Verschil in lengte stuurlijnen Ozone

snah.siub

Juli 13, 2008, 22:20:11
edit2Rapporteer  
Hellow,

Ik heb gisteren voor het eerst met m'n nieuwe Ozone 11m2 sport gevaren en die is gewoon geniaaaal  Joepie! Ook m'n nieuwe nobile 555 heerst helemaal de pan uit  YeSS. Ik heb nog nooit zo upwind kunnen varen  Grin

Maaaar, ik liet 'm op in het begin van de middag voor het eerst dus en het viel me op dat m'n linker stuurlijn een stuk korter was. Ik dacht eerst dat een knoopje verkeerd zat, maar na het laten zakken van de kite en met een mede-kiter checken van alle lijnen bleek alles toch goed te zitten.

Door het tunen van m'n straps kon ik de bar gewoon recht krijgen, maar ik vond het wel vreemd dat er zoveel verschil in zat (linker strap op z'n langst, rechterstrap op z'n kortst).

Ik zal de de beide stuurlijnen volgende keer even naast elkaar leggen, heb ook nog een bar van m'n 13m2 ter vergelijk, maar vond het wel typisch, gebeurt dit wel vaker met nieuwe kites? Kon het zo snel niet vinden met een zoekopdrachtje hier.

Tnx alvast!

Gr,

Hans
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 Juli 13, 2008, 22:40:25
edit2Rapporteer  
dit gebeurt volgens mij vaker, een voorgerekte dyneema lijn rekt ook ongeveer 1% bij ong. 25kgf en dat is zomaar 20 cm op een lijn.
Stuurlijnen is lastig, het wordt pas echt vervelend met powerlijnen, al scheelt het 2 cm dan kan dat je kite bagger laten vliegen.
het is ook vervelend op te lossen want dan moet je de lijn demonteren, inkorten en opnieuw sleeven, is echt veel werk en je kan dat niet verknoeien...
snah.siub

Antwoord #2 Juli 13, 2008, 22:52:31
edit2Rapporteer  
Okidoki, ben benieuwd. Ik denk dat ik morgen weer ga kiten, wil toch eens zien hoeveel het nu is. Of even wachten tot m'n blauwe lijntje ook gezellig is meegerekt. Met m'n 13m2 bar had ik daar 0 last van overigens ..

Oh ja El Rudo: m'n vriendin vaart nu naar volle tevredenheid de Boxer SLE ook op 1:1!
gijsv2

Antwoord #3 Juli 14, 2008, 09:43:00
edit2Rapporteer  
dit gebeurt volgens mij vaker, een voorgerekte dyneema lijn rekt ook ongeveer 1% bij ong. 25kgf en dat is zomaar 20 cm op een lijn.

Wel raar dat links en rechts dan niet gelijk rekken. Als lijnen nieuw geleverd worden horen deze hetzelfde proces te zijn ondergaan, dus even lang te zijn.

Zou als ik jou was ff met de shop of importeur bellen Smiley
El Rudo

Antwoord #4 Juli 14, 2008, 09:52:50
edit2Rapporteer  
Idefixe wees me er onlangs op dat je door telkens één kant op te springen ongelijke rek kan krijgen.
Idefixe

Antwoord #5 Juli 14, 2008, 10:09:42
edit2Rapporteer  
Idefixe wees me er onlangs op dat je door telkens één kant op te springen ongelijke rek kan krijgen.
is nieuwe vlieger hè  Grin
El Rudo

Antwoord #6 Juli 14, 2008, 10:10:53
edit2Rapporteer  
ook goedemorgen Tom - idd ff naar de koffiemachine...
Erik de Berik

Antwoord #7 Juli 14, 2008, 11:00:28
edit2Rapporteer  
 loser Bel Vliegerop even op,importeur,aardige gasten. 070-3858586  ThumpsUp
snah.siub

Antwoord #8 Juli 14, 2008, 12:00:10
edit2Rapporteer  
Zo, even siem gebeld. Die vonden het wel vreemd, ga vanavond even die lijnen uitrollen voor m'n deur en dan .. Meten = weten!
Frank77

Antwoord #9 Juli 14, 2008, 12:13:57
edit2Rapporteer  
Heb het ook  met mijn best 2007 bar.
Een lijn is 4 cm langer dus die zet ik 1 knoop dichter bij de kite. Dan is het opgelost.
Wel onthouden welke lijn korter is ;-)

