Problemen met Rebel 7m uit 2009

F-one-Hans

Berichten: 129
September 11, 2009, 14:48:53
edit2Rapporteer  
Ik ben in het bezit van een rebel 9m uit 2008, prima kite, lekker stabiel en niets op aan te merken. Ik kan er eigenlijk alles mee en kan er redelijk lang mee doorvaren, (tot stoten van 35 knopen) Dit jaar heb ik om bij echt harde wind te kunnen varen een rebel 7m uit 2009 gekocht op aanraden van Van den Berg. De bar is van 2008 en de lijnen zijn 25 meter lang. Ik kite inmiddels 5 jaar en weeg 76 kg.
Wat ik nu merk is dat deze kite supergevoelig is geworden, voor alle duidelijkheid ik heb het specifiek over de Rebel 7m van 2009, die zonder middenstrut. 
Ik merk dat de kite enorm over de frontlijnen gevlogen moet worden, ik moet hem eigenlijk altijd goed depoweren, veel kracht met mijn trapeze opnemen via de frontlijnen  en vooral  niet te veel aan de bar trekken. Als de kite op deze manier snelheid houdt heeft hij enorme trekkracht, meer dan mijn 9 heb ik het gevoel. Als ik vervolgens bij een windgat aan mijn bar trek stopt de kite eigenlijk direct en gaat zelfs achteruit vliegen (backstall). Vervolgens verlies ik snelheid en komt de kite in het midden van het windvenster terecht. Het gevolg is dat ik uit het water gerukt wordt bij de volgende vlaag.
Ik heb nu enkele malen met wind van 24 tot 34 knopen gevaren en dat was geen pretje terwijl dit hetzelfde bereik van de 9m is!
Als ik volledig depower kan hij in een vlaag ondanks enorm aankanten (waarbij ik zelfs het water aanraak) zijn kracht niet kwijt. Je  hebt dan het gevoel wat je ook krijgt als de bar tegen de stopperbal zit en niet voldoende depowerd, alsof je gas blijft hangen als je een bocht wil ingaan.  Op het moment dat ik weer controle heb komt de kite terug naar het midden van het venster en schiet vervolgens weer omhoog. Het is continu van het ene uiterste naar het andere, van te weinig druk naar te veel power en terug. Hoe groter de vlagen zijn hoe erger dit fenomeen en hier had ik juist de 7m voor gekocht!
Stefan van den Berg zegt achteraf dat de 7m nog te groot is, ook dit vind ik raar omdat door North aangegeven wordt dat hij tot 37 knopen gevaren kan worden, ik praat hier over 24 tot 34 knopen of gisteren zelfs maar 22 tot 24 knopen maar dan wel vlagerig .
Ik las ook in de Duitse bladen dat de rebel uit ’09 erg gevoelig geworden is.  Hier wordt zelfs gesproken over een frontstall oftewel een Leewatsch zoals zij dat noemen (het tegenovergestelde van backstall). Bij volle kracht in de kite en plotseling depoweren kan de kite  naar lij uit te lucht vallen. Een oplossing hiervoor is volgens North de 5e lijn aam de LE met ca 10 cm te verlengen.
Vd Berg gaf ook aan met een kortere lijnenset te gaan varen, die van 20m en over te stappen op een 6m uit 2010 uiteraard met flinke bijbetaling!
Ik  hoop dat nieuw materiaal kopen niet nodig is en ben op zoek naar mensen die hier echt iets zinnigs over kunnen zeggen zodat ik de 7m toch lekker onder controle kan gaan krijgen.
Wie heeft ervaring met dit probleem of herkent dit en kan me tips geven hoe dit op te lossen?
Graag jullie reactie.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #1 September 11, 2009, 15:44:19
edit2Rapporteer  
Ik heb net de 11 van 2009 gekocht. Nog niet veel gebruikt maar al wel in de high end en low end gevlogen.

Mijn ervaringen zijn het tegenovergestelde van wat hierboven staat: geen front of backstall. Geen aan/uit gevoel maar juist steeds een contante druk ook in kiteloops en als ik de kite door het windvenster stuur.

