Het blijft kriebelen

Nick_66
Gast
Januari 29, 2008, 06:43:28
edit2Rapporteer  
Ik heb ruim een jaar geleden besloten niet verder te gaan met kiteurfen vanwege een vervelende ervaring, maar ondanks mijn besluit, blijft het bij mij toch vreselijk kriebelen om het kitsurfen op te gaan pakken. Ipv het kitesurfen heb ik besloten te gaan windsurfen. Ook erg leuk om te doen en vaak wat praktischer, omdat je op de meeste binnenwateren mag windsurfen. Kitesurfen is wat dat betreft wat beperkter.

Achteraf gezien heb ik het kitesurfen helemaal verkeerd aangepakt. Te overmoedig begonnen na een aantal uren les bij Brouwersdam. Niet bepaald de plek voor beginners! Komt nog eens bij dat ik het wilde gaan leren met een Flysurfer Speed I 10 en 13 mtr. Geen gemakkelijke kites.

Inmiddels ben ik weer een stuk verder met flyboarden en dit gaat mij eigenlijk al best goed af. Vlieg met Ozone Frenzy's en een Ozone Manta 10 en 12 mtr. Als je al redelijk kunt flyboarden, is de stap naar kitesurfen dan moeilijk? Zoals ik het nu kan inschatten, is kitesurfen gemakkelijker te leren dan windsurfen. Ja, iedereen kan wel wat dobberen op een board, maar echt goed leren planeren, gijpen en in de voetbanden varen, is bij windsurfen toch niet gemakkelijk.

Ik weet wel dat ik alleen ga kitesurfen bij spots waar je overal kunt staan. Oostvoorne en Schellinkhout bv. Als ik in het water val en voel geen bodem onder mijn voeten, slaat de paniek bij mij snel toe. Dat heb ik wel ervaren bij Brouwersdam. Als ik echt vertrouwen heb in mezelf kan ik altijd nog naar andere spots gaan.
Draag nu tijdens het windsurfen altijd een vest van Prolimit. Met windsurfen heb je nog eens het voordeel dat je altijd je plank hebt om op te drijven.

Als ik het kitesurfen weer ga oppakken, wil ik een Ozone aan gaan schaffen. Een Instinct of Sport bv.  Dat is zeker! Ben een enorme fan van Ozone. Welke maat zou ik dan nodig hebben? Weeg 85 kg.

Ik denk dat een tubekite een betere keuze zal zijn voor mij dan een Flysurfer. Met een tubekite loop je volgens mij minder kans dat een toomlijn om de kite slaat. Bij een Flysurfer is dat wel  het geval. Heb ik ervaren met een Speed 10.

Graag jullie advies, want ik krijg toch steeds weer enorm de kriebels als ik al die kitesurfers bezig zie!

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 Januari 29, 2008, 07:08:16
edit2Rapporteer  
Heya,

De overstap is inderdaad een stuk makkelijker dan aangezien alles een stuk begrijpelijker is.
Tevens lijkt het mij wel een goed idee iets van een opfris lesje te nemen Smiley.

Ik vaar ook het liefst op een spot waar je overal kan staan maar dat brengt ook nadelen met zich mee als je echt hoog gaat springen of harde crashes maakt ^^.
Gewoon lekker beginnen! en zodra je je lekker voelt en vertrouwen hebt in je gear en weet wat je er mee kan en hoe alles precies werkt dan kan je de diepte weer in.

succes met leren!!

en zie je misschien wel op Muiderberg? sta diep he Wink

Wat betreft de ozone kite moet ff iemand anders reageren haal die dingen nogal is door elkaar ^^
Kitesurfschool.nl

Geen avatar

Berichten: 66
Antwoord #2 Januari 29, 2008, 15:40:17
edit2Rapporteer  
Hi Nick,

Nederland is een top land voor kiten dus probeer nog een keer en deze keer goed!

wij geven in het norden van het land les met Fone als jij wil regel ik voor jouw een KITE LES voor niks .

