kunnen blijven haken (foto 4) Alle bridles zijn heel makkelijk te vervangen. Over de duurzaamheid kan ik nog weinig zeggen maar tijd zal het leren.
Vaar/vlieg eigenschappen
Zoals gezegd weeg ik 90 kg en vaar met een 135x40 board. Ik had mijn kite opgepompt met het idee om er foto’s van te maken en te kijken hoe de kite er opgepompt uit zou zien.
Op dat moment waaide het ongeveer 16knp. Tot mijn verbazing kwam ik gewoon weg. De kite was zo snel dat ik hem een paar x kon laten ronddraaien om vervolgens snelheid op te bouwen. De kite reageert heeeeel snel en je voelt precies waar hij staat. De bardruk is veel minder dan ik gewend was maar ik kreeg toch voldoende respons van de kite zodat je precies weet wat je aan het doen bent. Ik heb de kite de hele middag volledig gepowerd gevaren (strap aangetrokken dus). Later in de middag ging de wind aantrekken en zaten er zeker vlagen van 25 knp tussen. Nog steeds nix aan de hand. Volgens de fabrikant zit de windrange tussen de 14 en 35 knp.. Die 14 knp dat gaat natuurlijk niemand halen maar ben er wel van overtuigd dat je met 35 knp nog genoeg depower over hebt.
Tijdens het varen wilde ik even de powerstrep aantrekken en stuurde even de kite (onbedoeld) in
Ik maakte vervolgens mijn 1e kiteloop in to a face crash.
![schater](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/schater.gif)
Ik voelde gelijk dat er veel lift in de kite zit. Heb een paar sprongen gemaakt maar dat heb ik een beetje met de hand op de handrem gedaan omdat ik vlak daarvoor dus die onbewuste kiteloop had gemaakt.
Ik heb de kite ook nog even uitgehaakt gevaren en merkte dat het best soepel ging. Dit in tegenstelling tot mijn BOW kite. Deze kite gaat namelijk niet back stallen en blijft dus relaxt door vliegen. Heb geen gebruik gemaakt van de easy lock (stopper) omdat het heel vlagerig was en vond het ook niet nodig omdat ik toch haast geen bardruk voelde.
Hoogte lopen is ook geen probleem met deze kite. Door de depower kun je gewoon de vlagen opvangen zodat je niet steeds over je rail getrokken word en dus steeds verder down wind afzakt.
Ik weet dat dit een review is van een 10m maar ik vond de kite lekker snel en zeer direct.
Bovendien kon ik gewoon met mijn 90 kg lekker varen. Moet wel zeggen dat ik normaal gesproken de 14m2 had gepakt maar die komt begin April pas..
Depower
Zoals eerder gezegd is dit een C shape met de depower van een bow (zonder pullys)
In mijn opinie heeft dit alleen maar voordelen. Ik kon namelijk vrij snel varen en was tijdens de windvlagen gewoon nog lekker veilig bezig. Ik heb non stop 5 uur aan de kite gehangen en kwam gewoon voldaan het water af. Ik sprak andere die met een 12m2 C-shape aan het varen waren en die hadden gewoon veel meer last van de windvlagen.
Met 2 vingers in je neus ving ik gewoon de vlagen op.
De kite blijft na een crash nog even in de lucht hangen en zakt daarna rustig naar z’n wingtip. De depower is iets minder dan bij een bow (met pullys) maar dat is juist gunstig want dan valt de kite niet gelijk uit de lucht. Door C vorm van de kite had ik de indruk dat de kite gewoon sneller en explosie is. Ik vind persoonlijk de 4 lijnen icm het bridle systeem een geslaagde combi. Het is zeer veilig en hebt geen gekloot met overbodige extra lijnen.
Heb contact met de ontwerper gehad over het vraagstuk van eventueel een 5e lijn als safety. Volgens hem was dat niet nodig omdat de kite voldoende depower heeft en dus binnen de opgegeven marge altijd veilig is. Bovendien kun je ook een bijgeleverde leash bevestigen aan en van de binnenste lijnen. Ik denk dat hij gelijk heeft want heb geen moment getwijfeld aan de depower bereik van de kite.
Water relaunch:
Zoals gezegd kun je de kite gewoon op dezelfde manier relauchen als bij een bow-kite.
Dus gewoon een van de stuurlijnen aantrekken en de kite gaat naar de hoek van het windvenster en vervolgens gaat hij heel gemakkelijk de lucht in. Voordeel van deze kite tov mijn bow kite is dat hij veel beter z’n vorm blijft behouden. Mijn BOW kite had wel eens de neiging om op zijn rug te gaan liggen en als er dan wat water overheen spoelde dan bleef hij plat op het water liggen. Wel merk je dat je de stuurlijn verder binnen moet halen dan bij een bow kite omdat de overbreng minder groot is ivm het ontbreken van de pullys. Ik kwam er al snel achter hoe dit het beste verholpen kon worden. Gewoon de strep maximaal poweren hierdoor reageert de kite veel sneller op de beweging van de stuurlijn. Daarna de stuurlijn aantrekken en wanneer de kite de lucht in gaat gewoon de depower strep weer aantrekken en klaar ben je. Binnen no-time had ik de kite weer in de lucht.
Conclusie:
![loser](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/loser.gif)
+ punten: - punten
Zeer snel Streps bungelen los
Weinig bardruk
Zeer direct
Geen backstal bij unhook
Makkelijke waterstart
Windrange 14 – 35 knp
Veilig
Prijs
De duurzaamheid daar kan ik nu nog weinig over zeggen maar gezien de prijs vind ik de kite nu al een prima prijs/kwaliteit verhouding hebben..
Hoop dat mijn 14m2 snel binnenkomt..
Ps nee mijn 12m2 Assault is niet te koop (grinnik_kitesmiley)
Hier nog een klein filmpje van de kite in actie
http://www.kiteflix.com/naples_kiteboarding5.html