F-One Impact 11m2 of Nash X4 12m2?

Merijnhe

Logs: 0 | 12 uur
Juni 30, 2009, 22:38:45
edit2Rapporteer  
Kite advies gevraagd
Ik ben beginnend kitesurfer, heb eigenlijk jaren geleden de basis geleerd en daarna nooit meer gedaan maar ga het nu oppakken en doorpakken. A.s. zondag lijkt het een aardige dag te worden om op het strand (Wijk a Z of Zandvoort) het weer eens te gaan proberen.

Nou heb ik op dit moment twee kites tot mijn beschikking en zou ik advies willen van jullie welke ik het beste mee kan starten uitgaande van een windrange tot zo'n 15 a 16 knopen. Ik weeg 90 kg en heb een board van 150 cm.
Of iets meer wind af wachten dus....

Welke kite adviseer je en waarom F-One Impact 11m2 of Nash X4 12m2?

"IKO refreshment course"
Daarnaast zou ik wellicht een paar uurtjes iemands hulp, kennis, ervaring willen gebruiken a.s. zondag om me op weg te helpen met een soort IKO refreshment course maar ik heb niet het budget om weer een hele IKO cursus te gaan doen. Weet je een geschikt iemand die a.s. zondag voor een vriendschappelijke bijdrage een paar uur zin heeft in Zandvoort of Wijk a Zee? Zijn er freelance IKO instructeurs around?

Enorm bedankt  ThumpsUp alvast voor alle adviezen.

Groeten Merijn
(HJ) MINI-ME

Antwoord #1 Juli 01, 2009, 02:49:11
edit2Rapporteer  
De Naish X4 is een echte trekzak dus is dat niet echt een kite waar je veel vorderingen mee zal maken. De Impact heeft meer depower ter beschikking en is in mijn ogen een betere keuze.

Maar ben bang dat je met 90kg in 15 knoop weinig met je 11m2 of 12m2 gaat kunnen doen. Ik weet niet of je al in het bezit bent van een kite maar zou toch gaan uitkijken naar betere opties....

Succes
bitburger

Antwoord #2 Juli 01, 2009, 08:08:42
edit2Rapporteer  
Wat is eigelijk je budget??
Ik zou gewoon een bow/sle/delta kite van minimaal 2007 kopen!
El Banditos

Antwoord #3 Juli 02, 2009, 13:22:59
edit2Rapporteer  

Volgens mij bedoeld hij dat hij geen budget heeft maar beschikking over de 2 genoemde kites en het dus daarmee wil gaan doen.

Maar toch moet ik me bij je aansluiten, ik zou geen van beide doen. Bovendien denk ik ook dat je met 15 knopen en die maat niet uit het water gaat komen. Zul je toch al eerder richting een 14m moeten gaan.
Merijnhe

Antwoord #4 Juli 02, 2009, 14:03:06
edit2Rapporteer  

Sid, klopt helemaal. Ik heb de twee kites en wil het nu eerst eens gaan proberen.
Ik ben dus voornamelijk op zoek naar ervaringen en tips over de twee betreffende kites.

Evengoed goede reacties want blijkbaar schat ik de windkracht wat optimistisch in en heb ik dus zeer waarschijnlijk een grotere kite nodig voor dit soort wind of moet ik dus wachten tot er meer wind staat.

Volgens mij bedoeld hij dat hij geen budget heeft maar beschikking over de 2 genoemde kites en het dus daarmee wil gaan doen.

Maar toch moet ik me bij je aansluiten, ik zou geen van beide doen. Bovendien denk ik ook dat je met 15 knopen en die maat niet uit het water gaat komen. Zul je toch al eerder richting een 14m moeten gaan.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #5 Juli 03, 2009, 00:02:50
edit2Rapporteer  
Toen ik begon met kite had ik ook een 12m2 C-kite. Het probleem was dat ik met mijn 90/95 kg een te kleine kite had. Mijn bedoeling was inderdaad om te oefenen bij een stabiele middelmatige wind. Ik kwam er dus op neer dat ik pas zou kunnen varen bij meer wind en dan waren de omstandigheden vaak minder ideaal. Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken maar je zou jezelf een groot plezier doen wanneer je grotere kite zou kopen. Of een kite met meer lowend en depower. Wanneer je een kite hebt die een grote windrange heeft en je veel vertrouwen geeft dan zul je veel sneller vorderingen maken en kun je dus veel vaker het water op.

advies: Verkoop deze 2 kites en koop een goedkoop, gebruiksvriendelijk, makkelijk te herstarten kite met veel windrange. Bijv Kahonaa van BEST
Merijnhe

Antwoord #6 Juli 03, 2009, 08:20:11
edit2Rapporteer  
Toen ik begon met kite had ik ook een 12m2 C-kite. Het probleem was dat ik met mijn 90/95 kg een te kleine kite had. Mijn bedoeling was inderdaad om te oefenen bij een stabiele middelmatige wind. Ik kwam er dus op neer dat ik pas zou kunnen varen bij meer wind en dan waren de omstandigheden vaak minder ideaal. Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken maar je zou jezelf een groot plezier doen wanneer je grotere kite zou kopen. Of een kite met meer lowend en depower. Wanneer je een kite hebt die een grote windrange heeft en je veel vertrouwen geeft dan zul je veel sneller vorderingen maken en kun je dus veel vaker het water op.

advies: Verkoop deze 2 kites en koop een goedkoop, gebruiksvriendelijk, makkelijk te herstarten kite met veel windrange. Bijv Kahonaa van BEST

OK, thanks voor het advies, ga ik eens ff serieus over nadenken, wat voor maat Kahonaa adviseer je dan en voor welke windrange is dat geschikt met mijn gewicht van 90 kg?
En de Waroo is die ook geschikt?
Bijvoorbeeld nu wordt aangeboden Best waroo13m2, 2007 Vraagprijs   € 375,00
Of is 13m2 voor dit soort kite te klein?
KappuhH

Antwoord #7 Juli 03, 2009, 13:55:27
edit2Rapporteer  
Die 13m is opzich prima voor je! koop je er later nog een 9 bij, heb je een mooi setje. Zou wel wat van de prijs af praten....
El Banditos

Antwoord #8 Juli 03, 2009, 14:05:35
edit2Rapporteer  
Als je iets van die prijs kan afpraten heb je idd een leuke kite ervoor. Als je die twee kites die jij hebt weet te verkopen zul je al aardig in de buurt komen om de Kahoona.