Dus misschien ligt het aan je bar? Heb je wel eens een andere bar geprobeerd of heb je gekeken of al je lijnen even lang zijn?
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #2 September 11, 2009, 16:55:09
edit2Rapporteer  
Zal idd eerst je bar checken, evt een 2009 bar lenen van iemand kijken of dat werkt. Hoor juist alleen positieve verhalen over de rebel,
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #3 September 11, 2009, 17:27:59
edit2Rapporteer  
idd ff bar checken en vooral de 5e vanaf stopperball naar LE. Ik heb ook gelezen dat deze 10cm langer moet voor de rebel 09. Blijkbaar is ook het weglaten van de middenstrut een fout geweest omdat bij vlagen de aanstroming in het midden van de kite slecht is. Hebben ze voor 2010 weer verandert door een floating strut. Wat mij bij de norths opvalt is dat de instelling van de bars voor iedere kite heel individueel is. Het  "one flies all" kan je vergeten. Ik vlieg inmiddels voor iedere  kite een aparte bar en het heeft aardig tijd gekost tot ik alles had ingesteld. Maar is dit eenmaal gebeurt heb je goeie kites in handen.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #4 September 11, 2009, 17:34:05
edit2Rapporteer  
3 kite's Rebel 2009
7/10/14
1 bar 2009
Geen enkel probleem met afstelling of raar vliegen.
Tipje "verstel zo min mogelijk aan lijnen en/of toming"
Het kan gebeuren dat de kite wel eens raar aanvoelt maar dat is 9 van de 10 keer de omstandigheden.
Ga dan niet direkt alles verstellen maar probeer het eens een andere keer met andere omstandigheden.
Heb jaren met Flysurfer gevlogen en dan pas mag je frequent verstellen (mixen).
Vind het juist lekker dat alles vliegt out of the bag
F-one-Hans

Berichten: 129
Antwoord #5 September 11, 2009, 20:51:21
edit2Rapporteer  
Ik heb uiteraard de lijnen gechecked en deze zijn allemaal even lang.
Gisteren heb ik de bar eerst op mijn 9m gehad wat goed ging.
Daarna mijn 7 gepakt en de bar daarop gezet en weg was de controle. Ik heb daarna de wind nog gechecked op diverse sites en deze bleek niet veranderd te zijn gedurende mijn hele sessie...
Dit was de derde keer op rij dat hij onstabiel voelt.
De 2 sesies ervoor wel met veel meer wind.
De allereerste sessies is me dit probleem niet opgevallen.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #6 September 11, 2009, 20:53:42
edit2Rapporteer  
Vaag dat het je eerst niet opviel en nu wel. Dan zou je zeggen dat er iets veranderd is. Kite misschien een keer flink gespoeld?
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #7 September 11, 2009, 22:00:18
edit2Rapporteer  


Het zou aan je bar kunnen liggen.

Na 2 seizoenen gebruik van mijn north 2008 bar mislukte er een sprong en mijn kite knalt op het water.

Ik had de 5de lijn nodig om te relaunchen, gebruikte die en mijn kite had ineens een veel plattere vorm.

Het waaide erg hard en ik vertrouwde het zaakje niet, effe naar de kant gesukkeld en quickrelease getrokken.Dit gaf geen problemen.

wat was er nu gebeurd;

Het rode gedeelte vd 5de lijn was door het vele gebruik ontelbare malen rond de witte lijn gedraaid.

Dus mijn 5th was eigenlijk ingekort, de rode lijn moet slap hangen.
Dus er stond constant trekkracht op de 5de lijn.

Toen ik nog eens extra ad 5delijn trok om de kite te relaunchen, kon door al omwentelingen de rode lijn niet meer terug.
Zo vervormde de kite.

Eigenlijk was het gewoon nalatigheid van mij.

Ik loop middenlijnen uit vanaf de splitsing en keek niet om naar wat eronder zat.

Nu check ik dit wel.

Hopelijk is het wat duidelijk en ben je er iets mee.

