Zelfbouw wavekiteboard!

slayer1965

April 15, 2012, 13:11:58
edit2Rapporteer  
Hallo Collega's,

Omdat we niet van plan zijn om rond de 700 euri's neer te tellen voor een kitesurfboard, hebben we het plan opgevat om zelf een kitesurfboard te gaan bouwen.

Wie zijn we? Philip en Rob.

Het idee is om een reeds bestaand exemplaar te kopiëren, de keuze is uiteindelijk gevallen op de Best SHORTSTICK 5,6

Hierbij ff een plaatje.

slayer1965

Antwoord #1 April 15, 2012, 13:59:16
edit2Rapporteer  
Ik heb me eerst behoorlijk ingelezen op de diverse fora's om me een beetje voor te bereiden op dat gene wat we konden gaan verwachten.

Mijn bouwervaring met betrekking op het ontwerpen en maken van een plankje is nul komma niks.
Ik hoop dan ook dat ik met behulp van jullie kennis en vakmanschap op afstand geholpen word.

Op dit moment zijn we al wat verder in de bouwfase!
Ik zal proberen de boel een beetje op te leuken met zo af en toe een paar foto's

Alvast bedankt voor alle input.

Greetz en vaar voorzichtig

Rob

Via een overheadprojector hebben wij de mallen op papier overgetrokken!

slayer1965

Antwoord #2 April 15, 2012, 16:18:27
edit2Rapporteer  
Van een laag multiplex hebben we zijkanten gezaagd.
8 stuks om precies te zijn.

Ook hebben we het plan opgevat om stringers te plaatsen. Volgens de deskundigen niet nodig, maar ik denk dat zo'n tussenrip toch wel de nodige strekte aan het geheel toevoegd.

Omdat er materiaal genoeg was om te zagen hebben we de stringers kruislings gezaagd en op die wijze ervoor gezorgd dat de houtvezels niet allemaal 1 richting uit zouden wijzen.

PS. De lijmklemmen waren in de aanbieding Smiley

slayer1965

Antwoord #3 April 15, 2012, 17:41:34
edit2Rapporteer  
De Core is opgebouwd uit  6  Undecided xps platen van 2 cm die op elkaar gelijmd zijn met behulp van epoxy.

Aan de zijkanten hebben we de mallen van multiplex getaped, die we dan kunnen gebruiken om met behulp van een thermische draad als geleiders te gaan gebruiken!

Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 April 15, 2012, 18:54:39
edit2Rapporteer  
gaaf hoor, ben benieuwd naar de volgende set met foto's
HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #5 April 15, 2012, 19:04:39
edit2Rapporteer  
Waarom 6 platen op elkaar lijmen ?
Heb zelf in de winter van 2010-2011 een waveboardje gemaakt (waar niet normaal mee te varen is)
en heb daarbij gebruik ook gebruik gemaakt van XPS, heb alleen 1 plaat gebruikt (250cmx60cmx10cm)
Lijkt met toch veel makkelijker verwerken dan met 2 verschillende materialen (epoxy wat hard is en XPS wat ivm epoxy vrij zacht is)
En thermische draad werkt niet met XPS, meestal word EPS gebruikt en dat kan wel met een thermische draad
slayer1965

Antwoord #6 April 15, 2012, 19:15:49
edit2Rapporteer  
Hallo Karel79,

Bedankt voor je reactie, het draadje wat ik gestart heb is bedoelt ter lering en vermaak! Dankzij dit forum en de diverse andere fora's heb ik uiteindelijk de moed gekregen om zelf iets in elkaar te flansen.

Ik kan je wel vertellen dat het bouwproces niet helemaal vanzelf is gegaan.
De grootste bottleneck in dit avontuur zijn de 6  Undecided verlijmde platen xps geweest, wat ik kon weten want daar was wel het een en ander over te lezen.

