De bouw van vacuumpomp...

adrenalin

Mei 05, 2007, 00:28:40
edit2Rapporteer  
Ben bezig met de plannen voor een "gepimpte" vacuuminstallatie.

Het blijkt dat in ieder geval een druksensor noodzakelijk is, deze zijn los te koop bij bv. Conrad.

http://www.conrad.nl/goto/?product=185523
http://www.conrad.nl/goto/?product=186031
http://www.conrad.nl/goto/?product=159352

Hebben jullie enig idee welke ik moet hebben en welke andere oplossingen er zijn?

Ik heb al gezocht en dit kan iig.:

Pressostaat koelinstallatie
Vacuumvervroeger uit een auto

Deze twee zijn wel goedkoper, maar dan is er waarschijnlijk een inschakel relais noodzakelijk?

Lord of the Boards

Antwoord #1 Mei 06, 2007, 12:31:39
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een drukschakelaar gemaakt.

Materialen:
Dubbelwerkende luchtcillinder (Gratis afdankertje van het werk). Normaal werkt deze op perslucht, maar met vacuum doet ie het ook prima.
Koelkastschakelaar (voor aan/ uit schakelen van het lampje in de koelkast, a €2,50)
Stuk elastiek (Van een oud windsurf ophaalkoord)
Plank om alles op vast te schroeven

Ik heb de vacuumslang zo op de cillinder aangesloten dat het vacuum de cillinder naar buiten trekt. Het stuk elastiek trekt hem juist weer naar binnen. Als de kracht van het vacuum voldoende is, wordt het elastiek uitgerekt. Daardoor gaat de cillinder dus naar buiten. Deze drukt dan tegen de koelkastschakelaar, waardoor de vacuumpomp uitslaat.
Naarmate het vacuum minder wordt, wordt de cillinder door het elastiek weer naar binnen getrokken. De koelkastschakelaar komt weer vrij, waardoor de pomp weer aan slaat.

Als ik de folie goed afsluit, slaat de pomp een halve minuut aan. Vervolgens gaat ie 2 minuten uit. Daarna weer een halve minuut aan, enz. Ik heb de schakeldraad van de pomp, die normaal naar de thermostaat van de koelkast loopt, op de schakelaar aangesloten.

Misschien niet een optimaal systeem, maar voor €2,50 aan kosten ben ik er best tevreden mee. En het is altijd leuk om zelf iets te maken dat goed werkt.
adrenalin

Antwoord #2 Mei 08, 2007, 23:54:31
edit2Rapporteer  
Helemaal duidelijk. Heb ook nog even rondgekeken naar zo'n cilinder, maar ze zijn tweedehands toch nog rond de 3/4 tientjes. Maar daar heb je al zo'n druksensor van Conrad voor...

Bedankt voor de tip iig!  ThumpsUp
Lord of the Boards

Antwoord #3 Mei 09, 2007, 05:47:20
edit2Rapporteer  
Er zijn wel meer manieren om zoiets te maken toch? Neem bijvoorbeeld een grote injectiespuit (kun je volgens mij wel bij de apotheek krijgen). Beetje creatief een stuk elastiek eraan en een schakelaartje laten bedienen. Moet te doen zijn.

Of een oude fietspomp, kitepomp, etc.....

Maar zo'n schakelaartje van Conrad is ook mooi natuurlijk. Gewoon er tussen zetten en klaar is ie.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.