Doe graag je aanmelding via de site en de rest doe ik kan op Oostvoorne ook maar dan met Naish kite anders Hoorn met Fone.

succes
Ciao
Harry Vogelezang

Ps vanaf 26 April
 
chico

Berichten: 1112
Antwoord #3 Januari 29, 2008, 17:33:01
edit2Rapporteer  
@Nick66, doet vermoeden dat je bouwjaar 1966 is. Klopt dat? Geeft nix, dat van mij is 1965. Wel is het zo dat je voorzichter wordt naarmate je ouder wordt. Anxiety slaat dan gemiddeld ook wat eerder toe. Moest ik ook eerst door heen. Rustig opbouwen met kiten is dan het advies. Idd. neem een beginnersspot, een kite die je goed kan depoweren. Leer dan ook herstarten, upwind bodydraggen enzo. Ik heb ook wel's in de rats gezeten met een kite in het water, board 50 mtr upwind en 200 mtr uit de kust maar dat hoort erbij. Daar moet je door heen. Nu crasht m'n kite nooit meer en heb al 2 jaar niet aan m'n safety hoeven trekken. Na 20+ jaren windsurfen was daar de lol wel vanaf en is kiten voor mij een nieuwe uitdaging. Gewoon ingaan op het bod van Harry wat overigens bijzonder aardig is. Suc6
Keut Local

Berichten: 229
Antwoord #4 Januari 29, 2008, 17:38:54
edit2Rapporteer  
Top aanbod Harry! Hoe is het trouwens in Zuid-Afrika? Waar blijven de foto`s en video`s?

Doe Daan even de groeten van me!

Groeten Mark (Noord-Holland)
Mr.Klip

Berichten: 171
Antwoord #5 Januari 29, 2008, 18:49:05
edit2Rapporteer  
idd ik zou er ook op in gaan! maar die keuze is aan jou natuurlijk...
super relax dat harry dit aanbied!
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #6 Januari 29, 2008, 19:46:32
edit2Rapporteer  
idd gewoon weer gaan kiten 9-13 lijkt me een mooi setje

en om te zorgen dat er niet weer zo iets gebeurt al vorrige keer op brouwers dam...
ga gewoon naar een spot waar de wind aanlandig is
dan drijf je altijd terug naar het strand   (ook je board)
en geen enkele rede om je druk te maken
board leach ben ik persoonlijk geen fan van maar wil je er toch een gebruiken doe dit dan i.c.m. een helm
maar met aanlandige wind drijft die uiteindelijk toch terug naar het strand

succes ermee  ThumpsUp
Arctic_Monkey

Berichten: 338
Antwoord #7 Januari 29, 2008, 20:40:35
edit2Rapporteer  
op zee is n boardleash toch best handig hoor
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #8 Januari 29, 2008, 23:43:07
edit2Rapporteer  
Nick,

Als ik je verhaal zo lees lijkt het mij meer het probleem dat je je "in' het water niet op je gemak voelt.
Als dat het echte probleem is, zou ik hier eerst iets aan gaan doen.
En dat aanbod van Harry moet je gewoon nemen.

Grtz Frank (1961)  Joepie
en na twee jaar nog steeds beginner! schater
storm

Berichten: 349
Antwoord #9 Januari 29, 2008, 23:46:57
edit2Rapporteer  
Toch zal je aan dat angst probleem moeten werken.
Ik had het vroeger met surfen op zee ook wel. Alleen dan ben je vooral in de branding bezig en lig je met surfspullen snel op de kant.
Als er iets mis gaat moet je juist vanuit je verstand kunnen handelen, niet vanuit paniek.
 Dus pak die les van Harry. Want windsurgen is echt niet makkelijker, en zeker al niet vanwege het gesjouw met spullen. En ook surfen doe je  in diep water.
Succes
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 Januari 29, 2008, 23:51:11
edit2Rapporteer  
bouwjaar 1960. 3 jaartjes geleden begonnen en geloof mij: meerdere malen iets gehad van "waar ben ik mee bezig". Ik roep het tegenwoordig maar al te vaak, Kitesurfen is 30% techniek en de rest zit tussen je oortjes  Grin
Dat aanbod van Harry is helemaal ok  ThumpsUp .
Ik zou in jouw geval nog even wachten met aanschaf van materiaal. Pak die les bij Harry laat je door je instructeur aan het einde van de les goed informeren over het eventueel aan te schaffen materiaal. één groot nadeel van dat hele kitesurf gebeuren : als je de smaak eenmaal te pakken hebt raak je helemaal verslaafd.......  schater Have fun  ThumpsUp
Dirkie

