NKV update situatie Huizen

Idefixe

Berichten: 8241
Augustus 01, 2010, 17:01:25
edit2Rapporteer  
Vooruitlopend op de publicatie in de plaatselijke kranten hier alvast een update met betrekking tot het laatste nieuws kitesurflocatie Huizen.

Voorgeschiedenis:
Op initiatief van de NKV regiovertegenwoordiger Donald van Lier is er geruime tijd geleden een aanvraag ingediend bij de gemeente Huizen voor een officiele kitesurflocatie. Nadat het nodige voorwerk door de NKV was gedaan ( hoe zit het met Natura 2000? , is er een kans voor een BPR ontheffing? ) en deze eerste drempels waren genomen volgde een periode van overleg met alle belanghebbenden.

Uiteindelijk is tijdens het laatste overleg het volgende op tafel gekomen.
Vanuit Natura 2000 geen probleem.
Vanuit BPR ( RWS) is er aangegeven dat er geen bezwaar is voor ontheffing BPR
Met de gemeente / de plaatselijke surfclub zijn er afspraken gemaakt vwb zonering, bebording en regelgeving en eventuele extra markering op het water.

Belangrijk punt hierbij: het gaat om een proefperiode waarna de resultaten worden besproken en plannen voor de toekomst zullen worden gemaakt.
Op het gebied van realisatie van 1 en ander was er nog 1 belangrijke hindernis te nemen: De praktische kant van de BPR ontheffing.

ter verduidelijking:
Het kitesurfen is op de BPR wateren verboden ( zo'n beetje al het binnenwater) Op het moment dat RWS ( de bevoegde autoriteit op dit gebied) een ontheffing verleend, zal het gebied worden gemarkeerd met gele boeien op de hoekpunten van dit gebied. RWS brengt voor deze boeien kosten in rekening. Naast de kosten voor het leggen en ruimen ( aan het begin en einde van het seizoen) wordt er per boei een bedrag van € 1,50 per dag / per boei in rekening gebracht. Ga je daarbij uit van een seizoen van 7 mnd dan kom je op het bedrag van zo'n € 2500,- ! ( incl leggen en ruimen van de boeien)
De gemeente Huizen heeft aangegeven niet over de benodigde financiële middelen te beschikken en doet hierbij een beroep op de NKV.

In eerste instantie acht de NKV zich niet verantwoordelijk voor het betalen van dit soort onkosten. ( beboeing door de overheid) We praten hier over realisatie van recreatiemogelijkheden voor een ieder / maatschappelijk belang. ( stel je voor dat je als vereniging moet betalen voor de verkeersborden in je eigen straat.....)
Echter, het creëren van nieuwe kitesurflocaties staat bij de NKV hoog op de agenda. Om deze proefperiode een kans van slagen te geven heeft het NKV bestuur dan ook besloten om de kosten van de markering ontheffingsgebied BPR gedurende de proefperiode op zich te nemen. Het moge duidelijk zijn dat wij hier tegenover een flinke inbreng willen hebben betreffende de regelgeving gedurende de proefperiode.

Vanwege de vakantieperiode zijn er nu met de gemeente nog geen afrondende / definitieve afspraken gemaakt echter, gezien het feit dat diverse locale media op korte termijn publicaties uitbrengen waarin 1 en ander al als definitief zijnde wordt aangemerkt , hier dus alvast deze publicatie.

Belangrijk gegeven: gedurende de proefperiode is het NIET toegestaan om op deze locatie commerciële activiteiten ( kitesurfscholen) met betrekking tot het kitesurfen te verrichten. Dit om de kans op eventuele problemen op deze kleine locatie tijdens de proefperiode te minimaliseren. Na het slagen van de proefperiode en een eventuele invoering van een definitieve kitesurflocatie zal regulering van kitesurfscholen worden ingevoerd.

uit de publicaties in de media kan worden afgeleid dat het kitesurfen per 1 aug gedurende een proefperiode van 2 mnd @ Enkhuizen is toegestaan. Nogmaals tussen de gemeente Huizen / NKV zijn er geen definitieve afspraken gemaakt. Deze publicatie valt dus geheel onder de verantwoordelijkheid van de media.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Augustus 01, 2010, 17:10:21
edit2Rapporteer  
Top dat er een nieuwe spot komt, maar begrijp ik nu goed dat er 2500,- door het NKV betaald word om 8 boeien er 7maanden neer te laten leggen door Rijkswaterstaat?

