electroshocks brouwersdam

stijn depauw

Berichten: 142
Maart 25, 2008, 18:10:15
edit2Rapporteer  
Niet te doen zeg !
Gisteren met ons drieën op Brouwersdam lekken aan het cruisen met 12.
Plotseling heftige sneeuwbui.  Ik maak een redelijk hoge jump en net voor ik land krijg ik daar een knaller van een elektrische ontlading in m'n 2 benen !  Je kon het letterlijk horen  Shocked
Ik panikeerde op dat moment en vaarde naar de kant.  Ik keek naar m'n maatje en die had hetzelfde, ik zag dat hij z'n bar niet meer kon vasthouden omdat hij de ene shock na de andere kreeg via z'n bar.  Eens op het strand kreeg ik opnieuw, ditmaal kleinere shocks, in m'n benen.  Ik werd gek en wou alles lostrekken.

Ik weet niet hoe dit gebeurde.  Volgens m'n maat is het zo dat er zich heel wat statische electriciteit opbouwt aan de kite door de wrijving met de sneeuw.  Op het moment dat je van grond komt en er geen contact meer is begint die op te bouwen, en de ontlading is er dan als je terug op het water landt.  Ik kan je verzekeren, geen aanrader maar wel grappig als je ziet hoe je eigen maatje ook shocks krijgt toegedeeld.  Met de sneeuw zijn we dan ook onmiddellijk van het water gekomen en spullen ingepakt.

Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #1 Maart 25, 2008, 18:23:17
edit2Rapporteer  
schokkend!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 Maart 25, 2008, 18:26:39
edit2Rapporteer  
Interessant!
Kunnen we dit niet op de markt zetten als nieuwe bron voor alternatieve, schone energie?

Met dit als argument krijgen we vast en zeker meer spots tot onze beschikking.

Kiten met een oplaadbare batterij?

 Grin
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #3 Maart 25, 2008, 18:30:13
edit2Rapporteer  
ik weet niet of dit met sneeuw te maken heeft...
lang geleden heb ik ook eens met (lichte) sneeuw gekite en had toen nergens last van, ook met regen heb ik nooit problemen gehad.

Die heftige sneeuwbui viel uit een "heftige wolk" neem ik aan? Een behoorlijk donkere wolk zegmaar? Het kan best zijn dat dat "gewoon" een donderwolk was...

Dat geknetter heb ik ook wel eens gehad, onweer hangt soms "in de lucht", alles wordt dan statisch geladen...
thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #4 Maart 25, 2008, 18:30:59
edit2Rapporteer  
thanks dat jullie mij ook waarschuwden! ThumpsUp, echt top straks was ik gewoon het water opgegaan en hetzelfde gehad Undecided
ik heb het water niet geraakt, en toch zijn mn spullen nat ThumpDown rara hoe kan dat Tongue

mn broertje heeft btw nog wat foto's gemaakt van (vooral) een groene Fuel als ik het me goed herinner!
stuur me even een mailtje of berichtje zodat ik je mail-adres heb, dan zal ik zo snel mogelijk wat foto's uitzoeken en opsturen ThumpsUp
martijn

Berichten: 2347
Antwoord #5 Maart 25, 2008, 18:32:04
edit2Rapporteer  
niet grappig limbosurf, denk je dat hij een grapje maakt??

Ik hoorde het verhaal gister ook van Thomas die 1 van die dude's sprak nadat ze geshocked waren.
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #6 Maart 25, 2008, 18:42:09
edit2Rapporteer  
er was zowieso een kleine kans op onweer...... en er pakten zich ook zware wolken samen boven NL.... snap niet dat je dan TOCH het water op moet????
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #7 Maart 25, 2008, 18:42:43
edit2Rapporteer  
Nee, natuurlijk maakt hij geen grapje, maar gelukkig hebben ze het er goed (levend) vanaf gebracht en dan mag je er best een grapje over maken.

Toch (humor)? Wink
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #8 Maart 25, 2008, 18:50:08
edit2Rapporteer  
zal idd niet met de sneeuw te maken hebben (misschien wel extra)

snowkiten zou anders vervelender worden.

maar goed dat het niet ernstiger was.

(denk trouwens dat Koude (dus luchtdichtheid) ook extra geholpen heeft.
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #9 Maart 25, 2008, 19:00:54
edit2Rapporteer  
kan wel aan de sneeuw liggen, want bij vliegtuigen heb je het namelijk ook. Deze worden ook ''opgeladen'' in de lucht. In het verleden zijn hier zlefs mensen aan dood gegaan die het vliegtui na de landing aan raakte en dood neer vielen  Shocked

Daarom heeft een vliegtui een static discharger (kleine stalen borsteltjes) om de electrische lading ''af te geven'' aan de lucht.

Ik weet niet hoe het met snowkiten zit maar die kiten meestla ook niet als het sneeuwt  ThumpsUp
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #10 Maart 25, 2008, 20:15:03
edit2Rapporteer  
Heb het vorig jaar ook gehad er was toen een donkere lucht en er was onweer op komst.
Ik hoorde nog geen gerommel en zag geen flitsen maar kreeg wel 2 keer een schok met geluid er bij. 
Ben nog nooit zo snel van het water geweest na het waarschuwen van de andere kiters.
svenpronk

Berichten: 188
Antwoord #11 Maart 25, 2008, 20:21:32
edit2Rapporteer  
Heb het ook een keer meegemaakt op wijk aan zee kon mijn bar niet aanraken omdat ik constant enorme schokken kreeg!! Stond nog op het land dus had gelijk mijn QR gebruikt. Andere gasten die van het water afkwamen hoorde ik over flitsen tussen hun board en het water tijdens het landen van een sprong!

