werk en kiten

dimoss
Gast
Oktober 01, 2007, 03:16:40
edit2Rapporteer  
als iemand bij ons een baan zoekt letten wij er op of die persoon aan gevaarlijk sporten doet .
sport is gezond , maar wat als een werknemer door een kite ongeval thuis zit en zijn of haar sport niet wil opgeven , mag een baas  volgen jullie zoi emand de zak geven .?

het kost ons per jaar behoorlijk veel poen .
mag een baas verlangen van de persoon in kwestie om in ieder geval een clinic te nemen .

graag jullie mening
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #1 Oktober 01, 2007, 03:22:05
edit2Rapporteer  
uhm ik vind dat je best een LES mag verplichten maar verder moet je ook echt niet gaan....want met voetbal kan iemand zich net zo goed bezeren.......
leeany

Berichten: 844
Antwoord #2 Oktober 01, 2007, 03:22:17
edit2Rapporteer  
ik zou hem sponseren als hij goed is om zo het verloren bedrag weer terug te krijgen  loser
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #3 Oktober 01, 2007, 03:25:18
edit2Rapporteer  
Als een werknemer al werkzaam is bij het bedrijf lijkt mij dat de werkgever iemand niet de zak kan geven met reden dat diegene een gevaarlijke sport doet in zijn vrije tijd. Ik heb wel vaak mensen uitgekocht zien worden, maar dat had dan om weer hele andere redenen. Die kregen dan ook de zak, maar dan wel een hele grote zak geld zeg maar.

Als er tijdens een solicitatie procedure om gevraagd wordt en uitgelegd hoe de regels zijn van het bedrijf, dan is het een ander verhaal. Een werkgever zou dan wel kunnen vragen of de werknemer een clinic wil doen of eisen dat hij / zij stopt met de gevaarlijke sport als de baan aangenomen wordt door de desbetreffende persoon. De aanstaande werknemer kan er dan zelf voor kiezen of hij dit accepteert ja of nee.

Wat trouwens ook veel poen kost zijn al die overwerkte mensen die "geen tijd" hebben om leuke dingen te doen in hun vrije tijd zoals kiten Smiley
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #4 Oktober 01, 2007, 03:32:29
edit2Rapporteer  
maar goed dat leeany geen werknemers heeft.. die zouden zo zonder baan zitten..

@ dimoss.. Tot een zekere hoogte mag dit wel. Bijvoorbeeld een kapper, die werkt met zijn handen, mag volgens de verzekering NIET snowboarden maar wel skien??????  vraag me niet waarom, als skileraar en snowboardleraar weet ik wel hoe ze denken.. maar beetje onzinnig is et wel.

Er zijn wel meer beroepen waar een werknemer niet zomaar alles mag doen. Veel acteurs mogen ook niet op wintersport voor of tijdens een filmshoot.
Kan je vast wel ergens opvragen.. misschien zelfs kvkh
mxm

Berichten: 69
Antwoord #5 Oktober 01, 2007, 03:33:27
edit2Rapporteer  
Voetbal, Hockey, motorrijden, wintersport, skaten, skeeleren, mountainbiken, honkballen enz.
Aan alles zit een risico en naar alle waarschijnlijkheid meer dan aan Kitesurfen.
Maar hoeveel mensen melden zich niet ziek als zij een avondje zijn gaan stappen?
ik kan je zeggen dat dit percentage een heel stuk hoger is!
FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #6 Oktober 01, 2007, 03:35:19
edit2Rapporteer  
Ik ben gezegend met een baas die veel sportieve mensen in dienst heeft denk dat 80% actief sport. Me baas is gek op sport. Tijdens de sollicitatie werd gevraagd wat voor invloed kiten heeft op me werk waarin ik aangaf dat als de mensen in hun vrije tijd niet de sport kan doen dat in ieder kwa sfeer niet beter zal worden. Ik denk ook dat het ziekteverzuim hoger zal liggen omdat een baas niet alles voor je kan beslissen en dus voor sommige mensen met goede wil elders zijn heil zal zoeken.
CHRIZZZZ

Berichten: 1090
Antwoord #7 Oktober 01, 2007, 03:36:32
edit2Rapporteer  
clinic's zouden ook weinig nut hebben, dat is alleen maar een schop onder je kont om het veilig te kunnen beginnen.

