Dutchy112
Logs: 0 | 1669 uur
|
Klopt.. Helaas nemen veel mensen niet meer de tijd om in ondiep water even hun nieuwe kite of seizoen te leren kennen. Dus oefenen van de safeties die de kite heeft, hoe werkt alles ook alweer, en vooral vergeten hoe koud de zee nog is.. Maar goed dat doe je een keer, en dan heb je lesje weer gehad..G
|
|
|
Sierrra November
|
"2. vrijwel alle kiters namen niet de moeite om naar een relaunchgevalletje toe te varen om te informeren naar eventuele hulp .......goed zeemanschap?"
Op sommige spots kun je wel aan de gang blijven. Als ik iemand zie drijven op zee zonder kite en hij drijft af bij wijze van spreken dan vlieg ik er wel op af. Maar voor een kiten die gewoon zijn kite niet omhoog krijgt en niet om hulp vraagt, die zoekt het maar lekker zelf uit. Met een kanttekening, als hij dichtbij de kant zit, dan kom ik wel even kijken omdat het gevaarlijk voor omstanders is.
|
|
|
wazzaah
|
2/5: Het ophalen van een boardje is niet iets een beginner kan en moet doen. Meeste gevorderden zullen het ook niet zomaar kunnen, je moet toch met 1 hand je kite goed onder controle hebben en wat extra je kite poweren. Het oplaten van een gecrashte kite of het ophalen van een losgeslagen kite is ronduit gevaarlijk en alleen voor de kiters die heel goed weten wat ze doen. Haal zelf elk jaar wel een paar kites en een stel boards van t water maar je moet echt heel rustig blijven en goed nadenken hoe je t doet. Een kiter in nood redden betekent zo ie zo dat hij zijn kite en board moet dumpen maar dat was in deze gevallen niet aan de orde blijkbaar. Even achter de kiter gaan liggen en vragen of t goed gaat is natuurlijk nooit verkeerd, maar als er nou 5 man op t water staan waarvan je iedereen kent of 300.....
3: vaar garantie van kitescholen, niet de leerlingen laten relaunchen maar door de instructeur zelf om zo snel mogelijk de leerlingen op het board te krijgen?
4: T ene merk is t wat eenvoudiger als het andere om te relaunchen, de leskites launchen meestal sneller als de kite die daarna gekocht wordt. En het relaunchen wordt dan pas weer in praktijk gebracht als het echt nodig is.Te laat dus meestal. Eerste wat ik doe met nieuwe kites is in ondiep water midden in een stuurbeweging/gepowered de safety trekken en kijken wat de kite doet en hoe de kite t best weer relaunched. Relaunch lijkt toch elk jaar wel te verbeteren (al hangt t van de modellen af). Eerste kites die ik had kreeg je met minder wind nauwelijks de lucht in, 5de lijn was al hele verbetering, daarna de Rise die heel mooi en rustig naar de rand kroop en nu mn Vulcans die zo weer in de lucht staan.
Maar blijft gewoon oefenen, je kite leren kennen en rustig blijven.
|
|
|
chico
|
Boardje ophalen is redelijk lastig. De kans is groot dat je met de rand van jouw board, het andere boardje raakt en dus allebij beschadigd. Wel vaar ik er naar toe om aan te wijzen waar het board ligt. Moeten ze wel up wind kunnen bodydraggen.
Relaunchen zou iedereen moeten kunnen. Net als in het water bij je kite kunnen komen als ie niet te relaunchen is. Bar oprollen / kite bij de wingtips pakken en je naar de kant laten trekken. Zo moeilijk is dat niet maar je ziet het nooit iemand oefenen.
|
|
|
Gehaktdag
|
Dat er veel in het water lagen was me ook al opgevallen. tussen de 5-10 lagen er inderdaad wel in zee. Wat wil je met 10 tot 14kn, dan is relaunch sowieso heel moeilijk. Veel mensen gebruikte ook een 10-11m. Ik heb prima kunnen varen met de 17m.
|
|
|
Jarno
Geen avatar
|
@chico, je bar oprollen, naar je kite toe, en vervolgens naar de kant draggen is nog best moeilijk.. wel eens geprobeerd? Moeilijk daaraan is dat je kite wel constant wind vangt met risco te launchen, best lastig als je net je lijnen half opgerold hebt..
