shockwave 16m 1:1; wie heeft tips & tricks

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Februari 05, 2008, 02:15:36
edit2Rapporteer  
Haai, even een vraagje voor de shockzweefkezen onder ons: Ik ben een tijdje terug begonnen die dingen 1:1 te varen. De 9 veranderde spontaan in een heerlijk vliegertje, ben ik helemaal blij mee. De 16 vandaag uitgeprobeert, en ik zit er nog wel mee te hannesen:

- het depowerbereik uit de bar lijkt onvoldoende, als ik 'm zo stel dat ik met de bar tegen de CL zit enigzins gepowerd bent. Het effect is dat ik met een vlaagje een tegenatuurlijke poepstand moet aannemen om de bar ver genoeg weg te douwen, terwijl ik power mis als ik de bar helemaal aantrekt.

- het sturen gaat trajawallajawaag. langzaam. als ik een sprongetje maak krijg ik 'm niet op tijd weer voor me, zoadt ik eronderdoor zwaai.

Met 2:1 werkte dat allemaal goed, omdat een beweging 2x zoveel lijn levert/inneemt, maar maakte de bardruk éénhandig varen zo goed als onmogelijk.

ik zit wel volop te experimentern met de timing en alles, maar sommige dingen lijken gewoon niet te kunnen.
Ik heb daarentegen wel andere kiters gezien die de 16 1:1 hadden gezet en die leken er minder last van te hebben.
Wat ik nog niet heb geprobeerd is het inkorten van de achterste bridle lijn, kan ik daar nog wonderen van verwachten?

Ik hoor graag een stelletje gouden tips!
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #1 Februari 05, 2008, 02:44:05
edit2Rapporteer  
Logisch,iedereen beweert dat kites sneller worden op 1:1,integendeel als je stuurt met 2:1 is je baruitslag dubbel zoveel.
Ik moet ook erg wennen aan 1:1,vaar nu helix en hiervoor switchblade 1 op 2:1 met name de timing met springen.
Heb de helix op 2:1 gevaren maar daar wil ik het niet over hebben zo bagger vaart dat.
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #2 Februari 05, 2008, 02:46:50
edit2Rapporteer  
Probeer hem lekker gepowered te zetten en vlagen met je board eruit te remmen ,maar ja daar koop je geen sle voor!!
audi

Berichten: 752
Antwoord #3 Februari 05, 2008, 03:08:08
edit2Rapporteer  
bij een boxer sle moet je de lijn wel op het eerste knopje zetten.
heb dit een keer vergeten en toen wilde mijn kite ook niet meer goed sturen.
denk dus dat je die achterste lijn ongeveer 10 cm in moet korten.
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #4 Februari 05, 2008, 03:34:12
edit2Rapporteer  
Hallo shockwaver's ik heb ook een vraag!!
Ik heb een shockwave bar uit 2006 is die ook om te bouwen naar 1:1
en als dat kan hoe moet ik het doen en wat zijn de voor en nadelen daar van.
Laat het me weten. ThumpsUp
chico

Berichten: 1112
Antwoord #5 Februari 05, 2008, 04:20:41
edit2Rapporteer  
Haai, even een vraagje voor de shockzweefkezen onder ons: Ik ben een tijdje terug begonnen die dingen 1:1 te varen. De 9 veranderde spontaan in een heerlijk vliegertje, ben ik helemaal blij mee. De 16 vandaag uitgeprobeert, en ik zit er nog wel mee te hannesen:

- het depowerbereik uit de bar lijkt onvoldoende, als ik 'm zo stel dat ik met de bar tegen de CL zit enigzins gepowerd bent. Het effect is dat ik met een vlaagje een tegenatuurlijke poepstand moet aannemen om de bar ver genoeg weg te douwen, terwijl ik power mis als ik de bar helemaal aantrekt.

- het sturen gaat trajawallajawaag. langzaam. als ik een sprongetje maak krijg ik 'm niet op tijd weer voor me, zoadt ik eronderdoor zwaai.

