Idefixe
Berichten: 8241
|
Of moet je er om janken?
BRUSSEL - De Europese Unie heeft in totaal 1,9 miljard euro verspild aan dure limousineritten en mislukte reclamecampagnes, maar het hoogtepunt is een fitnesscentrum voor honden. Het plan is nooit uitgevoerd, maar er is wel €187.000 aan opgeraakt. Het hondenfitnesscentrum moest gebouwd worden in Hongarije en gebruik maken van hydrotherapie om de “gezondheid en levensstijl van honden te verbeteren”.
Het gefaalde project is boven water gekomen in een nieuw rapport. Daarin staat hoe EU-directeuren in totaal bijna 2 miljard euro hebben uitgegeven aan soortgelijke projecten, vlak nadat de leiders van de EU besloten hadden om hun budget met 2,9 procent te vergroten.
Stripfiguur Privé-limousines voor Europese parlementsleden kostten het afgelopen jaar in totaal 5,2 miljoen euro. Een reclamecampagne om de Europese Unie onder Duitse kinderen te promoten, met in de hoofdrol het stripfiguur Eurogaloppo, heeft vijfduizend euro gekost.
Mats Persson, van Open Europe, een onafhankelijke denktank voor radicale hervorming van de EU, heeft het rapport samengesteld. Hij noemt de uitgaven “irrationeel”. Een persvoorlichter van de Europese Unie in Brussel meent echter dat de uitgaven allemaal “economische, culturele of sociale doeleinden” gediend hebben.
Boerderij Een andere opvallende uitgave van de EU heeft betrekking tot de koning van Zweden. De Zweedse koning Carl Gustav heeft over de afgelopen vijf jaar meer dan 1,6 miljoen euro van de Europese Unie ontvangen om één van zijn boerderijen te onderhouden.
|