Ervaren powerkiter wil overstappen op kitesurfen

Caelis

Berichten: 6
Antwoord #25 Augustus 14, 2008, 22:25:51
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf ook een aantal jaar powerkite ervaring. Een aantal weken geleden m'n eerste les gehad, een kite gekocht en nu zelf verder oefenen.
Ik kreeg geen helm of impact vest erbij... Zolang je geen leach aan je board vast hebt zitten lijkt het mij ook niet nodig...
Aangezien ik de vlieger al helemaal onder controle had kon ik in princiepe gelijk wegvaren... Ik kon natuurlijk nog niet helemaal blijven staan enzo maar in ieder geval was ik te ver weg voor de leraar om goed begeleid te worden... Tuurlijk, je krijgt goede tips maar een ervaren vriend (als die ook echt ervaren is) kan dezelfde tips geven... een les is ook niet altijd geweldig

Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik eigenlijk een beetje spijt heb dat ik de les heb genomen. Als ik alleen was gaan kloten en advies aan andere kiters had gevraagt was ik net zo ver gekomen als ik nu ben. Als je goed kunt powerkiten en daarbij in mijn geval dus ook kunt snowboarden en wakeboarden dan kun je goed uit de voeten met een les van een vriend.

Ik zeg niet dat je geen les moet nemen... voor die 45 euro zou ik het wel doen... dat is wat anders dan die 110 euro die ik ervoor moest betalen...
HoepSToer

Berichten: 6
Antwoord #26 Augustus 15, 2008, 00:13:18
edit2Rapporteer  
Ik ben ook net als jij van het powerkiten overgestapt naar het kitesurfen.
Ik ben begonnen met Best Bularoo's omdat deze ook op het land te gebruiken zijn.
Zodoende kon ik beiden beoefenen (nu heb ik andere kites, en powerkite nog maar weinig)

Ik heb ook les van een vriend gehad. Dit beviel me prima.
Ik kon al snel veilig en "voor een beginner" goed heen en weer varen.
Als onveilig heb ik het nooit ervaren. En ik denk ook niet dat een instructeur veel toe had kunnen voegen na mn ervaring met het powerkiten, en de hulp van mn vriend.

Toen ik eenmaal varen kon, kwam er een jongen het strand op die wel les had gehad,
hij wou gaan kiten/kitesurfen (voor de eerste keer zelf, na 1 lesje) met een 12M in ruim 30 knopen. Ik heb hem er maar op gewezen dat dat geen strak plan was.
Dus of hij nou beter af was na zijn lesje dan dat ik was zonder les ???

Als je vriend enige ervaring heeft en je wil helpen en jij de punten van 'frank77' in gedachten houd, en eerst je gear leert kennen door te bodydraggen en safety, start/landen enz allemaal een keer oefend, dan zal het vast goedkomen.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #27 Augustus 15, 2008, 00:59:54
edit2Rapporteer  
Ik ben ook net als jij van het powerkiten overgestapt naar het kitesurfen.
Ik ben begonnen met Best Bularoo's omdat deze ook op het land te gebruiken zijn.
Zodoende kon ik beiden beoefenen (nu heb ik andere kites, en powerkite nog maar weinig)

Ik heb ook les van een vriend gehad. Dit beviel me prima.
Ik kon al snel veilig en "voor een beginner" goed heen en weer varen.
Als onveilig heb ik het nooit ervaren. En ik denk ook niet dat een instructeur veel toe had kunnen voegen na mn ervaring met het powerkiten, en de hulp van mn vriend.

Toen ik eenmaal varen kon, kwam er een jongen het strand op die wel les had gehad,
hij wou gaan kiten/kitesurfen (voor de eerste keer zelf, na 1 lesje) met een 12M in ruim 30 knopen. Ik heb hem er maar op gewezen dat dat geen strak plan was.
Dus of hij nou beter af was na zijn lesje dan dat ik was zonder les ???