Berichten: 479
Antwoord #11 Januari 29, 2008, 23:56:26
edit2Rapporteer  
Misschien even handig als je even toelicht wat je vervelende ervaring was. Daar wordt nu nogal over gegokt. Wel handig om te weten / tips over te kunnen geven enz...
Nick_66
Gast
Antwoord #12 Januari 30, 2008, 00:12:40
edit2Rapporteer  
Hi Nick,

Nederland is een top land voor kiten dus probeer nog een keer en deze keer goed!

wij geven in het norden van het land les met Fone als jij wil regel ik voor jouw een KITE LES voor niks .

Doe graag je aanmelding via de site en de rest doe ik kan op Oostvoorne ook maar dan met Naish kite anders Hoorn met Fone.

succes
Ciao
Harry Vogelezang

Ps vanaf 26 April
 


Hoi Harry,

Bedankt voor je geweldige aanbod! Voor mij is dat denk ik toch wel de beste manier om weer eens te proeven van het kitesurfen voordat ik alles weer als een bezetene ga aanschaffen.

Ik stuur je binnenkort wel een pb.

Nogmaals, echt super dat ik een kiteles kan nemen bij jou!
Nick_66
Gast
Antwoord #13 Januari 30, 2008, 00:14:14
edit2Rapporteer  
Misschien even handig als je even toelicht wat je vervelende ervaring was. Daar wordt nu nogal over gegokt. Wel handig om te weten / tips over te kunnen geven enz...


Ja, je hebt gelijk. Wel handig om te weten wat mij bij Brouwersdam is overkomen.

Het volgende is mij overkomen: klik maar
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #14 Januari 30, 2008, 00:29:34
edit2Rapporteer  
He Nick,

Ik (bouwjaar vroeg) heb exact hetzelfde ervaren.
Ook heel fanatiek begonnen met Flysurfer.
Nu wil ik niet Flysurfer onderuit halen maar ik begon verkeerd met de Psycho.
Als ik de Puls had genomen was het waarschijnlijk beter gegaan.
Maar goed ik ben dus ook overgestapt op Tube (Naish Boxef SLE).
Met de FS had ik geen prettig gevoel in het water doordat je meer bezig bent om de kite niet in het water te laten vallen, dan met technieken leren.
Nu met de Naish wil je het niet geloven maar ik vaarde direkt weg en voel me stukker beter in het water.
Deze omslag heeft me 2 jaar gekost. (erg jammer weer 2 jaar ouder).
Ik ben nu nog steeds beginner maar dat bevald me wel.
Ook kunnen mede kiters veel meer vertellen als je een vraag hebt over tubes dan over FS.
Nogmaals FS is echt een schitterend merk maar je moet echt advies inwinnen bij Ramon van FS.
Hij helpt je graag.
ik ben zo stom geweest om dat pas achteraf te doen.
Kitesurfschool.nl

Geen avatar

Berichten: 66
Antwoord #15 Januari 30, 2008, 00:35:22
edit2Rapporteer  
Hi Nick,

graag gedaan! 

Ciao
Harry
Dirkie

Berichten: 479
Antwoord #16 Januari 30, 2008, 00:36:29
edit2Rapporteer  
Al, die toelichting is wel duidelijk. Ik denk dat je gewoon het aanbod van Harry moet aannemen en dat Harry dan even flink wat aandacht aan (upwind) bodydraggen en het herstarten van je kite moet besteden. Als je die situatie een aantal keer oefent, is het 'bekend' voor je als het nog eens gebeurd en zal je waarschijnlijk ook niet in paniek raken. Je weet dan immers wat je te doen staat.

