Eerste boardje!

pimpoldi

Februari 21, 2013, 22:26:00
edit2Rapporteer  
Aloha mede knutselaars!

Eindelijk is mijn eerste zelfbouw kiteboardje af!
Opgebouwd uit een houten kern en glasweefsel matten en epoxy.
Inserts gegoten in epoxy met matje erover!

Heel veel van geleerd maar ik verwacht niet te veel van de vaareigenschappen haha Wink

Aanschouw!
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #1 Februari 21, 2013, 22:53:54
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit! Was het lamineren lastig? Ik ben op dit moment - noodgedwongen- met een zelfde projectje bezig. Ik probeer een boardje van 100x34 te freubelen voor mijn zoontje, want zo klein worden ze eigenlijk nergens aangeboden. Wil graag wat tips van je, want is ook mijn eerste keer!
pimpoldi

Antwoord #2 Februari 21, 2013, 23:11:51
edit2Rapporteer  
Lamineren was goed te doen, alleen de rails zijn lastig! Ik zag dat ze normaal ook werken met ABS rails en hoeven ze daar niet omheen te lamineren. Ik heb dit wel geprobeerd, maar omdat de radius heel klein is komt er lucht tussen, dus daar heb ik vanaf gezien.

Daarnaast kan ik je tip geven over een leuk printje te printen op rijstpapier zoals ik gedaan heb. Geeft mooi resultaat en leuk voor je zoontje!
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #3 Februari 21, 2013, 23:20:22
edit2Rapporteer  
Ik heb het idee om - als ik met lamineren niet alles vernaggel-  het boardje te laten spuiten door een autospuiter bij ons in de straat. Tegen verfkosten leek me een heel aardig aanbod. Misschien een print of sticker onder de blanke lak.

Ik kreeg de tip om na het lamineren met glasvezel, nog een laag epoxy over de mat te trekken voor een strak resultaat. Heb jij dat ook gedaan?
pimpoldi

Antwoord #4 Februari 21, 2013, 23:24:52
edit2Rapporteer  
Ja dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan!
Ik heb nog wel wat oneffenheden maar dat zie je alleen als je hem in de zon houdt.

Daarnaast is epoxy ook niet goed UV-bestendig,
Dus na me eerste test als het uberhaubt wat is ga ik hem weer vlak schuren en een paar lagen blanke lak eroverheen.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Februari 24, 2013, 20:51:29
edit2Rapporteer  
Loek, is ie zonder lamineren niet sterk genoeg voor een ventje van 30kg? Bedoel, als hij verrot is lijm je zo weer 2 plaatjes triplex opelkaar of heeft hij tegen die tijd een echt boardje.

Pim, goed gelukt voor de eerste keer. Is het wel gelukt om je rails nog een beetje scherp te krijgen of hou je wel van een losse grip?
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #6 Februari 24, 2013, 21:07:56
edit2Rapporteer  
Ik denk het niet. Bovendien heb ik niet watervast verlijmd berkentriplex gebruikt, waardoor ie echt helemaal waterdicht verpakt moet worden. Vind het knutselen ook wel grappig, hoop alleen dat de volgende stap niet teveel tegenvalt.
pimpoldi

Antwoord #7 Februari 24, 2013, 21:37:02
edit2Rapporteer  
@ evan: hij is niet vlijmscherp. Maar na de eerste test zal blijken of ik hem misschienn nog wat scherper kan schuren. Ik ben er ook aardig tevreden over Grin thanks!

@ gebruikersnaam: Zorg dat je de overloop van de platen goed smooth maat zonder randjes, daar gaat namelijk lucht tussen zitten met lamineren. Ik denk persoonlijk ook dat als je de onderkant een keer lamineert met 1 of misschien 2 matjes en de bovenkant goed dik lakt dat het meer dan genoeg sterkte geeft voor zo een klein boardje voor zo een licht manntje. Over de inserts dan wel een matje. Zo voorkom je denk een hoop ellendigheid met glassen
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #8 Februari 24, 2013, 21:49:39
edit2Rapporteer  
@pimpoldi: er is nog wel een randje, zal ik vlakker schuren. Ik heb er meer vertrouwen in als het plankje volledig ingepakt is, omdat het materiaal verre van zeewaterbestendig is. Ben ook bang dat de lijmlagen los zullen gaan laten als ie niet volledig ingepakt is.
RonaldFX

Geen avatar

Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #9 Februari 24, 2013, 21:56:31
edit2Rapporteer  
Mooi gedaan ThumpsUp Waarom heb je een boardje zelf gebouwd?
Ocean-Limbo

Antwoord #10 Februari 24, 2013, 21:59:14
edit2Rapporteer  
ziet  gaaf uit ...
pimpoldi

Antwoord #11 Februari 24, 2013, 22:30:45
edit2Rapporteer  
@ gebruikersnaam: een paar lagen lak zal het geheel echt goed inpakken hoor! en Twijfel niet aan de sterkte van hout.