Met 2:1 werkte dat allemaal goed, omdat een beweging 2x zoveel lijn levert/inneemt, maar maakte de bardruk éénhandig varen zo goed als onmogelijk.

ik zit wel volop te experimentern met de timing en alles, maar sommige dingen lijken gewoon niet te kunnen.
Ik heb daarentegen wel andere kiters gezien die de 16 1:1 hadden gezet en die leken er minder last van te hebben.
Wat ik nog niet heb geprobeerd is het inkorten van de achterste bridle lijn, kan ik daar nog wonderen van verwachten?

Ik hoor graag een stelletje gouden tips!

Gefeliciteerd El Rudo, he he eindelijk. Je moet wel het knoopje, dichtst bij de kite gebruiken (van je bridlle stuurlijn). Anders stuurt de SW niet. Zou ze niet inkorten. Denk dat het wennen is. Je moet gewoon je bar aan het eind beetpakken en flink rossen. Vindt mijn 12 ook niet zo snel dus die 16 van jou gaat helemaal langzaam de bocht om. Zou er in ieder geval geen downloop mee inzetten.
Voor depower natuurlijk die fantastische Helix upgrade kit gebruiken. Hopelijk heb je er wat aan.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #6 Februari 05, 2008, 04:22:57
edit2Rapporteer  
Hallo shockwaver's ik heb ook een vraag!!
Ik heb een shockwave bar uit 2006 is die ook om te bouwen naar 1:1
en als dat kan hoe moet ik het doen en wat zijn de voor en nadelen daar van.
Laat het me weten. ThumpsUp

Die is om te bouwen. Is piece of cake. Is al veel over geschreven dus je moet ff zoek functie gebruiken. Er zijn geen nadelen (vindt ik).
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Februari 05, 2008, 04:24:35
edit2Rapporteer  
ha shockman, gebruik de zoek functie! er is veel over geschreven, mijn vraag is specifiek voor de 16m.
hier staat het één en ander in verzameld.
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=26248.0

Ik weet niet welke maten jij hebt, en het hangt ook van jouw gewicht af, maar een kleinere shock kan je zonder problemen 1:1 zetten. voor mij: nog steeds voldoende depower, alleen niet meer die 100% flapperdeflap, en veel lekkerder sturen en varen. De bardruk is ook tot normaal teruggebracht, dus je hebt instant een redelijk moderne kite die lekker vaart.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 Februari 05, 2008, 04:28:12
edit2Rapporteer  
Hopelijk heb je er wat aan.
Ha Chico! ja die 9 doe ik nu al een maandje zo, het is nog geen 16 weer geweest dus vandaag maiden trip. Ik zit nu m'n eigen topic van een half jaar geleden te lezen en daar staat het inderdaad in. Dus ik ga die achterste bridle lijn iets korter aanknopen.
En die 2008 upgrade heb ik al op de 16 zitten, de 9 is nog niet versleten dus daar wacht ik nog ff mee. ltrz!
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #9 Februari 05, 2008, 04:43:09
edit2Rapporteer  
Haai El Rudo
Ik heb shockwave 12m en 9m, mijn gewicht zit op 80-82 kilo
Ik heb nog een extra bar over daar kan ik wel op expirimenteren,maar als ik goed gekeken heb naar de bar uit 2007 van de shockwave zitten er knoopjes in de stuur lijnen toch.
Dat kan ik ook toepassen op mijn bar uit 2006 maar worden mijn stuurlijnen dan niet korter.
Chico zegt dat het zo klaar is, maar ik gebruik de zoek funtie wel ff als het niet lukt dan hoor je het nog wel ThumpsUp
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 Februari 05, 2008, 04:49:01
edit2Rapporteer  
wat nooit helemaal duidelijk uit al die beschrijvingen blijkt is hoe je het in 3 minuten kan doen:
1 leg je lijnen uit
2 haal de knoopjesvan je stuurlijn-leaders bij de 4-sprong boven je bar los
3 haal het einde van de stuurlijn (van de kite kant ja) door het knoopje (de volle 20m)
4 zet het knoopje strak BOVEN het knoopje op je leader.

