windsurfset verloren op ouddorp 18-02-2012 (dreef af richting de slufter)

Spoon

Berichten: 1864
Februari 19, 2012, 23:59:32
edit2Rapporteer  
Hey jongens!

Een vriend van mij is gisteren op oudorp door omstandigheden zijn windsurf set op zee verloren.
Hij is er nog achteraan gezwommen maar het dreef af richting de slufter en op een gegeven moment werd het te koud (hij heeft alleen een wetsuit) en is hij aan kant gegaan. Vandaag is er nog een zoektocht geweest vanaf ouddorp naar de slufter waarbij hij nog een prent kreeg ook (lopen door natuurgebied)

Als iemand iets vind zou ik dat graag horen!
Zijn setje bestond uit een Board: Starboard Quad 81 wood van 2010 (hout/rood/wit/zwarte lijnen)

 en een zeil: Ezzy Wave SE 4.2 (doorzichtig/zwart/blauw/wit)


(fotos zijn van internet dus kloppen niet qua maat)
We kunnen een mede surfer toch niet zomaar in de steek laten toch?
ridge255

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #1 Februari 20, 2012, 07:35:12
edit2Rapporteer  
Thanks Spoon!!!

Zelf ook even een account aangemaakt..

na een val tijdens een hoge sprong was mijn setje bij me weggewaaid en kon hem zwemmend niet meer inhalen, moest de keuze maken om met mijn laatste energie naar de kant te zwemmen (zo'n 800 meter)

hier de foto's van hoe mijn setje er uit ziet (komt behoorlijk in de buurt van bovenstaande Smiley





Daarnaast heb ik gisteren zoveel mogelijk stranden afgewandeld, maar niet gevonden helaas..

@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #2 Februari 20, 2012, 07:58:18
edit2Rapporteer  
Oops sonduh,we houden de stranden ook in NH in de gaten,you never know...
keessie

Berichten: 260
Antwoord #3 Februari 20, 2012, 09:39:34
edit2Rapporteer  
Wow balen voor het verlies!

Tip; Heb je ook de reddingsbrigade gebeld? Als zij het setje tegenkomen zullen ze denken dat er ook nog een persoon in zee moet liggen....
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #4 Februari 20, 2012, 10:28:22
edit2Rapporteer  
goeie tip, spoon toevallig net al ff gemaild of ie dat ff kan doen..

persoonlijk vind ik ouddorp geen zw spot, als je aardig end uit de kant
ben is het wel supermooi en lopen er mooie golven..

hopelijk worden je surfspullen gevonden.. Johnno had volgens mij ooit
een kite verloren op slufter, die werd bij ijmuiden uit t water gevist, dus wie weet...
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #5 Februari 20, 2012, 11:33:11
edit2Rapporteer  
erg vervelend dat je het kwijt bent maar buiten het feit dat je verplicht bent te weten wat je doet wordt er ook voor gewaarschuwd!
je was volgens eigen zeggen maar liefst 800 mtr uit de kust! dat moet je echt niet doen op Ouddorp met ZW.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=42301;boardseen

desondanks hoop ik oprecht dat het gevonden wordt.

Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #6 Februari 20, 2012, 12:10:51
edit2Rapporteer  
Bedankt iig voor het meedenken dudes..

De KNRM is idd al op de hoogte.
De dag zelf is het al doorgegeven.
Ridge is een ervaren windsurfer die de gevaren wel weet (hij kan hoog springen zeg!!).
Normaal gesproken komt hij niet zo snel op een kitesurf forum.
Dus heeft hij uiteraard die waarschuwing niet gezien (van ons forum dan)
Ik weet niet of het windsurfforum hier ook aandacht aan spendeert.
Maar dat is terzijde.

Thanks iig

KNRM Ouddorp

Berichten: 20
Antwoord #7 Februari 20, 2012, 13:06:40
edit2Rapporteer  
Het hele spul is gevonden en wordt vanmiddag opgehaald door de eigenaar.
Groet,
KNRM Ouddorp
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #8 Februari 20, 2012, 13:13:31
edit2Rapporteer  
ridge, bij de c1000 is Grolsh in de aanbieding, neem aan dat de
mannen van de KNRM dat wel verdiend hebben... 

paar weken terug was neefje van kitemaat ook ze boardje verloren, dat
was ook binnen een uur terecht..

Top mannen van de KNRM !!!!  YeSS ThumpsUp

Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #9 Februari 20, 2012, 13:16:40
edit2Rapporteer  
leuk!

bedankt de mensen vanuit  "je luie stoel"....  kost 2 tientjes incl. verzenden.
vraag het adres waar ze precies zitten.

http://www.gefelicitaart.nl

Zou ik doen!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Februari 20, 2012, 14:13:58
edit2Rapporteer  
Bedankt iig voor het meedenken dudes..

