kite naast boxer sle 9m2

wittesurf

Geen avatar

Berichten: 28
Mei 26, 2007, 00:25:32
edit2Rapporteer  
Ik heb op dit moment een 9m2 boxer sle en vind het een ideale kite.
Wil er nu nog een bow kite bijkopen (heb nu nog een C-kite 14m2 uit 2004).

Ik weeg rond de 85 kg en kite nu een jaar of drie.

Ik zit te twijfelen tussen de volgende opties:
Best Waroo 15m2
Cabrinha Contra 14m2
Of wachten op de nieuwe kites 2008 (misschien heeft Naish dan ook een lichtweer kite)

Zit er veel verschil in vaar eigenschappen tussen een Naish en een Best of Cabrinha kite? Niet dat als ik van kite wissel weer aan de kite moet wennen. (nu wel last van als ik switch tussen mijn bow en C-kite).

Ik wil een kite met een goede low-end omdat ik met weinig wind ook wil kunnen varen maar wil wel overlap met mijn boxer (volgens Nasih begint de Boxer 9m2 2007 bij 17 knopen).

Kan iemand mij adviseren of weet iemand waar ik deze twee kites morgen kan testen.

Bedankt,

Hans van Loon
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #1 Mei 26, 2007, 00:26:41
edit2Rapporteer  
Waroo 15 is prima...
Jolien.

Berichten: 1152
Antwoord #2 Mei 26, 2007, 00:31:14
edit2Rapporteer  
Zijn Waroo's groter dan 12 niet traag?
Ik zit er over te denken er ook 1 naast mn 9 te nemen..
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #3 Mei 26, 2007, 00:54:18
edit2Rapporteer  
weet nie, maar heb een waroo 15m zien vliegen en dat ding was snel...
Van iemand anders hoorde ik dat ze vliegen als een 13.

maar ondanks dat ik waroo fan ben (terwijl ik er nog nooit mee gevaren heb) is een grotere boxer SLE niet een betere optie? weet de maten niet van een boxer SLE.. maar een 13/14 zal er vast wel zijn. en die zal ook al vanaf aardig lichte wind te varen zijn. hoor toch meestal dat dezelfde kites in je setje toch het fijnst is.

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Mei 26, 2007, 01:14:43
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf de contra 14 en ik ben zeer tevreden, maar je moet
ook natuurlijk naar het prijs verschil tussen beide kijken. Ik weet
wel dat de contra wat meer high end heefd en door de 2:1 bar
en dat de waroo iets directer is door dat die 1:1 is.
Derk

Berichten: 80
Antwoord #5 Mei 26, 2007, 16:25:44
edit2Rapporteer  
Hey,
Ik weeg zelg 90 kg en vaar een 9/13 waroo setje. Geloof me, groter dan 13 heb je niet nodig en een 13 is een perfecte aanvulling op jou 9.
Coen2000

Berichten: 994
Antwoord #6 Mei 26, 2007, 16:51:03
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf de contra 14 en ik ben zeer tevreden, maar je moet
ook natuurlijk naar het prijs verschil tussen beide kijken. Ik weet
wel dat de contra wat meer high end heefd en door de 2:1 bar
en dat de waroo iets directer is door dat die 1:1 is.

naar mijn idee maakt de bar niks uit voor de high end hoor...alle bows hebben dezelfde high end, en dat als het doet klappert?
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Mei 26, 2007, 17:06:28
edit2Rapporteer  
Heb zelf boxer/SLE 9&12 en RavenII 16en weeg 95 Kg. RavenII 16 staat te koop omdat ik deze niet meer nodig heb. Wel de Boxer/SLE altijd op 1:1 varen want dan heb je de beste low-end.

arjen
Aurel

Berichten: 135
Antwoord #8 Mei 26, 2007, 19:31:12
edit2Rapporteer  
Heb zelf boxer/SLE 9&12 en RavenII 16en weeg 95 Kg. RavenII 16 staat te koop omdat ik deze niet meer nodig heb. Wel de Boxer/SLE altijd op 1:1 varen want dan heb je de beste low-end.

arjen


Of alleeen op 2:1 want dan heb je de beste high-end  (grinnik_kitesmiley)
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Mei 26, 2007, 19:41:47
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf de contra 14 en ik ben zeer tevreden, maar je moet
ook natuurlijk naar het prijs verschil tussen beide kijken. Ik weet
wel dat de contra wat meer high end heefd en door de 2:1 bar
en dat de waroo iets directer is door dat die 1:1 is.

naar mijn idee maakt de bar niks uit voor de high end hoor...alle bows hebben dezelfde high end, en dat als het doet klappert?