Als rasechte Nederlander vind ik dat dat goedkoper moet kunnen, maar goed daar zullen jullie ook wel achteraan zitten.
garfield

Berichten: 11
Antwoord #2 Augustus 01, 2010, 18:52:57
edit2Rapporteer  
enkhuizen of huizen??
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #3 Augustus 01, 2010, 19:53:43
edit2Rapporteer  
zal er wel nooit kiten, maar TOP  ThumpsUp
als het is om te proberen, vind ook dat de gemeente de kosten de jaren erna voor rekening moet nemen.
maar beter is dat geld niet te besteden toch, nu laten zien dat het prima kan...

 ThumpsUp
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #4 Augustus 01, 2010, 20:51:42
edit2Rapporteer  
Is bij mij om de hoek. Helemaal top van jullie. ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #5 Augustus 03, 2010, 07:51:42
edit2Rapporteer  
Is bij mij om de hoek. Helemaal top van jullie. ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp


Dus we zien je nooit meer terug op Schellie ! Snik, snik
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #6 Augustus 03, 2010, 20:42:34
edit2Rapporteer  
Echt wel. Jullie kunnen toch niet zonder me. Grin
En Schellie is nog steeds de allertofste spot die er is. Blijft gewoon mijn vaste stekkie hoooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer InLove InLove InLove
Kitedoctor

Berichten: 89
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #7 Augustus 03, 2010, 22:35:51
edit2Rapporteer  
Wat een mooi resultaat! Hulde voor de mannen die zich hier voor hebben ingezet.  ThumpsUp

Is er een google maps plaatje beschikbaar die de zone aangeeft?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Augustus 03, 2010, 22:47:53
edit2Rapporteer  
Zoals gezegd is mijn publicatie vooruitlopend op de berichten in de media en zijn er met de gemeente nog geen definitieve afspraken gemaakt.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Augustus 04, 2010, 18:28:57
edit2Rapporteer  
Fijn dat er een nw spot lijkt te komen.

Voor het afbakenen van een gebied zijn volgens mij 4 boeien nodig, das dus 6,- euro per dag, proef periode is 2 mnd dus ongeveer 60 dagen, totaal dus 360 euro. Dan moeten ze nog gelegd en weg gehaald worden dus dat word al snel 1500,- euro totaal.

Beetje vreemd dat de gemeente Huizen dit bedrag niet beschikbaar heeft en dat een kleine vereniging dit moet ophoesten... Gem Huizen wil dit gewoon niet betalen.

Ik vind het niet correct dat het NKV dit gaat betalen, voor de proefperiode een 1500,- euro OK, maar daarna moet e.e.a. niet worden bekostigd door het NKV, een lokale vereniging oprichten met leden en die moeten e.e.a. maar gaan bekostigen als de gemeente blijft weigeren de kosten op zich te nemen.

Pimp

Berichten: 314
Antwoord #10 Augustus 05, 2010, 14:57:24
edit2Rapporteer  
In beginsel is dit natuurlijk goed nieuws, nieuwe spots zijn altijd welkom (en vanuit persoonlijk belang gezien is deze zeer welkom want ik woon om de hoek). Echter, het schept wellicht een onbedoeld precedent als de NKV financieel gaat participeren in de exploitatiekosten van spots. Los van de vraag wat dat betekent voor de financiële positie van de NKV en de hoogte van de contributie van de leden, zullen andere gemeenten hier vermoedelijk snel lucht van krijgen en dan gaan we mogelijk los.