Ik was ook op VP met mn 10 aan het varen en dat was tot 9 uur / half 10 nog prima te doen, dus aan het ontbreken van wind om te relaunchen lag het niet zozeer hoor Gehaktdag, volgens mij mij was het eerder het gebrek aan kunde en oefening..
|
|
|
Eagle-Jan
Logs: 0 | 2 uur
|
@chico, je bar oprollen, naar je kite toe, en vervolgens naar de kant draggen is nog best moeilijk.. wel eens geprobeerd? [\qoute]
Dan zou ik nog eens een lesje nemen als ik jou was... dan heb je niet voldoende je kite uitlaten vlaggen.
|
|
|
Bularoo
|
Gistere was ik ook op vrouwenpolder. Uurtje gevaren met mijn 10. Kon perfect upwind komen, maar springen of iets was niet te doen. Totaal geen druk in de kite om omhoog te komen. Dat ik upwind kon komen was ik dan ook erg verbaast over. Toen ik even met iemand aan het praten was had ik me kite laag boven het water. Ik lette even niet op en de tip raakte het water waardoor die helemaal op zn rug kwam te liggen. Was redelijk aan de kant en kon er ook tot me middel staan. Normaal heb ik me kite best snel weer in de lucht. dit keer was dit niet het geval. Wanneer ik aan me stuurlijn trek gaat de kite of naar de zijkant van het windvenster om daar te draaien en omhoog te gaan. Of hij draait recht in de powerzone meteen om. Wat gebeurde er gister: Ik kon de kite zo naar me toe trekken. Oftewel wanneer ik een stuurlijn aantrok draaide de tip naar me toe en kon ik hem zo met de rug naar de wind draaien. Dan mag je mij vertellen dat het hard genoeg waaide...
Oostenwind en deze temperaturen worden erg onderschat denk ik. Wind was hard genoeg hoger in de lucht. Net boven de grond een stuk minder. En dichter bij de duinen ook een stuk minder. Daarnaast hoge temperaturen met koud water. Zag gister iemand zonder wetsuit kiten. Wanneer hij zn kite niet uit het water krijgt.. je raad het al..
Ik heb gister ook eeen hoop dingen gezien wat met gebrek van ervaring/skills te maken heeft. Als met je kite op 12 uur achteruit naar je board proberen te zwemmen.. Die mensen houd je altijd. Er rijden ook een hoop mensen als idioten op de weg.. Elkaar erop aanspreken en helpen lijkt me nooit kwaad kunnen..
|
|
|
Sierrra November
|
Kite op 12 uur en naar je board zwemmen doe ik vaak zat als het niet hard waait en mijn boardje niet zo ver ligt. Gaat sneller dan bodydraggen met lichte wind 't Is wel een ander verhaal als je iemand als een idioot ziet zwemmen met zijn kite op 12 terwijl hij steeds verder van zijn board vandaan komt
|
|
|
chico
|
@chico, je bar oprollen, naar je kite toe, en vervolgens naar de kant draggen is nog best moeilijk.. wel eens geprobeerd? Moeilijk daaraan is dat je kite wel constant wind vangt met risco te launchen, best lastig als je net je lijnen half opgerold hebt..
Ik was ook op VP met mn 10 aan het varen en dat was tot 9 uur / half 10 nog prima te doen, dus aan het ontbreken van wind om te relaunchen lag het niet zozeer hoor Gehaktdag, volgens mij mij was het eerder het gebrek aan kunde en oefening..
Yep. Maar met n 5 lijner gaat het makkelijker dan met n 4 lijner. Ben mn zoon van 12 aan het leren kitesurfen en voor hem: verplichte oefening. Vaar zelf Torch
|
|
|
ica84
Geen avatar
|
Gistere was ik ook op vrouwenpolder. Uurtje gevaren met mijn 10. Kon perfect upwind komen, maar springen of iets was niet te doen. Totaal geen druk in de kite om omhoog te komen. Dat ik upwind kon komen was ik dan ook erg verbaast over. Toen ik even met iemand aan het praten was had ik me kite laag boven het water. Ik lette even niet op en de tip raakte het water waardoor die helemaal op zn rug kwam te liggen. Was redelijk aan de kant en kon er ook tot me middel staan. Normaal heb ik me kite best snel weer in de lucht. dit keer was dit niet het geval. Wanneer ik aan me stuurlijn trek gaat de kite of naar de zijkant van het windvenster om daar te draaien en omhoog te gaan. Of hij draait recht in de powerzone meteen om. Wat gebeurde er gister: Ik kon de kite zo naar me toe trekken. Oftewel wanneer ik een stuurlijn aantrok draaide de tip naar me toe en kon ik hem zo met de rug naar de wind draaien. Dan mag je mij vertellen dat het hard genoeg waaide...
