Oorbescherming en preventie van Surfersoor, Trommelvies perforatie, Zwemmersoor

ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #25 Maart 04, 2008, 03:23:19
edit2Rapporteer  
Dan vraag ik me nu het volgende af:

Ooit zijn er voor mijn oren speciale gehoordopjes gemaakt (zoals die voor bouwvakkers) helpen deze ook tegen deze problemen of sla ik de plank nu compleet mis?

Beste R.B.
Het is wat moeilijk raden wat voor oordoppen voor jou speciaal zijn gemaakt. In de bouw zijn verschillende otoplastieken in gebruik. Doorgaans, indien ze zijn voorzien van een geluiddempende filter, zijn deze niet geschikt voor gebruik in het water.

Navraag bij de maker / leverancier kan uitkomst bieden voor het juiste antwoord op je vraag
Alohas
Mich
Remko

Berichten: 146
Antwoord #26 Maart 04, 2008, 20:16:36
edit2Rapporteer  
Ik ga vanmiddag naar de dokter i.v.m. aanhoudende klachten in mijn oor na het surfen. Hopelijk alleen ontsteking/ irritatie en geen perforatie / surfers-oor.

Misschien toch ook maar eens naar dopjes kijken.
crahsdummie
Gast
Antwoord #27 Maart 04, 2008, 20:19:52
edit2Rapporteer  
ik windsurf en kite al 8 jaar en heb nog nooit ergens last van gehad,ga wel bijna de hele winter door met alles
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #28 Maart 04, 2008, 20:42:14
edit2Rapporteer  
ik windsurf en kite al 8 jaar en heb nog nooit ergens last van gehad,ga wel bijna de hele winter door met alles

Jah maar jij bent ook een bikkel

Ik heb zelf nog geen last gehad van m'n oren, maar begrijp wel dat water en koude wind niet goed is , ik kijk het nog ff aan.
Joris

Berichten: 1631
Antwoord #29 Maart 05, 2008, 15:57:42
edit2Rapporteer  
even een vraagje tussendoor... is dit reclame?
Remko

Berichten: 146
Antwoord #30 Maart 06, 2008, 22:13:35
edit2Rapporteer  
OK. ben inmiddels ook bij de KNO-arts geweest en mijn trommelvlies is gelukkig niet geperforeerd  YeSS. Minder goed nieuws is dat ik in mijn linker oor al behoorlijke knobbelvorming heb  ThumpDown.


Dus ja ik ga ook maar eens kijken of er geschikte doppen te vinden zijn.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #31 Maart 06, 2008, 22:38:54
edit2Rapporteer  
Hoe lang duurt het hele proces eigenlijk? Je hebt het over 4 fasen. Hoe lang duurt elke fase?
Arctic_Monkey

Berichten: 338
Antwoord #32 Maart 07, 2008, 00:18:41
edit2Rapporteer  
ja en wat zijn de "symptonen" per fase?
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #33 Maart 07, 2008, 02:12:04
edit2Rapporteer  
ja en wat zijn de "symptonen" per fase?

Hi Piede, Coen en overige lezers,
Jullie vraag was wat zijn de symptomen per fase en hoelang voordat je in een fase beland.

Allereerst de duur per fase. Dit is niet in te schatten. Factoren die meespelen zijn: de fysiologische aanleg die je hebt, de tijd die je doorbrengt op het water en omstandigheden van de elementen (wind en water(temperatuur)).
De een heeft het redelijk snel na 1 of 2 jaar, zelf kreeg ik er pas last van na 20 jaar en ben toen maar gaan zoeken naar preventie.

De Fasen:
1. Gezond, niets aan het handje, normale gehoorgang.
2. Lichte knobbels in de gehoorgang, licht ontstoken, gehoor op hoge tonen wordt iets minder. je hebt het gevoel dat soms water in je oor blijft staan, gevoelig voor wind en water. Aan de waterkant loop je te schudden om het water eruit te kloppen.
3. Meerdere knobbels in je gehoorgang, veelal zeurend gevoel in je gehoorgang, frequente ontstekingen, gevoelig voor wind, kouder water en geluid. Gesprekken zijn minder goed te volgen (ene oor werkt beter dan de ander), na afloop van je sessie loopt thuis pas water uit je oor
4. (Bijna) Volledige dichte gehoorbuis, ontsteking kan chronisch worden, risico dat ontsteking naar binnen slaat, gehoor is ronduit slecht. Chirurgische ingreep is noodzakelijk! Spinnen met die frees, oortje opzij en boren maar, hopelijk hou je er geen permanente 'piep' aan over of een slecht gehoor de jaren nadien. Ingreep garandeert niet dat het weg is, wel een stoer verhaal op feestjes over je tulband en waarom je al weken niet op het water kan (per oor)


We schrijven nu telkens over de meest ernstige aandoening, surfersoor. Vlak ook de oorontstekingen en de risico's uit op een geperforeerde trommelvlies.
Wees zuinig op jezelf en bescherm een van de fijnste zintuigen die we hebben.

Ciao
Mich
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #34 Maart 07, 2008, 02:16:27
edit2Rapporteer  
Ik ben 4 x geopereerd aan surfers-ears; 2x links en 2x rechts en tussen de operatie zat maar 2 jaar. :'( Ondanks het gebruik van op maat gemaakte oordopjes en cap gebruik.
Ik moet wel zeggen dat de klacht pas ontstond na 15 jaar fanatiek watersporten, ook in de winter. Maar inderdaad, als je denkt dat je de klachten herkend dan ben je al te laat!
Draag altijd oordopjes, dat is de remedie.

That Sucks Marky Mark, gelukkig benadruk je de noodzaak aan de mede-kiters.
Dank voor je bijdrage en 'bewijs' dat dit geen broodje-aap onderwerp is.

