Design voor mijn Karuba (Hij is af, met foto's!)

Lord of the Boards

Berichten: 869
Mei 28, 2007, 23:51:32
edit2Rapporteer  
Ik heb een designtje gemaakt voor mijn Karuba boardje. Dit moet het ongeveer gaan worden.

Ik heb de rail al gegoten (knalrood) en ben nu bezig de outline een beetje af te werken. Dan gaat de frees erin om hem verder te shapen.
Ik ben van plan om hem boven en onder 2x 285 gr UD (90% lengterichting, 10% breedte) te lamineren en af te werken met een laag durasurf. Is dit genoeg of moet er meer glas in de breedte?
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #1 Mei 29, 2007, 00:21:33
edit2Rapporteer  
Heyy,

Die ziet er echt te vet uit...lekker simpel en lekker strak...zeer vet.... ThumpsUp

He maar die layup lijkt mij wel genoeg jah.....

He maar wat je ook kan doen die de grafics spuiten/verven  en dan aflakken.

Omdat het een wel aardig simpel design is om te spuiten....en het scheelt je een heel hoop gewicht.....

Maja de durasurf is natuurlijk wel iets meer bestand tegen krassen enzo...maja....

He hoe design jij je PBT...???? Huh  (in welk progm)

Greetings...Pro KIter.... (hangloose_kitesmiley)
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #2 Mei 29, 2007, 00:34:32
edit2Rapporteer  
Ik heb nog nooit PBT gebruikt, maar de graphics die ik erin lamineer maak ik in photoshop. Ik print dit design ook gewoon en lamineer het er dan in. Is makkelijker dan spuiten en geeft sowieso een strak resultaat. Ik lamineer eerst de print op de kern en vervolgens lamineer ik hem af met glas en durasurf.
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #3 Mei 29, 2007, 01:23:47
edit2Rapporteer  
Heyy,

Jep das ook een manier....das ook zo...je werkt altijd met patroon papier.... ThumpsUp

Ik wil binnen kort weeer een tussen door schuimpje maken met een PBT tje.....maar ben zo bagger met Illustrator en Photo shop (Behalve als het op foto's gaat.... loser   )

Mijn karuba wil ik nog effe laten liggen om een lekker special one van te gaan maken.... ThumpsUp

Greetings...Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #4 Mei 29, 2007, 04:49:29
edit2Rapporteer  
Damn., das best een leuke.
Niet mijn stijl maar zeker mooi
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #5 Mei 29, 2007, 14:22:26
edit2Rapporteer  
Kleurcombi=lekkurrrrr!! ThumpsUp

Ik zou een laag UD per kant vervangen door keper zodat je iets meer sterkte hebt in de dwarsrichting i.v.m de latjes in lengterichting.



GjT

Berichten: 281
Antwoord #6 Mei 29, 2007, 15:10:46
edit2Rapporteer  
Ik vind hem helemaal goed; echt mijn stijl. Simpel, combinatie met hout, rood!
Ik neem aan dat je gewoon met stroken papier gaat werken. Dit heb ik bij mijn laatste balsa ook gedaan en werkt echt goed.

GrGjT
maarten.v.a

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #7 Mei 29, 2007, 15:33:21
edit2Rapporteer  
Ziet er idd gaaf uit! Altijd mooi als er hout te zien is... Maar ik zou misschien alleen wat doen aan dat 'chaosystem', dat vind ik er op de onderkant niet helemaal goed inpassen... Ik zou het dan los van de andere graphics inzetten, nu staat het er wat schuin tussen gefrummeld...

Groet, Maarten.
oz

Berichten: 324
Antwoord #8 Mei 29, 2007, 16:01:49
edit2Rapporteer  
Leon,

 ThumpsUp
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #9 Mei 31, 2007, 04:33:52
edit2Rapporteer  
Dus 1 laag keper en 1 laag UD zou voldoende moeten zijn? Ik wil deze niet weer breken namelijk........... Het moet dus echt goed.

De graphics ga ik printen en dan netjes uitknippen. De stroken lamineer ik vervoilgens mee.