Wat je vraag over de Waroo betreft, volgens mij heeft de Kahoona een betere lowend, dwz dat hij meer wind vangt en dus minder wind nodig heeft om jou uit het water te trekken. Kan iemand dit bevestigen want ik weet het neit helemaal zeker.

@merijnhe: waar kom je vandaan?
(HJ) MINI-ME

Antwoord #9 Juli 03, 2009, 15:03:57
edit2Rapporteer  
Die 13m is opzich prima voor je! koop je er later nog een 9 bij, heb je een mooi setje. Zou wel wat van de prijs af praten....

Sorry dat ik dit moet zeggen maar de Waroo 2007 stond niet echt bekend om zijn duurzaamheid en als je gaat oefenen dan ga je de kite veel op het water laten crashen. Ook is de bar van de eerdere serie niet zo safe als de redline bar die op dit moment bij de Kahonaa verkocht wordt. Met een beetje onderhandelen zijn de Kahonaa's helemaal niet zo duur en dan heb je ook de zekerheid van de garantie. Deze link is op het forum al eerder voorbij gekomen. http://link.marktplaats.nl/262454523

Hangt een beetje af of je twee of 1 kite wil gaan varen. Bij twee kites zou je de 13,5 kunnen nemen en dan later een kleine erbij en anders de 11.5 Kahonaa. Ik schat dat de 11.5 Kahonaa (delta) ongeveer dezelfde lowend power heeft als een 13+ C-kite.

Dus een beetje onderhandelen en dan heb je voor 750 euro een nieuwe Kahona 13,5 M2 + redline bar en garantie !!!!!!!!!!!

Succes
Merijnhe

Antwoord #10 Juli 03, 2009, 18:32:16
edit2Rapporteer  
Als je iets van die prijs kan afpraten heb je idd een leuke kite ervoor. Als je die twee kites die jij hebt weet te verkopen zul je al aardig in de buurt komen om de Kahoona.

Wat je vraag over de Waroo betreft, volgens mij heeft de Kahoona een betere lowend, dwz dat hij meer wind vangt en dus minder wind nodig heeft om jou uit het water te trekken. Kan iemand dit bevestigen want ik weet het neit helemaal zeker.

@merijnhe: waar kom je vandaan?

Ik woon in Amsterdam, ben vooral van plan op zee bij Z'voort, B'daal en Wijk a Zee te kiten.
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #11 Juli 04, 2009, 09:20:26
edit2Rapporteer  
13.5 Kahoona? Zeker niet doen. Dat is te vergelijken met een 16m waroo Neem gewoon de 11.5 Kahoona. Lever je 1 a 2 knopen in wat low-end betreft maar heb je wel enorm meer highend. Je kan ook voor een 2dehandse waroo gaan hoor. De 08 waroo is er ook al te vinden voor 350 euro. Neem dan gewoon de 11 want de 13 is niet lekker. Ook daar haal je mischien 1 knoop meer lowend uit maar kan je niet ver mee doorvaren.
Power Zone

Antwoord #12 Juli 04, 2009, 09:40:11
edit2Rapporteer  
Ik sluit me bij Reflex aan, 13.5 meter Kahoona is echt enorm!! Als er dan 21 knopen staat kan je eigenlijk niet varen omdat je teveel power hebt. 11.5 is dan een betere optie.

@MINI-ME vergeet niet dat hij ook al op een 150 cm board staat.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #13 Juli 04, 2009, 11:12:15
edit2Rapporteer  

@MINI-ME vergeet niet dat hij ook al op een 150 cm board staat.

Dat klopt maar daar komt snel verandering in. De progressie is zo snel dat je waarschijnlijk na 10 sessies een kleiner board wil hebben en dan zit je nog met je kite. Maar heb geen ervaring met de Kahonaa dus als jullie zeggen dat de 11.5 groot genoeg. Wel is het zo dat je als beginner vaak wat meer power in je kite nodig hebt om te kunnen varen. Veel beginners varen de kites op 11 uur en zijn  nog niet zo ervaren als jullie om het maximale uit de lowend te halen. Als je het geld hebt liggen dan zou ik de Waroo vergeten en echt voor de Kahoona gaan. Dit ivm de bar en het herstarten van de kite.

Ik weet niet waar hij vaart maar als hij veel op binnenwater vaart dan zou ik toch voor de 13,5m2 Kahoona gaan en dan later een 9,5 m2 bij kopen.
Volgens de BEST-site zou een 75 kg rider met de 13,5 Kahoona kunnen varen vanaf 10-23 knp. Tel daar 3 knp bij op (1 knp per 5 kg) dan kan Merijnhe dus in therorie van 13-26 knp varen en zal de sweepspot ergens tussen de 15-23 knp liggen. Als je de 11,5 neemt dan ga je al weer 2 knp omhoog en ga je veel mooie zomerdagen missen.

Ik weeg 95 kg en vaar met de DOS 14m2 en 9m2. Van 13-35 knp kan ik altijd varen met mijn 131 board....

Succes
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.