Hope you're doing alright!
Ciao
Mich
Remko

Berichten: 146
Antwoord #35 Maart 07, 2008, 03:44:55
edit2Rapporteer  
Same here. Ook pas klachten na ca. 20 jaar watersporten. Gek genoeg wel maar aan 1 kant.
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #36 Maart 07, 2008, 05:33:37
edit2Rapporteer  
hey remko, das wel balen joh. Mag je de komende tijd dan wel kiten?
Remko

Berichten: 146
Antwoord #37 Maart 07, 2008, 21:23:01
edit2Rapporteer  
Tja dat krijg je als je een oude lul begint te worden  Undecided. Deze week even rustig aan maar verder geen beperkingen wat kiten betreft gelukkig. Ik ga wel even een plugje scoren voor mijn oor om erger te voorkomen.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #38 Maart 07, 2008, 23:09:40
edit2Rapporteer  
Zit ook in fase 2; bedankt voor de tip!!
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #39 Maart 09, 2008, 19:06:59
edit2Rapporteer  
windsurf al sins 1978 (kitesurf sins 2000) maar begin nu toch fase 2 symtomen te krijgen ,toch maar een setje oordoppen kopen...

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #40 Maart 09, 2008, 19:33:19
edit2Rapporteer  
Ik windsurf ook al sinds 85 en kite een jaartje of 7 heb nergens last van  ThumpsUp

Maar ga toch binnenkort de boel laten nakijken bij de arts. loser

Beter voorkomen dan genezen.  Grin

Misschien mazzel dat ik een koukleum ben en al snel een cap op heb. Joepie
Burb

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #41 Maart 10, 2008, 23:15:20
edit2Rapporteer  
Je kan bij de zo'n gehoortoestel speciaal zaak opmaat gemaakte latex oordoppen kopen voor maar 15 euro in wel 10 kleuren.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #42 Maart 11, 2008, 02:27:27
edit2Rapporteer  
roze!!!
topic loopt beter dan ik had verwacht Smiley
Emma

Berichten: 624
Antwoord #43 Maart 13, 2008, 04:39:08
edit2Rapporteer  
Ik ken wel iemand die dat heeft gehad. Die had het echt flink beroerd, en heeft zelfs in het ziekenhuis gelegen. (of het was toch iets anders met zijn oor, helemaal zeker ben ik niet)
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #44 Maart 13, 2008, 16:39:16
edit2Rapporteer  
Same here. Ook pas klachten na ca. 20 jaar watersporten. Gek genoeg wel maar aan 1 kant.

Zou raar is het niet om aan maar één kant last te hebben van Surfersoor, we hebben in Nederland een dominante windrichting, west. Toch ook niet je rechteroor?

groet Mich
www.Proplugs.eu
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #45 Maart 16, 2008, 00:29:56
edit2Rapporteer  
Vandaag toch maar een paar Oorplugs (ProPlugs) gehaalt bij v.d.Berg kosten wel weer 20,- euries ,maar ik heb toch verschillende mensen gesproken die last hebben van een surfersoor en die ervoor behandeld zijn ..
kortom voorkomen is beter dan genezen..
Gpostema

Berichten: 267
Antwoord #46 Maart 16, 2008, 03:05:19
edit2Rapporteer  
En hoe zit het met de broekies onder ons? Zeg maar de leeftijds groep onder de 25 jaar. Zijn die er minder gevoelig voor of is de kans net zo groet?
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #47 Maart 16, 2008, 09:07:12
edit2Rapporteer  
Same here. Ook pas klachten na ca. 20 jaar watersporten. Gek genoeg wel maar aan 1 kant.

Zou raar is het niet om aan maar één kant last te hebben van Surfersoor, we hebben in Nederland een dominante windrichting, west. Toch ook niet je rechteroor?

groet Mich
www.Proplugs.eu

Best een goed verhaal dit.

Over die windrichting heb ik wel mijn bedenkingen..... Huh

Dominante windrichting is Zuid-West...als je eenmaal uitvaart zal je ook weer terug moeten varen...dus je andere oor vol aan de wind.
Beetje gelul dus, van zal je rechter oor wel zijn.  Undecided
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #48 Maart 16, 2008, 20:43:19
edit2Rapporteer  
En hoe zit het met de broekies onder ons? Zeg maar de leeftijds groep onder de 25 jaar. Zijn die er minder gevoelig voor of is de kans net zo groet?

Ook de youngsters lopen hun nodige risico's:
1. Iedereen is vatbaar voor oorontsteking, Otitis Externa, door vies water en veel tijd in water.
2. Iedereen kan op elk moment door verkeerd landen een trommelvlies kwijtraken
3. Iedereen heeft last van chill-factor en ervaart thermo-shock bij 'open' oren (+cap)
4. Surfersoor-risico is al vanaf het moment dat je frequent op het water verblijft..

Have a good one!
Ciao
Mich
mees

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #49 Maart 23, 2008, 01:55:34
edit2Rapporteer  
(wind)surf sinds '76 en kite al 7 jaar. PAs geholpen aan beide oren. Idd geen pretje. Sinds van de zomer de plugs gebruikt en werken prima, maar was er helaas te laat mee. Afgelopen 3 maanden geen pretje en dus 2 keer met tulband rond gelopen. Geloof me het is geen pretje.
Ik weet dat het klinkt als een oude lul, maar voorkomen is beter dan genezen, dus ik zou zeggen als het water onder de 12 graden is, indoen die dingen!! Kon dus ondanks de zachte winter en de goede wind het water niet op en moet voorlopig nog een maand of twee wachten. Angry Angry
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.