Omdat op forums en op het Internet nog weinig geschreven wordt over kitesurfing op Cyprus heb ik toch maar een kort reisverslag getypt voor degene die meer informatie zoeken over kitesurfing op Cyprus.
Voor deze zomer was ik op zoek naar een betaalbare reis waar ik kon kiten en wat redelijk betaalbaar was. We wilde, ik en mijn vriendin, iets bekijken waar we nog niet waren geweest en kwam zo ook op Cyprus. Het enige nadeel is dat Cyprus best wel duur is wanneer je het boekt via reisorganisaties. Na een lange zoektocht kwam ik op een Engelse website waar Engelse hun appartementen te huur aanboden. Vrijwel allemaal nieuwbouw appartementen met alles erop en eraan en super goedkoop. Dit samen met een goedkope vlucht en huurauto zorgden ervoor dat we toch de gok namen en naar Cyprus op vakantie gingen.
Na wat googlen kwam ik op de website cyprus-wind.com. Via de mail heb ik wat informatie opgevraagd over de wind op Cyprus, omdat de statistieken niet veel positiefs weergeven voor wind op Cyprus. Volgens een local zou in de maand augustus de wind iedere dag rond half 4 komen opzetten tot 15 knots of meer. Dus op de gok op naar Cyprus mijn REV’ies mee en hopen op wind.
Via de website cyprus-wind.com heb ik het kaartje meegenomen om op zoek te gaan naar de kitespots:
Vanaf het kaart hierboven van ik langs de spots vanaf links tot spot Ladies Mile geweest. Wanneer gesproken wordt over Cyprus dan zegt men vaak dat het eiland beschikt over super mooie zandstranden… nou niet dus. Vrijwel allemaal kiezelstranden, maargoed als kiter maakt dat niet zoveel uit. De drie spots links op de kaart zijn in het hoogseizoen veel te druk en de wind komt hier vrijwel niet. De locals bevinden zich voornamelijk op de spots Avdimou en Paramali.
Midden op zee (heel ver weg) begint de wind zich te ontwikkelen, waarbij de spots Avdimou en Paramali net van mee profiteren waardoor de wind rond het einde van de middag toeneemt tot 15+ knots. En geloof met dit was nog waar ook. We lagen lekker bij ons super mooie zwembad te chillen, stapte in de huurauto en reden rond 3 weg en de wind was er al. Alle locals kwam ook pas rond 3 a 4 naar de spot. De meeste locals bevinden zich op de spot Paramali.
De spot Ladies Mile zag er wel chill uit (eerste foto bijlagen). Het enige nadeel is dat de wind aflandig was. Op zich voor een gevorderde kiter geen probleem. Ik was alleen, geen boot in de buurt, geen surfer of wat dan ook. Ik vond het risico te groot voor als er wat gebeurde en het direct diepe water. Dan drijf je direct af naar Afrika… op zich leuk maar toch vlieg ik liever naar Afrika.
Het eiland op zich vond ik niet zo spannend als bijvoorbeeld Fuerte of Kos waar beduidend meer te doen is naast het kiten. Buiten het kiten had het eiland weinig te bieden…
Als laatste een korte impressie van mijn kunsten op Cyprus. Bij vragen kun je altijd even mailen of een pm sturen. Met dank aan mijn lieve vriendin voor de leuke fotos
Al met al vond is het voor kiters en top eiland... waar je wel een huurauto nodig hebt om op de spots te komen.
Ciao!