Oostenwind en deze temperaturen worden erg onderschat denk ik. Wind was hard genoeg hoger in de lucht. Net boven de grond een stuk minder. En dichter bij de duinen ook een stuk minder. Daarnaast hoge temperaturen met koud water. Zag gister iemand zonder wetsuit kiten. Wanneer hij zn kite niet uit het water krijgt.. je raad het al..
Ik heb gister ook eeen hoop dingen gezien wat met gebrek van ervaring/skills te maken heeft. Als met je kite op 12 uur achteruit naar je board proberen te zwemmen.. Die mensen houd je altijd. Er rijden ook een hoop mensen als idioten op de weg.. Elkaar erop aanspreken en helpen lijkt me nooit kwaad kunnen..
als de kite op zn rug ligt met weinig wind en let op WEINIG WIND gewoon aan de powerlijnen direct midden door het windvenster trekken dit is aboluut af te raden voor beginners maar werkt wel. dit deed ik een keer tijdens mn les en de instructuer kon me wel vervloeken wat opzich wel goed is dat hij er op let.
|
|
|
Sierrra November
|
Andersom werkt ook prima. Kite op zijn leading-edge, stuurlijnen beetpakken en daarna naar 1 kant sturen als hij omhoog klimt. Katapult-effect gegarandeerd maar als er niemand in de buurt is werkt het lekker snel
|
|
|
Bularoo
|
@ica84. Wat jij bedoeld is wanneer de leading edge naar boven wijst? Dit bedoelde ik niet. Mijn kite lag met de leading edge naar beneden recht in de wind.. wanneer ik een stuurlijn aantrok kon ik de kite op het water zo draaien zoals die op het strand ligt. Met de rug naar de wind dus. Probeer hem dan nog maar eens de lucht in te krijgen. De kite omdraaien wilde gewoon voor geen meter..
@Sierrra November. Ook dat was niet mogelijk.. Heel slecht maar ook geprobeerd beide stuurlijnen hard aan te trekken in de hoop hem achteruit het water uit te krijgen in de hoop dat die daarna zou draaien... was geen beweging in te krijgen...
|
|
|
|
Yoram
|
Vrijdagavond en zaterdag was de wind gewoon minimaal, dan kan je nog zulke goede skills hebben, dan wil het met sommige kites gewoon langer duren/niet lukken om hem te relaunchen, met een minimaal windje moet je die hap gewoon niet crashen. Maar een relaunch in een beetje wind kan iedereen, tenminste dat moet niet zo moeilijk zijn en lijkt me essentieel al ga je het water op. Wat betreft het helpen, met minimale wind is dat een stuk lastiger. Voor mij is het oppikken van boardjes eigenlijk routine en pik ze er zo varend uit. Het is dan wel handig dat mensen die erin liggen hun kite niet op 12hr zetten maar lager, maak vaak genoeg mee dat ik eerst een onhandige omweg moet nemen met een hand op de bar om vervolgens voor de kiter te geraken. Een kite pakken uit het water of relaunchen is nog een tikkeltje moeilijker omdat je met de lijnen zit, beter is het dan om de kiter zelf een sleepje te geven, of hij komt bij de kant of je trekt de andere kite weer in de wind (indien self-rescue niet is toegepast). Maar hierin is gewoon een belangrijke regel, alleen helpen als je het kan en anders hulp halen. Zag vrijdag trouwens dat kiters hun kite niet gerelaunch kregen. Vooral met die windrichting volgens mij was het side-shore kun je in sommige gevallen de kite beter in het water laten liggen als ze richting de kant wijzen om je zo naar de kant te laten drijven. Ik zag dus dat er kiters waren die tevergeeefs een relaunch probeerde maar de kite dus richting de open zee trokken, met als gevolg dat je dus van de kust wegdrijft.
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Niks te weinig wind, het is gewoon complete onwil en onkunde!