Wellicht is het een idee dat de kitesurfscholen die straks, na de proefperiode, op de spot mogen acteren, een bijdrage (bv EUR 1 per leerling per seizoen) aan de NKV betalen. Niet onredelijk lijkt mij want dank zij de investering van de NKV kunnen de scholen straks hun brood aldaar verdienen. Op die manier betalen de NKV-leden niet mee aan de nering van de scholen en hoeft de contributie niet aangepast te worden.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #11 Augustus 05, 2010, 15:49:33
edit2Rapporteer  

Wellicht is het een idee dat de kitesurfscholen die straks, na de proefperiode, op de spot mogen acteren, een bijdrage (bv EUR 1 per leerling per seizoen) aan de NKV betalen. Niet onredelijk lijkt mij want dank zij de investering van de NKV kunnen de scholen straks hun brood aldaar verdienen. Op die manier betalen de NKV-leden niet mee aan de nering van de scholen en hoeft de contributie niet aangepast te worden.

prima
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 Augustus 05, 2010, 17:17:21
edit2Rapporteer  
Even voor de duidelijkheid:
financiëring van de NKV is vooralsnog alleen in de proefperiode. Het ligt absoluut niet in de lijn van de NKV om dit soort zaken standaard te gaan betalen.
Hoe 1 en ander in de toekomst gaat verlopen moet nog geheel opgezet gaan worden.
Er is op dit moment absoluut geen sprake van een eventuele lidmaatschaps verhoging!
dirkdevr

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #13 Augustus 05, 2010, 18:05:14
edit2Rapporteer  
Beste NKV,

Een mooi resultaat, ik kite op Horst maar hoe meer spots hoe beter!

Wel even een paar vragen:

1. Wie betaald al die andere boeien die in het water liggen?
2. Dit lijkt op een soort watersport belasting, wordt die ook aan andere doelgroepen opgelegd?
3. Kan men in huizen gratis parkeren of wil de gemeente wel graag aan de kitesurfers verdienen?
4. Waarom kunnen de boeien niet gewoon blijven liggen, als het seizoen gewoon loopt van 1 januari t/m 31 december scheelt dat veel geld, en dat is wel zo practisch!


Hartelijke groet,

Dirk de Vries

 ListenToMe

NKV lid - dus verzekerd
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #14 Augustus 05, 2010, 18:24:42
edit2Rapporteer  
Citaat
Wie betaald al die andere boeien die in het water liggen
Dat zijn we dus nu aan het uitzoeken.

Citaat
Dit lijkt op een soort watersport belasting, wordt die ook aan andere doelgroepen opgelegd?
Dat is ons niet bekend.

Citaat
Kan men in huizen gratis parkeren of wil de gemeente wel graag aan de kitesurfers verdienen?
Voor zover bekend worden er nabij deze locatie geen parkeergelden betaald. Wel is er nu al ( op mooie stranddagen) een parkeerprobleem en hebben de bewoners hier veel overlast van ( van het parkeren van ALLE strandbezoekers)

Citaat
Waarom kunnen de boeien niet gewoon blijven liggen, als het seizoen gewoon loopt van 1 januari t/m 31 december scheelt dat veel geld, en dat is wel zo practisch!

Water en wind hebben een enorme uitwerking op alles wat in het water ligt. Dit geeft dus een enorme slijtage. In de winter is het vooral het eventuele ijs wat een zeer dramatische uitwerking heeft op alle nautische signalen ( boeien / palen / lichtsignalen enz enz) vandaar dat RWS in de winter zoveel als mogelijk ( lees verantwoordelijk is) nautische signalen uit het water haalt. In de winter is het op het water ook een stuk rustiger dus dit is vaak redelijk verantwoord.
Overigens worden alle boeien  betreffende het kitesurfen in de winter uit het water gehaald ( ook op strand Horst)
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #15 Augustus 23, 2010, 23:31:49
edit2Rapporteer  
Vandaag voor het eerst op Huizen wezen varen. 

Bij aankomst troffen we een in de stress zijnde surfer aan, zijn auto was zojuist gestolen. Dus let er goed op je spullen.

