Max windsnelheid met een 15m2 kite?

(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #50 Juni 09, 2008, 21:56:07
edit2Rapporteer  
Maar Mini-Me, wat zou volgens jou dan wel de juite maat zijn om te beginnen?

Het gaat niet om de maat maar zoals El Rudo al aangeeft om het karakter van de kite.

Ik weet niet met welke kite jij les hebt gehad maar bijna alle kite scholen geven tegenwoordig les met Bow/Hybride/Sle kites. De redenen daarvoor zijn al eerder aangegeven.

Vb. Ik was in Egypte en stond er ook iemand met een C-kite. Hij kreeg het niet voor elkaar om op het board te komen en te varen. Toen ik hem aansprak vertelde hij dat hij al 1 seizoen aan het kloten was. Na veel aandringen heeft hij een (in dit geval een bandit) gehuurd en stond die zelfde middag nog op zijn board..

Wij hebben in NL nu eenmaal altijd last van vlagerige/regenachtige/ aan- uit omstandigheden en daar moet je gewoon je gear op afstemmen...

Moraal van het verhaal..
Als je vrije tijd je heilig is en je wilt op een snelle en vooral veilige manier het kiten onder de knie krijgen dan kun je beter een goede start maken door te gaan experimenten met de juiste gear...
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #51 Juni 09, 2008, 21:56:58
edit2Rapporteer  
5e lijn is toch wel het veiligste systeem wat betrefd releasen van de kite. (al vind ik de naish 08, Best 07/08 ook erg goed)
Probleem en daar heeft Mini-me het volgens mij over, is de safety terwijl je gewoon ingehaakt bent.
C kites vanaf 06 zijn wel beter geworden, maar komen toch echt niet in de buurt van bow/sle veiligheid. Hiermee bedoel ik vooral het depoweren van de kite, zonder de strap te gebruiken.
met mijn kite hoef ik alleen de bar los te laten, voor een heel groot depower bereik, en de kite vliegt rustig naar de hoek van het windvenster en blijft over het algemeen op de zijkant staan wachten op wanneer ik klaar ben om verder te gaan. Een C kite zal je nog een x aantal meters verder trekken. Wat minder veilig is.

Een x aantal gerelateerde veiligheden haal je uit een bow. Zeker als beginner. Een gevorderde zal meer controle hebben (goed gevorderde) en zal er (C kite) beter mee over weg kunnen.

Daarnaast je leerprogressie is gewoon weg beter met een Bow/Sle.. je leert makkelijker en sneller.

Hoop dat je et allemaal een beetje volgt.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #52 Juni 09, 2008, 21:57:28
edit2Rapporteer  
Jongens, wat een discussie ??

@ Administrator: Open bij voorbaat alvast een condoleance register

17 - 21 knopen is windkracht 5 en staat met "vrij krachtige wind" in de boeken.

Dan denkt een iemand, die drie daglessen gehad heeft, dat hij (weliswaar 102 kg) met een
15m, C-kite sleurbak, dit aankan. Mart even een vraag hoe oud ben je? Ik denk dat je het risiko
volledig fout ingeschat. Een 15m kite is "no go" voor een beginner (en dat ben je voor me) en 20 knopen. Je geeft zelf aan dat windkrach 2 (zwakke wind, 4 - 6 knopen) al veel power betekent.
In jouw geval: Ga met 18 knopen en 12m met een groot board aan de slag en probeer je een aantal raggen staande te houden. Als je dat goed onder de knie hebt, dan kan je misschien met 18 knopen, 15m en een klein board proberen door te gaan. En kies dan alsjeblieft voor het autostrand o.d. waar je meer dan genoeg ruimte hebt, mocht je op b... gaat.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #53 Juni 09, 2008, 22:01:00
edit2Rapporteer  
een 15 meter is prima zolang je maar niet met harder dan halverwege kracht 4 gaat niksten.

En neem in godsnaam gewoon les.
Discussie gesloten, er is genoeg gezegd van beide kanten en ik heb geen zin om straks hele scheldpartijen te moeten verwijderen, daar heb ik de tijd niet voor op moment.
Voor klachten verwijs ik jullie naar lex! hehehehe Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.