Probeer eens een nieuw barretje van iemand en vergelijk.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #8 September 11, 2009, 23:02:37
edit2Rapporteer  
mmmmm daar zit wat in.
Hoop dat F-one-Hans er iets aan heeft.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #9 September 11, 2009, 23:25:11
edit2Rapporteer  
Als je die 7 m aansluit op je bar en je powerd hem kun je dan zien of de kite z'n boog behoud? laat desnoods iemand op afstand kijken. Als je 5e lijn te kort is gaat ie namelijk behoorlijk happen. Zou zomaar kunnen dat de 5e lijn af fabriek te kort is voor je 7m. 
Sebas

Berichten: 65
Antwoord #10 September 12, 2009, 10:55:09
edit2Rapporteer  
Ik vaar een North Rebel 2009 van 8 meter met een fifth element bar uit 2007. Nog nooit zo'n stabiel ding gevaren.

Wel eens wat stabiliteit verloren in mn kite, maar dat was op Horst met windkracht 4 met vlagen van 50 knopen. Herken wel dat verhaal waarbij de 5de lijn tien miljoen keer om de witte lijn is gedraaid en je kite wat raar vliegt, maar zoals reeds geschreven, dat zie ik als persoonlijke luiheid om die lijnen netjes uit te leggen.
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #11 September 12, 2009, 11:15:20
edit2Rapporteer  
F-one-Hans,

Ik vaar al een aantal jaar rebels en rhino's. Ik sluit me bij het voorgaande aan. Als je er echter niet uit komt kan ik ook voorstellen dat je een keer gaat varen met jouw lijnen aan mijn rebel  7m uit 2008.

Ik ben vaak te vinden op de spots in Westfriesland.


See joe
F-one-Hans

Berichten: 129
Antwoord #12 September 12, 2009, 14:14:18
edit2Rapporteer  
Ik denk dat ik er uit ben!

Ik vertrouwde de hoge spanning op mijn 5e lijn al niet. Alleen als ik volledig depowerde kwam de rode lijn net ietsje los te hangen.
Ik heb vanmorgen de lijnen nog maar eens een keer op het gras uitgelegd en met schroevendraaiers vastgezet. Ik heb enkele belangrijke punten geconstateerd welke voor alle North bars aan de orde zijn.

1) De clamcleat kan in hoogte versteld worden wat volgens North zonder problemen moet kunnen voor mensen met kortere armen of zo. Dit blijkt niet helemaal op te gaan. Die van mij stond iets te dicht bij de ckickenloop. Gevolg: Bij volledig depeoweren blijft de rode lijn bij de overgang naar de volgende lijn in het gesplitste gedeelte van de power frontline hangen waar hij af en toe doorheen loopt zodat hij niet los gaat waaien.. Hierdoor verkort ook de 5e lijn bij depoweren wat niet de  bedoeling is.

2) Op de splitsing van de power frontline naar de 2 frontlijnen naar de LE    zit een geleidngsring van staal. Hier loopt ook de 5e lijn weer doorheen. Het ongelukkige is dat ze hier precies de overgang hebben gemaakt met een knooppunt. Dit knooppunt moet ten aller tijden aan de kitekant blijven dus mag niet door het oog naar beneden geschoven worden.  Het kan voorkomen dat bij niet nauwwkeurig optuigen dit toch gebeurt. Als dan het knoopje door wat twisting niet door het oogje terugwil kan de 5e lijn boven deze splitsing veel te veel spanning krijgen terwijl het onderste gedeelte van de 5e lijn lekker slap hangt.

