|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Hoezo kevlar ? Daar maken ze geen kitelijnen van. Onvoldoende slijtvast. Dyneema dus...
|
|
|
markus
Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
|
was sarcasme..... maar de lijnen zijn er wel,om mee te vliegeren. zijn wel verboden.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Kevlar (polyamide) is juist slijtvaster als Dyneema (UHMW Polyethyleen). De smelttemperatuur van de laatste ligt al op 150°C. Oftewel, twee lijnen die langs elkaar glijden smelten. Zelf meegemaakt helaas. Daarom lijkt me bovenstaand plaatje wat sterk. Kevlar rekt iets meer, neemt in sterkte af onder invloed van UV licht, en is razendscherp! Zover ik weet mag het in NL iig niet meer als vliegerlijnen gebruikt worden. Ik heb hier nog een aantal spoelen liggen Ik zou eerder Kevlar gebruiken om een board door te zagen als Dyneema.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Ik geloof er geen zak van, de lijnen kunnen scherp zijn maar dit krijg je denk ik niet voor elkaar.
|
|
|
darky001
Berichten: 330
|
als dit zie geloof ik dat ik echt mazzel heb gehad toen ik zelf door de lijnen heen ging.
maar letop de lijn is via de front door het board gegaan, en dat is het zwakke plek door de breedte lukt dat niet, maar omdat alles overde lengte van het board gemaakt is denk ik dat dit wel zou kunnen. tis maar goed dat die gast er zelf niet door heen ging had je em nu bij elkaar kunnen rapen in bodyparts.
ik heb trouwens wel het idee dat de lijnen van de laatste jaren wel zwakker zijn dan de oudere lijnen. de lijnen van best zijn echt niet meer van de goede oude sterkte als van toen 6 jaar terug.
|
|
|
Snackyman
Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
|
Ik geloof er geen zak van, de lijnen kunnen scherp zijn maar dit krijg je denk ik niet voor elkaar.
Dus dit is dan met een zaag gedaan? Waarom zou iemand dat doen en een kul verhaal ophangen?
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Het kan ook wat anders zijn geweest, ik geloof gewoon niet dat het een kite lijn is geweest.
|
|
|
|
Snackyman
Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
|
Ik denk dat het mogelijk is. Mythbuster mailen?
Als je ziet hoe mevrouw langeree eruit zag toen ze een aantal lijnen raakte denk ik dat het mogelijk is.
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
Onzin, of is dit zo'n roomboter board?
|
|
|
leeany
Berichten: 844
|
Gezaagd is het niet, omdat het veel te ruw is. Ook geen chips verder op het board, dus ook nergens tegen aan gevaren wat hard was, en er voor zorgde dat het scheurde.
Maar hoe krijg je dit voor elkaar, want niemand zit met zijn bar onder water doorgaans, waardoor het mogelijk zou zijn tegen een lijn aan te varen.
Daarentegen staat er wel erg veel kracht op inderdaad wanneer je tegen een stuur lijn aan vaart, en deze dus strak komt te staan omdat je die lijn mee neemt en de kite gaat loopen.
Erg vaag verhaal, maar wel van een kiteschool. Kan me niet voorstellen dat die zomaar ff een onzin verhaal naar buiten brengen.
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
Jongens de discussie over kevlar en dynema.... Gaat nergens over, het zijn merknamen... En of dit mogelijk is, ja natuurlijk, gespannen lijnen zijn vlijm scherp... Daar heb je mythbuster echt niet voor nodig om dit hard te maken. Aramide vezel (waar kevlar/ dynema voor een deel uit bestaat) is tot nog toe de vezel die de meeste treksterkte kan voorduren, word veel in de militaire en luchtvaart industrie gebruikt, voor oa kogelvrije vesten, bepanzering, en motor casings of romp panelen....
|
|
|
tgroot
Berichten: 664
|
dit krijg je met een dynema lijn niet voor mekaar, met kevlar daarentegen is het wel weer mogelijk denk ik . . . vandaar dat het verboden is.
