Jelle
Berichten: 1293
|
Dank je voor de mede-opbouw. Ik dacht dat het onbekend is wat er met Kaptain is gebeurd. Dat hij in de buurt van zo'n dammetje op Horst is gevonden. Er zijn meerdere kiters geweest die het hebben overleefd op het water, die het hebben uitgezongen met hun kite aan 1 lijn. Ander ongeluk, veel minder wind nu, zelfde verhaal: als je te laat bent kun je beter niet meer naar de kant gaan. Maar elke situatie is anders, en je weet ook nooit hoe hard het gaat worden. Deze kiter zou bij de 25 knopen op het water vast niet in de problemen zijn gekomen. De 45 knopen van Horst toen kunnen rampzalig zijn met een kite die rondjes gaat draaien als ie aan een powerlijn geleashd is. Bij die rondjes genereert de kite nog aardig wat kracht, in gewone wind. Meerdere types kites gaan behoorlijk snel rondjes draaien, en op een gegeven moment kan je bridle mee gaan knopen, en dan is het helemaal niet meer te houden. En als dan ook nog de leash-release weigert... Jammer dat Kaptains gear niet onderzocht is. Bij ongelukken in de luchtvaart oa gebeurt dat heel precies, om er van te leren.
Ik speculeer dat het niet aan z'n gear lag maar dat hij in een sprong (al of niet vrijwillig, of misschien per ongeluk veel te ver) z'n balans is verloren en op dat dijkje geknald. Hoofd- en nekletsel doet mij denken aan verlies van controle. Maar het is alleen speculeren, je wil toch een verklaring bedenken waarom een ervaren, verantwoordelijke kiter sterft.
|