dilemma

onzin

Berichten: 451
Mei 01, 2008, 23:57:35
edit2Rapporteer  
hey hallo

aller eerst weeg ik 50 kilo vaar een 10m naish torch 2005 met een 140*38 boardje

was vandaag op strand horst en zat een partij te worstellen om te starten ben eigenlijk al een jaar aan het worstellen om te starten nou lukt het starten wel maar blijven staan op het boardje lukt gewoon niet mijn kite stuurt echt heel langzaam in en als ik sta zakt de kracht weg van de kite

wat doe ik fout

graag hoor ik jullie reacties
Ponk

Geen avatar

Berichten: 197
Antwoord #1 Mei 02, 2008, 00:09:21
edit2Rapporteer  
hey hallo

aller eerst weeg ik 50 kilo vaar een 10m naish torch 2005 met een 140*38 boardje

was vandaag op strand horst en zat een partij te worstellen om te starten ben eigenlijk al een jaar aan het worstellen om te starten nou lukt het starten wel maar blijven staan op het boardje lukt gewoon niet mijn kite stuurt echt heel langzaam in en als ik sta zakt de kracht weg van de kite

wat doe ik fout

graag hoor ik jullie reacties


moet het wel een beetje waaien. En als er weinig wind is sinussen als een gek (heen en weer met je kite). Zo langzaam is die 10 mtr nou ook weer niet en als ie dat wel is dan is ie misschien wel niet zo lekker afgesteld. Dat  moet je daar even aan een crack vragen. Aan de topics en antwoorden te zien lopen die daar genoeg rond.

een grotere kite kan ook wel helpen bij zo weinig wind. hier op Scheef waaide het al amper dus weet niet hoe t daar was. Hier kwamen ze ook al snel terug van het water.

manfred

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #2 Mei 02, 2008, 00:15:25
edit2Rapporteer  
Onzin.

Beginners hebben vaak dezelfde problemen wat betreft het starten.

De fout die je maakt is dat je de kite geheel Powered wanneer je instuurt, bij het terugsturen houden beginners meestal ook de druk vast (bij het terugsturen moet je de bar iets Depoweren ( bar iets naar boven schuiven) zo heeft de kite meer snelheid als opwaartse vluchtlijn.

Bij de start is de bardruk heel belangerijk, wanneer je de bar in z'n geheel helemaal powered tot aan de chickenloop heb je de bar al door de bardruk getrokken en zal de kite niet goed functioneren, zo hou je de druk dan ook vast bij het terugsturen....niet doen dus.


Een te kleine kite kan natuurlijk ook het probleem zijn met weinig wind!!


Maar *Strand horst* kan zelf ook het probleem zijn,..omdat ik daar jaren les heb gegeven kan de druk zomaar ineens wegvallen, dit komt voort uit de vlagerigheid van de spot, als beginner zou ik meer een stabielere spot zoeken, daar kom je als beginner veel beter tot je recht.
Bij vlagerige wind verandert het windvenster continu, wees wijs en rij een half uurtje verder, je kan als beginner goed terecht bij het IJsselmeer,..locatie Mirns (Mirnserklif), Workum (ItSoal) ThumpsUp

Groet Manfred

Kitesurfschool Absolute.
onzin

Berichten: 451
Antwoord #3 Mei 02, 2008, 00:28:26
edit2Rapporteer  
zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat ik de neiging heb om gelijk hoogte te lopen
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #4 Mei 02, 2008, 00:36:12
edit2Rapporteer  
als je kite langzaam stuurt zit het probleem waarschijnlijk in de bediening daarvan, niet aan je board gebruik. Als je gelijk hoogte wilt lopen kom je vaak het water nieteens uit, of je valt gewoon stil en je zinkt.

Je kan natuurlijk proberen wat meer downwind te sturen. Als die langzaam stuurt kan het er ook aan liggen dat je teveel achter je kite aan gaat.

Hangt van een hoop dingen af.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #5 Mei 02, 2008, 00:38:45
edit2Rapporteer  
Op Horst met deze wind en windrichting en hoge bomen??? Het was toch Zuid/Zuid-Oost/Zuid-West vandaag. Zelfs aan de kust, Noorwijk was het bagger. Zoals jij het beschrijft zou ik eens meer wind pakken. Was ook mijn beginnersfout. Als je eenmaal vaart hebt lijkt het me dan wel weer een uitdaging om met je 50 kg en je 1.40 board, je Torch uit te remmen. Gewoon proberen en leer ook je safety te trekken als je ze niet kan houden.
manfred

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #6 Mei 02, 2008, 00:41:28
edit2Rapporteer  
Dat zou ook kunnen natuurlijk!