Ik heb zelf   het omgekeerde ook al al eens meegemaakt, dat dit knooppunt niet op dit oog bleef hangen maar net hierboven ook door twisting van de 2 frontllijnen. Het gevolg was dat de kite op dat moment wel lekker vloog, de lengte was boven de splitsing hierdoor wel OK totdat ik in een enorme sprong hangend aan mijn trapeze in één keer 10 cm omlaag zakte. Ik dacht dat er een lijn knapte en verwachtte dat ik uit de lucht zou storten. Dit gebeurde niet. wat wel gebeurde was dat ik vanaf dat moment geen controle meer had over de kite.
Toen ik de boel niet meer hield an de kant en aan de release trok bleef de kite in een boog gespanen staan en verloor onvoldoende kracht. Een attente medekiter heeft toen voor mij de kite opgevangen
Wat ik achteraf denk is dat ik door die verknoping boven het oogje het rode gedeelte van de 5e lijn als frontline fungeerde. M.a.w ik hing aan de 5e lijn ipv de power frontlijn. Het bovenste gedeelte van de 5e lijn hing hierdoor lekker losjes aan de LE.  Door de kracht van de sprong is waarschijnlijk de verknoping losgeschoten en is de spanning weer terug op mijn power frontline gekomen. Maar dus ook weer op het bovenste gedeelte van mijn 5e lijn waardoor de controle wegviel.

Ik heb vanmorgen geconstateerd dat mijn frontlijnen in de loop der tijd ca 10 cm gerekt zijn t.o.v. de stuurlijnen. Als North zelf al zegt dat de neuslijn met 10 cm verlengd moet worden geloof ik wel dat er bij mij veel te veel spanning op de 5e lijn zit., Ik heb dan ook een verbindingstuk van 20 cm aangebracht met wat knoopjes om te kunnen trimmen.

Tip:
 Ik heb ook mijn clamcleat 5 cm naar boven verschoven zodat de 5e lijn bij depoweren nooit aan de frontlijn kan gaan trekken. Bovendien moet de rode lijn op zijn langst gebruikt worden dus aan het laatste knoopje bij de overgang naar de blauwe 5e lijn om dit euvel te voorkomen.

Mijn tip is verder:
Loop inderdaad je lijnen steeds helemaal uit en voorkom dat er waar dan ook twist in de lijnen voorkomt. Dit gebeurt onherroepelijk bij loopen, backrolls frontrolls etc. Dus zowel het onderste gedeelte waar de de 5e lijn door de power frontlijn loopt als het gedeelte boven de splitsing. Let er ook op dat de knooppunt van de 5e lijn an de y splitsing aan de kitekant van het oog zit. In het begin deed ik dit ook nooit maar nu weet ik wel beter.

Ik ga de eerst volgende keer de theorie in praktijk testen Ik hou jullie op de hoogte!
Ik wil iedereen graag bedanken voor hun tips, het heeft mij waarschijnlijjk net de losse puzzelstukjes gegeven die nog ontbraken.
Ik kan me voorstellen dat het verhaal zonder plaatjes moeilijk te volgen is. Als dit het geval is laat maar even weten dan maak ik wel wat fotootjes ter verduidelijking.
Ik denk dat het in ieder geval de moeite waard is voor alle North kiters!



kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #13 September 12, 2009, 20:06:31
edit2Rapporteer  


Ik ga de volgende keer op het strand mijn 3 keer gebruikte 2009 bar naast mijn 2008 bar leggen.

Ik had deze week de indruk dat ik met de 2008 bar meer bardruk had.

maar het zou wel eens kunnen dat ik gewoon jouw tips eens moet nakijken.

Post zeker je bevindingen, thanx.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 September 12, 2009, 22:50:13
edit2Rapporteer  
Hmm.. klinkt bekend..
Heb laatst iemand geholpen met een nw rebel 7m, was zwaar overpowerd, kon niet blijven staan bij het oplaten, ook op het water gaf de vlieger aan de baas te zijn..begreep er niets van..
Uiteindelijk zijn stuurlijnen verlengd (knoopjes) volgens mij ruim 20cm. Hij gebruikte ook een bar van voor 2009.
Ik denk dat de 2009 setup toch iets anders is.
Ben benieuwd wat dat is.
F-one-Hans

Berichten: 129
Antwoord #15 September 12, 2009, 23:19:05
edit2Rapporteer  
OK Kobrin,

Ik  ben benieuwd wat de verschillen in lengtes zijn tussen de 2008 en 2009.
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #16 September 13, 2009, 10:28:11
edit2Rapporteer  

