Het manneke of het bord (beginner)

el bio

Juli 17, 2007, 22:53:03
edit2Rapporteer  
Hellow,

Ik heb een kite (Waroo 12m) en een bord aangeschaft en ben al een paar keer gaan oefenen. Het bord is volgens mij groot genoeg (138), maar ik geraak maar niet vertrokken. Uit het water geraken is geen probleem, maar ik heb geen snelheid en val dan stil. ThumpDown

Nu twijfel ik of ik misschien een bord moet aanschaffen dat beter drijft en gemakkelijker is voor een beginner, of dat ik gewoon 'terug naar school' moet en één van die peperdure lessen moet nemen.

Een half jaar geleden les genomen op Isla Margarita en daar lukte het wel om te vertrekken, maar dan met een bord waar je met twee op kon staan zonder te zinken. (grinnik_kitesmiley)

BaBaaai,
el bio
Jolien.

Antwoord #1 Juli 17, 2007, 22:58:03
edit2Rapporteer  
volgensmij gewoon een kwestie van niet genoeg power.
Je moet de bar als en soort gashendel zien, aantrekken --> harder, van je af-->afremmen.
als je dat een beetje doorhebt lukt t wel!
sinnusen (het maken van 8jes metje kite) kan ook nog wellis helpen, maar ik hoef alleen een beetje te spelenmet mn bar en dn ga ik (Waroo 9m)
Gewoon niet te snel opgeven..
Lex

Antwoord #2 Juli 17, 2007, 23:01:00
edit2Rapporteer  
achtjes ?

Gewoon op en neer sturen.
Geen les opnieuw nemen, gewoon zelf oefenen.
Garmt

Antwoord #3 Juli 17, 2007, 23:19:20
edit2Rapporteer  
Het klinkt alsof je inderdaad al op de goede weg bent. Uit het water en op je bord komen is wel het lastigste als je begint, dus dat zit al goed. Let erop dat je niet direct of niet teveel probeert "aan te kanten" of teveel upwind wilt varen, en dat je de bar goed naar je toe trekt.

Als je je board een beetje downwind wijst, je bar aangetrokken houdt en eventueel op & neer stuurt, en dan NOG niet vooruit komt is er waarschijnlijk gewoon te weinig wind :-)
FunkyoneNL

Antwoord #4 Juli 17, 2007, 23:23:05
edit2Rapporteer  
misschien helpt het als je je kite dieper instuurt deed ik ook verkeerd in het begin.....
TtHoM@s

Antwoord #5 Juli 17, 2007, 23:29:47
edit2Rapporteer  
- niet de bar aangetrokken houden maar na de eerste 2 meter van je af duwen
- de kite moet DOOR het windvenster als je instuurt niet bangwezen gewoon gaan (tong_kitesmiley)
- aan het begin een klein stukkie met de wind mee varen
- onder de 13 knopen thuis blijven
- blijven oefenen en niet opgeven

succes  ThumpsUp
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Juli 18, 2007, 00:34:20
edit2Rapporteer  
- onder de 13 knopen thuis blijven

de spijker op z'n kop!
torchjelle

Antwoord #7 Juli 18, 2007, 01:44:43
edit2Rapporteer  
gwoon blijven oefenen en de kite een beetje op en neer sturen en als je blijft oefenen en naar andere kijkt leer je er een hoop van en lukt het allemaal opeens
Morres

Antwoord #8 Juli 18, 2007, 02:13:23
edit2Rapporteer  
kortom, 't manneke
kitaholic

Antwoord #9 Juli 18, 2007, 14:24:17
edit2Rapporteer  
Wat misschien verwarrend is in de replys is of je je bar nu wel of niet moet aantrekken. Dit vond ik in het begin ook lastig. Zolang je vlieger vaart heeft is krijg je door de bar aan te trekken meer druk (dat is wat jij wil), maar je kan de bar ook TE ver aantrekken waardoor je vlieger bijna stilvalt en traag reageert (de luchtstroming kan de vlieger niet meer volgen). Dit gebeurt altijd als je geen snelheid hebt en er maar net genoeg wind is.

Dus wel de bar aantrekken maar ook weer niet te veel, dit is een kwestie van oefenen, kan het verder ook niet goed uitleggen. Als je eenmaal vaart hebt is het vaak lonend om (zolang je genoeg druk houdt) de bar iets van je af te houden, nu loop je makkelijker hoogte.

Wat belangrijk is in het begin is om met de juiste condities te varen, in jouw geval 14 - 17 knopen. Dan zal je zien dat je snel vooruitgaat.
wouterb

Antwoord #10 Juli 18, 2007, 15:06:22
edit2Rapporteer  
ehm, een andere optie mis ik hier: Je gaat volledig downwind.
Je hebt waarschijnlijk geleerd je voorste been te strekken bij het starten (richting de vlieger)
Als dit zo is, til de tenen van je voorste voet op; je board kantelt en stuurt van de kite weg. hierdoor hou je spanning op je lijnen.

...138cm mag het probleem niet zijn....
youne nl

Antwoord #11 Juli 18, 2007, 15:42:18
edit2Rapporteer  
had t zelfde probleem ligt niet aan je bord moet gewoon iets meer met de wind mee varen niet er tegen in willen gaan je voorste been strekke je achterste buigen en de voorkant zeg maar van je bord iets meer naar de vlieger draaien vaar je echt zo weg
Hellow,

Ik heb een kite (Waroo 12m) en een bord aangeschaft en ben al een paar keer gaan oefenen. Het bord is volgens mij groot genoeg (138), maar ik geraak maar niet vertrokken. Uit het water geraken is geen probleem, maar ik heb geen snelheid en val dan stil. ThumpDown

Nu twijfel ik of ik misschien een bord moet aanschaffen dat beter drijft en gemakkelijker is voor een beginner, of dat ik gewoon 'terug naar school' moet en één van die peperdure lessen moet nemen.

Een half jaar geleden les genomen op Isla Margarita en daar lukte het wel om te vertrekken, maar dan met een bord waar je met twee op kon staan zonder te zinken. (grinnik_kitesmiley)

BaBaaai,
el bio
RobB_W

Geen avatar

Antwoord #12 Juli 18, 2007, 17:08:27
edit2Rapporteer  
Ook dit probleem gehad. Voor mij was de gouden tip (op kitehigh gelezen):

Na waterstart sinussen (kite omhoog en omlaag bewegen in de vaarrichting);
Tijden het omhoog sturen, je bar van je af (gaat ie sneller omhoog) en bij het insturen de bar weer aantrekken.

Toen ik dit doorhad, vaarde ik elke keer prima weg!
el bio

Antwoord #13 Juli 18, 2007, 23:24:40
edit2Rapporteer  
Wow, genoeg reacties!

Muchas gracias!   Joepie

Qua wind ga ik pas vanaf 12 knopen, dus da's geen probleem.

Ik rem inderdaad teveel af door tegen de wind in te sturen. Effe downwind gaan lijkt me een goeie tip!

Ook de bar lossen om de kite hoger te krijgen lijkt me interessant. Het sinussen lukt niet zo goed als ik de kite terug hoger probeer te krijgen.

Als ge zaterdag een beginneling met een Rood-zwarte Warroo ziet aan Surfer's Paradise... c'est moi!   ThumpsUp
Super Cooper

Antwoord #14 Juli 20, 2007, 22:27:20
edit2Rapporteer  
Ik heb dat ook gehad en mij werd verteld dat een waroo heeft bij trekken aan de bar de neiging om 'dood' te vallen. Het ligt dus niet aan je board, maar nog aan je techniek. Maar ja, al het begin is moeilijk.

succes
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.