Greetz Rob
philip88

Geen avatar

Antwoord #7 April 15, 2012, 19:17:57
edit2Rapporteer  
he rob leuk joh, alleen in je eertse paar berichten heb je het over ik en nu staat er ineens we, wie is we?
roelvdgun

Antwoord #8 April 15, 2012, 19:20:04
edit2Rapporteer  
Kijk aan! een mooi projectje om te volgen :-)
slayer1965

Antwoord #9 April 15, 2012, 19:33:10
edit2Rapporteer  
Hallo Philip,
Aangepast gozer, je kent me toch!!!! Tongue

Hallo Roelvdgun,
Ik hoop dat het je kan blijven boeien!
Dagelijks posten zal niet lukken maar er zit nog wel het een en ander aan te komen!
philip88

Geen avatar

Antwoord #10 April 15, 2012, 19:39:47
edit2Rapporteer  
hee bedankt man, wie is die woestaantrekkelijke surfdude op de foto? hihihi Grin
slayer1965

Antwoord #11 April 15, 2012, 19:47:29
edit2Rapporteer  
Het thermische draad verhaal is ook een projectje op zich geworden.

Een stukje hout van ongeveer 55 cm lang met 2 draadeinden daarin, een dunne draad daar tussen die mijn medebouwer Philip uit zijn versterker had gesloopt. Vanzelfsprekend deed de versterker het niet meer na die operatie Kiss

slayer1965

Antwoord #12 April 15, 2012, 20:25:48
edit2Rapporteer  
Een blokje schuim snijden ging goed maar zoals al opgemerkt werd in de voorgaande berichten, is een blok schuim snijden dat verlijmt is met epoxy, een heel ander verhaal.

Omdat epoxy een heel anders gedrag heeft dan een blok schuim, is het snijden een behoorlijke klus geworden.
De eerste verandering aan het snijapparaat is een schakelaar onder handbereik geweest

Wel leuk om op te merken is dat de schakelaar heel was voor het gebruik en na de twee boardjes er zo uit zag Huh
Misschien iets te warm geworden???

Hallo Hape,

Er is hier wat mis gegaan, ik had een bericht klaar staan voor je maar het is verdwenen. Het zal wel door mijn ondeskundigheid komen, mbt het forum wezen.

Ik wist niet goed dat xps en epoxylijm zo verschillend zouden reageren. (dacht dat het wel mee viel)
6 platen xps van 2 cm is ontstaan doordat de plaatselijke bouwmarkt geen dikkere platen hadden (doe ik nooit meer overigens)
Waar heb jij zo'n machtige mooie plaat gescoord?
En waarom valt er niet normaal te varen op jouw waveboard als ik vragen mag?

Sorry voor de late reactie!!!
HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #13 April 15, 2012, 20:47:54
edit2Rapporteer  
Ik heb die plaat bij een wat grotere leverancier vandaan die meestal aan bedrijven leveren, maar je kan er ook gewoon particulier kopen. (BMN, maar waarschijnlijk ook wel te krijgen bij bijv Bouwcenter verkrijgbaar)
Er valt niet mee te varen omdat de rocker-skoop lijn niet goed is, ik heb de outline van de North Kontact gebruikt, maar kon geen afbeeldingen van de rocker-skoop lijn vinden, dus heb ik dit ''uit de hand'' gedaan. Resultaat : veel te dikke rail algemeen en achter veel te dik, gevolg is dat het board constant met de neus omhoog staat (of ik moet voorop het board gaan staan, maar dat is ook niet de bedoeling)
slayer1965

Antwoord #14 April 15, 2012, 21:14:28
edit2Rapporteer  
Hallo Hape,

Bedankt voor je reactie

Zoals je op de eerste foto kunt zien hebben wij wel een rocker-scoop line kunnen vinden. Natuurlijk zegt dat helemaal niets over het vaargedrag, want wie gaat mij vertellen dat wij het goed hebben gedaan. Bovendien hadden wij weinig vergelijkingsmateriaal want niemand in onze omgeving vaart op een waveboard.

Wel hebben wij research (duur woord) gedaan mbt de rail, en hebben wij in een niet nader te noemen winkel foto's staan nemen van alle rails van de boards die daar lagen.