De KNRM is idd al op de hoogte.
De dag zelf is het al doorgegeven.
Ridge is een ervaren windsurfer die de gevaren wel weet (hij kan hoog springen zeg!!).
Normaal gesproken komt hij niet zo snel op een kitesurf forum.
Dus heeft hij uiteraard die waarschuwing niet gezien (van ons forum dan)
Ik weet niet of het windsurfforum hier ook aandacht aan spendeert.
Maar dat is terzijde.

Thanks iig



Ervaren windsurfer of niet, 800m uit de kant gaan varen bij een aflandige wind (want dat is ZW op Ouddorp!) is gewoon zwaar onverstandig met watertemperaturen rond de 4gr. Hij mag van geluk spreken dat hij de kant op tijd bereikt heeft.

Top van de KNRM dat ze het setje nu al teruggevonden hebben!
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #11 Februari 20, 2012, 14:51:22
edit2Rapporteer  
Ervaren windsurfer of niet, 800m uit de kant gaan varen bij een aflandige wind (want dat is ZW op Ouddorp!) is gewoon zwaar onverstandig met watertemperaturen rond de 4gr. Hij mag van geluk spreken dat hij de kant op tijd bereikt heeft.
Top van de KNRM dat ze het setje nu al teruggevonden hebben!

Ja mee eens.

Thanks allemaal, hij gaat zn set vanmiddag weer halen..
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Februari 20, 2012, 16:18:56
edit2Rapporteer  
Dat is weer het nadeel van windsurfen... je kan zo scherp aan de wind varen... waar ik als kiter wel 2X nadenk eer dat ik ga kiten met aflandige wind, heb ik daar met windsurfen niet vaak bij stil gestaan. maar slim is het idd niet...
Petje af voor de knrm!!!

ridge255

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #13 Februari 20, 2012, 17:09:02
edit2Rapporteer  
Setje is idd weer terecht en van mijn donatie kan de hele crew ladderzat worden! (meerdere kratjes)

Ben superblij!!  Grin Grin Grin Grin Grin

Dank voor het meeleven/zoeken/denken!!


Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #14 Februari 20, 2012, 21:11:24
edit2Rapporteer  
Super!

Kitedoctor

Berichten: 89
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #15 Februari 20, 2012, 21:21:19
edit2Rapporteer  
Hulde voor de KNRM!!

Wel echt naadje dat je opzoek naar je dure spullen ook nog een prent aangesmeerd krijgt... In plaats van even mee te denken met de persoon (bijvoorbeeld adviseren de KNRM op de hoogte brengen) meteen het bonnenboekje trekken, weer een klasse voorbeeld van waakzaam en dienstbaar... Precies wat er mis is in dit land...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 Februari 21, 2012, 02:21:03
edit2Rapporteer  
VET MAN! Gefeliciteerd, en topwerk van KNRM
feddomw
Gast
Antwoord #17 Februari 21, 2012, 09:35:04
edit2Rapporteer  
Dat is weer het nadeel van windsurfen... je kan zo scherp aan de wind varen... waar ik als kiter wel 2X nadenk eer dat ik ga kiten met aflandige wind, heb ik daar met windsurfen niet vaak bij stil gestaan. maar slim is het idd niet...
Petje af voor de knrm!!!



Even domme vraag: het is inderdaad koud, maar als je je spullen ditcht kom je toch wel terug, aflandige wind of niet? Zeker als je in een wetsuit zit en gaat zwemmen zal je niet snel onderkoeld raken.

Ik keur het niet goed of zo, maar speel even advocaat van de duivel. Het nadeel bij aflandig met kite is natuurlijk dat je ook nog eens aan je spullen vastzit. 800m zwemmen doe je toch met (ik wel in ieder geval) 2 vingers in je neus?
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #18 Februari 21, 2012, 10:26:23
edit2Rapporteer  
Het hele spul is gevonden en wordt vanmiddag opgehaald door de eigenaar.
Groet,
KNRM Ouddorp

 ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Februari 21, 2012, 13:45:58
edit2Rapporteer  
Dat is weer het nadeel van windsurfen... je kan zo scherp aan de wind varen... waar ik als kiter wel 2X nadenk eer dat ik ga kiten met aflandige wind, heb ik daar met windsurfen niet vaak bij stil gestaan. maar slim is het idd niet...
Petje af voor de knrm!!!




Even domme vraag: het is inderdaad koud, maar als je je spullen ditcht kom je toch wel terug, aflandige wind of niet? Zeker als je in een wetsuit zit en gaat zwemmen zal je niet snel onderkoeld raken.

