Ook koude handen?

Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Januari 18, 2009, 21:30:59
edit2Rapporteer  
Wat mij deze winter opvalt is dat veel mensen erg last hebben van koude, nagenoeg zwaar onderkoelde handen. Vele zijn daarom gedoemd een lekkere sessie te stoppen want de handen worden niet meer warm.
Veelal zijn de handschoenen die gebruikt worden dun (2mm), ik heb ze zelf ook gehad.

Sinds enige tijd heb ik 5mm wanten (mittens, dichte palm, gesealde naden )in mijn bezit en zijn in één woord geweldig.
Ze zijn dik, waterdicht en zijn super warm. (zweethanden!)
Ik heb sessies gevaren bij temp. net boven 0 en absoluut geen last, de hele dag niet.

Conclusie, in de "wandelgangen" zegt men dat dit soort wanten kramp veroorzaken. ik heb geen last.
Kramp is waarschijnlijk de reden waarom weinig mensen ze hebben, ik denk onterecht.
Overweeg dus eens om bij de aanschaf van eventueel nieuwe handschoenen toch dikkere te nemen (4 of 5 mm) Want van kramp heb je echt niet veel last.

Geef gerust je mening/commentaar als je zelf een negatieve ervaring hebt met dikken handschoenen.
Bovenstaande is mijn eigen ervaring en ben benieuwd naar die van jullie.
We kunnen elkaar helpen om de juiste handschoenen in de markt te vinden.
Want handschoenen "maken of breken" een sessie.

Die op de foto heb ik, zijn van Xcel.
xray

Antwoord #1 Januari 18, 2009, 21:33:48
edit2Rapporteer  
Ik heb 2/3 mm prolimit's en ook die zijn warm genoeg. Belangrijkste is dat de naden goed gesealed zijn en er dus niet keer op keer water binnenkomt. Dus gesealede naden!!!!

Scheelt natuurlijk ook dat ik een droogpak draag, je handen blijven hierdoor aanmerkelijk warmer!
LF Ruud

Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #2 Januari 18, 2009, 21:34:40
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf de dry glove's van mystic nooit geen koude handen en ook niet als het water tempratuur rond de nul graden is niet ThumpsUp
NIELZZZZ

Antwoord #3 Januari 18, 2009, 21:37:43
edit2Rapporteer  
ik heb zelf de wanten van mystic met open palm dus totaal niet waterdicht.
moest er even aan wennen,maar totaal geen koude handen en wel alle grip omdat je met blote handpalm op je bar zit
(HJ) MINI-ME

Antwoord #4 Januari 18, 2009, 21:44:42
edit2Rapporteer  
Ik heb geen ervaring met bovengenoemde handschoenen maar had eerst 4 mm (vinger)handschoenen. Als het een beetje koud werd, 6 C of minder, dan had ik steeds koude handen.
Vermoedelijk was de bloedcirculatie van mijn handen met die 4 mm handschoenen niet helemaal optimaal en kreeg ik snel koude handen.

Nu heb ik, op advies van de winkel, 2 mm gesealde handschoenen gekocht en heb ik veel meer gevoel in mijn vingers. Heb nu 2 kitesessies in +/- 4C achter de rug en heb nog geen moment koude handen gehad.  

Moet wel gezegd worden dat ik tegenwoordig de trotse eigenaar ben van een droogpak.
Omdat je met een drysuite je lichaamswarmte beter vasthoudt kan dat ook mede oorzaak zijn van mijn warme handen.  Wink
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Januari 18, 2009, 21:48:05
edit2Rapporteer  
Conclusie: koude handen, koop een droogpak (of van die mooie wanten als die van Ron) Grin
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Januari 18, 2009, 21:48:38
edit2Rapporteer  
vanuit ergonomie is die 1,1,3 opstelling slim, met een gewone handschoen heb je minder grip naarmate het materiaal dikker wordt, bij wanten werken de 4  vingers beter samen, alleen kan je geen lijnen meer knopen en ventielen dichtdrukken, dat zou hier mee wel moeten kunnen.