Op het achterste strandje is genoeg ruimte om je kite op te laten. Er staan wel een paar gevaarlijke prullenbakken midden in de oplaat zone. In het water staan 5 meter uit de kant palen met een boeienlijn. Deze is op een paar plekken onderbroken waar je dus makkelijk het water in kan.

Ik dacht dat het water overal ondiep was, maar dat is niet zo (zorgde nog voor een eng moment waarbij ik met mijn been in mijn lijnen verstrikt raakte). Tot ca. 30 meter uit de kant kun je staan.

Er is enorm veel ruimte op het water, wat heerlijk, we waren maar met zijn drieen. Zuid Wester wind is niet iedeaal omdat er windgaten door de bebouwing onstaat maar toch was het goed te doen. Water is niet al te choppy dus eigelijk gewoon een lekkere spot. Ik begrijp alleen niet waar de boeienlijn gaat komen? Er is ook een post van de reddingsbrigade wat een (schijn)veilig gevoel geeft.   
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #16 Augustus 23, 2010, 23:38:05
edit2Rapporteer  
was toch zuidwest vandaag?
Da's toch hardstikke aflandig daar?
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #17 Augustus 24, 2010, 15:27:42
edit2Rapporteer  
Daarom waren ze ook met z'n drietjes denk ik.  Grin
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #18 Augustus 24, 2010, 20:21:05
edit2Rapporteer  
dan ben je met z'n 3-en dom.
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #19 Augustus 24, 2010, 20:49:25
edit2Rapporteer  
Ja, het was zuid-zuid west en dat is op het achterste strandje (net voor de Stichtsebrug) side shore ...... dus wie is er hier dom  schater

Op het surfstrandje net naast Huizen is zuid zuid west een absolute no go want dan is hij inderdaad aflandig en extreem vlagerig. Doordat er twee stranden zijn kun je met meerdere windrichtingen goed varen.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #20 Augustus 24, 2010, 21:55:01
edit2Rapporteer  
behoren beide stranden tot de 'spot'?
zoja; dan heb ik niks gezegd.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #21 Augustus 24, 2010, 22:08:46
edit2Rapporteer  
behoren beide stranden tot de 'spot'?
zoja; dan heb ik niks gezegd.

Nop : de toekomstige spot ( officieel bestaat deze dus nog niet) ligt dus op/aan het windsurf strandje ( vandaar dus ook dat in eerste instantie de windsurfclub fel tegen was) 
Het strand bij de de Stichtse brug valt onder de gemeente Blaricum. Dit stukje water is uniek!
Uniek? YUP, het is een heel klein stukje binnenwater wat NIET onder Natura 2000 water valt. Niemand , ook niet bij de natuurfreaks snapt hier iets van.

Dit water valt echter wel onder het BPR en er heerst een soort van wel/niet gedoog situatie. Vooral met veel badgasten word je hier nog wel eens van het water geschopt. ( al dan niet met bon)
zuid west is daar wel behoorlijk vlagerig. West kan heel lekker zijn. met noord erin ook al snel vlagerig.

Vanuit de NKV is er zo'n 2 jaar geleden onderzocht of er hier een mogelijkheid is voor een BPR ontheffing. Het goede nieuws : die kan er komen. Echter de gemeente Blaricum stond op dat moment niet open voor het onderwerp "kitesurfen" .

Doordat de NKV werkt met vrijwilligers en we op dat moment geconfronteerd werden met de Natura 2000 toestanden voor de bestaande locaties hebben we al onze energie in het behoud van deze spots gestoken.
Voor de toekomst staat de legalisering van deze locatie echter wel op de agenda..........
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #22 Augustus 25, 2010, 20:54:05
edit2Rapporteer  
@idifix. Het zou wat mij betreft erg goed nieuws zijn als dit een officiele spot kan worden. Ja, het kan er erg vlagerig zijn door de bomen en op grote afstand (de) Huizen. Maar voor de rest een mooie spot, makkelijk bereikbaar, veel ruimte, parkeergelegenheid en de KNRM naast het strand. En het kan zorgen voor spreiding van kiters in het midden van het land (Horst is nu vaak te overbevolkt).

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.