verder kan je de stuursnelheid iets corrigeren (omdat je minder stuurlijn lengte verschil kan gebruiken met 1:1) door de achterste bridle lijn aan te passen
chico

Berichten: 1112
Antwoord #11 Februari 05, 2008, 05:17:08
edit2Rapporteer  
Ja Shockman, weet je wat nog een voordeel is van 1:1. (wel ff die 20 mtr lijnen er doorlopen). Stel je vaart je bar op het knoopje het verst van de bar (van die drie knoopjes in je stuurlijn). Je stuurlijnen zijn dan het kortst. Dan kan je depoweren met je strap maar je hebt een xtra depower mogelijkheid door je knoopje dichterbij de bar vast te maken. Je stuurlijn wordt dan langer. Daarmee vegroot je dus het power/depower bereik. Het verstellen van die knoopjes kan zelfs nog ingehaakt. Je laat de kite zakken naar de rand van het windvenster. Laat je bar los en ga met je voet op de depowerstrap staan (lukt dus alleen in ondiepwater of het strand) en dan heb je beide handen om de knoopjes bij de bar te verstellen. Het is ff oefenen maar het gaat best. Je moet wel ff je stopper omhoog schuiven. Nog beter is de Helix upgrade kit kopen. Cleaner kan niet.
FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #12 Februari 05, 2008, 05:31:46
edit2Rapporteer  
el rudo is right en ik vond de shock 9 zo relax 1:1 vingerwerk Wink en door middel van de upgrade verhoog je weer je depower die je door dr 1:1 kwijt bent....
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #13 Februari 05, 2008, 05:43:29
edit2Rapporteer  
He Chico of El Rudo wat zijn jullie home spots misschien kunnen we afspreken dan kunnen jullie me dat haar fijn uit leggen of me daar mee helpen.
Wat heb ik nodig, wat moet ik dan mee nemen
Want het weekend word bagger met de wind heb ik gehoort ThumpsUp
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 Februari 05, 2008, 05:45:59
edit2Rapporteer  
hey shockdude ik wil je met alle plezier helpen, maar als je een beetje je best doet kom je er hier wel uit. Is mij ook gelukt ondanks mijn MSc!
chico

Berichten: 1112
Antwoord #15 Februari 05, 2008, 16:29:49
edit2Rapporteer  
He Chico of El Rudo wat zijn jullie home spots misschien kunnen we afspreken dan kunnen jullie me dat haar fijn uit leggen of me daar mee helpen.
Wat heb ik nodig, wat moet ik dan mee nemen
Want het weekend word bagger met de wind heb ik gehoort ThumpsUp

Home spots zijn:
Oostvoorne
Slufter
KSN Noordwijk.

Indien je een keer wil afspreken dan moet je me maar een Pb'tje sturen. El Rudo zit ook op Oostvoorne en de slufter. Die heeft meesterlijke skills dus daar kan je zoiezo een boel van opsteken. ;-)
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #16 Februari 07, 2008, 05:08:28
edit2Rapporteer  
Oke Chico
ik ga het eerst ff zelf proberen het ombouwen en als ik er niet uit kom met alle info die ik heb
dan stuur ik je wel een PB,tje om iets aftespreken oké
ieder geval bedankt.
He Chico of El Rudo wat zijn jullie home spots misschien kunnen we afspreken dan kunnen jullie me dat haar fijn uit leggen of me daar mee helpen.
Wat heb ik nodig, wat moet ik dan mee nemen
Want het weekend word bagger met de wind heb ik gehoort ThumpsUp

Home spots zijn:
Oostvoorne
Slufter
KSN Noordwijk.