Nee de contra heefd meer normale depower als de waroo en dat komt mede door de bar en
ook omdat er en ander type bridle op zit.
audi

Berichten: 752
Antwoord #10 Mei 26, 2007, 21:24:09
edit2Rapporteer  
ik heb een 9m boxer sle en vind dit een super kite(boven de 20 knopen).
ik heb dus gezocht naar een andere kite voor minder wind.
daarbij heb ik de 12m boxer sle 14m raven en de 14m torch getest.
de 12m boxer vond ik echt niet lekker vliegen traag en voeld als een zeer grote kite.
de raven en torch zijn bijde een stuk sneller en voelen kleiner aan.
daar bij vliegt de torch echt heel makkelijk.
de hang time van de raven is echt super de boxer laat je bij minder wind gewoon naar beneden vallen.
mijn mening is voor de grotere maten toch een c kite.
audi
Jolien.

Berichten: 1152
Antwoord #11 Mei 26, 2007, 21:38:13
edit2Rapporteer  
MooiAudi!

maar ik denk dat een bow en C apart moet houden.
Zeker als beginner is het lastig werken met 2 verschillende soorten kites.
ze reageren toch anders, en zeker de eigenschappen van een bow, waar je aan went wil je als beginner behouden.. (depower, bar los gooien en geen power hebben etc.)
Toch?
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #12 Mei 26, 2007, 21:49:51
edit2Rapporteer  
ik heb de 12 sle naast de 9 en deze vaart idd minder fijn, maar das altijd in de grotere maatjes. Maar ik vind het nog steeds een prima kite en groter heb ik (85 kg) niet nodig. Met wat langere lijnen vaar ik vanaf 12 knopen.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #13 Mei 26, 2007, 22:48:44
edit2Rapporteer  
Waarom wil en denkt iedereen dat een 12 of groter net zo als een 9 zal en of moet varen.
Jongens en meisjes dat gaat gewoon niet.
Ik zou ook wel willen dat ze hetzelfde vliegen maar helaas. (grinnik_kitesmiley)
audi

Berichten: 752
Antwoord #14 Mei 27, 2007, 01:40:26
edit2Rapporteer  
klopt een 9m boxer sle vaart niet zo goed als een 12m.
maar als een 14m c kite die toch nog 2 meter groter is (raven of torch)lekerder vaart als een 12m sle denk ik dat je beter een 14m c kite kan kopen.
audi
audi

Berichten: 752
Antwoord #15 Mei 27, 2007, 01:47:32
edit2Rapporteer  
sorry 9m en 12m door elkaar gehaald
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #16 Mei 27, 2007, 02:13:32
edit2Rapporteer  
sinds wanneer is een 12m een grote kite..... jemig... een 16 is groot... maar een 12 vind ik al aardig middelmoot.. en als ik het allemaal zo lees zijn er meer mensen van mijn gewichtsklasse..
audi

Berichten: 752
Antwoord #17 Mei 27, 2007, 18:10:02
edit2Rapporteer  
een 12m is geen zeer grote kite maar een 12m boxer sle VOELT!!! zeer groot aan.
audi
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #18 Mei 27, 2007, 19:40:01
edit2Rapporteer  
een 12m is geen zeer grote kite maar een 12m boxer sle VOELT!!! zeer groot aan.
audi

uuuuuuuu jij vindt de 12 groot aanvoelen.
Kondor 11

Berichten: 611
Antwoord #19 Mei 27, 2007, 19:47:16
edit2Rapporteer  
Een vrachtwagen rijdt ook niet hetzelfde als een sedan of een sportauto.
Hoe groter, hoe trager.
dkite

Berichten: 109
Antwoord #20 Mei 27, 2007, 20:56:23
edit2Rapporteer  
Iedereen klaagt altijd over de grote trage kites...ik snap dat niet helemaal. Tuurlijk draaien ze wat langzamer maar volgens mij is het gewoon een kwestie van wennen en je zal iets meer moeten anticiperen. Het is hetzelfde als het aanpassen van je spring timing als je een ander merk of type vlieger gebruikt dan je gewend bent.

