Broodje-aap of niet? Wie heeft er ooit zijn kite gescheurd door de 5e lijn?

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
September 25, 2011, 17:25:46
edit2Rapporteer  
Je hoort het tegenwoordig nog steeds: mensen die absoluut geen 5fth willen omdat deze mogelijk je kite doormidden zou kunnen scheuren.

Maar nu komt het leuke: wat is daar nu echt van waar?
Zelf heb ik het sinds 2004 nog nooit voor elkaar gekregen om mijn 5fth totaal om de kite heen te wikkelen, dus laat staan om ook maar in de buurt te komen van een in 2en gescheurde kite hierdoor.
Ook heb ik tot nu toe nog geen concreet verhaal gehoord/gelezen waarbij de 5e lijn als enige schuldige aangewezen kon worden voor een gescheurde kite.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt of komt dit nu echt maar zo weinig voor dat we hier kunnen spreken van een broodje-aap uit de kitesurfwereld?
conner kite

Geen avatar

Berichten: 170
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #1 September 25, 2011, 17:32:13
edit2Rapporteer  
nooit meegemaakt vaar zelf niet meer met 5th omdat ik het minder fijn vind varen
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #2 September 25, 2011, 18:00:26
edit2Rapporteer  
Ik vaar als sinds 2006 met een 5de lijn, heb hem inderdaad wel al heel regelmatig rond de kite gedraaid (vooral in de branding). Het is wel irritant maar als je hem dan released is er niks aan de hand, dan moet je wel ook gelijk alles releasen, leash inclusief. Ik kan me wel gerust inbeelden dat als je telaat bent met je release je kite gewoon middendoor gaat. Gelukkig nog niet voorgehad
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 September 25, 2011, 18:34:09
edit2Rapporteer  
Hhhhhmmm  ik had um niet gereleased, althans niet optijd... Toen na dat ie door zijn lijnen was gedraai... Sneed ie mooi langs de strut van TE naar LE... Het was een carved unit 8M.  Was mijn eerste kiteset...
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #4 September 25, 2011, 19:37:20
edit2Rapporteer  
ik had een Ozone Edge met 5e lijn en die crashte in de branding, werd een paar keer gespoeld en toen was de 5e lijn om m`n LE geslagen,wat ik  niet gezien had. dacht toen m`n kite goed te krijgen door ff aan dat lijntje te trekken.   POEFFFF zei de LE toen en blies m`n kitesessie uit.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #5 September 25, 2011, 19:53:00
edit2Rapporteer  
Ik vaar ook sinds 2004 met 5th. Wel zo af en toe de kite door de 5th gedraaid maar dan gewoon releasen en nimmer gescheurd. Ook niet in de branding.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #6 September 25, 2011, 20:09:37
edit2Rapporteer  
vaar sinds 2008 met 5e lijn(north rebel).. nog nooit mn kite gemold. wel een paar keer gehad met weinig wind dat de kite door zn 5e lijn draait, moet zeggen dat dat wel irritant is.. maar weet nu waar ik op moet letten (depoweren) en heb er nog nauwelijks last van.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #7 September 25, 2011, 20:18:33
edit2Rapporteer  
Jaren met 5e lijn gevaren, soms wel er eens omheen gehad maar nooit kapot getrokken. Er is een kans dat het gebeurd maar die kans ik vrij klein. Weegt naar mijn mening zeker niet op tegen de voordelen van het systeem. Ik vind het nog steeds het meest veilige systeem dat er bestaat.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 September 26, 2011, 08:27:47
edit2Rapporteer  
tot nu toe eigenlijk alleen maar met 5e lijn gevaren. Ik heb veel gesloopt maar m'n vlieger is nog nooit door een 5e lijn door midden gesneden......
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #9 September 26, 2011, 09:19:39
edit2Rapporteer  
Ik kan me wel voorstellen dat je kite doormidden gescheurd kan worden door de 5th.

Ik vaar nu een aantal maanden met torches en daarvoor helixen... had in t begin een aantal keer dat ik onder de kite door sprong en dat de kite voorover kantelde en daarna in de lucht 180 dragen draaide zodat hij weer wind kon pakken. De 5th zit dan helemaal om het doek heen.

Dit zag ik gelukkig optijd en kon ik releasen waardoor de kite weer in zijn normale stand komt te hangen aan de 5th.

Anders zou de kite inderdaad van de TE naar de LE kunnen scheuren lijkt mij.

Toch vind ik die systeem wel erg prettig werken, je moet alleen in de gaten houden dat de 5th niet teveel om je hooflijn gaat draaien door backrolls e.d.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 September 26, 2011, 13:03:52
edit2Rapporteer  
Vergeet ook niet dat tegenwoordig de Traing-edge van dacron is met een kitelijn erdoorheen genaaid waar dat vroeger alleen een klein omgeslagen randje was waar de lijn doorheen liep.
Als je het zo bekijkt is de kans er alleen maar kleiner op geworden.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #11 September 26, 2011, 13:52:12
edit2Rapporteer  
Ook nooit gehad met mijn Raven's. Vaak echter maar net goed gegaan. Mijn keuze (Fuse vs Rebel) was om vierlijns te gaan. Wil het risico niet lopen.
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #12 September 26, 2011, 14:37:40
edit2Rapporteer  
de trailing edge is inderdaad veel sterker geworden dan bij de oudere kites, maar ik denk dat als een 2011 kite een jaartje lekker heeft liggen klapperen op het strand en tijdens een sessie met 25+ knopen de 5th er omheen slaat je evengoed kans hebt op scheuren of in ieder geval schade.