Overigens heb je minder last van de dikte van wanten als je grotere klauwen hebt, voor mensen met korte vingers geldt dat de omtrek van de bar zoveel toeneemt dat ze hun vingers er niet meer zo makkelijk omheen kunnen slaan.
tel maar mee:
Øbar = 25mm, omtrek (maal pi) = 79mm
met 5mm handschoenen Ø = 35 (dikte telt 2 keer, op je handpalm en op je vingers), omtrek 110
Dussssss voordat je blind voor die dikke wanten gaat even kijken of het wel werkt. Als je met teveel kracht moet knijpen om de bar vast te houden toch even dunnere uitproberen.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Januari 18, 2009, 21:50:21
edit2Rapporteer  
... drysuite ...
dry suit.
De suite hou je beter thuis schater
Goonie

Antwoord #8 Januari 18, 2009, 21:59:09
edit2Rapporteer  
Hmm.. Ik kite ook al een paar winters en heb heeeel snel koude voeten en handen. Bij 8 graden sta ik al te zwaaien van de pijn in mijn vingers.. Ik heb altijd in een wetsuit gevaren in weer en wind.
Afgelopen zaterdag heb ik een droogpak gehaald en ook maar eens een pot vaseline mee genomen.  Shocked nee niet voor mijn kitemaatjes whahaha/// schater Ik  trek het droogpak aan en mijn 5mm schoentjes smeer mijn handen en mijn gezicht in met vaseline dus niet mijn voeten. Mijn handschoenen zijn erg dun en half kapot.
Wat mij opviel is dat ik waanzinnig kouden voeten had maar mijn handen en gezicht waren heerlijk warm en ik denk zeker dat die vaseline daar een oorzaak van was en het droogpak want als je lichaam warm is dan is het ook makkelijker om de rest warm te houden. Volgende keer ga ik ook mijn voeten insmeren met vaseline. Ben heel erg benieuwd of die dan ook warm blijven.
Dat is mijn ervaring.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #9 Januari 18, 2009, 22:02:21
edit2Rapporteer  
... drysuite ...
dry suit.
De suite hou je beter thuis schater
Die heb ik niet  Undecided

@ Goonie... Wel ff opletten dat je niet uit je schoenen springt  schater
Goonie

Antwoord #10 Januari 18, 2009, 22:14:33
edit2Rapporteer  
Doe niet zo raar mine  Ik heb toch de meest strakke bindingen... je weet wel........

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,33214.0.html
Jeromez

Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #11 Januari 18, 2009, 23:47:47
edit2Rapporteer  
 schater schater schater
(HJ) MINI-ME

Antwoord #12 Januari 19, 2009, 00:33:15
edit2Rapporteer  
Doe niet zo raar mine  Ik heb toch de meest strakke bindingen... je weet wel........

https://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,33214.0.html

Even niet aan gedacht  schater
Jordi_1990

Antwoord #13 Januari 19, 2009, 00:47:34
edit2Rapporteer  
wat zou het verschil zijn in warmte tussen de excel 3 vinger versie en de 5 vinger versie?
Micky

Antwoord #14 Januari 19, 2009, 02:49:18
edit2Rapporteer  
vanuit ergonomie is die 1,1,3 opstelling slim, met een gewone handschoen heb je minder grip naarmate het materiaal dikker wordt, bij wanten werken de 4  vingers beter samen, alleen kan je geen lijnen meer knopen en ventielen dichtdrukken, dat zou hier mee wel moeten kunnen.

