Vinni
Berichten: 5944
|
Als ik het goed begrijp, worden alle 5elijns C-shape's ook SLE's genoemd? De 5elijn word immers aan de LE bevestigd.
|
|
|
Matjas the scissor-kid
Berichten: 3460
|
Ja mits deze ondersteund...dus ik ben het er mee eens mits deze helpt en niet alleen voor de safty wordt gebruikt..
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
jongens, er is niks final aan deze discussie, zo duur ie alleen maar langer. Een koe is een beest maar een beest is geen koe: een Bow is een SLE maar een SLE is geen Bow. Supported leading edge is een aanduiding voor een bridle die op meerdere punten op de LE bevestigd zit, en BOW heeft daarbij nog wat unieke dingen die Legaignoux had gepateneerd, voor zover ik heb kunnen vinden is dat een holle (concave) trailing edge gezien vanuit het standpunt van de rider: swept back tips. De enige verschillen die je dus zou kunnen ervaren tussen die kites is datgene wat door die swept back tips veroorzaakt wordt. De bar (2:1 of 1:1) zijn op allebei te vinden, en je kan op allebei een 5e lijn monteren. Zoals Vinni zegt is een vijfde lijn, zeker met een Y-bridle, technische gezien ook een SLE maar de fabrikanten vermijden de term SLE om geen C-riders af te schrikken. Het is dus vooral een kwestie van marketing termen en een klein stukje octrooi geneuzel. Wat vooral belangrijk is dat de kite doet wat jij er van verlangt, het zal toch niet zo zijn dat je lekker aan het beulen bent en dan denkt van goooooh wat een lekkere swept back tips heb ik toch, het zal je toch worst wezen hoop ik?
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Voor mij worden de kites in de volgende groepen verdeelt:
- C-Kites: (Feul, Torch, Vegas, ect.) met of zonder 5th lijn. Y bridle of niet.
- Hybride: (Rebel, Kondor, Instinct, ect.) Een platte ARC met 5th lijn of een kite die kan wisselen van setup zoals de Kondor met 5th lijn of een Bridle op de LE.
- SLE: (Boxer SLE, Waroo, ect.) de immitator van de BOW kite met de zelfde filesofie maar zonder de concave TE om het patent te omzeilen. - BOW: (Nova, Xbow, Turbodiesel, ect.) een kite met een Supported Leading Edge en een concave TE.
- Delta C-schape: (Bandit, Evo, Revolt) een nieuw concept van F-ONE wat lijkt op de eerste kites die er waren maar dan met bridle, en een zeer eenvoudige waterstart als punt van het design.
Dat de bar systemen zijn met 1:1 en 2:1 maakt niks uit, ik heb de Delta C-shape even ter referencie erbij gezet.
Dit is mij visie hoe de verschillende type's in elkaar zitten en hoe je ze zou moeten kunnen scheiden.
|
|
|
Vinni
Berichten: 5944
|
Wie heeft er nu eigenlijk de patent op de bow? Is dat nu Takoon? Of Cabrinha?
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
Voor mij worden de kites in de volgende groepen verdeelt:
- C-Kites: (Feul, Torch, Vegas, ect.) met of zonder 5th lijn. Y bridle of niet.
- Hybride: (Rebel, Kondor, Instinct, ect.) Een platte ARC met 5th lijn of een kite die kan wisselen van setup zoals de Kondor met 5th lijn of een Bridle op de LE.
- SLE: (Boxer SLE, Waroo, Jeykell, ect.) de immitator van de BOW kite met de zelfde filesofie maar zonder de concave TE om het patent te omzeilen. - BOW: (Nova, Xbow, Turbodiesel, ect.) een kite met een Supported Leading Edge en een concave TE.
- Delta C-schape: (Bandit, Evo, Rhino08) een nieuw concept van F-ONE wat lijkt op de eerste kites die er waren maar dan met bridle, en een zeer eenvoudige waterstart als punt van het design.
Dat de bar systemen zijn met 1:1 en 2:1 maakt niks uit, ik heb de Delta C-shape even ter referencie erbij gezet.
Dit is mij visie hoe de verschillende type's in elkaar zitten en hoe je ze zou moeten kunnen scheiden.
volgens mij vergeet je nog een hele belangrijke (vroegah dan): Naish - delta shape Wat ik nou is zou willen weten is wat het balangrijkste verschil is (behalve het patent omzielen en een negatieve outline) wat he voordeel of nadeel is van een SLE tov een BOW...