Verder zou het onzin zijn om iemand daardoor af te wijzen. Voetbal heeft een hogere aantal blessures als kiten. En aan alles is een risico verbonden.
TijN

Berichten: 426
Antwoord #8 Oktober 01, 2007, 03:47:29
edit2Rapporteer  
Baas 1x meenemen. lesje geven, en hoppla verkocht!!  ThumpsUp
Havoc

Geen avatar

Berichten: 63
Antwoord #9 Oktober 01, 2007, 03:51:14
edit2Rapporteer  
Ik werk zelf voor een werkgever waar het eigenlijk te druk is om zelfs vakantie te nemen dus laat staan dat ik ziek thuis kom te zitten.
Doe ook nog aan mountainbiken en mijn ziekteverzuim is vrijwel 0 dagen per jaar. (en nee ben geen pussy)
Het is over het algemeen maar net hoe je met de sport omgaat.
Ik kan begrijpen dat als ik 5x in het jaar langdurig thuis zit ivm mijn sport dat een werkgever hier je op aan gaat spreken, maar als ik naar andere sporten kijk zoals voetbal of badminton en dan zie hoe blessure gevoelig dit is terwijl dit niet onder het kopje gevaarlijke sporten valt zal je dit per wernemer moeten bekijken.(hoe verantwoordelijk diegene zich opstelt)

Een les verplichten? denk dat dit al de verantwoording van de werknemer is, en ja als de werknemer niet de verantwoording kan nemen om zo goed als mogelijk ziekteverzuim te beperken deze inderdaad ontslagen mag worden.
Het is niet alleen een financiele kwestie maar vaak ook dat de collega's belast worden met extra werk wat toch uitgevoerd moet worden.(als je het toch wilt verplichten dan ook betalen)

Conclusie: niet te snel oordelen maar per persoon beoordelen.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #10 Oktober 01, 2007, 03:53:32
edit2Rapporteer  
Krijg je ook een vergoeding als je gek/ziek wordt van je baas/werkgever.. schater
litewave

Berichten: 607
Antwoord #11 Oktober 01, 2007, 03:55:58
edit2Rapporteer  
Voor vele geldt; dat de weg die men moet afleggen naar de zaak vaak gevaarlijker is dan de sport die ze beoefenen.
kitebart

Berichten: 431
Antwoord #12 Oktober 01, 2007, 06:13:06
edit2Rapporteer  
Ik denk eigenlijk niet dat een werkgever zich kan bemoeien met het
invullen van je vrije tijd. Al ga je benji jumpen.
Als iedereen zou gaan sporten btw zou het ziekteverzuim wel veel lager liggen.
Ik denk dat bij de meeste bedrijven, de grote hap ziekteverzuim niet het gevolg is van sporten. Meestal gewoon futloos, verkouden is al ziek genoeg om een week binnen te blijven, te dik  om nog verder te kunnen (hoge bloeddruk, cholesterol)+ bijbehorende depressies etc...En dan natuurlijk , zwangerschap:dikke benen,instabiel bekken,misselijkheid,moederschapsrust,vaderschapsrust (of je daar als man zo moe van wordt :-))postnatale depressies etc........

Gewoon verder kiten, thats the message !
Eventueel andere baas zoeken
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #13 Oktober 01, 2007, 12:23:00
edit2Rapporteer  
helemaal gelijk ik denk dat als de dagen weer korter worden dat er veel depressies weer komen maar een dagje 30knopen zuidwest is dan weer voor zo veel kiters in nederland een opkikker athans ik zit dan weer helemaal happy op school
leeany

Berichten: 844
Antwoord #14 Oktober 01, 2007, 13:58:32
edit2Rapporteer  
maar goed dat leeany geen werknemers heeft.. die zouden zo zonder baan zitten..

ja gelukkig, stel je eens voor dat het niet serieus was wat ik zei...
chico

Berichten: 1112
Antwoord #15 Oktober 01, 2007, 14:16:06
edit2Rapporteer  
Beetje rare mentaliteit daar bij jouw werkgever. Laat me raden? Jullie organisatie werkt met CBS statistieken waar alle vrijtijdsbestedingen zijn weergegeven met risico proporties. Het management heeft criteria vastgelegd en doet een beroep op de verantwoordelijkheid van de werknemer.

