kites gekocht, enkele beginnersvraagjes hierover

Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Mei 03, 2007, 00:31:07
edit2Rapporteer  
ok, nu ik eindelijk de eigenaar ben van 2 kites en een board vroeg ik me het volgende af:

hoe hard moet je je kite oppompen (richtlijnen, tips?)

ik weet dat een te zacht opgepompte kite gevaarlijk kan maar ik ben bang dat ik hem te hard op ga pompen (BOOOOM?).

graag enkele tips hierover (bijvoorbeeld: de LE moet nog met enig gemak in te drukken zijn)

zo snel mogelijk te gaan oefenen op het water, nu is mijn vraag: is mijn netgekochte kite al goed
mijn 2de vraag: ik ben van plan om afgesteld of is dit meestal niet het geval? (naish boxer sle 9+12)


alvast bedankt  ThumpsUp Joepie
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #1 Mei 03, 2007, 00:34:42
edit2Rapporteer  
Ik doe m altijd zo hard oppompen dat wanneer ik er op piek met me vinger er ene mooie PONG te horen is. Maar ik heb (had) bow, daar moet dat echt bij.

In dat geval is de LE nog wel iets in te drukken, maar met het omleggen van de kite is het niet zo dat hij zowat dubbelvouwt ofzo. Dan blijft hij mooi strak staan.
Bass`

Berichten: 235
Antwoord #2 Mei 03, 2007, 00:56:26
edit2Rapporteer  
Je pompt je kite niet zomaar kapot hoor  (grinnik_kitesmiley)
Gewoom pompen tot je hem net net niet meer kan indrukken  ThumpsUp
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #3 Mei 03, 2007, 01:00:16
edit2Rapporteer  
Drukmeter erop. Kites 14 meter en groter 6 psi, kleiner 7 psi
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #4 Mei 03, 2007, 01:01:53
edit2Rapporteer  
je kite mag best hard worden opgepompt, totdat je er op kan trommelen zegmaar

het is wel zo dat een kite sneller kapot kan gaan als je hem heel hard oppompt en dan snoeihard op de LE gaat crashen: als de LE en alle struts heel hard zijn opgepompt dan wil er nogwel eens iets knappen bij (herhaaldelijk) harde crashes

als beginner pompte ik m'n kites daarom wel hard op, maar niet superhard zodat er net nog wat speling in zat

tegenwoordig pomp ik ze gewoon lekker hard op :-)
Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #5 Mei 03, 2007, 01:58:20
edit2Rapporteer  
is het mogelijk om een apart een drukmeter op een naish big pump te stoppen? (betwijfel t maar ik vraaget toch maar)  ThumpsUp
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #6 Mei 03, 2007, 02:00:01
edit2Rapporteer  
drukmeter is onzin en kan alleen kapot gaan. Gewoon pompen tot je de mooie "pong" hoort als je er tegen aan tikt!
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #7 Mei 03, 2007, 02:12:37
edit2Rapporteer  
Je kan je bar ook het beste gelijk naar 1:1 ombouwen (zie naish manual) de 2:1 vaart erg zwaar tenzij je overpowered bent, dan is die wel fijn vind ik

Zorg de eerste keren met oplaten dat je stopper los is zodat je veel depower hebt, totdat je de kracht in je kites goed kan inschatten en de stelmogelijkheden goed weet te benutten (zowel op de kite als op de bar heb je een paar opties om de lengte van de powerlijnen t.o.v . je stuurlijnen aan te passen).

Succes, het is een topsport en de boxers zijn fijne kites
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #8 Mei 03, 2007, 02:16:27
edit2Rapporteer  
Het is Naish dus die kan je rocksolid oppompen. D.w.z. dat je voor de laatste pompslagen met je volle gewicht op de pomp moet hangen om de laatste lucht erin te persen. Dus niks met enig gemak de LE indrukken. Als je de LE met gemak kan indrukken dan is je kite dus te zacht.
Daarbij zal je kite ook wat zachter worden als deze op het water ligt doordat de lucht in de kite afkoelt.

Standaard komt de BoxerSLE in 2:1 uit de tas. Voor afstelling en ombouwen naar 1:1 kan je de manual raadplegen. Daar kan je echt alle info vinden die je nodig hebt of ff de zoekfunctie gebruiken hier. Er is al veel over gepost hier op het forum.
Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #9 Mei 03, 2007, 02:38:06
edit2Rapporteer  
ok dat is ht voor die vraag dan maar ook mijn andere vraag zou ik graag beantwoord zien.

is de kite al ready to fligh of moet deze waarschijnlijk nog eerst aangepast worden voordat deze optimaal vliegt?

jullie hebben me erg geholpen met de andere vraag, bedankt daarvoor  Joepie
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #10 Mei 03, 2007, 02:47:36
edit2Rapporteer  
De kite komt perfect afgesteld uit de tas. Het enige wat je hoeft te doen is de afstelling op de windsterkte. Zie ook daarvoor weer de manual. Er zijn veel afstel mogelijkheden om de kite helemaal naar persoonlijke wens te tunen, maar er is wel rekening gehouden dat de kite in onervaren handen kan komen, dus standaard uit de tas staat de kite op minder power afgesteld.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #11 Mei 03, 2007, 19:39:31
edit2Rapporteer  
...en in de Naish manual staat dat ook van die 6 en 7 psi...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.