Als je vriend enige ervaring heeft en je wil helpen en jij de punten van 'frank77' in gedachten houd, en eerst je gear leert kennen door te bodydraggen en safety, start/landen enz allemaal een keer oefend, dan zal het vast goedkomen.

Wat dacht je van regels en signalen ?
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #28 Augustus 15, 2008, 02:12:49
edit2Rapporteer  
kun je met 2 minuten werk vinden op internet. meende dat NKV ze wel heeft staan.
en dat zijn verder prima punten die door ervaren mensen verteld kunnen worden.

geloof niet dat veel scholen daar ECHT veel tijd aan besteden. is zonde van je geld als het apart behandeld word. Neemt niet weg dat het wel een goed onderdeel is. Maar nogmaals daarom is les niet nodig.

een les is altijd een goed idee, eerlijk gezegd mogen de meeste kiters nog wel eens een lesje regels doen. (ik zelf dus ook). Maar in de situatie dat je een bedreven powerkiter bent geweest met een paar kennissen en een beetje googlen kom je ook een eindm waarbij ik het niet echt nodig vind. En het feit dat hij er hier op een forum over vraagt zegd mij dat hij wel degelijk info verzameld.

Veel scholen leren mensen een hoop slechte dingen aan. Kijk eens naar de beginners op workum, de lessers staan massaal met hun kite op 12 uur, en doen dit na hun lessen ook nog steeds want dit is ze zo geleerd. Rekening houden met andere kiters is er vaak niet bij. Dus of de scholen @ workum doen hier niets mee, of de lessen missen hun effect wat dit betrefd.
Zijn toch 2 van de betere scholen in nederland, dus gok dat 2e)

Misschien dat ik vanuit mijn eigen instructeur zijn (niet kiten overigens) les geven als een natuurlijk iets zie. en als makkelijk.  Maar toch in dit geval, denk ik dat een les niet persee nodig is. Maar voor die 45 euro hoef je et er niet voor te laten.

Wel belangrijk is de kite waarmee die gaat beginnen. Zou ik idd niet ouder gaan dan 2006, en of 5e lijn C kite, of wat ik persoonlijk beter vind, een leuke SLE/hybrid/bow kiezen. En met een beetje gezond verstand kom je er wel.
BeeS MR

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #29 Augustus 15, 2008, 09:55:30
edit2Rapporteer  
volgens mij kunnen we o.b.v. alle discussies over wel/geen les het volgende concluderen:

1. Les volgen zou verplicht moeten zijn, voor iedereen. De les zou voor iedereen hetzelfde moeten zijn, dus kennis van safety, techniek en signalen etc. Natuurlijk kun je alle signalen en voorrangsregels op internet vinden, maar als je wel eens met 42 (actieve) kites op Cauipe hebt gevaren ,weet je dat het merendeel daar niet de moeite voor neemt. Testje maken dus!

2. De les zou alleen gegeven moeten worden door gecertificeerde (IKO, NKV?) scholen. Ik volg op het moment PADI-cursus en moet zeggen: erg professioneel. Als je je PADI hebt, betekent niet automatisch dat je een goede duiker bent, maar je beschikt in ieder geval over de kennis om veilig te kunnen duiken… bij de meeste mensen die 1 of 2 lessen kitesurfen hebben gehad is dit niet het geval… zowel uit eigen ervaring als indrukken van beginners op het strand…

Ik heb destijds zelf les gehad bij de 1e grote kitesurfschool op het Autostrand, en ik kan je vertellen: Het wordt er niet veiliger op. Eerste les was er te weinig wind, maar als je al acht weken op wind zit te wachten, wil je gewoon aan de slag… Beetje gevliegerd, zonder uitleg van tekens/signalen/techniek. Tweede les volle bak, lees: leraar laat vlieger op, board gelijk mee en het water op… Iedereen ff een meter gevaren? Ok, les zit erop… cash afrekenen op het strand, “diploma” ophalen in de shop… hmmm…

Mooie actie voor het NKV?
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #30 Augustus 15, 2008, 10:16:35
edit2Rapporteer  
Liever een half jaar lang iedere keer dat je gaat begeleiding van een vriend die goed kan kiten, dan een uurtje les. Een half jaar een iko instructeur er bij zou natuurlik nog beter zijn, maar dat is niet te betalen.