Het is gewoon een puntje waar je op moet letten, valt de kite voorover door de lijnen of dreigt de 5th om de kite te slaan, release!

Daarna weer starten en niets aan het handje.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #13 September 26, 2011, 15:20:18
edit2Rapporteer  
kan het me ook wel voorstellen dat het gebeurt, vooral in 7-8-9 bft.
heb het zelf nog niet gehad, althans wel de 5th er omheen, maar ik gooi dan alles direct los.
Dan ff naar de kant, afkoppelen, opnieuw uitlopen, aankoppelen en hop na 10 minuten weer beuken.
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #14 September 26, 2011, 16:14:13
edit2Rapporteer  
Caution spitfire 2 door midden.

Als je 5elijn om je leading edge draait, dan kun je het best 1 stuurlijn intrekken tot ongeveer 1 of 2 meter. Dan draait je kite en draait je 5elijn langs je kite. Via deze manier heb ik nooit mijn 5elijn meer om mijn kite gekregen Wink
Johnny Tampony

Berichten: 407
Antwoord #15 September 26, 2011, 17:02:22
edit2Rapporteer  
zolang ik kite nog niet voor gekomen

en en ga het ook niet testen
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #16 September 26, 2011, 19:26:35
edit2Rapporteer  
kan het me ook wel voorstellen dat het gebeurt, vooral in 7-8-9 bft.
heb het zelf nog niet gehad, althans wel de 5th er omheen, maar ik gooi dan alles direct los.
Dan ff naar de kant, afkoppelen, opnieuw uitlopen, aankoppelen en hop na 10 minuten weer beuken.

je bedoeld alleen je safety toch, of bedoel je dat je echt heel je kite weg laat vliegen?
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #17 September 26, 2011, 19:48:46
edit2Rapporteer  
nee , safety en als het moet, de rest ook.
CCaptain

Berichten: 254
Antwoord #18 September 26, 2011, 23:17:44
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu dik een jaar torch. Heb het één keer in de branding gehad tijdens een downwinder. De 5e lijn gleed bijna direct langs de zijkant van de kite af en ik kon op het strand de boel opnieuw aankoppelen en verder varen.

D.D. Thanx voor de tip. Kan ik het de volgende keer een handje helpen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 September 27, 2011, 10:00:48
edit2Rapporteer  
Heb het zelf nooit gehad (terwijl ik toch drie jaar met vier van dergelijke kites heb gevaren), maar wel getuige geweest van een Rhino5 en een SS fuel die zo doornidden gingen. En allemaal in de branding.
Overigens is dat de meest risicovolle plek om uberhaupt een kite te dumpen natuurlijk. Zo heb ik ook 4 lijners dwars doormidden zien gaan omdat er een muur van water tegenaan rolde en de kiter z'n safety niet getrokken had.

Kortom, wat mij betreft plausibel, maar als argument om geen 5th kite te nemen onzin (tenzij het om een wavekite gaat zoals de Rebel)
xray

Berichten: 3688
Antwoord #20 September 27, 2011, 10:32:13
edit2Rapporteer  
Toch wel een paar gevalletjes hier, dus zeker geen broodje aap, ondanks dat het vaak goed gaat!
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #21 September 27, 2011, 11:18:49
edit2Rapporteer  
zelf nog nooit meegemaakt (North Rebel, daarvoor Rhino), alhoewel al een paar keer de kite in de branding gezet en door gedraait. Heb op zich meer vierlijns gescheurd gezien. Je moet wel je handel kompleet losgooien (ook om het onderzeër effect te voorkomen en dan ben je daarna meestal langer naar je board op zoek als je weer veilig aan wal bent)
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #22 September 28, 2011, 10:13:02
edit2Rapporteer  
Je moet
OF helemaal releasen, dus ook je leash-release, OMDAT je kite geleashd is op de 5th. Dus als je releast, komt alle kracht op die 5th die om je kite heen zit. Dé manier om te snijden. Dus gooi dan EERST  je leash-release los en daarna pas je quickrelease.
OF, wat DD hierboven zegt, een stuurlijn aantrekken. Dan haal je dus juist de kracht van je 5th af en kan hij erafglijden
OF als hij netjes op z'n rug ligt, 2 powerlijnen inhalen zodat de kracht van de 5th afgaat en dan voorzichtig naar de kant. In brekende golven zou ik dat niet proberen.

Ik heb jaren met 5th gevaren, nooit gesneden. Blijft beste manier om gereleasde kite veilig te hanteren of self-rescue te doen.
Nu ik aan het stuntelen ben met unhooked dingen doe ik 4lijns.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.