Ik heb de kern inmiddels geshaped en afgewerkt. Alleen de inserts moeten er nog in. De kale kern weegt nu iets minder dan een kilo. En dat is best lekker! Ik had het zwaarder verwacht i ieder geval.
Ik wil de kern alleen nog gaan voorbuigen. Zat er aan te denken om het met stoom uit een stoomstrijkijzer te bewerken en dat gekromd te laten drogen en afkoelen. Maar eens zien of dat goed werkt............
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #10 Mei 31, 2007, 14:33:48
edit2Rapporteer  
Mijn Karubaboardje heeft een "heavydudelayup" van 280 gr keper+220 UD per kant en heeft z'n vuurdoop al gehad. Ik denk zelf dat een layup van 160 gr keper + 220 UD per kant voor de wat minder zware rider prima te doen is.

Kllinkt goed zo'n stoommachine en ben benieuwd hoe het "pre-bending" gaat. Ik heb gemerkt dat de het Karuba behoorlijk uitzet door het water, zodat de kans groot is dat de sidewalls om je oren springen.

Daarom overweeg ik om bij m'n volgende Karubaboardje de springback te compenseren in de rockertafel.

Mazzel ThumpsUp,
Leon
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #11 Juni 02, 2007, 02:49:13
edit2Rapporteer  
Ik heb gisteren de stoommachine erop gehad. Resultaat: 1 mm rocker............

Ik had het board gespannen met een wat planken en balken, op zo'n manier dat de onderkant bloot lag. Daar kon ik dus mooi bij met de stoom. Hij stond gebogen in zo'n 10 cm rocker. Dat kan de kern dus makkelijk hebben.  (grinnik_kitesmiley)
Het enige dat er gebeurde onder de invloed van de stoom en warmte, was dat de vezels begonnen op te zwellen. Mijn netjes geschuurde bodem is dus weer grof geworden en moet dus opnieuw worden geschuurd. Verder gebeurde er eigenlijk niets.

Uit wanhoop heb ik toen maar mijn rockertafel aangepast. Om de springback een beetje te testen, heb ik nu de rocker ingesteld op 45 mm en een laag 285 grams UD op het deck gelamineerd. Hij ligt nu nog in het vacuum, dus wat het resultaat zal zijn weet ik nog niet.

Het deck doe ik dus in 2 etappes. Eerst deze laag UD en daarna (waarschijnlijk) een laag 180 grams keper en durasurf. Dat doe ik dan in 1 keer. Maar ik ga eerst maar eens kijken hoe hij uit het vacuum komt en dan beslis ik daarna wel hoe ik de layup verder ga doen, afhankelijk van stijfheid en rocker.

LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #12 Juni 02, 2007, 03:29:06
edit2Rapporteer  
Waarschijnlijk dringt de stoom niet voldoende in de kern. De core moet echt zeiknat zijn. Daarna minimaal 2 dagen laten drogen. In mijn geval heb ik toch echt 3 cm rocker overgehouden na een voorspanning op 7 cm blokjes.

Dus langer stomen, en langer laten drogen ThumpsUp


Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #13 Juni 02, 2007, 04:28:10
edit2Rapporteer  
Ja, ik weet het. Als ik echt wil voorbuigen, moet ik er veel meer tijd voor nemen. Maar die tijd heb ik eigenlijk niet. Over 2 weken ga ik naar Denemarken en dan moet deze mee. Tussendoor in die 2 weken moet ik ook nog werken, dus tijd is zeer beperkt. Ik probeer het dus wel zonder voorbuigen en dan zie ik wel wat het wordt. Is ie in ieder geval op tijd klaar en uitgehard.
Hoe dan ook. Het blijft toch een experiment.
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #14 Juni 02, 2007, 18:18:41
edit2Rapporteer  
Ik heb hem net (na 15 uur zuigen) uit het vacuum gehaald.
1 laag 285 grams UD op het deck: 21 mm rocker. Dat is al evenveel als het board dat ik aan het copieren ben (mijn gebroken zelfbouw). Bij 1 laag glas op het deck verlies je dus iets meer dan de helft van je rocker.
Ik denk dat het wel goed komt. Als ik de de rest van mijn laminaat erop heb, komt ie denk ik wel aan de 2,5 cm die ik graag wil. Ik ben dus dik tevreden zo.
Geen gedoe met pre-bending meer voor mij.
Tommie