Dit lijkt een doelloze uitspraak, maar denk er heel ff over na. Veel mensen die les hebben gehad gaan daarna alleen aan lopen kloten. Dat kan ook best link worden. Als die vriend les kan geven (Hij is bijvoorbeeld zeil of ski instructeur) en ook nog goed kan kiten kan hij het je best leren. Luister wel goed naar hem. Ik leer ook wel eens vrienden kiten, dat gaat an wel een stuk langzamer dan bij een kiteschool omdat ik veel grotere veiligheidsmagres moet aanhouden. Een half jaar later denk ik wel dat mijn vrienden beter af zijn dan mensen die een iko level 2 hakken over de sloot hebben gehaald en daarna een kite gekocht hebben....

Het beste blijft natuurlijk eerst ff een uurtje iko-les, en dan met die vriend verder.... (En laat ook bij die iko-les weten dat je met die vriend verder gaat. Dan kunnen ze de belangrijke veiligheidsdingen een beetje naar voren schuiven...)


Nog een tip over les: Doe dat in nederland.... (In het buitenland ben je bij een kiteschool niet altijd beter af dan bij een didactische vriend...)
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #31 Augustus 15, 2008, 14:22:29
edit2Rapporteer  
IKO zegd geen hol heb ik het idee. Leuk dat et bestaat, maar garandeerd je absoluut niks over de kwaliteit van de lessen. (zou het wel moeten) Maar dr zijn genoeg scholen zonder IKO die beter zijn. Zo weet ik van 1 uit muiderberg dat deze school een super opgezet lesprogramma hebben. Wat ik bij andere scholen vaak mis, of niet zo openbaar. Of de scholen zich er dan nog aan houden is de vraag.

Zou het beter zijn als iedereen echt goede lessen had gehad. absoluut. Een echt geldend en bindend kitecertificaat zou dan een middel kunnen zijn. Zonder zo'n ding mag je niet zomaar overal kiten, of je kunt geen spullen meer kopen zonder zo'n pasje. Heb je geen actieve verzekering ofzoiets. In ieder geval het zou ergens voor moeten zijn. Een groot belangrijk verschil ten opzichte van geen les.

Een vriend kan best leuk les geven, misschien niet zo goed als een leraar, maar het eindeffect is er ook.
En laten we niet vergeten dat de meeste van ons niet erg lesserig zijn geweest hoor.
De meesten hebben het zelf aangeleerd of van vrienden. Ik denk de minderheid heeft les gehad. En uiteindelijk zegd dat niks over het niveau of over de evt asocialiteit van de kiter. Want das toch vaak waar het echt op neer komt.
BeeS MR

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #32 Augustus 17, 2008, 20:54:47
edit2Rapporteer  
natuurlijk kan een vriend die goed kan kiten je goed uitleggen hoe jij moet kiten. In de praktijk zal een vriend je echter alleen de technieken van het kiten bijbrengen (houding/sinussen etc.)

Naar mijn bescheiden mening moet je na het halen van een kite-training in ieder geval weten welke soort kites er zijn. Welke safety systemen en vooral hoe ze werken.

Wat ik bevijroorbeeld echt not done vind (na een les, of uitleg vriend) is dat mensen niet eens weten hoe ze de lijnen moeten bevestigen, of hoe de kite opgelaten moet worden.
Er zijn teveel mensen die al kunnen waterstarten, maar dat nog niet weten....
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #33 Augustus 17, 2008, 21:19:22
edit2Rapporteer  
heb een tweetal mensen redelijk dichtbij die iko hebben gevolgd, tuurlijk is het per persoon anders of ze de stof over kunnen brengen, maar al met al is iko vele malen pittiger dan ik had gedacht
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.