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Je hebt het aardig goed, Mark 87 Paar kleine opmerkigen. De Jeckyll wordt door Gaastra zelf aangeduid als bow-kite, terwijl ze geen patent hebben hierop, nog de kenmerken zijn aanwezig (daar kwam ik laatst achter via een beginner die zei dat in het boekje stond Bow-kite terwijl ik het een SLE noemde) De Rhino08 is geen Delta C-shape, maar meer een SLE/hybride/delta. Hij heeft wel degelijk de vorm van een delta, maar ook een concave TE, een SLE en een vlakkere arc zoals de meeste bows en hybrides. Ook geen autorelaunch. De Bandit/Revolt & Combat (Evo niet) hebben een windrange die vergelijkbaar is met die van een Bow-kite, nog steeds de kites met het grootste inzetbereik per maat. Dat is naast de autorelaunch een van de hoofdkenmerken, die je niet tegenkomt bij een SLE of hybride (hebben ook een zeer groot inzetbereik, maar niet geheel gelijk aan een Crosbow of TD 2:1 Voor de rest wat Rudo zegt puur door de marketeers de wereld ingeslingerd al die termen. Bij technische sporten werkt dat altijd. Zo ging het ook bij het windsurfen, snowboarden, mtb-en etc SLE kites hebben door een gemak en comfort de bow met 2:1 bar overbodig gemaakt wat mij betreft. En nu komt Cabrinha met wat anders (SLE met delta achtige bridle) Ik zie de Bow in 2009 of 2010 verdwijnen van de markt. My two cents www.bowkite.com voor een overzicht van de merken die het patent gekocht hebben. Verschil tussen DE SLE en DE Bowkite in prestatie en vliegeigenschappen is niet aan te geven. Zeker in dit jaar zijn de verschillen nauwelijks meer merkbaar, op de 2:1 bar gestuurde kites na dan. Alle 1:1 Bow kites zijn net zo fijn als de meeste SLE's. Er zijn ook geen voor en nadelen meer tussen die types.
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
Marc87.... de verdeling die jij maakt doe je op basis van de vorm van de kite (shape) en dan vergeet je nog de sigma. Vervolgens moet je klijken hoe de depower van die kite rwerkt en dan kom je tot de conclussie dat de bovengenoemde kites allemaal SLE kites zijn.. (Met uitzondering van de 4 lijns C-kites met 5 lijn als safety) Ik ben het met El Rudo eens dat de fabrikanten niet hardop willen zeggen dat hou "harcore C kite" eigenlijk een SLE kite is... Vinni... Nee niet elke Ckite met 5e lijn is een SLE. Alleen de C-kites waarbij de LE ondersteund wordt nadat de bar weggeschoven wordt. Dus Tribel, Torch, kondor, Yarga 08, Vegas enz. enz Dus op dit momet zijn er volgens mij maar een paar echte C kites... De neiuwe Yarga, de oude Feul's en de hadlow pro... als ik het verkeerd zie dan hoor ik het graag
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
kortom, het is allemaal bladedieblah en give it a name!
quote: De Rhino08 is geen Delta C-shape, maar meer een SLE/hybride/delta.
ja doh, dat bedoel ik. net of we aan deze ontwikkelingen wat hebben??
lekker belangrijk allemaal. stay low or kitehigh!!
|
|
|
Jordi_1990
Berichten: 1021
|
vegas sle? goh mijne is volgens mij echt een c met swept tips hoor, kan ook 4 lijns als je wilt.... dus 5th alleen voor safety
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
ik weet niet waar je op doelt maar volgens mij staat ie ook bij c.
en safety...is dat niet wat we allemaal willen??
|
|
|
Jordi_1990
Berichten: 1021
|
ach ik lees weer te snel sorry, wat ik wel vind is dat er niks veiliger is dan een 5th! ik durf wel in 12bft een 12m aan de 5th te hangen, een sle kite aan de saftey nee dank je
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
dan lees je wel heel erg snel jordi! de jeugd van tegenwoordig...
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
quote: De Rhino08 is geen Delta C-shape, maar meer een SLE/hybride/delta.
ja doh, dat bedoel ik. net of we aan deze ontwikkelingen wat hebben?? Toevallig aan die ontwikkeling wel, want de low-end voor de maat kite is echt onovertroffen met deze kite. En dat komt door de unieke bridle en vorm van de R8. Dus wel degelijk een interessante ontwikkeling. Minder (totaal niet als je het mij vraagt) is de "categorie" die de marketeers weer hebben bedacht om deze kite op de markt te zetten. Dat is volkomen BS. Vegas op 4 lijnen vliegen is wel performance inleveren, itt tot de Fuel07/08
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
idd michiel dat bedoelde ik. maar nu stop ik anders kan ik beter gaan msnn. (thanx jordi)
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
vegas sle? goh mijne is volgens mij echt een c met swept tips hoor, kan ook 4 lijns als je wilt.... dus 5th alleen voor safety
Ik weet niet welk bouwjaar jij mee vaart maar de moderne vegassen hebben ondersteuning van de leading edge tijdens de depower. Dus het is idd een C/SLE/5 lijns kite... Ook de Torch met of zonder DDbar heeft de ondersteuning van de LE en het zelfde is van toepassing op de Tribel en Kondor dus ik weet dat het ff pijn doet maar waarom zou het voor de Vegas anders zijn
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Joh, ieder z'n ding. De een wil een roze C, de ander een paarse bow of een witte SLE. Nu valt er tenminste iets te kiezen. Ik zie bij ieder model, verbeterde depower, verbeterde high en low end, verbeterde safety. Dus er is winst op alle fronten. Wel 'n beetje sneu voor de niet kenners. WAT MOET IK NOU KIEZEN??????
|
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Ja ik vergat de Sigma, maar daar ging het nu niet over die vallen er kwa vorm wel buiten en je kan het verschil duidelijk zien dat het wat anders is.