Probeer gewoon downwind te starten, met het downwind starten loop je al makkelijk hoogte,...met upwind starten word het board vaak veel te haaks ingestuurt t.o.v de wind, met weinig wind je board iets voor de wind insturen d.m.v je heup iets meer in te draaien komt je board meer voor de wind te liggen.

Maar zoals ik al eerder heb gezegd, de spot staat wel geboekt als beginners spot, maar eigenlijk kan je daar alleen maar heel goed varen met N-N-O wind,...de rest is erg vlagerig,..als beginner kan je daar echt veel problemen mee hebben,...alhoewel ik het daar zelf geleerd heb, ontbrak het aan de kennis van de ander spots omdat wij destijds ook niet beter wisten in 1996.

Gr manfred
thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #7 Mei 02, 2008, 00:50:57
edit2Rapporteer  
zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat ik de neiging heb om gelijk hoogte te lopen


dit had ik eerst ook altijd, gewoon met de wind mee beginnen en dan als je genoeg snelheid hebt gaan hoogtelopen!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #8 Mei 02, 2008, 00:56:18
edit2Rapporteer  
Ik zou gewoon een volgende keer een ervaren kiter aanspreken en die even naar je kunsten laten kijken! Weet je zo waar het probleem zit! Kan namelijk zoveel zijn!
manfred

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #9 Mei 02, 2008, 01:01:47
edit2Rapporteer  
Bas,..anders bel gewoon even.

Gr.Manfred
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #10 Mei 02, 2008, 01:02:52
edit2Rapporteer  
Sorry, InLove

Wellicht een domme vraag!

Heb je al les gehad?

Grtz frank
Ponk

Geen avatar

Berichten: 197
Antwoord #11 Mei 02, 2008, 01:21:16
edit2Rapporteer  
Onzin.
wat is er dan onzin


Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #12 Mei 02, 2008, 01:26:51
edit2Rapporteer  
ik denk je het antwoord al voor een deel in je vraag verscholen zit:
je zegt dat je heel voorzichtig instuurt, waarschijnlijk zo voorzichtig dat je het aan de rand van windvenster naar beneden laat komen. Probeer dat eens minder voorzichtig te doen. Zorg daarbij dat je boardje in de richting van je kite wijst. Planeer je, (=varen) probeer dan tegenkracht te geven door aan te kanten en achterover te hangen. Stuur tegelijkertijd je kite wat gedepowerd weer naar boven. Probeer bij het aankanten je voorste been geheel te strekken.
suc6!
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #13 Mei 02, 2008, 01:27:13
edit2Rapporteer  
Vandaag was het op horst ook niet te doen voor beginners!
Er stond sowieso al weinig wind, en met een 10 was je toch niet weg gekomen.
De wind die er was, was ook nog vlagerig.

Probeer het nog eens met wat meer wind daar, en gegarandeerd dat je makkelijker weg komt.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #14 Mei 02, 2008, 03:38:48
edit2Rapporteer  

Zo heet de TS (topic-starter)
onzin

Berichten: 451
Antwoord #15 Mei 02, 2008, 03:46:19
edit2Rapporteer  
bedankt voor de reacties heb er veel aan en ga er de volgenede keer aan werken
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #16 Mei 02, 2008, 04:14:25
edit2Rapporteer  
Zodra je op je board staat en snelheid hebt, op je achterste voet leunen. Dan ga je halve wind varen. Dan verlies je niet de kracht.
Als je wel achter je kite aan blijft varen, verlies je wel de kracht - net als fietsen met meewind, als je begrijpt wat ik bedoel.

Voor de rest heeft de rest ook helemaal gelijk:
Dat je een pro moet laten kijken want het kan ook iets anders zijn.
Horst is alleen goed voor beginners met NNW tot NNO
Grotere kite, meer wind, harder insturen. sneller omhoog en weer insturen.

O en natuurlijk: goed aankanten zodat je druk in je kite houdt, vgl eerste punt.

Jelle
Edit Morres: gelieve niet overal je URL spammen. bvd
a3ian

Berichten: 47
Antwoord #17 Mei 04, 2008, 03:56:32
edit2Rapporteer  
iemand laten filmen kan je zelf zien wat je fout doet werkt voor mij heel goed toen ik beginer was maar ook nu met tricks gebruik het nog steeds. als je de progresion beginers dvd er naast legt kan je zien wat je fout doet en weet beter wat je de volgende keer moet doen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.