Zeeko Notus 14 LW (2011)

niels195

Geen avatar

Logs: 0 | 23 uur
Juli 07, 2012, 11:16:55
edit2Rapporteer  
Weet iemand een shop die deze nog verkoopt? Of 2e hands?

Ga in augustus namelijk naar Frankrijk (Lacanau) maar daar staat vrij weinig wind over het algemeen dus misschien ff kijken voor een grotere kite.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Juli 07, 2012, 11:51:38
edit2Rapporteer  
KItepro.nl verkoopt Zeeko voor Nederland.

Echter, ik heb deze kite ook bijna gekocht. Maar de ontwerper zegt er wel het volgende over:
"Als je groter wilt varen als een 12m Notus4 dan haal je alleen maar extra low-end met een grotere kite door deze te gebruiken met een skimboard, raceboard of draagvleugelboard"

Oftewel, in combinatie met een "normale" twintip krijg je niet genoeg schijnbare wind met deze kite om hem efficient te laten vliegen.

Dit is ook logisch: de ontwerper - Nicolas Caillou - is een vervent course-racer (met draagvleugelboard). De grote maten zijn hiervoor ontworpen, en dus niet voor een twintip.

Zelf heb ik sinds kort de 12m Notus4, en met een TT kon ik al varen vanaf 10kn op vlak water.
Inmiddels ook een skim gekocht (Nobile wood), ben benieuwd wat dat nog extra gaat brengen Wink

Als laatste optie zou je nog lijn extensies kunnen overwegen. De standaard bar heeft 20m + 4m. Ik ga daar nog een set van 4m binnenkort aanzetten. Op 24m reageerde de kite al zo goed dat dat volgens mij best nog wel fijn varen is.

Ik heb het hier trouwens over het 2012 model, de Notus4 en Notus 14XLW. De 2011 zal vermoedelijk nergens meer te verkrijgen zijn, en de 2012 is nog efficienter.
niels195

Geen avatar

Antwoord #2 Juli 07, 2012, 12:24:06
edit2Rapporteer  
Thanks voor je reactie. Heb nu een Zeeko Notus 7 & 10 meter uit 2011. In de zomer als ik dus naar Lacanau ga, denk ik eigenlijk dat de 10 meter te klein is. Mijn board is 133 bij 40 en weeg ongeveer 70 kg. Ik kan dus kiten bij ongeveer een knoop of 15 maar er staat niet zo vaak 15 knopen bij Lacanau.

Dus eigenlijk maakt het niet zo veel verschil tussen de 12 en de 14 meter?
Michiel.
Moderator

Antwoord #3 Juli 07, 2012, 12:32:31
edit2Rapporteer  
Vorig seizoen precies dezelfde combo gehad als jij, ik weeg 75kg +/-
Uit de 10m is een flink low-end te peuteren. Als je 2 barren erbij hebt gekocht dan heb je al extensies genoeg om het low-end hiervan nog iets te verbeteren. Heb je slechts 1 bar, dan kun je naar de locale vliegerschop voor een tientje of twee max je eigen 5m extensies maken.

Ik kon op vlak water hoogte lopen vanaf een constante 12kn met deze kite. Lacanau is toch vele meren bij elkaar?

Belangrijk ook is een snel planerende twintip. De afmetingen klinken goed, welk boardje is het?

Inderdaad is het verschil voor de Notus4 12 of XLW 14m met een twintip verwaarloosbaar.

Vond de 12m praktisch net zo snel vliegen en sturen als de Notus3 10m. Ongelovelijk maar waar.
Maat van me heeft nog de Notus3 10m liggen (overigens te koop begreep ik), dus wie weet binnenkort echt een back to back testen.

Waar kite je vaak?
Je mag de mijne weleens proberen als je een idee wilt krijgen. De kite is behoorlijk verandert t.o.v. het 2011 model
niels195

Geen avatar

Antwoord #4 Juli 07, 2012, 14:25:01
edit2Rapporteer  
Ik heb een bar van 2010 erbij gekregen en een bar van 2011. Ik heb ze nu niet thuis liggen dus kan niet kijken of de lijnen hetzelfde zijn. Weet jij dat toevallig? Kan ik er de 2011 bar verlengen met de lijnen van de 2010 bar?

Ik ga eigenlijk naar een meer iets ten zuide van Lacanau (Sanguinet). Dit is gewoon 1 groot meer.

Het boardje wat ik heb is van Kitepro.nl waar ik ook mijn kite's heb gekocht. Deze: http://webshop.kitepro.nl/epages/08012902.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/08012902/Products/12345

Misschien dat ik dan ga kijken voor een 2e hands Notus 12m uit 2011. Als ik nu namelijk op windguru kijk komt de wind niet boven de 15 knopen uit dus met de 10m lijkt me dat net te weinig om lekker te kunnen kiten.
Michiel.
Moderator

Antwoord #5 Juli 07, 2012, 15:05:45
edit2Rapporteer  
Ik heb een bar van 2010 erbij gekregen en een bar van 2011. Ik heb ze nu niet thuis liggen dus kan niet kijken of de lijnen hetzelfde zijn. Weet jij dat toevallig? Kan ik er de 2011 bar verlengen met de lijnen van de 2010 bar?

