herstarten na getrokken safety

Don Fredel

Geen avatar

Berichten: 18
Juni 30, 2008, 15:37:51
edit2Rapporteer  
Afgelopen zaterdag heerlijk gekite.  Joepie

Ik ben net bezig om een beetje hoogte te krijgen met mijn sprongen, dus afgelopen zaterdag na een paar sprongen schoot de chickenloop uit mijn haak en was ik de bar kwijt. Blijkbaar de chicken finger vergeten of zo.

Ik heb een 5e lijn dus de kite op de kop en de bar 8 meter verderop.

Kan ik nu de kite weer airborn krijgen zonder hulp van anderen, en zonder mijn safety kapot te maken. :'(


Thanks
Fred
.

Berichten: 68
Antwoord #1 Juni 30, 2008, 15:52:45
edit2Rapporteer  
gewoon aan je 5e lijn je bar naar je toe halen,... net alsof je een dikke vis binnen haalt. Wel effe uitkijken dat je niet verstrikt raakt in je 5e lijn. En dan weer inhaken,... en dan de welbekende tovertruuken om je kite weer in de lucht te krijgen,...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 Juni 30, 2008, 15:59:45
edit2Rapporteer  
Voordat je zelfstandig met je vlieger het water op gaat MOET je dit soort zaken eigenlijk wel weten  Wink
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #3 Juni 30, 2008, 16:11:32
edit2Rapporteer  
Afgelopen zaterdag heerlijk gekite.  Joepie

Dit zou ook in de handleiding moeten staan. RTFM dus.
Anderzijds vraag het zsm effe na op het strand bij iemand met een 5de lijns kite.

Heb 1 keer een vijfdelijns gevaren en Ironheart van North schoot ook per ongeluk los: dus idd leash binnen halen, CL herstellen en dan regulier herstarten (afhankelijk van hoe je kite op het water ligt). Het is wel ff ploeteren, ff zwemmen met je voetjes en beide handen om je CL weer te herstellen en in te haken.

Ik zou zeggen probeer het in ondiep water en rustige stek een paar keer uit. Dan weet je wat je te wachten staat in diep water.
Don Fredel

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #4 Juni 30, 2008, 16:19:19
edit2Rapporteer  
Klopt Idefix, maar hiervoor een x4 met 5e lijn gehad en toen kon je gewoon de naar de kant om de boel uit de knup te halen. Nu een nieuwe kite  Smiley en idd nooit meer aan gedacht totdat het je overkomt.

De kite lag op de kop op het water. Ik heb gechekt of de lijnen niet om de kite zaten en rustig de bar via de 5e lijn naar me toe gehaald. wanneer ik dan de vijfde lijn laat vieren klapt de kite om en staat dan vol in de power zone.
De kite trekt dan met een ruk aan je bar en chickenloop.

Krak zei mijn safety toen, zie foto.
Het plastic van de rode dop is gebroken.

Maar jullie doen het wel zo begrijp ik.
Of is dit alleen mogenlijk wanneer de kite boven het water zweeft zodat wanneer je inhaakt de kite naar het water gaat en dan gewoon weer normaal herstarten.

Niet terug zwemmen maar gewoon lijnen checken en inhaken.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Juni 30, 2008, 17:09:00
edit2Rapporteer  
Nieuwe kite zeg je, ik denk dat het dan een fabricagefout geweest moet zijn anders hadden we wel veel meer gebroken smartloops gehad als ze bij elke ruk vd kite kapot gingen. Die van mij blijft ook gewoon heel zelfs als mijn kite met 7bft midden in t windvenster weer wind vangt en ik soms vrees dat mn lijnen knappen zo'n harde snuk krijg je dan.

De enige andere mogelijkheid die ik kan verzinnen is dat de rode safety-huls niet ver genoeg naar beneden zat waardoor er veel kracht op een klein stukje plastic gestaan heeft en dat dan afgebroken is.

Oh, en om je kite te starten zonder een ruk van je kite moet je gewoon heel voorzichtig je 5e-lijn laten vieren nadat je je chickenloop goed inelkaar gezet hebt en aan je harnas bevestigd hebt, en niet in 1x loslaten zoals jij volgen mij gedaan hebt.
sthr

Berichten: 81
Antwoord #6 Juni 30, 2008, 19:56:29
edit2Rapporteer  
Ik had het gisteren met een 4 lijns boxer sle,
Loop los, bar schiet uit mijn handen. Probeer bar binnen te halen via leash en ik heb m maar kite is gedraaid en ik heb alleen power op mijn stuurlijnen (kon dus helemaal niks meer) en kite draait nog meer, dus uiteindelijk besloot ik mijn safety te trekken maar voordat ik dat kon knapte er iets en was ik kite kwijt! Leash geknapt!
Hoe kan dit? Wat deed ik fout?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 Juni 30, 2008, 20:03:55
edit2Rapporteer  
Ik had het gisteren met een 4 lijns boxer sle,
Loop los, bar schiet uit mijn handen. Probeer bar binnen te halen via leash en ik heb m maar kite is gedraaid en ik heb alleen power op mijn stuurlijnen (kon dus helemaal niks meer) en kite draait nog meer, dus uiteindelijk besloot ik mijn safety te trekken maar voordat ik dat kon knapte er iets en was ik kite kwijt! Leash geknapt!
Hoe kan dit? Wat deed ik fout?

