Oefenen op zee?

HanssieHanssie

Geen avatar

Logs: 0 | 24 uur
Mei 02, 2012, 19:04:22
edit2Rapporteer  
Komende zaterdag lijkt het alleen aan zee te gaan waaien.
Na een paar lessen ben ik toe om de Waterstart te gaan oefenen.
Kan ik dit zaterdag ook goed op zee gaan doen?
Wie heeft er tips voor een goede locatie?
Nadeel dat je niet te ver kan lopen dus na.een goede start direct weer vallen of doorgaan????
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Mei 02, 2012, 19:26:32
edit2Rapporteer  
oostvoorne of brouwersdam kun je redelijk ver nog gewoon staan hoor, gaat prima daar heb ik het ook geleerd
Jeffro

Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #2 Mei 02, 2012, 19:31:50
edit2Rapporteer  
Op Oostvoorne zijn de golven een stuk minder, op Brouwersdam kan het best hevig zijn...zaterdag golven van 1,5m dacht ik. Als je voor het eerst alleen gaat waterstarten zou ik lekker voor Oostvoorne kiezen! Succes alvast
HanssieHanssie

Geen avatar

Antwoord #3 Mei 02, 2012, 19:34:06
edit2Rapporteer  
Wil eigenlijk richting Noordwijk of den haag of wordt dat heel lastig oefenen?
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 Mei 02, 2012, 19:38:43
edit2Rapporteer  
Daar heb je eigenlijk geen spots waar echt weinig golven zijn en waar je langer kan staan...
Kan je ook oefenen, maar ik geloof er erg in dat je sneller leert op vlak water waar je kunt staan...

TIP: Neem op Oostvoorne of Brouwersdam wel de ruimte! Dus loop wat verder dan de grote meute, creeer voldoende ruimte voor jezelf!
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Mei 02, 2012, 19:39:31
edit2Rapporteer  
NO (45gr) is aflandig op Noordwijk en net wel/niet sideshore bij Scheveningen t/m Hoek: http://www.kitehigh.nl/spots

Ligt eraan wat je wilt oefenen of pal sideshore goed is of niet, wil je perse overal kunnen staan zul je toch echt naar andere spots moeten rijden.

Brouwersdam kun je met hoogwater (14:18u op Zaterdag) ook nergens staan tenzij het zo hoog komt dat het strand weer begint onder te lopen en als er op Oostvoorne met NO iets fout gaar wordt je de open zee op geblazen, al heb je daar wel een paar honderd meter de ruimte voordat het te diep wordt om te staan.
feddomw
Gast
Antwoord #6 Mei 02, 2012, 22:31:36
edit2Rapporteer  
NO (45gr) is aflandig op Noordwijk en net wel/niet sideshore bij Scheveningen t/m Hoek: http://www.kitehigh.nl/spots

Scheveningen is bij 45 volgens mij ook (nog) aflandig. Wassenaar/Katwijk liggen volgens mij op 30/210, ik denk niet dat er nog 15 graden bijkomen in die paar kilometer naar Scheveningen.

Uit ervaring weet ik dat het te doen is om op zee te leren want ik heb het gedaan, maar je maakt het jezelf wel moeilijker. Als ik het weer deed zou ik naar een vlakwater spot gaan, al dan niet in NL om je eerste meters te maken. Komt wel weer het oude adagium: als je het in NL op zee kan, kan je het overal. Ook uit ervaring: zorg als beginner toch dat het echt licht aanlandig is.
CouchKiter

Geen avatar

Antwoord #7 Mei 02, 2012, 23:17:04
edit2Rapporteer  
Bij NO wind lekker naar strand Horst. Alleen zaterdag onvoldoende wind volgens windguru Sad
S.K

Geen avatar

Antwoord #8 Mei 03, 2012, 09:00:18
edit2Rapporteer  
eens met bovenstaande argumenten! zoek een spot waar je kunt staan want dan leer je het een stuk sneller! Vergeet niet dat het bodydraggen naar je board erg vermoeiend is!! helemaal in de golven..

succes met het leren!
feddomw
Gast
Antwoord #9 Mei 03, 2012, 10:16:38
edit2Rapporteer  
eens met bovenstaande argumenten! zoek een spot waar je kunt staan want dan leer je het een stuk sneller! Vergeet niet dat het bodydraggen naar je board erg vermoeiend is!! helemaal in de golven..

succes met het leren!

Maar bodydraggen is wel een van de belangrijkste skills en gewoon heel erg goed om vaak te doen. Je leert je kite beheersen met een hand, leert met stroming omgaan, enz. Nog een tip, wellicht ten overvloede: GEEN rol-leash gebruiken!
HanssieHanssie

Geen avatar

Antwoord #10 Mei 03, 2012, 10:20:13
edit2Rapporteer  
Is het verstandig om het board met een koord aan je enkel te binden als je de zee op gaat ?
Of wordt dat bedoeld met een rol leash ?
Ga zo ie zo in ondiep water oefenen maar wellicht voor de toekomst.
jorandb

Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #11 Mei 03, 2012, 10:31:30
edit2Rapporteer  
http://www.hanglos.nl/forum/16058/kiteforum-de-roll-leash.html

je moet deze topic maar even lezen over een (roll) leash! ThumpsUp
HanssieHanssie

