Beste medekiters,
Goed om te zien dat een aantal van jullie gisteren aanwezig waren.
Zoals jullie weten ik ben bezig om de belangen te behartigen met betrekking tot Maasvlakte2 en gesprekken gehad met het Havenbedrijf en andere instellingen. Veel toezeggingen zijn gedaan maar niets op papier.
Toen kwam ik raadslid Renier de Jong tegen. Ik heb meerdere gesprekken met Renier gehad en inzicht gekregen in dokumenten die niet goed voor ons zouden uitpakken.
7 km strand zonder plaats voor onderdak, toilet, of versnapering, te weinig parkeerplaatsen en duinovergangen zodat we kilometers zouden moesten lopen om onze sport te beoefenen. En onzekerheid over de terugkomst van een reddingsbrigade.
Maar Hans Smits, President-Directeur van het Havenbedrijf, met zijn hobby wel even 450.000 euro belastingpoet uitgeven aan kunst. Moderne Kunst op de Maasvlakte.......
In de motie van Renier is te lezen dat we 5 duinovergangen krijgen om de kilometer met minimaal 50 parkeerplaatsen per overgang en dat het Havenbedrijf zorg moet dragen voor minstens aansluitingen van elektriciteit, schoon water en voldoende robuuste douches voor badgasten op het intensieve strand. Ook kunnen we rekenen op een Reddingsbrigade en wordt in het bestemmingsplan vierkante meters opgenomen voor een watersport onderneming (iemand nog een clubhuis over?).
Deze motie is aangenomen door alle politieke partijen wat al bijzonder is, maar geeft wel de urgentie aan. Het is nu aan het Havenbedrijf deze motie uit te voeren. De Gemeente is immers opdrachtgever en Hans Smits mag zijn huiswerk gaan maken.
Het Havenbedrijf zal 'not amused' zijn en een tegen geluid zullen we zeker horen. Argumenten als dwingende risicocontouren zullen opgeworpen worden. Het Havenbedrijf gaat er prat op voor te lopen op de planning, ik hoop dat Hans zo sportief is zijn verlies te pakken en niet de boel gaat traineren door het sportstrand later open te stellen.
We mogen Renier de Jong dankbaar zijn voor zijn inzet, anders had de situatie er heel anders uitgezien. Alle credits voor hem. Goed om te zien dat er politici zijn die wel luisteren naar de belangen van de burger en niet angstig alles slikken op de hoop op een baantje bij bijvoorbeeld het Havenbedrijf.
Wat mij betreft krijgen we de Renier-de-Jong-boulevard in plaats van Kunst op de maasvlakte.
Virtuele bloemen en bedankkaartjes kunnen jullie sturen naar
r.dejong@raad.rotterdam.nl Wordt verolgd.
Dree
NKV regiovertegenwoordiger