Naar wat ik uit jouw verhaal begrijp heb je jouw kite ( unhooked / niet ingehaakt ) door teveel power in je kite, los moeten laten? De meeste leashes zijn gemaakt om de kite NA het activeren van je safety ( de kite is dan krachtloos) bij je te houden. Veel leashes kunnen de krachten van een gepowerde vlieger slecht tot niet aan en breken dus. Een HP leash heeft dan de naam een stuk sterker te zijn ( en zelfs die willen nog eens ellende geven)
Wat deed je fout?
Als ik je verhaal goed begrijp had je een gepowerde kite ( unhooked ) in je handen. Dat is eigenlijk al een beetje vragen om problemen. Maar in principe had je meteen je safety moeten activeren. Je had dan een "krachtloze" vlieger aan je leash hangen. 
Le Ber

Berichten: 184
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #8 Juni 30, 2008, 20:15:49
edit2Rapporteer  
Nou dan zal ik ook maar even verhaal doen Smiley

Gisteren op autoplaya heerlijk gevaren, voor het eerst sprongen geoefend, ging best goed (alleen de landing nog wat minder ghah). Laatste sprongetje voor ik wou kappen, beetje vage crash en bar uit mijn handen. Tot mijn schrik zie ik dat het een wirwar van touw rond mijn bar is, trek de bar recht, draai hem paar keer rond tot alles uit de knoop is... behalve mijn power lijnen die om de bar zitten (door de bar heen dus en eromheen) daardoor zijn de powerlijnen korter en ja hoor de  kite begint al uit het water te trekken, in een loop, ik vlieg erachteraan.

Gelukkig crasht de kite weer in het water, pull meteen mijn safety en kite hangt rustig aan mijn leash, pfew Smiley Orten kwam van een paar honderd meter aangesprint (thanks nog !) en hielp ff mee met oprollen. Schrik zat er wel goed in bij mij, maar van de andere kant ben ik blij dat ik het meegemaakt heb en er niets is gebeurd, volgende keer gaat mijn hand meteen naar de safety als ik zo'n zooitje lijnen in het water zie hangen.

Ben blij dat ik het trekken van mijn safety een keer had uitgeprobeerd op aanraden van een poster hier, geen idee meer waar ik het had gelezen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 Juni 30, 2008, 20:23:04
edit2Rapporteer  
Vooral die laatste zin
Citaat
volgende keer gaat mijn hand meteen naar de safety als ik zo'n zooitje lijnen in het water zie hangen.
 
is dan weer een hele goede !
sthr

Berichten: 81
Antwoord #10 Juni 30, 2008, 21:01:25
edit2Rapporteer  
"Als ik je verhaal goed begrijp had je een gepowerde kite ( unhooked ) in je handen. Dat is eigenlijk al een beetje vragen om problemen. Maar in principe had je meteen je safety moeten activeren. Je had dan een "krachtloze" vlieger aan je leash hangen"
Ik weet niet wat er gebeurde, ik was gewoon aan t varen en plots was ik uitgehaakt (dan kan ik toch niet meer mijn safety trekken????) Ik liet de bar los en daarna ging het fout doordat de kite ging omklappen en draaien!
Ik moet toch de bar naar me toe kunnen halen door aan leash te trekken, inhaken en de bar pakken?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Juni 30, 2008, 21:44:50
edit2Rapporteer  
Bij de meeste 5 lijns systemen die ik ken bevestig je je leash aan de 5e. Als je nu je safety gebruikt of de vlieger uitgehaakt loslaat valt de kite ( alleen nog maar aan de 5e / leash bevestigd) gedepowered uit de lucht.
Ik neem dus aan dat de 5e in dit geval aan de chickenloop was bevestigd?

Overigens: de volgende keer dat je zoiets weer hebt ( je bent aan het varen en ineens heb je een uitgehaakte vlieger in je handen) , even iets naar de vlieger toe varen. Je verliest dan meteen bardruk en kunt inhaken.
Het kan overigens ook absoluut geen kwaad dit uit en inhaken gewoon een paar keer bewust te oefenen
Don Fredel

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #12 Juni 30, 2008, 21:56:38
edit2Rapporteer  
Sthr,

Je rijdt dus met je leash aan je chickenloop. Maar dit moet je pas doen wanneer je weet dat je unhooked tricks kan landen. Want de enige mogenlijkheid om je safety te trekken wanneer het goed mis gaat is alles los te gooien.

Wanneer ik mijn bar verlies dan wordt automatisch de safety getrokken en is hij krachtloos.

Toch de leash van Naish ziet er redelijk degelijk uit.

Weet iemand of de standaard naish leash sterk genoeg is om aan je chickenloop te bevestigen.
sthr

Berichten: 81
Antwoord #13 Juni 30, 2008, 23:36:40
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de advisen, ik ga het zeker anders doen in het vervolg en dat oefenen lijkt mij een goed plan! Ik heb btw wel super lekker gevaren gisteravond,  voor het eerst toeside gevaren en een mini sprongetje geland (als een kind zo blij).

En Don Fredel, ik heb het idee dat'ie dus niet echt sterk genoeg is!
Don Fredel

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #14 Juli 01, 2008, 05:09:18
edit2Rapporteer  
Dit zou ook in de handleiding moeten staan. RTFM dus.

Eens ff gezocht in the manual.
Maar niets terug te vinden hoe je moet reageren wanneer je de bar verliest.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #15 Juli 01, 2008, 05:22:48
edit2Rapporteer  
Dit zou ook in de handleiding moeten staan. RTFM dus.

Eens ff gezocht in the manual.
Maar niets terug te vinden hoe je moet reageren wanneer je de bar verliest.

Wat ik zeg: zou moeten... Raar dat het niet in een handleiding staat, want is wel vrij essentieel onderdeel van een 5e lijns kite.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.