Barra do Cunhau (Brazil -PKRA spot)

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Oktober 25, 2011, 00:59:56
edit2Rapporteer  
Barra do Cunhau Brasil




Voor wie: stelletjes, vrienden die samen willen reizen, beginners, gevorderden, wave riders
Waarom:  als je alles ten N v Fortaleza al hebt gehad, is deze spot de moeite waard
Wind: juli, aug, sept tot begin oktober
Windrichting: altijd side shore variërend v Oost, ZO
Water: altijd 28C
- badwater-vlak in de riviermonding  bij laagtij
-Kabbelend -vlak (vergelijk Dakhla) bij hoogtij
-in zee + het rif waves, vroeg in de ochtend 2-3 mtr golven
Uitgaan: geen uitgaansleven, hiervoor moet je naar Pipa (9 km verderop)
Internet: nergens prepaid simcards, je bent volledig op wifi met goede server aangewezen, in Brazil moet je bij een abbo/prepaid altijd een sofi/paspoort nummer kunnen overleggen
Transfer: ong E 50 (1,5 uur rijden v Natal)
Pousadas: Pousada Nova Holanda, Hotel (eigenaar NL): 1pp: 9 Euro (incl ontbijt)/20 Reals /Blue dream Resort (eigenaar: Zweed)
VliegTickets: tussen E 650 en E 699 (Arke: Adam-Cabo-Natal), duur: 10,5 uur.

SPOT
Reden waarom PKRA deze spot al sinds 2009 kiest is omdat je pal naast elkaar botervlak water en golven (v die lange stroken) hebt. Een vrij brede rivier mondt uit in zee. Daar waar de rivier de zee raakt heb je eerst een groot bekken (lagune). Het rivier water wordt tegengehouden door een rif van laag uit het water stekende rotspartijen (zie je niet op de foto). Zo een beetje schuin in het midden v het rif zit een opening naar de zee. Bij 1 vd oevers kun je heel lang + kniediep in het water staan (perfect v waterstart beginners). De wind komt v zee en is super stabiel. 




STROMING
Ik vind de stroming hier fascinerend omdat je niet kan bevatten hoe en waar dat rivierwater eruit gaat en wat er precies bij eb en vloed gebeurt. Daar kom je achter als je bij de opening vh rif kite. De stroming en de windrichting kunnen daar precies tegenovergesteld zijn. Bij een crash kun je nogal rigoureus met de stroming de zee ingesmeten worden. Deze spot is uniek, soort van kite wereld wonder. In die vaargeul zitten volgens mij tegenovergestelde stromingen die je aan t oppervlak niet ziet.

WIND
De wind is HIER sterk en stabiel v juli – sept en verhuist dan vanaf okt langzaam richting Noord Brazilie (Ilha do Guijuru e.v.). Ik heb niet veel gekite omdat ik les moest geven (shadow hours). Ik had de zenuwen als de beginners te ver naar t midden vd rivier afdreven.

STRAND
Overal geel zand, kleine schelpjes niks scherps. 1 oever heeft een kleine landingsplaats waar de zee en de rivier samenkomen. De andere oever is 1 grote uitgestrekte zandbak..

BEZOEKERS
Meerderheid zijn rijke Brazilianen uit Rio de Janeiro die even op en neer vliegen. Daarnaast ook veel Zweden, Zwitsers, Oostenrijkers. GEEN Nederlanders. Pousada eigenaar bevestigde dit. Veel witblonde mensen. Alhoewel, ik zag 1 langharige Blondie met zn directional en zwaar afgezakte boardshort de waves rippen, bleek dus een Argentijn te zijn. Deze spot is super relaxed, GEEN massa toerisme zoals in t Noorden. Ik ontmoette hier voornamelijk stelletjes/vrienden.

POUSADAS
Vanaf het Blue dream Resort kun je de hele baai overzien. Je kunt letterlijk vanaf elke m2 iemand filmen die in de baai zijn tricks doet of de golven ript. De kiteschool van Roman is hier ook gevestigd. Pousada nova Holanda is super aangenaam omdat er goede internet verbinding is, zwembad voor kinderen, geen geluidsoverlast omdat je s avonds alleen de zee kunt horen. Voor E 7,50 kun je een goede warme hap krijgen.