Overigens heb je minder last van de dikte van wanten als je grotere klauwen hebt, voor mensen met korte vingers geldt dat de omtrek van de bar zoveel toeneemt dat ze hun vingers er niet meer zo makkelijk omheen kunnen slaan.
tel maar mee:
Øbar = 25mm, omtrek (maal pi) = 79mm
met 5mm handschoenen Ø = 35 (dikte telt 2 keer, op je handpalm en op je vingers), omtrek 110
Dussssss voordat je blind voor die dikke wanten gaat even kijken of het wel werkt. Als je met teveel kracht moet knijpen om de bar vast te houden toch even dunnere uitproberen.

Phoe, ben blij dat je in het echt (in de kroeg) iets vlotter/duidelijker uit je woorden komt....  Undecided Grin
McBridges

Antwoord #15 Januari 19, 2009, 16:36:01
edit2Rapporteer  
wat zou het verschil zijn in warmte tussen de excel 3 vinger versie en de 5 vinger versie?

Ken de 5-vinger versie niet persoonlijk maar de wantversie wel en die is super lekker warm!  YeSS.
Knoopjes er mee los maken lukt ook, afgelopen zaterdag alleen nog niet geprobreerd om de knoopjes vast te maken.
Betekende dus dat ik met koude handen mijn wanten in ging........... binnen no time weer lekker warme handen  ThumpsUp
Jordi_1990

Antwoord #16 Januari 19, 2009, 16:45:52
edit2Rapporteer  
ooow mooi, ik was bang dat ik met de wanten mn 5th niet zou kunnen aantrekken voor relaunch. hoe is het uitgehaakt met de wanten?
Lauw
Administrator

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #17 Januari 19, 2009, 18:09:16
edit2Rapporteer  
ron de evangelist.. ben blij dat je geen reclame in je openingspost heb gezet naar die bepaalde winkel;-) begon al enige commercie te ruiken bij het lezen van het begin van je posting..

whahaha grapjuh, vind het fantastisch dat je deelt in je ervaring voor het koude handen probleem, maar zoals rudo al zegt, dikkere handschoenen betekent ook meer knijpen als je er even niet op let en dat betekent weer verstoring van de bloodcirculatie met als gevolg weer koude handen..
Idefixe

Antwoord #18 Januari 19, 2009, 18:15:58
edit2Rapporteer  
eeeeuuhhh  2 vingers?
JorritPi

Antwoord #19 Januari 19, 2009, 18:46:51
edit2Rapporteer  
En toch ben ik er nog steeds van overtuigd: KOOP WANTEN MET OPEN HANDPALMEN en je hebt NOOIT meer koude handen. Vraag me niet waarom het zo is maar ik heb nooit koude handen en 100% gevoel met je bar! Heerlijk. En makkelijk de lijnen uitlopen zonder ze uit te hoeven doen. Je kunt open wanten gewoon over de buitenkant van je handen laten als je wat moet pakken en zo zijn ze nog steeds beschermt tegen windchill

http://www.neilprydewaterwear.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2&Itemid=9&node=2
McBridges

Antwoord #20 Januari 19, 2009, 20:17:54
edit2Rapporteer  
Citaat
dikkere handschoenen betekent ook meer knijpen als je er even niet op let en dat betekent weer verstoring van de bloodcirculatie met als gevolg weer koude handen..

En dat had ik dus afgelopen zaterdag nu totaal niet.
Het was vlagerig als de p#st (17-30 kts) dus nagenoeg 2 uur lang mijn bar vastgehouden omdat je anders van je rail werd getrokken..............
Geen koude handen  Grin
JorritPi

Antwoord #21 Januari 19, 2009, 20:24:06
edit2Rapporteer  
Volgens mij is het ook persoon gebonden. De één heeft misschien een veel betere doorbloeding dan de ander. Of de één is gewoon niks gewent in de winter en staat er 's winters misschien maar 2 of 3 x op.
Jordi_1990

Antwoord #22 Januari 20, 2009, 12:28:43
edit2Rapporteer  
eeeeuuhhh  2 vingers?

dr staat verschil IN WARMTE! niet in aantal vingers Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.