Dan maakt de plek ook niet uit. Zelf heb ik leren kiten bij Wijk aan Zee, kan je na een stukkie ook niet meer staan. Heb wel altijd een impactvest met wat drijfvermogen aan...
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #17 Januari 30, 2008, 00:40:04
edit2Rapporteer  
Topadvies van Langbeest. Ik zie toch vaak veel beginners met een kite het water op gaan die niet als beginnerskite aanbevolen wordt. En dat doen ze niet voor niets. Mensen kies nou gewoon een beginnerskite. Het is al moeilijk genoeg om niet het water op te gaan als je niet zeker van je zaak bent. Als je dan ook nog eens een kite hebt die eigenlijk niet voor jou is dan vraag je om problemen. Het heeft denk ik niet aan je kite gelegen maar aan de keuze daarvan. De speed is geen beginnerskite. Ik heb het persoonlijk wel met foils geleerd om mijn eerste meters te varen maar niet met met gevorderde kites.
Super van Harry om je een les aan te bieden. Rustig aan maar. Iedereen heeft zijn eigen tempo van leren.
Nick_66
Gast
Antwoord #18 Januari 30, 2008, 00:41:40
edit2Rapporteer  
He Nick,

Ik (bouwjaar vroeg) heb exact hetzelfde ervaren.
Ook heel fanatiek begonnen met Flysurfer.
Nu wil ik niet Flysurfer onderuit halen maar ik begon verkeerd met de Psycho.
Als ik de Puls had genomen was het waarschijnlijk beter gegaan.
Maar goed ik ben dus ook overgestapt op Tube (Naish Boxef SLE).
Met de FS had ik geen prettig gevoel in het water doordat je meer bezig bent om de kite niet in het water te laten vallen, dan met technieken leren.
Nu met de Naish wil je het niet geloven maar ik vaarde direkt weg en voel me stukker beter in het water.
Deze omslag heeft me 2 jaar gekost. (erg jammer weer 2 jaar ouder).
Ik ben nu nog steeds beginner maar dat bevald me wel.
Ook kunnen mede kiters veel meer vertellen als je een vraag hebt over tubes dan over FS.
Nogmaals FS is echt een schitterend merk maar je moet echt advies inwinnen bij Ramon van FS.
Hij helpt je graag.
ik ben zo stom geweest om dat pas achteraf te doen.

Ben blijkbaar niet de eerste die zo overmoedig bezig is geweest.

Ramon van FS ken ik en hij geeft idd goede adviesen en weet ook alles te vertellen over FS. Het zijn goede kites, maar ik gebruik ze liever op het land, dan op het water. Zelf ben ik een grote fan van Ozone geworden en als het kitesurfen mij echt goed gaat bevallen na een goede opfrisles, schaf ik een Ozone tube aan. Het grote nadeel van de FS Speed's waar ik mee gevlogen heb, is die toch wel erg lange toming. Mijn Speed is toen bij Brouwersdam in een strikje gevlogen en probeer hem er dan nog maar eens uit te krijgen op het water. Met een tube is die kans volgens mij veel kleiner.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #19 Januari 30, 2008, 01:33:11
edit2Rapporteer  
Mijn bouwjaar (willen jullie niet weten).

Ik heb dezelfde ervaringen gehad als Idefix. Toen ik zo 'n 1 1/2 jaar begon met kitesurfen was het eigenlijk alleen maar een opeenstapeling van frustraties.
Mijn eerste kite (Aero II 14 m) was een sleurhut die weinig depower had. Door gestuntel heb ik daarmee heel wat situatie (vooral op het strand) gehad waarbij ik mijn hart in mijn keel voelde kloppen. Daarna overgestapt op een Psycho II (13m). Ook met deze vlieger het nodige gestuntel. Met de komst van een Pulse 10 ging het pas echt lekker en begon ik echt te varen. Nu ben ik wel hooked ....en sta wekelijk te trappelen voor wind .....
WAT HEB IK GELEERD?
1. als je wat ouder wordt, wordt je vanzelf voorzichtiger
2. iedereen moet door de eerste fase van gestuntel en "tricky moments"
3. begin met gemakkelijke kiite (beslist geen Fs Speed 1)
4. zo'n rolerleash is best handig (je board komt echt niet teruggevlogen! maar blijft rustig op afstand dreiven. Je kunt hem dus binnenvissen). Bij heftige jumps is dit natuurlijk een ander verhaal.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #20 Januari 30, 2008, 01:52:36
edit2Rapporteer  
dreiven moet natuurlijk zijn "drijven"
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #21 Januari 30, 2008, 02:11:11
edit2Rapporteer  
toppie aanbod Harry!!!! en erg netjes ThumpsUp Joepie
o ja nick ik zou de les bij oostvoorne nemen want de spot is echt super ThumpsUp
chico