Ik was wel onder de indruk van de "dikte lees dunte" van de diverse rails, die ik daar gezien heb.

Ik blijf hopen en gebruik je input!!!

Greetz Rob
slayer1965

Antwoord #15 April 15, 2012, 22:12:45
edit2Rapporteer  
Op deze foto's hebben we de onderkant van de twee planken dmv de thermische draad gesneden. Een moeilijk proces wat door een paar dingen werd veroorzaakt.

De weerstandsdraad had de neiging om onder invloed van de warmte te rekken/langer te worden, en dan vervolgens op de meest onmogelijke momenten te breken. Met als gevolg dat door de zwaartekracht de draad in het xps schuim zakte. Ook bleek zoals al eerder vermeld de epoxyhars behoorlijk wat weerstand op te leveren.

Uiteindelijk na een hoop geploeter toch twee onderkanten losgesmolten.

slayer1965

Antwoord #16 April 15, 2012, 22:19:47
edit2Rapporteer  
Zoals jullie kunnen zien hebben we om de motivatie er in te houden even een outline van het board er op gelegd, en stelde we ons voor dat we al heerlijk aan het golfrijden waren.

Morres

Antwoord #17 April 15, 2012, 22:23:22
edit2Rapporteer  
waarom heb je niet een oud windsurfboard gesloopt? scheelt XPS platen Wink

PS: XPS kan je ook gewoon met dun zaagje doen
philip88

Geen avatar

Antwoord #18 April 15, 2012, 22:28:06
edit2Rapporteer  
hee rob word leuk man leuk gedaan InLove Joepie
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 April 15, 2012, 22:49:19
edit2Rapporteer  
Ha Rob, goed bezig!

Probeer alleen je berichten wat samen te voegen, zo loopt je topic nogal onnodig vol met je eigen berichten en groetjes geven hoeft echt geen 15x op een dag.
slayer1965

Antwoord #20 April 15, 2012, 22:50:21
edit2Rapporteer  
Ha Morres,

Tuurlijk,had ik kunnen doen. Ik heb zelf nog een F2 Sunset Slalom op mijn schuur liggen.( Gebruik hem zelfs soms nog Undecided ) Alleen bouwen we er twee en zag ik het shoppen niet zo zitten, vandaar die xps platen. Neemt niet weg dat als ik ooit nog een de stoute schoenen aantrek ik toch echt op jacht ga naar een blok schuim uit 1 stuk.

Zagen veel beter idee, tenzij je zoals ik houd van plamuren en schuren tot je een ons weegt!!!

Greetz Rob
wimbers

Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #21 April 15, 2012, 22:50:34
edit2Rapporteer  
leuk project, maar kan je jezelf niet beter de moeite (en wat geld) besparen en deze knakkers bellen?

http://www.numboards.com/producten.htm

dan kan je focussen op de afwerking.

(ik heb eerder zo'n project als jij gedaan, en zagen is vaak nog makkelijker dan snijden zoals jullie doen. daarnaast is xps een erg lastig materieel om te lamineren met epoxy (zachte plekkern, dents)

ga je vacuüm trekken bij het lamineren?
Morres

Antwoord #22 April 15, 2012, 23:12:59
edit2Rapporteer  
nee joh ,verdiepen in shapes is zo leuk, zonde om dan shapen uit te besteden moet ook handwerkgevoel geven

maar idd, dents heb je gelijk in, ff plaatje(s) triplex eronder
Spoon

Antwoord #23 April 16, 2012, 09:42:35
edit2Rapporteer  
dit is vast niet afgelopen weekend gefotografeerd?
anders wordt je wel heel snel bruin en ben je wel echt een bikkel  Smiley

Wel vet ben benieuwd naar het eind resultaat.
EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #24 April 16, 2012, 11:29:48
edit2Rapporteer  
De truuk van Willem Koppe Jan in de tachtiger jaren: voor de scoop rocker:
een schuimplaat gewoon buigen doormiddel van 2 gewichten aan een draad te hangen op 2 houten stringers. Dan heb je al een mooie bodem.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.