Geen avatar

Berichten: 358
Antwoord #15 Juni 02, 2007, 19:46:56
edit2Rapporteer  
mooi L o t B, dan weet ik ook waar ik aan toe ben.
waarschijnlijk dat extreme boards het dus ook allemaal in 1 keer doet, omdat het gewoon kan met die karuba kern.
volgende week begin ik met shapen, en dan vacuum!!!
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #16 Juni 03, 2007, 01:54:07
edit2Rapporteer  
Waarschijnliojk houden ze bij X-treme al rekening met de springback in hun afstelling van de rockertafel. Ze kunnen daar natuurlijk ook een aantal boardjes bouwen om dit te testen. De kernen die ze daar gebruiken zijn allemaal CNC gefreesd, dus allemaal exact hetzelfde.
Voorbuigen is dus niet perse nodig, als je je rockertafel maar op een grotere rocker instelt dan je wilt hebben.
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #17 Juni 04, 2007, 19:41:43
edit2Rapporteer  
Inmiddels is het deck klaar. 1 laag UD 285, 1 laag keper 160, de graphics en een laag durasurf zitten er op. Ik heb 25 mm rocker overgehouden. Precies goed dus. Ik ga mijn tafel dus weer bijstellen op de rocker die het board nu heeft en dan de bodem in 1 keer lamineren (2X UD 285, graphics en durasurf).

Hij wordt echt supergaaf. Helemaal foutloos tot nu toe. Graphics zijn echt supermooi en er zit geen luchtbelletje in!
Tommie

Geen avatar

Berichten: 358
Antwoord #18 Juni 05, 2007, 05:12:27
edit2Rapporteer  
MOOI ZO.
foto's als ie klaar is, of een tussentijdse!
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #19 Juni 05, 2007, 12:26:28
edit2Rapporteer  
Als ie af is komen er wel foto's. Heb zelf alleen een videocamera, maar daar maak je niet echt mooie foto's mee. Als het allemaal meezit, ga ik vanmiddag de bodem lamineren. Morgen ga ik dan de rails bijwerken en vingaten boren, dus ik verwacht dat ie voor het weekend wel af is.
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #20 Juni 06, 2007, 22:29:51
edit2Rapporteer  
Toch nog wat vertraging opgelopen. Ik heb toch maar besloten om de bodem ook in etappes te doen, omdat het niet lekker wilde lukken met de prefab van de graphics op het durasurf (weer een stuk durasurf naar de haaien......). Ik heb nu de graphics op het board aangebracht en morgen gaat het laatste glas en de toplaag erop. Komend weekend verwacht ik dus wel wat foto's te hebben. Het board zelf is gelukkig nog steeds foutloos.
In huis is het inmiddels wel een grote teringzooi geworden.............. schater
Tommie

Geen avatar

Berichten: 358
Antwoord #21 Juni 06, 2007, 23:21:08
edit2Rapporteer  
OK dan!
vraagje, jij print je graphics uit toch? op welk papier? rijst?
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #22 Juni 10, 2007, 01:27:26
edit2Rapporteer  
Ik print de praphics uit op zogenaamd patroonpapier. Dat is dat spul waar huisvrouwen hun patronen van maken als ze leuke jurkjes en truitjes maken........ schater

Hij is inmiddels af. Gisteren de rail afgewerkt en de accesoires erop geschroefd.

Specs:
130 X 37
2,4 kilo kaal gewicht
raildikte 5 mm
Concaaf: nihil
rocker: 2,7 cm

Layup:
Durasurf
keper 160
(Graphics)
UD 285
Karuba core
UD 285
(Graphics)
UD285
Durasurf

De rail is van gekleurde epoxy. Het is allemaal supergoed gelukt. Een paar hele kleine luchtbelletjes, maar die zijn nauwelijks zichtbaar. Hij is nog iets lichter geworden dan ik had verwacht. Flex is duidelijk minder als het board dat ik heb gekopieerd, maar daar had ik met het rockerverloop al rekening mee gehouden. Er zit nog wel voldoende flex in.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #23 Juni 10, 2007, 01:36:55
edit2Rapporteer  
Hey Jan, mooi board en nu nog wind en dan zien
of dit board de KZ hufterproof blootstelling overleeft.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #24 Juni 10, 2007, 13:57:55
edit2Rapporteer  
WHOEHAAAA!!!!  Strakke bak Jan!! ThumpsUp

Rocker zit er goed in. Voortaan ga ik de springback ook compenseren met een extra verstelling van de rockertafel. Dat geklooi met water s*cks!

Veel plezier in Denemarken!   (hangloose_kitesmiley)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.