Gisteren op de dam een paar afdrijvende rebels, die Duitsers bleven net zolang aan de stuurlijntjes trekken totdat iemand de kite van de rotsen af plukte in de buurt van Renesse. Gewoon een half uur lang stuurlijntjes trekken, terwijl die dingen gewoon een 5e lijn hebben he. Ongelooflijk! En ook gewoon totaal geen moeite doen tot selfresque of wat dan ook. Met aflandige wind hadden ze net zo lang stuurlijntjes getrokken totdat ze in Engeland aankomen waren.
Zolang je genoeg druk hebt om halve wind te varen moet je je kite ten alle tijden kunnen herstarten, anders ben je er nog niet aan toe om op een board te staan!
|
|
|
feddomw
Gast
|
Sorry, Evan, niet mee eens. Er zijn absoluut momenten dat je 4-lijns kites niet meer de lucht in krijgt, zeker niet als je in diep water bent. Kite op LE en "hot launch" door aan de stuurlijnen te trekken werkt niet zo lekker als je geen "tegengas" kan geven, in ieder geval bij mijn kites moet je heel veel stuurlijn binnenhalen voordat de kite achteruit de hoogte in gaat.
Ik heb ook vaak genoeg gehad dat door chop en weinig wind de kite weigerde om naar de rand van het venster te gaan.
Ik ben het wel met je eens dat er een moment komt dat als je een kwartier aan het niksten bent, het tijd is om je bar op te rollen en lekker Self rescue te gaan doen.
|
|
|
Evan
Administrator
|
In die gevallen zwem je een paar slagen naar je kite toe om hem op zijn rug te krijgen en herstart je hem op de oude manier zoals we altijd met de 4-lijns C-kites moesten doen vroeger. Puur en alleen aan de stuurlijntjes blijven trekken heeft inderdaad weinig effect met weinig wind, dus moet je andere technieken toepassen die het beste werken bij jou kite.
Zo blijft het dus een gevalletje onkunde als je hem niet herstart krijgt.
|
|
|
Robin73
Logs: 0 | 176 uur
|
Misschien begrijp ik het verkeerd maar als mijn kite op de LE ligt en ik er een paar slagen naartoe zwem dan klapt deze op zijn kop (invert)
|
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
|
Dit zijn dus prima dingetjes om relaxed te oefenen op de zomerse dagen in ondiep water tijdens een ouwewijvenwindje. Super leerzaam. Gisteren nog mee bezig geweest tussen de 45 m flysufferds. Ik vind weinig wind feitelijk lastiger en soms gevaarlijker dan veel wind. Dan is je kite stabiel, direct en goed controleerbaar. Vind het betaald lesgeven in 12 knopen ook een redelijk kansloze actie.
|
|
|
Eagle-Jan
Logs: 0 | 2 uur
|
Dit zijn dus prima dingetjes om relaxed te oefenen op de zomerse dagen in ondiep water tijdens een ouwewijvenwindje. Super leerzaam. Gisteren nog mee bezig geweest tussen de 45 m flysufferds. Ik vind weinig wind feitelijk lastiger en soms gevaarlijker dan veel wind. Dan is je kite stabiel, direct en goed controleerbaar. Vind het betaald lesgeven in 12 knopen ook een redelijk kansloze actie.
Waarom? Als je met geen wind je kites kan starten dan kan je bijna altijd varen
|
|
|
Evan
Administrator
|
Jij kon toch ook al met 14kn als een tierelier knallen met 10m Arend? Voor een hoop mensen valt dat onder "geen wind".
|
|
|
El Rudo
Logs: 0 | 252 uur
|
Klinkt alsof er stroming tegen de wind in stond, dan komt de kite naar je toe (als je staat) en is het lastig druk op te bouw om 'm naar de rand van het windvenster te dirigeren. Op Oostvoorne is help ik beginners die de 'm niet omhoog krijgen (iets met koud water?) altijd door even bij ze te stoppen en wat mental coaching te verrichten. Meestal trekken ze teveel aan de bar, het helpt al een hoop door de bar helemaal van je af te doen. Als dat niet genoeg is kan je de middelste lijn een beetje naar je toe trekken. Ik doe dit absoluut niet uit mensenliefde, het ruimt gewoon enorm op als iemand weer lekker weggevaren is, zeker bij marginale wind.
|
|
|