BEZIENSWAARDIGHEDEN
Dit gebied was vroeger van de Nederlanders: 1633-1653. Natal (“Nieuw Amsterdam”). De Amsterdamse joden zijn r door de Portugezen uitgesmeten en t enige wat aan NL herinnert zijn n paar achtergebleven kannonnen en Pousada Nova Holanda (eigenaar is NL). De eigenaar neemt (als hij r zin in heeft) je mee naar een Indianen reservaat dwars door de bush, met overtocht van een kano. Tegen het Indianen reservaat zit ook een reservaat voor ZEEKOEIEN (ziekenhuis waar deze beschermde dieren worden verzorgd). Voor je Barra de Cunhau bereikt zie je 10 km lange sawa’s van garnalen kwekerijen (indrukwekkend). Toen ik met n visserszeilscheepje de rivier afvoer zag ik mangrovebossen. De visser steekt blind zn hand in de modder en hop avondmaaltijd: krab.

biancam

Berichten: 71
Antwoord #1 Oktober 25, 2011, 07:03:44
edit2Rapporteer  
ja is een mooi spot! ik ben vorig jaar in pipa geweest, maar heel wat keren naar deze spot gereden!
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #2 Oktober 25, 2011, 07:57:21
edit2Rapporteer  
Hoe is de wind daar?,vooral omdat het zuidelijker ligt dan Cumbuco ,om maar over Prea te zwijgen.En welke maanden is er de beste wind?
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #3 Oktober 25, 2011, 08:08:38
edit2Rapporteer  
Hé top. Misschien iets voor ons volgend jaar. Thanks voor de info ThumpsUp
barry

Berichten: 361
Antwoord #4 Oktober 25, 2011, 09:35:14
edit2Rapporteer  
ik ben er 6 jaar geleden ook geweest.
mooie maar iets meer richting pipa lopen de golven beter
wel een hele leuke route tussen pipa en barra de cunhau.
 
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #5 Oktober 26, 2011, 00:24:54
edit2Rapporteer  

zeekoe> opgeblazen zeehond (als ze n beetje ziek zijn worden ze in t reservaat verzorgd. duur: kleine 15 jaar)


hehehe "indianen reservaat met satelliet schotel"
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Oktober 26, 2011, 10:23:56
edit2Rapporteer  

zeekoe> opgeblazen zeehond (als ze n beetje ziek zijn worden ze in t reservaat verzorgd. duur: kleine 15 jaar)




en als dank voor het verzorgen krijg je zo'n gebaar... jammer hoor...
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #7 Oktober 26, 2011, 19:05:12
edit2Rapporteer  
eagle weet je wat enorme indruk op me heeft gemaakt: toeval.
Mijn buurman X is piloot. Zit ik in de arke stoel hup vast geklikt, mond vol met mm's, hoor ik de stem van mijn buurman X. Ik ben persoonlijk door hem richting Natal gevlogen. Was stomverbaasd. Ik heb 2 uur in de kokpit mogen vertoeven, dat was wooooooow. Toen we over de evenaar vlogen gingen we aftellen tot we precies over de evenaar vlogen....5, 4, 3, 2...(net nieuw jaar). Jow ik ben voorgesteld aan alle stewardessen, wat kunnen die ontzettend lief zijn. Ze gaven me allemaal tips waar ik heen moest gaan, barretjes, tentjes, buggy trips. Ze hebben een leven als james bond.
De stewardess plakt met magneetje het menu papiertje tegen de wand zodat de captain en die vent naast m iets te eten kunnen kiezen. Bovenaan staat dus "menu". Pilotengrap aan stewardess: wil je me straks of wil je menu Wink

wat een leven....
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #8 Oktober 26, 2011, 19:09:49
edit2Rapporteer  
Of je wordt piloot of je wordt steward. Kan je ook zo'n leven hebben. Gewoon doen, je leeft maar 1 keer.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.