@ MINI-ME, het heeft niets met depower te maken. Neem bijvoorbeeld de Octane cq Machine van Slingshot die hadden ook al depower door de 5th aan te trekken. Toch noem ik dat geen SLE maar gewoon een C-kite en zo kijk ik erna en ik denk dat het redelijk klopt.
En de Xbow4 IDS is trouwens gewoon nog een BOW-kite met een concave TE, het is niet zoveel meer als eerst maar het is er nog wel. En doordat de TE concave is blijft die de vorm beter behouden in de lucht kwa aerodinamika. Dus het zal vast wel een voordeel hebben.
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
@ MINI-ME, het heeft niets met depower te maken. Neem bijvoorbeeld de Octane cq Machine van Slingshot die hadden ook al depower door de 5th aan te trekken. Toch noem ik dat geen SLE maar gewoon een C-kite en zo kijk ik erna en ik denk dat het redelijk klopt.
MArc-87 Dat is niet wat ze bedoelen met SLE. SLE is wanneer je power lijnen dmv een toming direct in verbinding staan met je LE. Dat is dus niet het geval bij de Octane. Dat is een aparte 5th lijn for safety waarmee je ook een beetje depower kan verkrijgen mist je de 5th zelf aantrekt. Beste voorbeeld van de SLE kite vind ik nog altijd de Tribel. Op plaatje is duidelijk te zien dat de powerlijnen de LE ondersteunen en dat de kite pas power gaat krijgen wanneer de stuurlijnen aangetrokken worden. Dus als je dat principe vast houdt en de vorm van de kite buitenbeschouwing laat dan zijn dus bijna alle moderne kites... SLE kites... En als we dan de vorm (shape) van de kite er bij gaan pakken dan hebben we het dus over bijvoorbeeld een C/SLE kite of een Sigma/SLE kite enz enz enz.....
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Joh, ieder z'n ding. De een wil een roze C, de ander een paarse bow of een witte SLE. Nu valt er tenminste iets te kiezen. Ik zie bij ieder model, verbeterde depower, verbeterde high en low end, verbeterde safety. Dus er is winst op alle fronten. Wel 'n beetje sneu voor de niet kenners. WAT MOET IK NOU KIEZEN??????
Precies, je slaat de spijker op zijn kop! Deze hele door marketing ontwikkelde thermologie is gewoon nadelig voor de beginners zonder 'bekende' in de sport. Die snappen er geen snars van
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Lekker boeie..........kansloze discussie die je geen discussie mag noemen.
Voor de rest mogen we blij zijn dat er tegenwoordig zoveel diversiteit is, dus voor ieder wat wils. Ik heb nog mee gemaakt dat dat er alleen keuze was tussen 2-lijns inflato´s......kleurkeuze wilde het nog wel eens ingewikkeld maken......moest je ineens kiezen tussen wel 4 kleuren en wel 2 verschillende maten......safetysystems hadden ze nog niet van gehoord.
|
|
|
mbetz
Berichten: 576
|
Vlg mij is een SLE een kite waarbij de toming nodig is om de vorm van de front tube in stand te houden.
Een C kite heeft een leading edge die zelfstandig zijn shape houdt. Bij een E Kite heeft de 5e heeft geen ondersteunende functie, of deze nou in een Y aangebracht is of met 1 knoop maakt niets uit. De enige optie is dat de 5e lijn eventueel kan helpen de kite te depoweren door het aantrekken van de 5e lijn omdat hierdoor de kite kantelt.
Bij een SLE kite is de leading edge 'slapper' en de toomlijnen helpen de leading edge zijn vorm te behouden. Volgens mij is de gedachte dat een sterkere leading edge ook dikker is (C Kite) en dit is aerodynamisch een nadeel Je ziet ook dat oude C kites als een Naish X4 met een dikke leading edge langzasmer waren dan moderne kites. De toming heeft minder aerodynamische weerstand, je kunt dus een snellere kite bouwen.
Mbt tot C kites: een Torch is volgens mij geen SLE maar een echte C kite net als de Fuel. De 5e lijn heeft bij de Torch geen ondersteunende functie.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
mbetz, de SLE kites hebben een minder diepe U vorm door de bridles, en daarmee een groter geprojecteerd oppervlak. Daarnaast hebben veel SLE één of meer katrollen om een virtueel draaipunt tot stand te brengen, waardoor de hoek van de kite ten opzichte van de wind veel meer kan worden gekanteld. De LE is volgens mij ongeveer even dik, bij alle kites. Allebei de typen kites kan je het best ramhard oppompen om de vorm te behouden, dan vliegen ze het beste. Gisteren nog mijn 10m Ocean Rodeo Rise naast de 11m Fuel 08 van onze lokale sprinkhaan Le@n gehouden, en het verschil in geprojecteerd oppervlak was enorm, de Rise leek wel 20-25% groter dan de Fuel.
|
|
|