Ik keur het niet goed of zo, maar speel even advocaat van de duivel. Het nadeel bij aflandig met kite is natuurlijk dat je ook nog eens aan je spullen vastzit. 800m zwemmen doe je toch met (ik wel in ieder geval) 2 vingers in je neus?


Hier een stukje over zwemsnelheden: http://www.muien.nl/nl/zwemconditie.html

Iemand in goede conditie haalt dus maximaal 1m/s wat betekent dat je al snel een kwartier aan het zwemmen bent in ideale omstandigheden. (800sec is 13.33min) Heb je een klein beetje stroming tegen (mui oid.) of ben je vermoleid van het surfen dan ben je dus al langer onderweg. Gezien de watertemperatuur van 4gr is het dan niet ondenkbaar dat je binnen dat kwartier al onderkoeld kunt raken, helemaal omdat je door te zwemmen extra snel afkoelt.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #20 Februari 21, 2012, 14:14:51
edit2Rapporteer  
Bij zwemmen steekt er maar maximaal 10% (afhankelijk van of je een groot hoofd hebt  Grin) boven water en dus  is de wind veel minder van invloed dan de stroming is, de stroming kan daar wel 1.7 Knopen zijn (zwem je dus niet bij),

Als je je gear nog wel bij je hebt (self resque) en op je plankje ligt is de invloed van de wind waarschijnlijk wel weer groter
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 Februari 21, 2012, 16:01:52
edit2Rapporteer  
In een mui heb je flinke stroming idd. Maar hoe zit het eigenlijk met de stroming van het getij?
Met een middelmatige conditie haal je volgens die tabel 0.75 m/sec.
Volgens GeoTool stroomsnelheid bij de Maasmond zie ik pieken van boven de 1m/sec !
ridge255

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #22 Februari 21, 2012, 19:35:01
edit2Rapporteer  
Toch even een reactie, want het wordt wel interessant zo  Smiley

Ik lees wat reactie van mensen die het dom vinden e.d., tja dat mag....mijn stelling is dat ik altijd op eigen kracht terug moet kunnen komen. Daar heb ik aan voldaan.

De truuk is om op tijd in te schatten welke actie nodig is, ik heb op tijd besloten om voor de kant te kiezen ipv mijn setje en ben zonder onderkoeling of uitputting aan de kant gekomen. Situatie was dus volledig onder controle (qua veiligheid) en dat was zeker niet alleen geluk, maar ook ervaring en inzicht.. (heb ook geen moment angst/twijfel gehad of ik het wel zou halen of niet, was alleen een rot eind zwemmen en dat had ik liever surfend gedaan  Grin)

Natuurlijk kun je redeneren dat de situatie er niet was geweest als ik het water helemaal niet op was gegaan, maar dan had ik de dikke pret sessie van dik 2 uur nooit meegemaakt. Soms moet je wat risico nemen. Dat doe je ook als je uit een vliegtuig springt...of een duik tussen de haaien maakt (duiken op zich is al risicovol)...maar ja dat is mijn mening..


Wat betreft de laatste post's over het zwemmen en onderkoeld raken...ik had ook nog een trapese om die me behoorlijk afremde (maar wel wat drijvermogen extra geeft, vandaar niet afgedaan, wel overwogen om te doen om daarmee mijn setje toch in te kunnen halen, maar niet voor gekozen)
Achter mijn setje aan heb ik voornamelijk borstcrawl gedaan afwisselend met een snelle schoolslag en naar de kant toe heeeel relaxed drijven op mijn rus en trappelen met de voetjes, daar werd ik redelijk snel koud van en dus afgewisseld met een rustige schoolslag... Ik heb er zo'n 25 minuten in gelegen gok ik en ik kwam aan met koude handen, verder had ik het niet koud.

misschien is achteraf 800 meter een te ruime schatting, maar het was wel een flink eind...mijn setje raakte ik overigens kwijt een meter of 150 uit de kant (op een hele lekkere steile break  ThumpsUp....door het erachteraan zwemmen (ik schat een 400-500 meter) en de niet gunstig afbuigende kustlijn ben ik verder uit de kant geraakt.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #23 Februari 21, 2012, 19:56:20
edit2Rapporteer  
in elk geval goed afgelopen en je setje terug.
ridge255

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #24 Februari 23, 2012, 07:31:59
edit2Rapporteer  
Hier een impressie van de uren voordat ik mijn setje kwijt raakte, ondanks de lage golven errug naar mijn zin gehad  ThumpsUp


http://www.youtube.com/watch?v=lwBJmTkVKDg&list=UUla4se5QoDDU6yCZdoWQQYg&index=1&feature=plcp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.