Vraagje betreft lamineren zonder vacuum

Jasper944

Geen avatar

Juli 02, 2008, 05:33:08
edit2Rapporteer  
Hoi Allemaal,

Ik heb 1 vraagje over het lamineren, de rest van het boardbouwprocess snap ik na veel lezen en ik zal zsm iets posten! Ik wil uit een houten kern een boardje maken, met epoxy sidewalls. Als ik nou het boardje shape, sidewalls giet, en dan op een rockertafel oid lamineer (eerst de bovenkant, dan onderkant), en dmv gewichten het boardje op de tafel druk (plastic zak opengeknipt op het drogende laminaat en dan gewicht erop), zou dit gaan werken?

Als je het niet snapt, zal ik het morgen nog even beter uitleggen Roll Eyes ..

Groetjes Jasper
Morres

Antwoord #1 Juli 02, 2008, 16:05:56
edit2Rapporteer  
ik zou het met dwarsbalkjes doen, die je vastschroeft aan je rockertafel
Dirkie

Antwoord #2 Juli 02, 2008, 17:07:05
edit2Rapporteer  
Ik zou toch een vacuummachine maken.. Wordt echt veeeel mooier.

Wil je toch met gewicht werken, dan zou ik zorgen dat er een kuub zand klaar ligt. Plastic over je laminaat en dan (veel) zand erover. Heb je een gelijkmatigere druk dan met gewichten / balkjes, wordt erg lelijk denk ik. Zand is een idee, heb ik zelf nooit geprobeerd ofzo...
Morres

Antwoord #3 Juli 02, 2008, 17:27:35
edit2Rapporteer  
tja, vacuum is toch weer een stap e en een investering extra, ik heb zonder gedaan en was tevreden, mn boardje was hartstikke glad geworden Smiley
Overigens had mijn kern z'n rocker door 2 platen op elkaar te lijmen onder spanning(latjes->rockertafel) du ik hoefde niet onder spanning te lamineren.
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #4 Juli 02, 2008, 22:37:30
edit2Rapporteer  
Doe zoals de manier van morres ThumpsUp.
Anders zonder vacuummachine er niet aan beginnen.
Jasper944

Geen avatar

Antwoord #5 Juli 03, 2008, 02:03:39
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties!

Ik dacht juist om het zo te doen, omdat je dan minder last van springback hebt (lijkt mij).. In ieder geval minder dan 3 plaatjes verlijmen en dan op een rockertafel te klemmen.

Maar goed, ik ga het wel proberen op de verlijm methode Wink . Iemand enig idee met hoeveel springback je rekening moet houden als je 3 plaatjes occumé gebruikt (4 mm dik) ? En hoe moet je met deze methode sidewalls gieten, nadat je de rocker erin hebt gebracht lijkt me dit een stuk lastiger..

Groetjes Jasper
Morres

Antwoord #6 Juli 03, 2008, 03:53:50
edit2Rapporteer  
ik had 2 platen van 5,5mm. ik had rockers volgens mij op 5cm, bleef 3,5 over (was precies wat ik wilde, dus had geluk Grin )
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #7 Juli 03, 2008, 15:54:37
edit2Rapporteer  
Sidewalls gieten wordt idd lastiger. Ik zou ze verlijmen als ik jou was

Maar als je ze wilt aangieten zou je de core (die al in een rocker staat) vast kunnen schroeven op een plaat en daaromheen gieten. Die schroefgaten vullen zich wel weer met epoxy tijdens het lamineren.

Succes! ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.