Geen avatar

Antwoord #12 Mei 03, 2012, 12:06:23
edit2Rapporteer  
https://www.hanglos.nl/forum/16058/kiteforum-de-roll-leash.html

je moet dit topic maar even lezen over een (roll) leash! ThumpsUp

Thanks dit maakt veel duidelijk.
Blijf voorlopig maar in ondiep water Smiley Smiley
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #13 Mei 03, 2012, 13:16:28
edit2Rapporteer  
Probeer in het begin met iemand anders te gaan, of vraag aan iemand die het al goed kan een oogje in het zeil te houden.
Evan
Administrator

Antwoord #14 Mei 03, 2012, 13:24:57
edit2Rapporteer  
Wat betreft het (upwind) bodydraggen: oefen dat veelvuldig voordat je ook maar aan het board begint!
feddomw
Gast
Antwoord #15 Mei 03, 2012, 13:59:23
edit2Rapporteer  
Wat betreft het (upwind) bodydraggen: oefen dat veelvuldig voordat je ook maar aan het board begint!

^^^^^^^^ DIT! Maakt ook de overgang naar goed hoogte lopen makkelijker, als je goed kan bodydraggen. Ik ben het er overigens niet mee eens dat mensen zeggen dan bodydraggen vermoeiend is. Je moet de kite het werk laten doen en je lichaam stil/stijf houden.
jerryvanrhee

Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #16 Mei 03, 2012, 15:09:09
edit2Rapporteer  

^^^^^^^^ DIT! Maakt ook de overgang naar goed hoogte lopen makkelijker, als je goed kan bodydraggen. Ik ben het er overigens niet mee eens dat mensen zeggen dan bodydraggen vermoeiend is. Je moet de kite het werk laten doen en je lichaam stil/stijf houden.

maar als je de ganze tijd golven voor je kiezen krijgt, kan je snel buiten adem raken, wat je spieren weer vermoeid.
wimbers

Antwoord #17 Mei 03, 2012, 16:08:12
edit2Rapporteer  
Als je aan zee woont, gewoon daar leren met licht aanlandig.
Ik heb vorig jaar mijn lessen gehad, en ja, op vlak water maak je veel meer meters, en als je kunt staan nog meer, maar je leert voor geen meter bodydraggen.
Ik ben dit jaar pas 2 keer geweest, maar bodydraggen kan ik nu als de beste … (ik heb denk ik meer meters naar mijn board toe gemaakt dan op mijn board Smiley )

gewoon gaan, en zorgen dat je nooit alleen bent (gelukkig zijn we een sociaal volkje heb ik gemerkt.)
HanssieHanssie

Geen avatar

Antwoord #18 Mei 03, 2012, 19:35:12
edit2Rapporteer  
Zaterdag 14 knopen op schellinkhout.
Is dat voldoende met mijn 12 meter en 92 kg als beginner?
Faxie

Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #19 Mei 03, 2012, 20:09:22
edit2Rapporteer  

Zal er ook aan liggen hoe groot je board is.

't is aan de lage kant kwa wind.
BdB

Antwoord #20 Mei 03, 2012, 20:20:45
edit2Rapporteer  

En met N/ NO is schellinkhout niet de beste optie, denk namelijk dat het dan aflandig is. Mocht je toch naar een spot in de buurt gaan kijk even bij Andijk/ Medemblik.

Zag in het NH topic dat er een stevig windje voorspeld wordt dus moet goed komen
Evan
Administrator

Antwoord #21 Mei 03, 2012, 22:38:57
edit2Rapporteer  

En met N/ NO is schellinkhout niet de beste optie, denk namelijk dat het dan aflandig is. Mocht je toch naar een spot in de buurt gaan kijk even bij Andijk/ Medemblik.

Zag in het NH topic dat er een stevig windje voorspeld wordt dus moet goed komen

Niet denken, maar het gewoon even opzoeken!

NO is PAL aflandig op Schellinkhout: http://www.kitehigh.nl/spots/s/id/Schellinkhout

Voor spots waar je wel met die richting kunt varen kun je het beste bij spots op onze site kijken (ga niet 2x in hetzelfde topic deze link spammen)
BdB

Antwoord #22 Mei 03, 2012, 22:48:56
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk niet denken, eerst ff opzoeken en dan roepen. Bedankt voor juiste correcte informatie. Wist dat ik daar met NO niks te zoeken had

hehuis

Antwoord #23 Mei 07, 2012, 21:14:37
edit2Rapporteer  
Leren waterstarten kan perfect in de schuimpjes.
Is ook redelijk vlak, de branding is meestal 10 meter verder.
Terug lopen over het strand is een stuk lichter dan weer door het water heen ploeteren zoals op Schellinkhout.

Bij pal aanlandig leer je snel je board aan je voeten te krijgen. Ook als de branding breekt op het strand. Dan leer door je kite aan de rand van windvenster te parkeren te starten en vanaf het strand te komen.

Alleen een wat steilere leercurve.

Heb ook op zee leren waterstarten. Woon er vlak bij.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.