@eagle jan google maar ff , zijn geen merknamen maar soorten vezels die gebruikt worden in de lijnen. (kevlar word ook gebruikt in kogelvrije vesten bijvoorbeeld)
|
|
|
Kevin van Gorp
Berichten: 51
|
Ik heb van de week nog een skijack weg kunnen gooien en een nieuwe kunnen halen. Tijdens een buggyrace loopte een gast na een foutje vol zijn vlieger in mij zeg maar. De toming branden een heel gat in mijn jas onder mijn oksel en zelfs nog door mijn trui die ik er onder had. Compleet weg gesmolten alles. Over frictie gesproken.
|
|
|
feddomw
Gast
|
Ik heb van de week nog een skijack weg kunnen gooien en een nieuwe kunnen halen. Tijdens een buggyrace loopte een gast na een foutje vol zijn vlieger in mij zeg maar. De toming branden een heel gat in mijn jas onder mijn oksel en zelfs nog door mijn trui die ik er onder had. Compleet weg gesmolten alles. Over frictie gesproken.
En juist daarom zou dit nooit kunnen. De frictie zou al lang de lijnen hebben weggesmolten. Ga een board eens zagen met een decoupeerzaag, die wordt witheet door de frictie. En staal heeft een hoger smeltpunt dan Dyneema.
|
|
|
bezemsteel12
Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
|
Ik denk dat het mogelijk is. Mythbuster mailen?
Als je ziet hoe mevrouw langeree eruit zag toen ze een aantal lijnen raakte denk ik dat het mogelijk is.
mevrouw langeree is van een zachter materiaal gemaakt dan een board, vandaar dat mevrouw langeree ook een paar keer gesneden was door de lijn, verder denk ik ook dat mevrouw langeree nog geluk heeft gehad.
|
|
|
El Banditos
Berichten: 955
|
ik geloof echt niet dat dit door een lijn kan gebeuren.
Dat een lijn vreselijke taferelen kan aanrichten dat weten we allemaal. Maar ongeveer 20cm door een board heen snijden, kan ik niet geloven.
|
|
|
[Pepper]
Berichten: 1015
|
En juist daarom zou dit nooit kunnen. De frictie zou al lang de lijnen hebben weggesmolten. Ga een board eens zagen met een decoupeerzaag, die wordt witheet door de frictie. En staal heeft een hoger smeltpunt dan Dyneema. Je maakt volgens mij een denkfout. Een strak gespannen lijn waar je op volle snelheid langs/doorheen vaart werkt als een lintzaag. Voordat de lijn de kans krijgt om heet te worden is het board al een eind verder. Als de lijn dan ook nog eens onder water licht heb je veel koeling waardoor het nooit de kans krijgt om heet te worden....... En wat al eerder is gezegd: waarom zou iemand van een kiteschool zo'n broodje aap verhaal de wereld inhelpen??
|
|
|
feddomw
Gast
|
Een lintzaag wordt ook warm, en een lintzaag werkt volgens hetzelfde principe als een decoupeerzaag. Het verschil is dat de lintzag continu een richting op blijft zagen, de decoupeerzaag moet heen en weer. Daarom is de dec.zaag ok rommeliger en krijg je meer barsten rond de zaagsnede.
Als de lijn niet zou bewegen zou het alsnog frictie opwekken doordat het board langs de lijn beweegt.
Maakt allemaal niet uit verder, als iemand het wil geloven moet 'ie het doen. Maar het kan echt niet. Of dat board is van peperkoek gemaakt.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Kevlar en Dyneema zijn wel degelijk merknamen. Heb de materialen hierboven er ook bij genoemd tussen haakjes.
Kevlar is idd. een aramidevezel welke o.a. in kogelvrije vesten wordt toegepast. Daarvoor heb je weinig aan Dyneema.
Door frictie zou dyneema direct smelten met zijn lage smelttemp. van rond de 150°C. Net als Marc geloof ik er geen snars van!
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
Kevlar en Dyneema zijn wel degelijk merknamen. Heb de materialen hierboven er ook bij genoemd tussen haakjes.
Kevlar is idd. een aramidevezel welke o.a. in kogelvrije vesten wordt toegepast. Daarvoor heb je weinig aan Dyneema.
Door frictie zou dyneema direct smelten met zijn lage smelttemp. van rond de 150°C. Net als Marc geloof ik er geen snars van!
was kevlar/ twaron/ Aramidevezel ook niet brand vertragend? Dacht zelfs brandwerend...
|
|
|
Jer76
Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
|
toen ik nog fanatiek buggy reed had ik ook van die kevlar lijnen aan mijn Jojo RS /RM, s hangen kan wel zeggen dat je er bomen mee kan vellen zeker als er veel spanning op staat.
maar de beschadiging die in het plaatje staat het zou wel kunnen maar de vraag is meer hoe heeft het kunnen gebeuren.
|
|
|