Was in het voorjaar dus geen sneeuw ofzo maar heel in de verte ging wel een onweersbui langs dus de lucht was gewoon statisch geladen en dat voelde ik Shocked
flarip

Berichten: 12
Antwoord #12 Maart 25, 2008, 21:06:20
edit2Rapporteer  
Ja dat was schrikken gister.Ik kreeg zelf een flinke schok door mijn been net voor ik mijn kite neer wilde laten.
ondanks dat ik geen onweer hoorde en lichtflitsen kon ontdekken, was de lucht toch erg statisch gister.
en thomasr die groen fuel is van John, ik zal het wel aan hem doorgeven

Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #13 Maart 25, 2008, 21:12:04
edit2Rapporteer  
Lucht is gewoon geldaden door de wrijving tussen de luchtlagen en dergelijken.

Normaal hoopt deze spanning zich op todat hij groot genoeg is omm een lucht flits naar aarde te maken. de spanning was nu nog niet groot genoeg maar julie warenw el mooie ontlaat mogelijk heden  ThumpsUp ThumpsUp Weinig weerstand (alles nat) je kite hoog. En waarneer je springt geen contact maar waarneer je neer komt heb je in een keer de overdracht  ThumpsUp

klote als je het een keer mee maakt maar ook wel vet eigenlijk  ThumpsUp
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #14 Maart 25, 2008, 21:12:09
edit2Rapporteer  
Interessant!
Kunnen we dit niet op de markt zetten als nieuwe bron voor alternatieve, schone energie?

Met dit als argument krijgen we vast en zeker meer spots tot onze beschikking.

Kiten met een oplaadbare batterij?

 Grin

Ik ben voor!!! hehehe Grin

Wat ook leuk is, je tubes vullen met waterstof en dan met dit weer gaan kiten Grin
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #15 Maart 25, 2008, 21:25:23
edit2Rapporteer  
Ik ben voor!!! hehehe Grin

Wat ook leuk is, je tubes vullen met waterstof en dan met dit weer gaan kiten Grin

Dan moet je oppassen dat je kite niet gaat hindenburgen he Wink
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #16 Maart 25, 2008, 21:39:47
edit2Rapporteer  
hier nog wat plaatjes  Wink

Moet deze sjit leren voor mijn examen  Smiley Undecided


Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #17 Maart 25, 2008, 21:43:46
edit2Rapporteer  
er was zowieso een kleine kans op onweer...... en er pakten zich ook zware wolken samen boven NL.... snap niet dat je dan TOCH het water op moet????

zo is dat, er was gewaarschuwd voor onweer aan de kust. neem dan het risico niet.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 Maart 25, 2008, 21:45:10
edit2Rapporteer  
hier nog wat plaatjes  Wink

Moet deze sjit leren voor mijn examen  Smiley Undecided
Das wat anders, dat gaat over bliksem
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #19 Maart 25, 2008, 21:45:26
edit2Rapporteer  
Heb het vorig jaar ook gehad er was toen een donkere lucht en er was onweer op komst.
Ik hoorde nog geen gerommel en zag geen flitsen maar kreeg wel 2 keer een schok met geluid er bij. 
Ben nog nooit zo snel van het water geweest na het waarschuwen van de andere kiters.
Dan vliegen de vonken er dus echt van af en zo hoort het Tongue haha

Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt.
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #20 Maart 25, 2008, 21:53:43
edit2Rapporteer  
@ morres

klopt...maar bliksem komt door ionisatie en ionisatie gaat vooraf aan bliksem. En omdat zij de weerstand tussen hemel en aarde (klinkt mooi he) hebben verkleint kregen ze prikkels...

Oftewel kleine weerstand dus makkelijke geleiding en daardoor vervoerde ze de elektrische lading die de kites uit de lucht halden makkelijk naar het water  ThumpsUp
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #21 Maart 25, 2008, 22:28:40
edit2Rapporteer  
klinkt echt niet prettig gewoon Grin
arjanschip

Berichten: 311
Antwoord #22 Maart 25, 2008, 23:45:18
edit2Rapporteer  
@ morres

klopt...maar bliksem komt door ionisatie en ionisatie gaat vooraf aan bliksem. En omdat zij de weerstand tussen hemel en aarde (klinkt mooi he) hebben verkleint kregen ze prikkels...

Oftewel kleine weerstand dus makkelijke geleiding en daardoor vervoerde ze de elektrische lading die de kites uit de lucht halden makkelijk naar het water  ThumpsUp

Hee cool, jij gaat ook VWO natuurkunde12 examen doen?
Grtz
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #23 Maart 25, 2008, 23:49:54
edit2Rapporteer  
heb het ook wel eens gehad in een heel lichte form, was eigenlijk best wel lekker
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #24 Maart 25, 2008, 23:52:30
edit2Rapporteer  
yeah right "big ben LIAR"
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.