Een paar vragen van een aanstaand bordenbakker...

Dirkie

Januari 17, 2008, 21:18:13
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik wil binnenkort ook een boardje gaan bouwen. Ik zit al een paar maanden de topics hier met veel interesse te volgen.

Zelf heb ik ervaring met houtbewerking & al gewerkt met composieten, dus dat komt goed uit.

Toch heb ik nog een paar dingen waar ik niet helemaal uitkom...

Voor de duidelijkheid, het plan is om een woodcore bord, met aangegoten PU rails verpakt in wat glasmatjes (vacuum + rockertafel) te gaan maken. In eerste instantie nog even geen PBT, het zal zonder al lastig zat zijn.

Ok, dan nu de vragen:

1) Ik wil het liefst een karuba of balsa core gebruiken. (Ik heb geen beschikking over een vlakbank om zelf een core te maken van ander materiaal) Nu heb ik 1 adresje gevonden waar ik balsa cores kan krijgen, maar dat gaat wel per doos van 30 platen, das meteen dik 350 euro ex btw. Voor karuba heb ik helemaal nog niets kunnen vinden. Weet iemand een adres waar ik een paar cores kan halen?

2) Deze vraag is misschien een beetje voorbarig, aangezien ik nog geen PBT wil gebruiken de eerste keer, maar dit vraag ik me al tijden af...  Grin Hoe flexibel en rekbaar is PBT? Als je de bovenkant van je bordje shaped, dan is de bovenkant niet meer vlak, hoe krijg je het PBT er dan strak tegenaan? Ik heb hier gelezen over de “prepreg” methode, het lijkt me dan toch dat je een vrij stevige toplaag krijgt, die je maar zeer beperkt over buiging heen krijgt met het vacuum? Als je naar 'fabrieksboards' kijkt, zie je dat er vaak behoorlijke 'randen' in bovenkant zitten... (Ik hoop dat 't een beetje duidelijk is wat ik bedoel... )

Alvast bedankt voor de reacties!
Morres

Antwoord #1 Januari 17, 2008, 21:38:51
edit2Rapporteer  
waar woon je?
ik heb karuba core liggen die ik van elevation heb gekocht ,maar ik kom er niet aan toe omdat ik nu stage loop, en straks mn minors meot doen :S
Kite-Boelie

Antwoord #2 Januari 17, 2008, 21:50:56
edit2Rapporteer  
Ik heb mij plaatje gekocht via deze website:
http://www.houthandelgeven.nl/?gclid=CPL__Im6_ZACFQjolAod_Gb8sQ
Ze bezorgen het ook nog is gratis:D
Dirkie

Antwoord #3 Januari 17, 2008, 22:59:45
edit2Rapporteer  
@Morres: In Haarlem... wat jij?

@Kite-Boelie: Wat voor een plaatje precies, op de site kan ik niet veel vinden over kabura of balsa...?

Bedankt!
Morres

Antwoord #4 Januari 18, 2008, 01:33:06
edit2Rapporteer  
ik woon in harlingen, niet echt handig dus
nieles

Antwoord #5 Januari 18, 2008, 02:07:42
edit2Rapporteer  
hey ik ga bij een sauna bouwer planken bestellen
wie weet is er ook zoiets bij jou in de buurt

http://www.sentjens.nl/saunabouw/Saunahout.htm
Morres

Antwoord #6 Januari 18, 2008, 02:45:31
edit2Rapporteer  
ik heb nog 90 meter canadian red cedar liggen, hebben we gebruikt voor bouw van sauna en voor aftimmeren tussen twee garagedeuren buiten, maar hebben over. Zijn ook van die schroten.
Tevens heb ik nog heel veel meter 'koud hout' liggen, maar weet niet wat dat is('merk') ik denk abachi
Dirkie

Antwoord #7 Januari 18, 2008, 03:09:09
edit2Rapporteer  
@Morres: Harlingen is niet echt om de hoek nee...

@nieles: Planken kan wel, maar die moet je weer verlijmen en vlakken... Heb ik niet echt spullen voor staan. De voorkeur gaat dus uit naar een kant en klaar karubaatje of balsaatje...
GjT

Antwoord #8 Januari 18, 2008, 17:25:11
edit2Rapporteer  
@1 Vraag Elevation is, misschien heeft hij nog cores liggen

@2 Heb me dit ook afgevraagd toen ik voor het eerst met een topsheet ging werken (toen L-SIM). Hoe krijg je dat in hemelsnaam netjes over een dubbel gekomd oppervlak zonder rek? Het antoord is niet afvragen, gewoon doen, en het werkt. Je moet natuurlijk geen heftige dikteovergangen in je board gaan shapen, maar alles gewoon netjes en vloeiend laten verlopen. Is m.i. qua shape ook beter; al die trapjes in de productieboards, is gwoon pure marketing  Grin.

GrGjT
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #9 Januari 18, 2008, 18:24:34
edit2Rapporteer  
Yep, vind ik ook. Hoekjes en trapjes geven alleen maar een concentratie aan oppervlaktespanningen wat weer kan leiden tot plaatselijke delaminatie. Mijn motto: "zo smooth mogelijk" ThumpsUp

Daarom kies ik ervoor te werken met PBT-Prepregs. Het is misschien iets meer werk, maar het geeft echt een retestrak resultaat. Geen harsophopingen of luchtbellen, gewoon glad en strak.

Ook is het voor de gemiddelde zelfbouwer bijna onmogelijk deze trapjes af te persen met een PBT topsheet.
PBT heeft veel inwendige spanningen omdat het rijdens sublimatie een hittebewerking heeft ondergaan.
Dan moet je al gauw met een hydraulische pers aan de gang of iets doen met hittebehandeling.

Dirkie

Antwoord #10 Januari 18, 2008, 19:13:40
edit2Rapporteer  
@GjT & LeonB: Bedankt, duidelijk. Dus met de bovenfrees de strakke vormen erin (rail en afvlakken richting tips) en dan met de schuurklos de boel netjes smooth maken?

Ik heb je handleiding over de prepregs gelezen, zag er inderdaad erg goed uit. Wellicht toch maar aan de prepregs dan...

Eerst even Elevation stalken, laten we beginnen bij het begin..! :-)
Kite-Boelie

Antwoord #11 Januari 18, 2008, 19:20:12
edit2Rapporteer  
@Dirkie bel even met die hout leverancier. Heb ik ook gedaan het kan zijn dat ze grote partijen bestellen dat was bij mij het geval en ik kon zo een plaatje kubara kopen van 2 bij 2, dat was geen enkel probleem.

Greetz
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.