Ik heb zelf een drukschakelaar gemaakt.
Materialen:
Dubbelwerkende luchtcillinder (Gratis afdankertje van het werk). Normaal werkt deze op perslucht, maar met vacuum doet ie het ook prima.
Koelkastschakelaar (voor aan/ uit schakelen van het lampje in de koelkast, a €2,50)
Stuk elastiek (Van een oud windsurf ophaalkoord)
Plank om alles op vast te schroeven
Ik heb de vacuumslang zo op de cillinder aangesloten dat het vacuum de cillinder naar buiten trekt. Het stuk elastiek trekt hem juist weer naar binnen. Als de kracht van het vacuum voldoende is, wordt het elastiek uitgerekt. Daardoor gaat de cillinder dus naar buiten. Deze drukt dan tegen de koelkastschakelaar, waardoor de vacuumpomp uitslaat.
Naarmate het vacuum minder wordt, wordt de cillinder door het elastiek weer naar binnen getrokken. De koelkastschakelaar komt weer vrij, waardoor de pomp weer aan slaat.
Als ik de folie goed afsluit, slaat de pomp een halve minuut aan. Vervolgens gaat ie 2 minuten uit. Daarna weer een halve minuut aan, enz. Ik heb de schakeldraad van de pomp, die normaal naar de thermostaat van de koelkast loopt, op de schakelaar aangesloten.
Misschien niet een optimaal systeem, maar voor €2,50 aan kosten ben ik er best tevreden mee. En het is altijd leuk om zelf iets te maken dat goed werkt.
| ||||||||||
| ||||||||||
|
|