Indien je een keer wil afspreken dan moet je me maar een Pb'tje sturen. El Rudo zit ook op Oostvoorne en de slufter. Die heeft meesterlijke skills dus daar kan je zoiezo een boel van opsteken. ;-)
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #17 Februari 07, 2008, 14:56:07
edit2Rapporteer  
ik zit wel volop te experimentern met de timing en alles, maar sommige dingen lijken gewoon niet te kunnen.
Ik heb daarentegen wel andere kiters gezien die de 16 1:1 hadden gezet en die leken er minder last van te hebben.
Wat ik nog niet heb geprobeerd is het inkorten van de achterste bridle lijn, kan ik daar nog wonderen van verwachten?

Ik hoor graag een stelletje gouden tips!

Hi,

Ook een sjokweef junk hier, vaar al jaren met de sjok (9 mtr 2006 en 12 mtr 2007)
Heb ze ook meteen allebei omgebouwd naar 1:1
Heb nu in de winter een 16 mtr 2007 sjok voor weinig op de kop kunnen tikken,
En deze na twee rakjes varen meteen op 1:1 gezet, was niet vol te houden anders.
Heb alleen de stuurlijnen op de bar aangepast en de bridles zo gelaten.
Ik vond hem voor die 16 mtr nog heel snel draaien, ik had daarentegen met de timing
helemaal geen probleem, vergelijkbaar met de 12 mtr.
Ik laat hem voorlopig gewoon zo staan, misschien later nog wat finetunen.
Wat me wel opviel is dat die een hele lekkere low end heeft.........

Greetz another sjokzweefkees
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18 Februari 07, 2008, 18:00:24
edit2Rapporteer  
Hey Sjokweef, ik vermoed dat het voornaamste verschil tussen de 2006 en 2007 editie in de bridles zit. Ik ben gigantisch nieuwsgierig naar de lengtes van de bridle-lijntjes en de plek van de aanhechtingspunten van de 2007 16m. Zou het doenlijk zijn om die op te meten?
dit zijn dan de maten:
Als het kan, neem gewoon het midden van een knoopje als meetpunt. die lengtes langs de LE proberen de omtrekmaat over de kite te nemen, dus als er een boog zit die ook meenemen. Ik zou je zeeeeeeeer erkentelijk zijn!
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #19 Februari 08, 2008, 01:43:19
edit2Rapporteer  
..... Zou het doenlijk zijn om die op te meten?........

Zal ff kijken of ik wat voor je kan betekenen.....
Het weekend als het een beetje weer is gooi ik hem wel ff de tuin in (op het water zal weinig axie worden denk ik)

