Wimt
|
Er zijn een aantal beschrijvingen op deze site te vinden over mijn zelfbouw, maar over de mal zelf; 2hardboarddeuren opelkaar geschroefd, 1 deur buigt door nml. daarop 3 latten geschroefd, de middenlat, de concaaf, is ongev. 2,5 cm hoger dan de andere latten. Dat is meer dan de 1,5 cm concaaf, maar het bovendek is van 3 mm berkenhout (i.v.m. betere drukopvangeigenschap van hout), en dat heeft na het vacumeren de neiging om weer flink terug te buigen. Op deze latten leg je 2 platen van 3 mm triplex. Niet 1 van 6 mm triplex, want dat kan dan te moeilijk de vorm van de planken volgen, kan zelfs breken. Bij een erg brede board, 60 cm, is het beter om 3 platen te doen, anders buigen de platen teveel door tussen de planken, want de afstand is dan groter.
Dit alles leg je alvast in de vacuumzak, gemaakt van vijverfolie (dik). De plank heb je gelamineerd, en op de onderkant van het board doe je 1 cm dik piepschuim, functioneert als goedkope `breather`en als extra opvuller van oneffenheden. Je hebt trouwens op het laminaat al een plamuurlaag van bubbelepox aangebracht, dus nadat je na harding, het piepschuim met een breekijzer hebt weggeduwd, kun je al meteen schuren. Op het bovendek doe ik ook piepschuim, en dat doe je in de vacu-zak met de triplexplaten, en kun je de diepvriesmotor laten lopen, nadat je de zak dicht hebt gemaakt met een alu- U profiel , waarin een electroplasticbuis past, standaardspul bij Gamma. Tussen buis en U-profiel zit dus het folie, dat je er met grote waterpomptang tussen hebt geklemd. Het voordeel is met deze u-profiel; werkt snel, lekt nooit, en je kunt dus tussentijds er ook heel makkelijk weer bij. Om het proces te versnellen verwarm ik der boel met een fohn en een folie over het project.
Succes Rudo. En prettige vacantie
|