Dat je nog collega's hebt en wat doe je eigenlijk zelf nog bij die organisatie?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Oktober 01, 2007, 14:30:12
edit2Rapporteer  
Idd. een rare mentaliteit van je werkgever. Tot nu toe was bij mij op de zaak het ziekteverzuim door sportblessures of ongelukken vrijwel altijd voetbal en tennis. En dat waren echt zeer zware ongelukken waarbij de wergnemer soms maanden arbeidsongeschikt was. Die mensen zijn ook niet ontslagen.

Dit is eerder een signaal dat kiten een negatief imago heeft bij je baas dan een concreet gevaar. Eerder zou de baas zich moeten afvragen of deze surfer wel niet teveel vrij gaat nemen voor al die mooie doordeweekse dagen met wind!
leeany

Berichten: 844
Antwoord #17 Oktober 01, 2007, 14:43:49
edit2Rapporteer  
maar ik vraag me ook af of er nou echt meer blessures gebeuren bij kitesurfen. en of het ook vaker gebeurt.

maar het is een beetje gek om dat op dit forum te vragen waar iedereen (?) aan kitesurfen doet, denk dat als je deze vraag in een blad speciaal voor werkgevers zet dat er precies het tegenover gestelde wordt geantwoord als dat wij antwoorden. denk dat onze mening algemeen is.
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #18 Oktober 01, 2007, 15:18:41
edit2Rapporteer  
En wat zegt die baas over alcohol en drugs gebruik in privé tijd ........ of is dat minder erg dan kiten!!??
FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #19 Oktober 01, 2007, 15:40:22
edit2Rapporteer  
Sportongelukken kosten jaarlijks miljoenen euro`s, maar dragen daarnaast bij aan de gezondheid van de werknemer.
Juridisch gezien kun je iemand niet ontslaan als hij zijn sport niet opgeeft.
Als hij echter 5 x per jaar in de kreukels zit (aanwijsbaar door beoefening van zijn sport) waardoor hij niet kan werken zijn er wel andere mogelijkheden. Maar ook die zijn voor een werkgever heel moeilijk.
Dus al met al ben je als werknemer nog steeds redelijk beschermd, ook al doe je gevaarlijke sporten.
Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #20 Oktober 01, 2007, 15:56:48
edit2Rapporteer  
beter zorg je dat je dit jaar het bedrijfsuitje mag organiseren en ga je met het bedrijf vliegeren op het strand! zeker dat iedereen na die dag jaloers op je is.
Elke keer dat ik vliegerles geef aan bedrijven houden we er ook een paar leerlingen aan over voor kitesurfles.
TijN

Berichten: 426
Antwoord #21 Oktober 01, 2007, 18:46:08
edit2Rapporteer  
Ik zou trouwens ook maar geen vlot gaan varen...met het bedrijfsuitje  :Smiley
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #22 Oktober 01, 2007, 19:11:02
edit2Rapporteer  
er is al weer heel wat jaar geleden onderzoek gedaan naar de gevaren van kitesurfen, er is toen gebleken dat er net zoveel/weinig ongeluken gebeuren als bij voetbal. er zijn helaas wel procentueel meer mensen die om het leven komen door het kitesurfen.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #23 Oktober 01, 2007, 20:51:03
edit2Rapporteer  
ander voorbeeldje:

ongelukken hockey:

6000 per jaar waarvan 120 met ernstig hoofdletsel!

nou dat gebeurt bij Kiten nog niet in 10 jaar.



leeany

Berichten: 844
Antwoord #24 Oktober 01, 2007, 21:08:52
edit2Rapporteer  
ja, maar er doen ook veel meer mensen aan hockey dan aan kitesurfen he..

in heel Nederland zijn er nog geen 6000 kitesurfers.
denk dat je in vergelijking wel op ongeveer de zelfde procenten uitkomt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.