Beetje eng,...

Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
Maart 30, 2008, 23:19:16
edit2Rapporteer  
tijdje geleden dat ik hier gepost heb maar het seizoen begint al bijna weer ThumpsUp, laat dit de hardcore kiters niet horen die de hele 'winter' door zijn gegaan.

maar nu mijn probleem, ik heb leren kiten met een naish x2, dit was echt vallen en opstaan en heb mijzelf veel aangeleerd.
ik ben nog een beginner/gevorderd. dus gewoon op en neer varen gaat mij goed af.

maar de x2 vind ik soms te oncontroleerbaar, hij trekt soms gewoon TE hard dan kan ik hem ook nietm eer depoweren.

en bij 16/17 knopen kan ik al niet normaal meer achteruit lopen.... (12m/85kg) ik heb er zelf een 5th opgebouwd voor de veiligheid...

maar wat ik dus wil is ene veilige beginners kite zemgaar, dus ik zat te denken een waroo, maar als je deze niet met 100% depower vaart(dus de knop ingesteld) heb je nog niets aan de veiligheid.

dus moet ik nou een bow of een c-shape?

ik heb me oog laten vallen op een 2006 naish boxer 12m met 5th?? ga ik het verschil merken met x2? Cheesy
chico

Berichten: 1112
Antwoord #1 Maart 30, 2008, 23:26:47
edit2Rapporteer  
Absoluut. Maar zou toch voor een bow/sle gaan. Hoe goed depowerbaar de allerlaatste C-s zijn weet ik niet maar het probleem wat jij schetst ken ik ook. Mijn 12 Cabrinha blacktip was mij ook de baas. Vaak eindigde dat in ongecontroleerde wipe outs. Met SLEs heb ik daar nooit last van gehad.
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #2 Maart 30, 2008, 23:31:43
edit2Rapporteer  
Ja je gaat verschil merken. Grin

De kites van tegen woordig mag / kan je eingleijk niet meer vergelijken met de kites van ''vroeger''.

De nieuwe kites geven meer druk als vroeger maar zijn ook veel verder te depoweren.

Meer druk houd in dat je (volgens de makers) een maat kleiner kan pakken als normaal (bow / SLE)
Dit zou dus in houden dat de grote (16 t/m 20m2) niet meer nodig zijn.

Ook zijn er natuurlijk de gebruiks gemakken (one pump, cock proof, smart loops)

Dus verschil zal er wezen Wink

Ik denk ook dat het verstandig is om een SLE (supported leading edge) te kopen omdat je hier meer het gevoel houd van een C kite. Een echte bow kite (eigenlijk is er maar één echte bow van takoon) stuurt anders en heeft andere druk opbouw.

Omdat je altijd C heb gevaren is naar de SLE overstappen iets makkelijker misschien.
Maar aankomend weekend is sticked (de officele kitesurf kickoff) en daar kan je ook test varen. Probeer daar gewoon wat dingen en kijk gewoon wat lekker en vertrouwd aan voelt  ThumpsUp

greetz,

is chico me voor  Angry      Tongue Grin
Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
Antwoord #3 Maart 30, 2008, 23:34:03
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie antwoorden, maar stel ik koop de boxer, dan versnelt dit proces tohc wel? Hij is toch niet zo snel als de x2? En kan ik deze boven mijn hoofd stil laten hangen?? (niet dat ik dat doe hoor altijd in het windhoek;)
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #4 Maart 30, 2008, 23:39:02
edit2Rapporteer  
Kan je kite dat nu niet dan?