Berichten: 1112
Antwoord #22 Januari 30, 2008, 03:49:45
edit2Rapporteer  
Hmmmm, nou moet het gauw gaan waaien en allemaal knallen (jij ook Nick 66). Het lijkt wel een therapiegroep. Het moet niet gekker worden ;'-)
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #23 Januari 30, 2008, 05:12:48
edit2Rapporteer  
Nick, je hebt idd niet de makkelijkste kite gehad. Maar we zijn ook weer verder met de ontwikkeling van kites, dus dat zal je helpen. Ikzelf vaar nu sinds 4 jaar (bouwjaar 64). In het begin was mijn conclusie al snel: kitesurfen, wat een ge-etter. Ik had nog nooit op een board gestaan, kon wel een beetje vliegeren. Les in het buitenand tijdens vakantie genomen en was verkocht, maar daarna? Zelf aan de slag, maar wat heb ik in het water gelegen en gevloekt. Dus maar weer een extra les genomen, ging al een beetje beter, maar toch nog niet volgens verwachting. Begonnen op een kabelbaan om überhaupt enigzins zeker op een board te kunnen staan. Nadat ik dat geleerd had weer met kite en al het water op. En wat dacht je, jazeker: ge-etter. Het feit dat ik weinig vrije tijd had en heb, hielp en helpt ook niet echt. Heb  mijn momenten gehad, die minder waren en dacht aan stoppen, maar bleef doorgaan, en ben nu een happy free-rider, nog steeds geen crack en zal het ook nooit worden. Altijd naar autoplaya geweest en verleden jaar de stap naar zee gemaakt, maar ook weer ge-etter. Een dagje oostvoorne is dan zaligmakend. De dag zal komen, dat ik als een veertje de hollandse noordzee golven bedwing, want dat is mijn doel: wave-riden.

Mijn advies: blijf het proberen, en verwacht niet teveel in het begin. Ga alleen als je optimale omstandigheden hebt, dan heb je de meeste voldoening en dan zoals je zelf al zegt op beginner spots. Misschien kan je een vriend met een video kamera meenemen, dat heeft mij ook ontzettend geholpen, om te zien hoe knullig ik in het begin op het board stond. En wie weet misschien hoor ik je binnenkort luid juichend op autoplaya als je eindeijk op je board staat. Een ding is zeker: als je kan is het echt kicken!!
Powered_by_north

Berichten: 117
Antwoord #24 Januari 30, 2008, 21:25:54
edit2Rapporteer  
Nick, volgens mij ben je er allang uit voor jezelf: dus gewoon die Ozone tube aanschaffen, die opfrisles aannemen (liefst met je eigen kite?!), en dan gewoon weer gaan proberen - uiteraard bij de juiste omstandigheden, met mensen in de buurt en gewoon op de Brouwersdam als dat goed uitkomt. Ik geef je op een briefje dat het gewoon gaat lukken! Het bewustzijn wat je nu hebt en de veiligheden die je nu voor jezelf hebt opgebouwd zullen je daar zonder twijfel bij helpen. En als je dan die eerste rakjes gevaren hebt en erachter komt dat je het onder controle hebt en dat je je materiaal kunt vertrouwen, dan krijg je vast spijt dat je niet weer eerder bent begonnen!

Iig bedankt voor je verhaal en laat het een les zijn voor alle beginners. Maar geef het niet op, daar is de sport veel te leuk voor en het is totaal niet nodig!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.