Alternatief van sleeven: 1 lijn iets oplengen met een tussenstukje, zodat ze weer gelijk zijn.
Ongelijke rek kan altijd optreden bij dyneema lijnen. Alleen omdat ze gesleeved zijn met de naaimachine is het irritant om op te lossen.
Erik de Berik

Antwoord #10 Juli 14, 2008, 12:54:30
edit2Rapporteer  
Zou 2 nieuwe stuurlijnen eisen,en niet rommelen met knoopje hoger en lager,sucks.Of ze geven je een nieuwe bar met lijnen en sturen de oude terug naar de Importeur.Als ik naar Vliegerop ga met een logisch probleem dan lossen ze dat zo op.Gewoon terug brengen die bar en andere vragen,Ozone kwaliteit staat hoog in t vaandel en dit mag gewoon niet,foutje kan gebeuren.

Sucses ThumpsUp

P.s.Gefeliciteerd met je super aankoop!
snah.siub

Antwoord #11 Juli 14, 2008, 12:56:35
edit2Rapporteer  
Tnx erik, ik ben er errug happy mee ook. Die kite is zoooo heerlijk gewoon prfff niet normaal. Het is ook wel erg leuk om helemaal links van het strand te eindigen met een zuid/westenwind
Frank77

Antwoord #12 Juli 14, 2008, 13:20:24
edit2Rapporteer  
Zou 2 nieuwe stuurlijnen eisen,en niet rommelen met knoopje hoger en lager,sucks.

Je hebt gelijk, zou niet bij nieuwe stuurlijnen mogen gebeuren.
Dan nieuwe eisen. Mochten ze veel ouder zijn en garantie bestaat niet meer, dan kun je zelf nog aanprutsen.

Succes.
snah.siub

Antwoord #13 Juli 14, 2008, 14:51:08
edit2Rapporteer  
Vanavond zal ik het wel zien, als er echt zoveel verschil in zit dan ff nieuwe lijnen waarschijnlijk. Siem de Jong is een goede zaak, maak ik me geen zorgen om!
Erik de Berik

Antwoord #14 Juli 15, 2008, 13:18:32
edit2Rapporteer  
Laat t ons weten ,hoe of wat?
snah.siub

Antwoord #15 Juli 15, 2008, 13:27:28
edit2Rapporteer  

Gisteren in Katwijk gekite, dat was wel .. grappig .. door die branding heen Smiley Maar het lukte redelijk. Los daarvan, de lijnen, want ik wijk af ..

Er zit gewoon echt verschil in, de wind minderde en heb diezelfde bar aan m'n 13 vast gehoekt en ook daar het verschil. Hoe stom is dat?

Net even Siem gebeld en die gaan weer met de importeur bellen, Hij dacht zelf nieuwe stuurlijntjes die ze dan op de bar zetten. To be continued!

snah.siub

Antwoord #16 Juli 19, 2008, 12:09:23
edit2Rapporteer  
Ik zou nog even laten weten hoe en wat, gistermiddag bij Siem de Jong geweest en die heeft netjes m'n stuurlijnen vervangen. Ozone had zelfs een hele nieuwe bar opgestuurd, maar we hebben gewoon de lijntjes vervangen.

Zat overigens dik 10cm verschil in
Hooked Cabarete

Antwoord #17 Juli 20, 2008, 21:58:09
edit2Rapporteer  
Nieuwe lijnen zullen altijd iets op gaan rekken. De meeste lijnen die je in de winkel koopt zijn natuurlijk al voorgerekt maar toch zullen ze nog iets uitrekken bij het gebruik.
Na een aantal week een nieuwe bar te hebben gebruikt haal ik altijd mijn lijnen eraf en rek ze weer gelijk.
Hoe doen we dit?
Zoek een boom en mep er een haak in. Doe je harness om en bevestig de ene kant van je lijnen aan je trapeze haak en de andere kant aan de haak in de boom. Rek ze zo weer op totdat alle lijnen weer gelijke lengtes hebben.

Werkt goed en is simpel en snel te doen.
xray

Antwoord #18 Juli 20, 2008, 22:23:07
edit2Rapporteer  
Waarschijnlijk door de controle geglipt want voor zover ik weet zijn de lijnen van Ozone meer dan gebruikelijk gestretched!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.