Die 2006 kite is ook al een heel stuk stabieler als je X2 en ook hiermee merk je een zeer groot verschil.

dus het is zeker geen miskoop, je merkt het wel....nu allen hopen dat je nog wat terug krijgt voor je X2  Grin Tongue (museum misschien  Grin Tongue)


maar als je X2 nu stalt (terug valt) of over je heen vliegt staat je 5e lijn misschien niet helemaal goed  ThumpsUp
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #5 Maart 30, 2008, 23:44:45
edit2Rapporteer  
Boxer 2006 is geen SLE (even voor de duidelijkheid).
@Matjas
Quote "Samen met de Takoon Nova kwam ook direct de Cabrinha Crossbow uit en dit zette de kitemarkt volledig op zijn kop. In augustus 2005 kondigden vijf andere merken al vlakke kites aan "
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #6 Maart 30, 2008, 23:45:13
edit2Rapporteer  
Ook zijn er natuurlijk de gebruiks gemakken (one pump, cock proof, smart loops)

Die wil ik ook, een kite die cock-proof is. Scheelt je een hoop blauwe ballen bij crashes
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #7 Maart 30, 2008, 23:47:53
edit2Rapporteer  
Let bij een tweedehands bow ook op de bardruk: dus ga eerst proefvaren en daarna pas kopen. Oude bows (zeker met 2:1) hebben nog wel eens veel bardruk.
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #8 Maart 30, 2008, 23:49:58
edit2Rapporteer  
Ook zijn er natuurlijk de gebruiks gemakken (one pump, cock proof, smart loops)

Die wil ik ook, een kite die cock-proof is. Scheelt je een hoop blauwe ballen bij crashes

Schitterend!  schater
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #9 Maart 30, 2008, 23:59:54
edit2Rapporteer  
Ook zijn er natuurlijk de gebruiks gemakken (one pump, cock proof, smart loops)

cock proof, leg jij die eens uit
Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
Antwoord #10 Maart 31, 2008, 00:03:12
edit2Rapporteer  
Heb net een boxer gekocht! Nou maar hopen op wat warmer weer, en de x2 heb ik al opgegeven hoor Wink Die ligt lekker stof te happen
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #11 Maart 31, 2008, 00:23:29
edit2Rapporteer  
X2. Een heerlijke kite. Heb ik mee leren kiten. Eindeloze budslams om de snelheid eruit te halen.

vandaar misschien cockproof Grin
FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #12 Maart 31, 2008, 00:33:33
edit2Rapporteer  
Heb net een boxer gekocht! Nou maar hopen op wat warmer weer, en de x2 heb ik al opgegeven hoor Wink Die ligt lekker stof te happen
zonde van je geld man!
maar ja het is nu al telaat!!!
Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
Antwoord #13 Maart 31, 2008, 00:55:49
edit2Rapporteer  
Heb net een boxer gekocht! Nou maar hopen op wat warmer weer, en de x2 heb ik al opgegeven hoor Wink Die ligt lekker stof te happen
zonde van je geld man!
maar ja het is nu al telaat!!!
Verklaar u nader, en ik heb hem voor een vriendenprijsje gekregen
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #14 Maart 31, 2008, 01:12:59
edit2Rapporteer  
hoeveel is een vriendeprijsje dan
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #15 Maart 31, 2008, 03:07:59
edit2Rapporteer  
Citaat
cock proof, leg jij die eens uit

systeem dat weigert om met idioten het water op te gaan  ThumpsUp



nee het anti lijnen omdraai systeem....had de X2 nog niet...toch....toch  ThumpsUp Undecided
Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
Antwoord #16 Maart 31, 2008, 03:16:05
edit2Rapporteer  
die had hij zeker nog niet, hij is ook redelijk vaak doorgetold met minder wind, lekker met zo'n 5th
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #17 Maart 31, 2008, 03:56:40
edit2Rapporteer  
Citaat
cock proof, leg jij die eens uit

systeem dat weigert om met idioten het water op te gaan  ThumpsUp



nee het anti lijnen omdraai systeem....had de X2 nog niet...toch....toch  ThumpsUp Undecided

