@ Robert H: ja, dat boardje is te klein en heeft een niet zo heel goed low-end. In harde wind vaart hij vast wel fijn
@ Rudo: ik was idd. richting autostrand. Beter dat je ergens anders heen bent gegaan, zie commentaar van Lauw.
@ Thomas: vet filmpje man! Ik heb onlangs eindelijk eens aan je Smoke kunnen hangen (van Hengeloos). Wat een ontzettend leuke kite is dat. Je krijgt er een brede glimlach van op je gezicht, en wennen hoeft niet. Gelijk vertrouwd om het hele reportiore eruit te gooien, inclusief kiteloops
Zeeko Notus 13m2Ten eerste, leuke vonsten die foto's
Afijn, ik met vaders richting autostrand. Wat Lauw al zegt (hij had me telefonisch al gewaarschuwd, waarvoor dank!) het was extreem vlagerig. 9-20kn afgewisseld om de zoveel minuten. En omdat de wind vol over de slufter kwam ook nog eens wisselde de richting met een graad of 20
Genoeg woei om te varen en te testen, maar door de omstandigheden was hoogte lopen lastig.
Ik kon samen met een zwart/blauwe Dos als enige hoogte lopen, de rest ging richting Rockanje. Was ook wel fijn, op een gegeven moment was ik zelfs helemaal alleen op het water.
Er verschijnt binnenkort een uitgebreid testverslag van MINI-ME hier over deze kite, inclusief de 9m2. Ik ga er niet teveel op in. Heb mijn bevindingen al gedeeld met deze heer.
Heel kort:
low-end, vergelijkbaar met Rise08 12m2. Goed dus.
high-end, ondanks dat deze kite groot voor mij is met 75kg was ik in vlagen van 20+kn verre van overpowered. Megadepower en er valt ook nog wat te verstellen aan de bridle. Alles stond nu op full-power.
Springen, heel grote sweetspot, met voldoende wind ook echt hoog, dikke airtime.
Uitgehaakt, supergoed. Je hoeft de versteller niet af te stellen. Stallen is deze kite compleet vreemd.
Dikke
pop!
Stuursnelheid: voor een 13m2 erg goed, niet zo snel als de Rise08 12m2. Maar snel genoeg. Loopen leek me niet verstandig.
Krachtopbouw: direct bij het insturen al genoeg kracht beschikbaar. Alleen in absolute low-end wat sinussen nodig om op gang te komen, bij 13/14kn kun je hem al parkeren. Krachtig als een old-skool C-kite/Bandit(dos)
Power/depower werkt als gaspedaal. Bar loslaten geeft je nog voldoende tijd om de bar te spinnen en terug te pakken zonder te zinken. Geen aan/uit gevoel dus.
Echter, de twee zaken die deze kite absoluut uniek maken zijn de volgende:
Vlieggevoel en
bargevoel: C-shape (nog ietsje meer als de Dos). Kite lijkt ook meer een C-shape van onder gezien. Werkelijk uniek! Bardruk is stevig, maar absoluut niet hoog.
Stabiliteit: absoluut de
beste tot nu toe, gedeelde tweede plaats voor mij samen met de Rabbit van Wainman (nummer een blijft Peter Lynn Arc). Ondanks de megavlagen, de kite wil op land over mij heen vliegen. Doet dat ook. Alle lijnen slap, drijft netjes terug zonder voorover te willen vallen.
En voor de rest:
supersmooth. Ondanks de klotewind enorm genoten! Voor mij een serieuze kanshebber voor een 2010 quiver
O ja, en mijn pa heeft gewoon twee kanten opgevaren en honderden meters. Hij is verkocht!