Poeri

|
Dudes, ik heb een nieuwe bar gehad. saftey werkt nu perfect!
Probleem ligt aan de stopperball
Best is tha Best
|
|
|
spruce

|
Dudes, ik heb een nieuwe bar gehad. saftey werkt nu perfect!
Probleem ligt aan de stopperball
Best is tha Best
hoe heb je dat geregeld?
|
|
|
Poeri

|
Gewoon bij me dealer langs geweest, en het probleem uitgelegd. de depowerlijnen waren al aan het slijten. dus er was iets niet juist met de bar van binnen, daarbij de saftey dat niet werkte = nieuwe bar. Zo behoort het bij iedere dealer te gaan heb ik te horen gekregen!
|
|
|
spruce

|
en wie is jou dealer?
|
|
|
Poeri

|
Surf in Style!
|
|
|
spruce

|
Ik heb besloten om een 5e lijn op mijn waroo te gaan zetten. Standaard setjes spreken me niet heel erg aan, omdat de 5e lijn niet afkoppelbaar is. Ik wil de 5e lijn kunnen losgooien op momenten dat hij de kite doormidden dreigt te snijden. Mijn plan was om dit te maken met een oude BEST leash. Nu ik het even ging uittekenen kwam ik er achter dat dit nog niet zo makkelijk gaat. Je 5e lijn wil je namelijk door je bar heen hebben en als je je safety trekt moet je bar vrij over de 5e lijn heen kunnen bewegen. Dus ja hoe monteer je dan nog een afkoppelsysteem op je 5e lijn waarbij je bar ook nog gewoon over de 5e lijn heen kan schuiven?
Iemand suggesties? Zijn er niet toevallig andere merken die dit als optie op hun bar hebben zitten?
|
|
|
JorritPi

|
Mijn safety van mijn 2008 bar werkte perfect. Woendag was ik met mijn 7m Waroo aan het kiten en toen schoot het liptje van mijn chickenloop na een sprong los. Natuurlijk gelijk de bar los geladen maar met 45knopen viel 100% van de power uit de kite. No problem het ging helemaal zoals het hoort.
|
|
|
Stanley

|
Dus ja hoe monteer je dan nog een afkoppelsysteem op je 5e lijn waarbij je bar ook nog gewoon over de 5e lijn heen kan schuiven?
Iemand suggesties? Zijn er niet toevallig andere merken die dit als optie op hun bar hebben zitten?
ga voor de slingshot manier. Is er speciaal opgemaakt om 5e los te gooien als deze om de kite heen slaat. Wil deze zelf ook gaan fabriceren op de best bar. Kwestie van clamcleat, onderlijn van slingshot ,musketonhaak en een meter of 25 dyneema lijn. Of je koopt nu een slingshot bar voor een 200 euries bij de oosterbuurtjes
|
|
|
spruce

|
ga voor de slingshot manier. Is er speciaal opgemaakt om 5e los te gooien als deze om de kite heen slaat. Wil deze zelf ook gaan fabriceren op de best bar. Kwestie van clamcleat, onderlijn van slingshot ,musketonhaak en een meter of 25 dyneema lijn. Of je koopt nu een slingshot bar voor een 200 euries bij de oosterbuurtjes
Heb je misschien een foto van zo'n slingshotbar, zodat ik kan zien hoe ze dat gedaan hebben?
|
|
|
|
spruce

|
OK dat is duidelijk. Eens kijken of ik ergens zo'n metalen ringetje kan kopen. Dan laat ik gewoon een 25 meter lijn lopen vanaf het midden van LE naar bovenkant van de depowerstrap. Daar dan zo'n ringetje. En dan een stuk elastisch draad vanaf bovenkant depowerstrap -> midden door de bar heen -> naar chickenloop
|
|
|
Lukadukido