jij bedoeld cook proof.
cock proof heeft met iets heel anders te maken Tongue
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18 Maart 31, 2008, 05:09:28
edit2Rapporteer  
welke boxer heb je nou? 06 (C-kite, 5th line) of 07 (4lijns SLE): groot verschil!
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #19 Maart 31, 2008, 06:58:17
edit2Rapporteer  


jij bedoeld cook proof.
cock proof heeft met iets heel anders te maken Tongue

Nee hij bedoelt kookproof

Een kook is een sufferd in Algemeen Beschaafd Buitenlands.
Alleen heeft de Access niet zo veel oog voor correct ABB, en die schreven laatst rustig:  cookproof. Terwijl 3 sec googelen uitkomst zouden bieden.
En dan gaat zo'n fout rondzingen.

Zo koppen ze in het laatste nummer S-BAND ipv. S-bend
Een bend is een bocht in ABB. Maar ook zonder dat te weten kunnen ze op alle buitenlandse sites lezen hoe hij echt heet.

En hoe vaak je niet leach ipv leash leest...

Maar ach, zo komt de taalverrijking in de wereld. Wie weet nog dat de dollar z'n wortels heeft in een oude Nederlandse munt, de daalder?
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #20 Maart 31, 2008, 16:26:45
edit2Rapporteer  
welke boxer heb je nou? 06 (C-kite, 5th line) of 07 (4lijns SLE): groot verschil!

Dat vraag ik me nu ook af.
Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
Antwoord #21 Maart 31, 2008, 16:51:16
edit2Rapporteer  
als jullie mijn beginpost hadden gelezen was het je opgevallen dat het een 2006 boxer is, de c-shape dus
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #22 Maart 31, 2008, 17:16:27
edit2Rapporteer  
als jullie mijn beginpost hadden gelezen was het je opgevallen dat het een 2006 boxer is, de c-shape dus

Sorry hoor........................
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #23 Maart 31, 2008, 17:24:01
edit2Rapporteer  
Heb net een boxer gekocht! Nou maar hopen op wat warmer weer, en de x2 heb ik al opgegeven hoor Wink Die ligt lekker stof te happen
Citaat van: Bopmorn op Maart 31, 2008, 10:51:16
als jullie mijn beginpost hadden gelezen was het je opgevallen dat het een 2006 boxer is, de c-shape dus

je zegt "een boxer" daar kan ik de vintage niet uit opmaken... maar veel plezier ermee!
grtz El R
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #24 Maart 31, 2008, 19:07:09
edit2Rapporteer  
ik heb me oog laten vallen op een 2006 naish boxer 12m met 5th?? ga ik het verschil merken met x2? Cheesy

Dat ga je echt wel merken.
Het is zowiezo al een 4 jaar nieuwere kite en die vooruitgang ga
je echt wel merken.
De kite hangt veel stabieler in de lucht, is veeeel rustiger en
zit veel minder diep in het windvenster.

De X2 hangt veel dieper in het windvenster en ontwikkeld veel meer drag.
De X2 is veel meer een kite, waarbij je je board goed moet kanten
om de druk van de kite de baas te kunnen.
En wanneer er  dan nog een klein vlaagje  wind bij komt, ga je over je rail.

Bij de Boxer (en elke modernere kite) daarentegen, wordt juist bij dit
kleine extra vlaagje wind de kite naar de rand van het windvenster gebracht en
wordt de kracht veel  beter in voorwaartse snelheid omgezet.

En dan natuurlijk de relaunch vanuit het water, gaat bij een kite met 5e lijn veel gemakkelijker.
Moest je met je 4 lijns X2, snel naar de kite toe lopen/zwemmen om de kite te kantelen.
Dit hoef je bij deze 5e lijns kite niet meer te doen.
Een beetje trekken aan je 5e lijn in combinatie met het aantrekken van een stuurlijn
zorgt ervoor dat de kite kanteld en naar de startpositie kruipt, waarna de kite relauncht.

Succes





« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.