Maandag of dinsdag ga ik naar het strand.
hollandkiter

Berichten: 298
Antwoord #17 September 13, 2009, 11:36:58
edit2Rapporteer  
"Heb jaren met Flysurfer gevlogen en dan pas mag je frequent verstellen (mixen).
Vind het juist lekker dat alles vliegt out of the bag"

Weer een vaag verhaal over Flysurfers! Ik vaar nu zeker 5 jaar flysurfer en heb nog maar één keer iets aan de toming versteld. Misschien alleen bij oudere Flysurfers een keer de toming en aanhechtingen controleren, maar dat zou je bij een tube ook moeten doen. Zeker bij een bow,  sle met name bij de katrollen.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #18 September 13, 2009, 13:08:37
edit2Rapporteer  
Oke, jou ervaring ThumpsUp
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #19 September 15, 2009, 15:49:53
edit2Rapporteer  
Gisteren na mijn sessie mijn 2 barretjes naast elkaar gelegd.

Er kwam een regenbui aan, dus het is allemaal iets te snel moeten gaan.

Op het eerste zicht zijn de lijn lengtes gelijk.


De setup van de 5th is anders.

Volgens mij is de setup van de 2009 bar beter.

Het rode gedeelte van de 5de lijn loop nergens doorheen en kan nergens vast komen te zitten.

Behalve misschien na ontelbare rotaties in dezelfde richting, dat is te vermijden.

Bij mijn 2008 barretje loopt het eerste rode gedeelte vrij, dan door een stalen ring, er staat een N op van north.

Dit is volgens mij het probleem, hier stroeft de boel makkelijk.

Ik loop de lijnen uit, alles hangt mooi los, kite in de lucht, ik trek aan het onderste gedeelte vd rode lijn.

Onderste gedeelte komt los te hangen, en schiet niet meer terug.
Het gedeelte dat door de ring loopt komt strakker te hangen, 5th krijgt meer spanning.

Zelfde test bij de 2009, geen problemen.

Vraag ik me alleen af, waarom kom ik daar nu pas achter en heb ik meer dan een jaar de 5de lijn kunnen gebruiken zonder al teveel problemen?

Slijtage, geluk...? Misschien ben ik wel het probleem.. loser

Kan er nog iemand volgen of slaat mijn uitleg nergens op???

Punt 2 van F one hans moet ik de volgende keer ook eens nakijken, er zweeft ergens een blauw balletje rond dat niet hoort rond te zweven denk ik..





kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #20 September 15, 2009, 15:53:11
edit2Rapporteer  
Op de foto zie je de depowerlijn samen met de 5th door de ring lopen, dat is bij 2009 anders.

F-one-Hans

Berichten: 129
Antwoord #21 Oktober 12, 2009, 13:36:50
edit2Rapporteer  
IK BEN ERUIT!!!!

Gisteren eerst verlengde 5e lijn getest, dit ging alleen maar slechter, ik hield de kite niet eens in de lucht.
Toen maar het tegenovergestelde gedaan: 5e lijn ingekort en waarempel Ik kreeg weer controle. Sterker nog nu heb ik exact hetzelfde gevoel als bij mijn 9m rebel uit '08.  FANTASTISCH!!!!!!!
Blijkbaar is in de loop der tijd mijn 5e lijn een cm of 10 verder uitgerekt dan mijn fron lijnen. Waarschijnlijk is dit de vooloper van het nieuwe 'loaded 5th line concept'

Mijn tip voor rebels met een iets oudere bar en vermiderde controle:
5e lijn 10 cm inkorten bij de noseline.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #22 Oktober 12, 2009, 14:04:17
edit2Rapporteer  
Tada en nu maar komen met de harde woei.
Top dat je het hier ook even meld, hebben veel mensen iets aan.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Oktober 12, 2009, 14:39:03
edit2Rapporteer  
sorry ik lees dit topic nu pas, linkt alsof je lijnen erg gerekt zijn.. sommige lijnen rekken wel tot b.v. 10-15cm. Bij mij is de maximale rek 6cm. dus verstel het eens 5cm en daarna stapjes van 2-3cm.
suc6
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.