|
de lijn is idd best wel dik om door dat kleine gaatje te gaan (als je hem aan het ringetje vast maakt die aan de andere kant van je klittenbandje om het safety release te gebruiken) ik heb hem van tevoren er ook heel vaak doorgetrokken om hem wat soepeler te maken
|
|
|
vons
Geen avatar
|
He Spruce, Ik weet precies wat je bedoelt. Als oplossing had ik het volgende al op het forum gezet, maar ik kan het niet meer terug vinden. Dus hier is het even opnieuw. Succes!!
Probleem:
Nu ik ongeveer 5 a 6 keer met mijn Best Nemesis 12m2 heb gevaren zijn er al duidelijke slijtage sporen aan de depowerlijn van de bar zichtbaar bij de (anti-twist) wartel.
Oorzaak:
Deze depowerlijn loopt onder de strap door een oog van een (anti twist) wartel. De hoek die de depowerlijn hierdoor maakt is vrij scherp en de wartel is ook redelijk scherp voor deze toepassing.
Eigenlijk een garantie zaak vind ik, maar met wat creativiteit kom je ook ergens.
Oplossing:
Ik ben naar een zeilwinkel gegaan en heb daar een kleine katrol met een harpje gekocht. Minimale breeksterkte 450 a 500 kg.
Even de depowerlijn loshalen, wat makkelijk te doen is. Alleen even lastig om de knoop los te peuteren mij de chickenloop.
Dan dit harmpje met katrol aan de (anti twist) wartel maken en de depowerlijn via de katrol weer terug monteren.
De extra lengte die je nu in je depowerlijn gecreëerd hebt (+/- 2,5 cm) is makkelijk op te vangen omdat je zelf weer bepaalt waar je de knoop aan het einde van de depowerlijn bij de chickenloop legd.
Dit kun je goed zien in de Manual van de Best bar die je van de site kunt downloaden. Mooi pluspunt van Best die manuals. Daarin schiet Naish nog wel tekort, maar goed die leveren het (een beetje sumier) met de kite mee.
Bijkomend voordeel:
Bij het trekken van de safety heb ik wel eens getwijfeld of dit altijd goed zal functioneren. Wanneer je stopper volledig bovenin staat zou het naar mijn mening best wel eens kunnen gebeuren dat je depowerlijn, door de hoge weerstand in het oog, niet aangetrokken wordt. Dan is de enigste depower het loslaten van de bar wat in een noodsituatie toch wat weinig is. Met deze katrol loopt het geheel echt veel soepeler, met de hand al duidelijk te voelen. In de oude situatie kreeg ik dit met de hand niet eens goed voor elkaar. Daarom de twijfel.
Verder spray ik de depowerlijnen in met een droge teflonspay. Ook bij de zeilwinkel te koop. Dat verminderd de slijtage.
Sorry, dat ik er even geen fotootjes bij heb gedaan, maar ik heb de bar al weer mooi opgerold en de beschrijving moet wel duidelijk zijn denk ik.
|
|
|
spruce

|
Alles is duidelijk, behalve "kleine katrol met een harpje". Foto?
|
|
|
(HJ) MINI-ME

|
Heeft iemand de 2009 bar al getest en wat zijn de verschillen cq verbeteringen 
|
|
|
|
nog niet getest maar er is een nieuwe chickenloop, de stopper is weer wat soepeler gemaakt als het goed is en de swivel is weer naar boven de depowerstrap verhuisd. voor de rest hebben ze nu ook een tijger look aan de bar gegeven.
hier nog is een citaat over de bypass voordat er weer tientallen topics komen dat het niet werkt:
Please note that the maximum depower achieved when using the Dual-depower safety leash is the same as when the bar is pushed away from the rider completely and the red trim strap handle has been fully engaged. The function of the dualdepower leash is to automatically bypass the function of the depower stopper ball.
|
|
|
vons
Geen avatar
|
Alles is duidelijk, behalve "kleine katrol met een harpje". Foto?
Ik heb zo even geen foto, maar je gebruikt een katrolletje, ongeveer net zo iets als aan je brigdles. Deze past niet zo aan de wartel, dus gebruik je de harpsluiting om hem vast te maken. Ik heb bijlages er aan gehangen van afbeeldingen, weet niet of het zichtbaar wordt.
|
|
|
|
spruce

|
Aha, die dingen zijn volgens mij best klein te verkrijgen. Wel ff opletten dan op de treksterkte.
|
|
|
|
als je de stopper omdraaid wordt de hoek ook groter waardoor het depower koord niet snijd. bij mij is er ook 1 bar die lichte slijtage vertoond maar niets noemenswaardig. bij de andere bar nergens last van. heb wel de stoppers omgedraaid.
|
|
|
|
|
het gaat hier om bovenaan bij de swivel, niet het bargat.
|
|
|
Ondabeach

|
Ik schrik van dit topic.. Koop ik een 6m Guroo met 2008 bar voor m'n zoon, heb ik de hele vakantie m'n bedenkingen gehad over het releasen van de kite... de ene keer ging ie goed de andere keer niet. Lees je dit!!! Ik neem zonder meer aan dat Best dit gaat oplossen en niet rekent op het gefreubel van de gebruiker, zodat we weer terug bij af zijn met de safety systemen van 2002/2003. Een constructie fout in het doek of een stiksel zal me een worst wezen maar een niet deugende safety kan namelijk dodelijk zijn! 
|
|
|
|
en waar had je de leash aan bevestigt?
|
|
|