Ik heb nu naast mijn 9m Schockwave een 16m Shock gekocht (weeg 100kg) maar ik ben er super blij mee. Hij vervangt mijn 17m C-kite en het is even wennen maar man wat kan ik onwijs hoog springen met dit ding in +/- 16-18 knopen. De low-end ligt voorlopig wel hoger dan ik verwacht had (kwam pas lekker weg bij 12/13 knopen), maar dat kan ook een kwestie zijn van techniek, want toen ik eenmaal snelheid kreeg begon hij als een vrachtwagen te trekken (met een grotere plank moet 10 knopen zeker haalbaar zijn).
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #21 Mei 31, 2007, 04:56:52
edit2Rapporteer  
het hangt zoveel van de kite af, ik kom met 1.80 bordje kom ik met een raven2 14 meter al weg bij 10 a 11 knopen.

meeste mensen zeggen (volhgens mij):
bow/sle niet groter dan 12 a 13
c kite niet groter dan 14 a 16

grotere kites worden ze tragen en genereren daardoor minder trekkracht per m2
dkite

Berichten: 109
Antwoord #22 Mei 31, 2007, 19:11:39
edit2Rapporteer  
grotere kites worden ze tragen en genereren daardoor minder trekkracht per m2

Dat is dus niet waar. Grotere kites draaien minder snel. Maar ze zijn niet per definitie trager (voorwaardse snelheid van een kite wordt meer bepaald door de AR, profieldiepte(bolling) en weerstand (drag)).

Omdat ik een kilootje meer weeg dan de gem. kiter ben ik meestal met een maatje groter aan het varen dan de rest en ik ben meestal minstens even snel. De trekkracht wordt bepaald door een combinatie van voorwaardse snelheid en opervlak van je kite. Bij gelijke voorwaardse snelheid heb je met een grotere kite dus meer trekkracht (zo kan de kite mijn dikke kont uit het water krijgen en op snelheid houden ;-) ).

De maximale bow grootte discussie wordt vaak gevoerd met alle modellen en configuraties door elkaar heen waardoor de verkeerde conclusie wordt getrokken.
Ik zou zeggen dat de maximale bow grootte 12 a 13 m is als je met katrollen (2:1) vaart, omdat dit de stuurvertraging en rotatie snelheid dusdanig verhoogt dat de kite praktisch onbestuurbaar is.

Maar in een 1:1 setting zonder katrollen is een 16m bow nog goed te varen (Sterker nog ik vindt het super lekker varen). Let op, mijn ervaring is beperkt tot de shockwave dus mogelijk dat deze conclusie anders is voor andere merken met andere eigenschappen.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #23 Mei 31, 2007, 19:30:03
edit2Rapporteer  
Over het algemeen genomen is de LE diameter bij grotere kites aardig fors, wat dus ook aardig wat drag met zicht meeneemt, wat het dus ook weer trage trekzakken maakt. Die grotere diameter is nou éénmaal nodig om stabiliteit in de construktie te krijgen. Daarbij gebruik je grote maten ook alleen maar in lage windsnelheden, wat de speelsheid ook niet echt ten goede komt.

Ik denk dat je voor jezelf zal moeten bepalen waar de grens ligt tussen fun en maar op het water willen staan.
Voor mij (75 kg) is een 14 C-shaped meer dan voldoende. l
dkite

Berichten: 109
Antwoord #24 Mei 31, 2007, 21:28:26
edit2Rapporteer  
Over het algemeen genomen is de LE diameter bij grotere kites aardig fors, wat dus ook aardig wat drag met zicht meeneemt

Dat klopt...zeker bij C-kites is een forse LE noodzakelijk om de kite open te houden. Bij SLE zie je dat de LE toename bij grotere mate beperkt is omdat de bridle de LE ontlast. De kite-ontwerpers proberen de toename van drag te compenseren door een hogere AR (hoe groter de kite, des te groter de AR...ookwel variabel AR concept genoemd). Zo blijft de snelheid en het gedrag (diepte in windraam) van de kite hetzelfde, alleen hogere AR is ook weer tragere draaisnelheid. Daarom heb je in lage windsnelheid een langzamere sturende kite als ie groter is, maar de voorwaardse snelheid is vrijwel altijd gelijk tot groter (mits alle andere variabelen hetzelfde zijn: board, gewicht rider, lijnlengte, koers, etc.).

Wat je vaak ziet is dat de meeste kiters instinctief een hogere aan de windse koers gaan varen als ze meer zeil op hebben staan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.