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #20 Februari 08, 2008, 03:08:37
edit2Rapporteer  
heel fijn, ik gooi er zo ook wel even een rolmaat langs, hij ligt nu toch in de kelder uit te te rusten van een klein sluftertje van vanmiddag. Ik had de achterste bridles 10cm ingekort, nu was 'ie dan in ieder geval bestuurbaar, al had ik wel de neiging om tussen de vlagen door een ruk aan de stuulijn zelf te geven om 'm wakker te schoppen.
http://www.knmi.nl/exp/pluim/vijftiendaagse/index.html als je dit ziet in ieder geval weinig actie de komende week, mss eind volgende week weer...
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #21 Februari 10, 2008, 22:15:37
edit2Rapporteer  
Hi Chico ik heb mijn bar (2006) vandaag omgebouwt naar 1:1, Maar de drie knoopjes in mijn stuurlijn de eerste heb ik op 24 cm hoe stond aan gegeven bij Xtreme sports stap 3 en dan hoe ver van elkaar ik heb ongeveer 4 cm tussen elk knoopje gedaan klopt dat een beetje.
Maar moet ik dan ook nog iets veranderen aan mijn 9m en 12m shockwave 2006
Als ik niets aan mijn kite's verander, mijn bar laat ik op de 1:1 stand wat zijn de voor en nadelen er van.
Ik hoor wel van je of van iemand anders die dat ook heeft.
Ja Shockman, weet je wat nog een voordeel is van 1:1. (wel ff die 20 mtr lijnen er doorlopen). Stel je vaart je bar op het knoopje het verst van de bar (van die drie knoopjes in je stuurlijn). Je stuurlijnen zijn dan het kortst. Dan kan je depoweren met je strap maar je hebt een xtra depower mogelijkheid door je knoopje dichterbij de bar vast te maken. Je stuurlijn wordt dan langer. Daarmee vegroot je dus het power/depower bereik. Het verstellen van die knoopjes kan zelfs nog ingehaakt. Je laat de kite zakken naar de rand van het windvenster. Laat je bar los en ga met je voet op de depowerstrap staan (lukt dus alleen in ondiepwater of het strand) en dan heb je beide handen om de knoopjes bij de bar te verstellen. Het is ff oefenen maar het gaat best. Je moet wel ff je stopper omhoog schuiven. Nog beter is de Helix upgrade kit kopen. Cleaner kan niet.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #22 Februari 10, 2008, 22:21:58
edit2Rapporteer  
Shockman, goed bezig, de plek van de knoopjes zal misschien toch nog wat moeten veranderen aan de hand van het gedrag van je kite. knoopje dichter bij de bar=minder power (want stuurlijn langer)
Als je niets aan de kites doet kan het zijn dat er te weinig gebeurt als je aan je bar trekt om te sturen. Dat hangt van de maat van je kite, de wind, jouw gewicht en jouw stijl af of dat erg is of niet. Mocht je besluiten dat je te weinig stuureffect hebt kan je dmv. pigtails met een paar knoopjes op je achterste bridal bevestiging (in mijn tekening lengte 10) corrigeren. Als je die achterste lijn iets korter maakt stuurt de kite sneller, ten koste van iets meer bardruk.

puntje van de veiligheid: Als je het gaat proberen, kan het zijn dat je te veel of te weinig power hebt, zorg er voor dat degene die je kite op laat weet dat je aan het experimenteren bent, en dat 'ie stand-by blijft om 'm meteen weer aan te pakken als het niet goed zit.
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #23 Februari 10, 2008, 23:10:37
edit2Rapporteer  
He El Rudo ik vaar het meeste met mijn 12m tot 24 knopen dan stap ik over op mijn 9m.
Ik moet eerst maar eens varen om het te ontdekken, met de bar op 1:1 stand en de kite onverandert te laten en als dat niet wil dan zeg jij dat ik knoopjes moet leggen in mijn achterste bridal. als het goed begrijp achterste bridal los maken van pigtails drie knoopjes leggen binnen de tien of om de tien cm.
Shockman, goed bezig, de plek van de knoopjes zal misschien toch nog wat moeten veranderen aan de hand van het gedrag van je kite. knoopje dichter bij de bar=minder power (want stuurlijn langer)
Als je niets aan de kites doet kan het zijn dat er te weinig gebeurt als je aan je bar trekt om te sturen. Dat hangt van de maat van je kite, de wind, jouw gewicht en jouw stijl af of dat erg is of niet. Mocht je besluiten dat je te weinig stuureffect hebt kan je dmv. pigtails met een paar knoopjes op je achterste bridal bevestiging (in mijn tekening lengte 10) corrigeren. Als je die achterste lijn iets korter maakt stuurt de kite sneller, ten koste van iets meer bardruk.

puntje van de veiligheid: Als je het gaat proberen, kan het zijn dat je te veel of te weinig power hebt, zorg er voor dat degene die je kite op laat weet dat je aan het experimenteren bent, en dat 'ie stand-by blijft om 'm meteen weer aan te pakken als het niet goed zit.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #24 Februari 10, 2008, 23:17:11
edit2Rapporteer  
als het goed begrijp achterste bridal los maken van pigtails drie knoopjes leggen binnen de tien of om de tien cm.
hangt van de maat van je kite af, bij de 9 heb ik geloof ik iets van 5 cm gedaan en dat was goed.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.