Aangezien ik niet compleet tevreden was over het depower systeem van mijn Naish Cult '08 heb ik daar een simpele aanpassing aan gemaakt.
De problemen waren:
-Teveel kracht nodig om in stilstand of tijdens het varen te depoweren.
-Depowerkoord wat gedraait kan raken (gebeurt meestal tijdens het optuigen).
Het kleine metalen blokje wat aan de powerlijnen vastzit en waar het depowerkoord doorheen loopt geeft veel weerstand dus heb ik dat vervangen door een gekogellagerd Harken-292 blokje (
https://www.sailsupply.nl/harken-micro-blocks/harken-enkel-blok-swivel-292).
Nu is het geen probleem meer om tijdens een harde vlaag oid zonder moeite ff te depoweren.
De breeksterkte van het Harken blokje is 544kg wat voldoende moet zijn voor de meeste mensen.
-Het eerste wat je moet doen is het depowerkoord losmaken van de chickenloop door het boutje los te maken.
-Trek het koord door de bar en het metalen blokje.
-Vervang het standaard blokje door het Harken blokje.
-Trek het koordje door het nieuwe blokje en terug door de bar naar de chickenloop.
-Monteer het depowerkoord weer aan de chickenloop en controlleer of alles goed zit.
Enige nadeel is dat waar het blokje aan de powerlijnen zit deze iets meer slijt dan normaal, check dit dus regelmatig.
Have fun!
LET OP: Uitvoeren van bovenstaande instructies is op eigen risico, voer deze alleen uit als je weet wat je doet!
.