Dat kan! Op alle barren van Zeeko zitten de extensies. de kleuren kunnen anders zijn, maar dat maakt niets uit! De 2010 bar is eigenlijk fijner omdat deze praktisch niet slijt. Die van 2011 heeft een variabele depowerlijn tijdens het varen. Een unicum, maar slijt op den duur wel.

Het Essence boardje. Is dit de oude of de nieuwe? Ik heb de oude gevaren en die had niet zo'n goed low-end. De nieuwe is daar een stuk beter in had ik begrepen.

Misschien dat ik dan ga kijken voor een 2e hands Notus 12m uit 2011.

Dan wens ik je veel succes Smiley
Er waren er maar 2 in Nederland zover ik weet. En het low-end verschil met je huidige kite is echt maar een knoop of 1,5. Dat win je ook met extensies.

Als ik nu namelijk op windguru kijk komt de wind niet boven de 15 knopen uit dus met de 10m lijkt me dat net te weinig om lekker te kunnen kiten.

Wat ik heb gehoord over Lacanau (pin me er niet op vast Wink) is het met zoveel buitenlandse (maar ook Nederlandse spots) veel meer wind als guru en finder opgeven. Ook hier in NL staat er vaak 15kn op Oostvoorne in de voorspelling. In de praktijk is dan 20 tot 25 gem. geen uitzondering!

Lacanau staat bekend om zijn goede surfcondities. Zou me geen zorgen maken Wink
Iw@n

Antwoord #6 Juli 07, 2012, 22:47:43
edit2Rapporteer  
weet wel van het meer bij sanguinet, dat daar soms de wind uit het niets kon wegvallen.  Vroeger daar gewindsurfd
niels195

Geen avatar

Antwoord #7 Juli 09, 2012, 12:36:07
edit2Rapporteer  
Oké, dan ga ik maar is kijken naar hoe ik de lijnen langer kan maken. Is er toevallig op internet een "How-to"?

Ik heb mijn spullen begin dit jaar gekocht dus ik denk wel dat ik het nieuwe board heb.

En ik hoop maar dat windguru het niet goed heeft Wink

Edit: Ah, zie net dat het 5 lijnen zijn van ongeveer 3 meter die aan het uiteinde zitten. Deze dan maar loshalen en op de andere bar zetten. Thanks voor de reacties ThumpsUp
Hard2Handle

Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #8 Juli 11, 2012, 09:55:36
edit2Rapporteer  
Niels misschien kun je hier nog een tweede hands 12m Notus op de kop tikken:

http://zeeko-kites.forumactif.com/f5-buy-a-2nd-hand-zeeko-product
niels195

Geen avatar

Antwoord #9 Juli 30, 2012, 17:35:07
edit2Rapporteer  
Even een vraagje. Niet specifiek over de kite maar over de bar. Klopt het dat je ongeveer 20 cm speling hebt als je de bar helemaal los laat en helemaal aantrekt? Ik vind dit zelf namelijk niet zo veel. Kan dit veranderd worden?

Edit: gaat om deze bar http://webshop.kitepro.nl/epages/08012902.mobile/?ObjectPath=/Shops/08012902/Products/12111601&Locale=nl_NL
Michiel.
Moderator

Antwoord #10 Juli 30, 2012, 17:58:03
edit2Rapporteer  
Nee, die bar heeft een variabele depowerlijn lengte. 20cm is veel te weinig. Check de manual hoe dat werkt!

De depowerlijn is dubbel, maar bestaat uit 1 lijn. Deze kun je zelfs tijdens het varen inkorten en verlengen.
Let erop dat je hem niet te klein maakt. Dat kan onveilige situaties opleveren.
Zit nu op mijn gsm, maar op vimeo (zoek op Zeeko) staat een filmpje waarin deze 2011 bar gedemonstreert wordt.

Zelf deze bar ook gehad. Mijn kites aan een beginner verkocht. Dmv een tie-wrap heb ik dat systeem geblokkeerd, zodat hij altijd 50cm depowerweg heeft.
niels195

Geen avatar

Antwoord #11 Juli 30, 2012, 23:38:23
edit2Rapporteer  
Thanks voor je reactie. Vanavond wezen kiten in Zandvoort en toen nog even goed naar de bar gekeken en het is inderdaad een zo'n lijn die dubbel zit en aan de ene kant moet he hem omlaag trekken en aan de andere kant omhoog.

Vanavond echt een lekkere sessie gehad. Lukt me eindelijk om een beetje upwind te surfen. Alleen die golven van een meter hoog die net voor je omslaan zijn nog een beetje vervelend want daar kom je gewoon nietdoor.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.