@RonaldFX Thanks! Ik heb er zelf een gemaakt omdat ik het gewoon erg leuk vind om dingen te knutselen haha.
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #12 Februari 27, 2013, 17:14:15
edit2Rapporteer  
TIP gevraagd: tijdens het lamineren lukt het niet om de mat mooi strak over de rail te krijgen, hij blijft niet plakken en er komt lucht tussen het hout en de mat. Ik wilde graag zowel de onderkantmat als de bovenkantmat om de rail lamineren, om m goed te beschermen. Dat lukt dus niet. Verder zit ie er wel strak op, dat is al iets..... Grin
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #13 Februari 27, 2013, 18:36:12
edit2Rapporteer  
Al opgelost: moest kennelijk langer wachten tot ie echt kleverig was ....... Roll Eyes
pimpoldi

Antwoord #14 Februari 28, 2013, 15:48:55
edit2Rapporteer  
Je moet inderdaad vrij lang wachten ! Ik heb sommige stukjes weg moeten schuren okdat er tovh nog eeb beetje lucht onder kwam. Ik zie nu trouwens dat je de nerf van het hout in de breedte hebt. Dit us wel een stuk zwakker dan in de lengte. Maar met dit weefsel moet het wel genowf zijn voor je zoontje.

Matje zit er verder lekker op !
Peer

Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #15 Februari 28, 2013, 15:57:33
edit2Rapporteer  
TIP gevraagd: tijdens het lamineren lukt het niet om de mat mooi strak over de rail te krijgen, hij blijft niet plakken en er komt lucht tussen het hout en de mat. Ik wilde graag zowel de onderkantmat als de bovenkantmat om de rail lamineren, om m goed te beschermen. Dat lukt dus niet. Verder zit ie er wel strak op, dat is al iets..... Grin

Nog nooit gedaan, wel over gelezen... sommigen doen het zo:

- Glasdoek flink ruimer afknippen dan de bovenzijde van het bord groot is.
- Boardje horizontaal leggen. Doek erover. Een hele reeks gewichten (lijmklemmen bijvoorbeeld) aan het doek laten hangen. Deze eventueel met een touwtje een beetje naar binnen (naar elkaar toetrekken.
-En smeren maar. Later met een stanleymes/dremel of iets de rails strak afsnijden.
-Eventuele ruimte opvullen met plamuur en dan de onderkant lamineren.
HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #16 Februari 28, 2013, 16:18:51
edit2Rapporteer  
Geen lijmklemmen aan het doek, gaat niet goed.
Wat jij waarschijnlijk bedoeld is dat ze plastic erover spannen, en hieraan lijmklemmen hangen
Lude

Antwoord #17 Februari 28, 2013, 18:16:12
edit2Rapporteer  
Haha inderdaad, gewicht/klemmen aan het weefsel zorgt ervoor dat deze uit elkaar rafelt.. Deze methode werkt trouwens alleen bij bolle oppervlaktes.
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #18 Februari 28, 2013, 23:03:27
edit2Rapporteer  
Ik heb de randjes die loslieten maar opnieuw ingesmeerd met epoxy en nu met tape ff gefixeerd. Gaat wel goedkomen verwacht ik. De matten zitten er verder strak op. Volgende stap is schuren en nogmaals met epoxy rollen, voor een gladder resultaat. Nabewerking met epoxyplamuur, als dat nog nodig zou zijn, dan lakken of spuiten.
geloof68

Antwoord #19 Februari 28, 2013, 23:44:23
edit2Rapporteer  
Goed bezig Loek!

Ik was vandaag bij onze plaatselijke Lidl, waar een doordringende epoxyharslucht hing. Het verhaal ging rond dat De Grote Lamineerder zijn garagedeur had opengezet en dat die na een paar uurtjes wel weer weggetrokken zou zijn. De manager had al naar het hoofdkantoor gebeld voor het groot inkopen van mondkapjes voor de regio Tilburg.
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #20 Maart 01, 2013, 00:01:55
edit2Rapporteer  
Dré, epoxy is bijna geurloos. Polyester is de echte stinkzooi. Alles lekker op zolder, de schuur is veel te koud! ( ook voor de epoxy Grin)
geloof68

Antwoord #21 Maart 01, 2013, 10:02:27
edit2Rapporteer  
 Embarrassed
Morres

Antwoord #22 Maart 17, 2013, 22:40:27
edit2Rapporteer  
je rail is te scherp..
alvere

Geen avatar

Logs: 0 | 16 uur
Antwoord #23 Maart 18, 2013, 10:29:52
edit2Rapporteer  
Morres back online?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.